AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #1 Skrevet 7. januar 2023 Jeg ser ingen fordeler med å spleise mat med andre utenom at det blir dyrt og jeg ikke ender med å spise/smake noe av «fellesen» Liker ikke å hørres gjerrig ut men går jo mye penger om man skal sponse for andres pålegg og ekstra matvarer som jeg ikke skal spise selv. Er spleising så lurt? Forstår aldri hva som er så bra med å spleise mat uten at det går over andres økonomi. Eller folk som hiver på pasta og pastasaus i fellesen og ender med a ta det med seg hjem igjen.. pleier sjeldent å like å reise med venner pga spleise styret, jeg liker gjerne å kjøpe min mat og grill mat med mine egne penger vis jeg gjerne vil spise 3/5 i kotelett pakken.. uten å måtte tenke på andre. og værste er disse svigerfamilie hytte turene der de er en stor familie med masse barn og de spør om spleising.. jeg har ikke barn selv så vil ikke betale 1000kr for andres barns og ungdommers frokoster osv.. har andre samme erfaringer? Anonymkode: ad2db...c2c 5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #2 Skrevet 7. januar 2023 Det beste er å bli hjemme, for da slipper man denne irritasjonen. Eventuelt leie seg sin egen boenhet. Anonymkode: acf7c...898 7 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #3 Skrevet 7. januar 2023 Spleising funker om en er relativt likt satt både familie messig (størrelse) og økonomisk sett. Vi kjører spleiselag på mat på guttetur og det funket veldig fint, men i familiesammenheng blir det ofte skeivt og noen vil alltid snike seg unna å bidra sin del. Anonymkode: e8df2...dd1 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #4 Skrevet 7. januar 2023 Spleising er lurt når du ofte går bra ut av det økonomisk. Og synes det er oftest de som er mest ivrig på det. Samme med å bare dele regning på restaurant, det er en uting. Ofte ser man at folk er dårlig på å regne når det kommer til å spleise. Et par er en enhet, men den single er og en enhet. Andre ganger er det kun voksne som skal regnes med, så familie på fire betaler for to og de andre må dra lasset økonomisk for barna… I noen grupper fungerer det, andre overhode ikke. Og der det ikke fungerer, så er det like greit å droppe det… Anonymkode: f1330...9dd 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #5 Skrevet 7. januar 2023 Har aldri galt meg inn at man ikke spleiser når man reiser sammen med andre. Blir jo helt tullete om alle skal sitte med hvert sitt brød, smør, melk osv og lage hver sin middag. Høres skikkelig ukoselig ut. Men man bør jo selvsagt fordele utgiftene på en slik måte at det blir rettferdig, sånn at f. Els single ikke betaler like mye som en familie. Ellers synes jeg det er en god ting å være litt fleksibel. Jeg spiser f. eks ikke kjøtt, men det gjør meg ingenting å spleise på kjøttpålegg, pølser ol Anonymkode: 7c886...3b8 8
Helene1982 Skrevet 7. januar 2023 #6 Skrevet 7. januar 2023 Jeg tenker at det kommer litt an på egen økonomi. Jeg forstår at det ikke er kult om andre lesser på med pinjekjerner og dyre oster, om man ikke spiser det, og økonomien er stram. Det er jo heller ikke enten eller. Man kan spleise på det alle spiser sammen, også kan noe være hver for seg? 1 1
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 7. januar 2023 #7 Skrevet 7. januar 2023 Det høres ut som du trenger å utvide "mat-horisonten" din og smake på mat du vanligvis ikke spiser.
Alvario Skrevet 7. januar 2023 #8 Skrevet 7. januar 2023 Jeg har ingen problem med å spleise, og synes stort sett det jevner seg ut. De to situasjonene jeg flere ganger har opplevd at det har blitt dumt er 1) når alkohol inngår i dette og noen handler inn dyre drikker/mengder som en eller to ikke bytter seg av siden de ikke drikker av forskjellige grunner, 2) når vi ikke handler på fellesen, men at alle tar med litt hver til fellesen. Så lei av å ha med f.eks biff, scampi eller annen god grillmat og så er det de som har med seg en pakke pølser som fyller opp tallerken med det dyreste🙈 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #9 Skrevet 7. januar 2023 Jeg er gluten/laktose-intolerant og gidder ikke spleise med de som mener "vi" bare skal kjøpe en haug av vanlige ting som "vi" bare kan spise av etter behov.. Anonymkode: 115e9...c5b 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #10 Skrevet 7. januar 2023 Spleising på venninne/vennetur går fint, med og uten barn. På venninnetur har vi gjort det slik at 2 står for middag, 2 dessert og snacks og 2 står for frokost. Så legges alt inn i Vipps, det samme med eventuell handling underveis. De som står for dessert får ofte den minste utgiften, men det er en fin måte å få gode middager på. Den ene venninnen min spiser ikke egg, men vi har alltid egg til disse frokostene. Hun har aldri klaget. Spiser sikkert dobbelt så mye av osten, kanskje. Jeg er vant til felles middager, det virker rart å kjøpe inn og spise sin egen middag når man er på tur. Må bli mye kø og rot på kjøkkenet hvis alle gjør det slik, ikke minst oppvask. Og fullt kjøleskap.... Anonymkode: 1308f...3ca 1
PM75 Skrevet 7. januar 2023 #11 Skrevet 7. januar 2023 Vi spleiser på jenteturer & det går helt fint. Behøver ikke være mer komplisert enn at alle tar med eget pålegg som vi deler på, og vi lager felles middag som alle liker&tåler. Holder alkohol utenom. Jeg hadde aldri latt være å tilbringe tid med familie og venner grunnet en så enkel ting. Men du er kanskje ikke så gira på å dra på turer i utgangspunktet? 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #12 Skrevet 7. januar 2023 En snakker jo sammen. På forhånd. Aldri opplevd at spleising innebærer at folk går og lesser opp det som faller en inn i handlekurven. Høres ut som en merkelig greie. Vi blir enige om middager på forhånd, og da selvfølgelig noe som alle kan spise og gleder seg til. Med de tilpasninger som trengs for allergi/gravid/andre ting. Alkohol tar vi ikke på felles. Det får de som ønsker å drikke ta med selv. Null problem. Og selvfølgelig deler vi så det tas høyde for at noen er single, mens andre har med barn, og storspiste karer eller folk på lavkarbo/dyr diett spytter uoppfordret i litt ekstra. At det skal være særlig komplisert eller gi grunnlag for krangel kan jeg ikke skjønne. ~ hilsen singel uten barn, drikker ikke alkohol, med allergier Anonymkode: 6f8ca...12c 5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #13 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det beste er å bli hjemme, for da slipper man denne irritasjonen. Eventuelt leie seg sin egen boenhet. Anonymkode: acf7c...898 Jeg har ingenting i mot å spleise med kjæresten men med flere så ender der fort med å li ujevn, at noen betaler mer mens andre sniker seg unna Anonymkode: ad2db...c2c
fru Alving Skrevet 7. januar 2023 #14 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har ingenting i mot å spleise med kjæresten men med flere så ender der fort med å li ujevn, at noen betaler mer mens andre sniker seg unna Anonymkode: ad2db...c2c Tenker det noen ganger er lurt å se litt romslig på ting. Kanskje kan det å dra på turer og ferier føre til at det kommer positive ringvirkninger og kanskje du og kan smake på litt nytt og få noen nye matopplevelser. Men du skal selvsagt ikke sponse andres barn og andres mat, da må du jo bare si fra at fordelingen av utgifter ikke fungerer.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #15 Skrevet 7. januar 2023 Det fungerer utmerket for meg/oss. Vi pleier å spleise på brødmat/pålegg, og lager middag/lunsj hver våre dager. Tror ikke vi kommer billig fra det, vi kjøper masse dyr vin og mat til alle, det er jo vårt valg. Men deilig når de andre lager mat de andre dagene. Anonymkode: d2308...00d 2
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 7. januar 2023 #16 Skrevet 7. januar 2023 Det er viktig å irritere seg over mest mulig slik at man risikerer å ikke ha gode venner.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #17 Skrevet 7. januar 2023 Da har du vel sagt det til de det gjelder, TS? At du ikke gidder spleis med maten, og tar med deg det du vil spise? Anonymkode: 3fedf...748
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #18 Skrevet 7. januar 2023 Jeg bryr meg ikke om jeg betaler for noen andre. Spleiser gjerne 🥰 Anonymkode: ce252...45d 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #19 Skrevet 7. januar 2023 Først og fremst fatter jeg ikke at folk vil på ferie med venner og familie. Man er da diktert nok av andre i hverdagen om man ikke skal være det på ferie også. Anonymkode: 242f3...7d5 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #20 Skrevet 7. januar 2023 Jeg har ikke noe problem med å spleise. Det må da være mye koseligere å være sammen med folk enn å sitte i hjørnet og spise sine egne knekkebrød😂 Anonymkode: bdd62...308 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå