AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #1 Skrevet 7. januar 2023 Barnet mitt på 4,5 år bruker fortsatt bleier i barnehagen og når vi ikke er hjemme, og det begynner å bli ganske flaut og ikke minst upraktisk. Hjemme kan han bæsje i trusa istedenfor å gå på do, selv om han gir uttrykk selv for at han må bæsje og han får beskjed om å gå på do. I tillegg har han ganske ofte daglig lekkasjer flere ganger om dager, som gjør at vi må vaske han/bytte truse ofte. Dette er så upraktisk å måtte holde på med ute, at vi heller har på bleie. Jeg føler meg ikke komfortabel med å la han være alene på besøk/i selskap hos andre, fordi han bruker bleie/gjør seg ut i trusa. Jeg kvier meg også for å dra på besøk med han, fordi han må ha på bleie/jeg risikerer uhell om jeg har på truse. Synes rett og slett det er flaut, siden alle andre barn på hans alder har sluttet med bleie for lenge siden. Han har slitt med hard mage siden han var 1,5 år og bruker en ganske lav dose Movicol Junior for dette (i samråd med lege). Kan i perioder bli litt hard fordi han ikke alltid får i seg all Movicolen, men stort sett er han ikke hard, selv om det kan gå noen dager mellom. Har derimot ganske uregelmessige dovaner. Kan bæsje alt fra flere ganger om dag, til at det går 3-4 dager mellom. Har vært i kontakt med lege og har legetime i neste uke, tenkte likevel jeg ville høre her for å høre om dere har noen tips/erfaringer. Begynner å bli ganske fortvilet over situasjonen. Anonymkode: 9167c...6a5 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #2 Skrevet 7. januar 2023 Det er ikke helt uvanlig at unger i den alderen fortsatt bruker bleier. Jeg synes ikke du skal være flau over dette, han kommer til å "vokse det av seg". Anonymkode: e815b...362 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #3 Skrevet 7. januar 2023 Ikke stress med det nå midtvinters hvertfall og det er da ingen ting å være flau over? Gutten min var også sen med å slutte med bleie, men det gikk helt fint det også. Drøyde det til sommeren da det var mye lettere. Anonymkode: 9d85c...99a 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #4 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Barnet mitt på 4,5 år bruker fortsatt bleier i barnehagen og når vi ikke er hjemme, og det begynner å bli ganske flaut og ikke minst upraktisk. Hjemme kan han bæsje i trusa istedenfor å gå på do, selv om han gir uttrykk selv for at han må bæsje og han får beskjed om å gå på do. I tillegg har han ganske ofte daglig lekkasjer flere ganger om dager, som gjør at vi må vaske han/bytte truse ofte. Dette er så upraktisk å måtte holde på med ute, at vi heller har på bleie. Jeg føler meg ikke komfortabel med å la han være alene på besøk/i selskap hos andre, fordi han bruker bleie/gjør seg ut i trusa. Jeg kvier meg også for å dra på besøk med han, fordi han må ha på bleie/jeg risikerer uhell om jeg har på truse. Synes rett og slett det er flaut, siden alle andre barn på hans alder har sluttet med bleie for lenge siden. Han har slitt med hard mage siden han var 1,5 år og bruker en ganske lav dose Movicol Junior for dette (i samråd med lege). Kan i perioder bli litt hard fordi han ikke alltid får i seg all Movicolen, men stort sett er han ikke hard, selv om det kan gå noen dager mellom. Har derimot ganske uregelmessige dovaner. Kan bæsje alt fra flere ganger om dag, til at det går 3-4 dager mellom. Har vært i kontakt med lege og har legetime i neste uke, tenkte likevel jeg ville høre her for å høre om dere har noen tips/erfaringer. Begynner å bli ganske fortvilet over situasjonen. Anonymkode: 9167c...6a5 Det er flere på den alderen som bruker bleie altså Anonymkode: 13ce6...353
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #5 Skrevet 7. januar 2023 Det der er ingenting å være flau over. Barn utvikles i forskjellig tempo. Det får ta den tiden det tar. I mellomtiden får du heller fokusere på at flauheten din ikke smitter over på barnet. Anonymkode: 87679...2d6 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #6 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke stress med det nå midtvinters hvertfall og det er da ingen ting å være flau over? Gutten min var også sen med å slutte med bleie, men det gikk helt fint det også. Drøyde det til sommeren da det var mye lettere. Anonymkode: 9d85c...99a Jo, jeg synes det er flaut når vi er på dugnad osv med andre foreldre til barn på samme alder, og mitt barn er det eneste barnet som bæsjer seg ut. Prøvde i sommer og sommeren før der igjen, og da var det så mye uhell når det gjaldt både tissing og bæsjing, at det bare var å glemme. I høst løsnet det litt, og han tisser på do så lenge han ikke har på seg bleie, men kan finne på å bæsje på seg - i tillegg til disse lekkasjene da, som nok er ukontrollerte. Mest fortvilet blir jeg når han bæsjer seg ut i trusa, når han får beskjed om å gå på do, fordi han «ikke vil bæsje på do». Da har jeg dessverre latt frustrasjonen min komme tilsyne ved noen anledninger. Lekkasjene kan han ikke noe for, så her håper vi lege kan hjelpe, selv om jeg tviler på at vi får beskjed om annet enn å bare fortsette med Movicol. Ts Anonymkode: 9167c...6a5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #7 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo, jeg synes det er flaut når vi er på dugnad osv med andre foreldre til barn på samme alder, og mitt barn er det eneste barnet som bæsjer seg ut. Prøvde i sommer og sommeren før der igjen, og da var det så mye uhell når det gjaldt både tissing og bæsjing, at det bare var å glemme. I høst løsnet det litt, og han tisser på do så lenge han ikke har på seg bleie, men kan finne på å bæsje på seg - i tillegg til disse lekkasjene da, som nok er ukontrollerte. Mest fortvilet blir jeg når han bæsjer seg ut i trusa, når han får beskjed om å gå på do, fordi han «ikke vil bæsje på do». Da har jeg dessverre latt frustrasjonen min komme tilsyne ved noen anledninger. Lekkasjene kan han ikke noe for, så her håper vi lege kan hjelpe, selv om jeg tviler på at vi får beskjed om annet enn å bare fortsette med Movicol. Ts Anonymkode: 9167c...6a5 Men følger dere han aktivt på do da? Med jevne mellomrom? Eller sier dere bare til han at han skal gå? Her høres det jo ut som han sliter mye med avføring og kanskje har dovegring når det kommer til avføring på do. Ville vært mer på å følge han, og passet på å ikke vise frustrasjon. Anonymkode: 81f22...1d9
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #8 Skrevet 7. januar 2023 Jeg er i samme situasjon, men problemet her er at barnet har to hjem der ene hjemmet jobber mye med bleieslutt og andre ikke.. Så all jobben jeg legger inn, blir da ødelagt uken etterpå.. Barnet her klarer helt fint å gi beskjed og er flink siste halvdelen av uken når jeg har barnet, for så å skli tilbake når den kommer til sin far. Slik har det vært i over ett halvt år.. Skjønner deg veldig med å synes det er flaut, de skulle jo vært tørr til nå! Man ser det jo lett, bleiene som ligger på toalettet med kun 2 av barna i barnehagen sitt navn på.. Jeg har vel egentlig ikke noen tips utenom at man får fortsette å jobbe og være tålmodige.. Det lønser nok snart, er ihvertfall det andre sier til meg, mens jeg er drittlei av å skifte bleier... Anonymkode: d40e4...9d5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #9 Skrevet 7. januar 2023 Ros og belønning når han bæajer på do. La ham velge ny doring og dokrakk til å ha beina på når han er på do. Feks jollyroom har ganske mange ulike design. Da vi kjøpte dette i barnets yndlings disneyfigur ble det SÅ stas å gå på do. Vi sendte barnet på do ofte i starten. Forklarte at alle må på do, selv voksne må i blant på do bare for å sjekke om de egentlig må. Jeg forsøkte å få frem hvor normalt det er å gå på do. Du kan kanskje også kjøpe en håndsåpe og håndduk med samme motiv som doringen eller tilsvarende. Så blir det litt spennende å vaske hender. Vi hadde fokus på motivasjon og mestring. Anonymkode: d08e9...3e6 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #10 Skrevet 7. januar 2023 Ikke kjøp flere bleier, når det er tomt så er det tomt. Dette må du også fortelle til ungen. Ja det blir nok MYE klesvask og skift en periode, men det går over. Det kan ta dager, uker, måneder. Som med mye annet som gjelder barna, så må vi smøre oss med tålmodighet også her. Mitt barn bæsja lenge i bleien mens hen brukte truse ellers. Gikk på do alene fra før hen fylte 3, men sa fra ved bæsj at bleie skulle på. syns ikke du skal være flau, det går seg til. Men jeg skjønner godt frustrasjonen Anonymkode: 47cfa...c99
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #11 Skrevet 7. januar 2023 Jeg synes ikke du skal være flau over dette. Det er veldig viktig at barnet ikke oppfatter dette for da kan skammen smitte over på ham selv og gjøre ting enda verre. Det aller verste som kan skje er at han bruker bleier enda litt lenger og hva er galt med det? Jeg har en oppfatning av at mange barn bruker bleier til 4-5 års alder nå. Jeg ser det i barnehagen også at flere av barna fortsatt får bleier med seg. Jeg registrerer det, men tenker ikke noe mer på det. Kanskje de er flinkere på noe annet hjemme som vi ikke er? Gutten din kommer seg dit han skal i sitt tempo. Slapp av, senk skuldrene og tenk at du er den beste mor for ditt barn som gjør ditt beste for han og det er mer enn godt nok. Bleiebruk er helt ubetydelig og har ingenting med hvor flink du eller barnet er. Anonymkode: cadcd...4d9
Sofakona Skrevet 7. januar 2023 #12 Skrevet 7. januar 2023 Ikke vær flau..min 4 åring bruker bleie når hun må bæsje og på kvelden. Ta en pause nå..i noen mnd...du kommer til å stresse mer en nødvendig med dette. Det hjelper ikke å kaste bleier og belønning om barnet ikke vil..du kan føre hest til vann..men ikke tvinge den å drikke. Vi har prøvd i 6 mnd å få vår datter til å bæsje på do...vi har tilogmed vært i leketøy butikken der hun valgte en stor leke..som hun skulle få når hun bæsjet på doen... leken stod tilogmed på en hylle på for at hun skulle se den...nop.. Den stod der i 6 mnd... Hun nekter...vi prøvde å si vi ikke hadde flere bleier nå hun måtte bæsje...da fikk vi en datter som gråt og var kjempe redd... Så vi tar det tar hun føler seg klar. Jeg tror du tenker for mye på dette og legger for mye press på deg selv og ditt barn.. Ta 3n pause til april og se ann da 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #13 Skrevet 7. januar 2023 Slutt med bleie og la det stå til? Jeg ventet og ventet på at min gutt skulle bli "klar". Følte aldri at vi kom til det punktet, så da han var rundt alderen din er nå sa jeg at nå var det slutt med bleier. Vi innførte premie for dobesøk, og fokuserte ikke på uhellene. Bare skiftet klær og vasket.. gang etter gang etter gang.. det gikk seg gradvis til. Men det som gjorde at det ordnet seg for han var når de andre barna i barnehagen begynte å kommentere det. Da syntes han det ble ekkelt og bestemte seg for at han skulle mestre det. Og det gjorde han 😊 Anonymkode: abfa2...72c 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #14 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Det er ikke helt uvanlig at unger i den alderen fortsatt bruker bleier. Jeg synes ikke du skal være flau over dette, han kommer til å "vokse det av seg". Anonymkode: e815b...362 Altså, greit å gi henne velmente råd men det er veldig uvanlig i den alderen ja. Kan være medisinen gjør at han ikke klarer å holde seg? Hjalp det ikke å endre kosthold? Anonymkode: e523e...fc2 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #15 Skrevet 7. januar 2023 Det er flaut at dere som foreldre ikke har klart å hjelpe barnet deres med å slutte med bleie for 1,5-2 år siden ja!!! Kast bleiene i morgen og slutt med dette tullet! Anonymkode: 66258...7ba 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #16 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Det er flaut at dere som foreldre ikke har klart å hjelpe barnet deres med å slutte med bleie for 1,5-2 år siden ja!!! Kast bleiene i morgen og slutt med dette tullet! Anonymkode: 66258...7ba Du føler slike kommentarer er hjelpsomme og konstruktive? Anonymkode: 8c7a0...b68 2 1
Sofakona Skrevet 7. januar 2023 #17 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det er flaut at dere som foreldre ikke har klart å hjelpe barnet deres med å slutte med bleie for 1,5-2 år siden ja!!! Kast bleiene i morgen og slutt med dette tullet! Anonymkode: 66258...7ba Og når sluttet dine barn med bleie..la meg gjette..når de var 1-2 år og det var ikke noe problem...og dermed føler du for at siden ts ikke er like perfekt som deg så må du tråkke på henne 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #18 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo, jeg synes det er flaut når vi er på dugnad osv med andre foreldre til barn på samme alder, og mitt barn er det eneste barnet som bæsjer seg ut. Prøvde i sommer og sommeren før der igjen, og da var det så mye uhell når det gjaldt både tissing og bæsjing, at det bare var å glemme. I høst løsnet det litt, og han tisser på do så lenge han ikke har på seg bleie, men kan finne på å bæsje på seg - i tillegg til disse lekkasjene da, som nok er ukontrollerte. Mest fortvilet blir jeg når han bæsjer seg ut i trusa, når han får beskjed om å gå på do, fordi han «ikke vil bæsje på do». Da har jeg dessverre latt frustrasjonen min komme tilsyne ved noen anledninger. Lekkasjene kan han ikke noe for, så her håper vi lege kan hjelpe, selv om jeg tviler på at vi får beskjed om annet enn å bare fortsette med Movicol. Ts Anonymkode: 9167c...6a5 Skjønner godt frustrasjonen din, selv om det ikke er pedagogisk korrekt, er det helt menneskelig. Hvordan er det i barnehagen? Anonymkode: e9e40...987
Fjaselina Skrevet 7. januar 2023 #19 Skrevet 7. januar 2023 Prøv å kutte ut bleiane kombinert med tette dobesøk. Lag eit system der han skal sitte på do 10 minutt fleire gongar for dag, helst etter måltid, og premie for både å site 10 minutt (klistremerke) og for å gjere noko på do. Dette fungerte for eit barn eg kjenner. Lykke til!!
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #20 Skrevet 7. januar 2023 Bra du har fått legetime. Mitt yngste barn var også over fire år (fire år og en mnd) da han sluttet med bleie. I ettertid har han fått en diagnose, vi ser nok nå at den diagnosen nok spilte inn på sen bleieslutt også. Men i tillegg til dette hadde han mange bæsjeuhell i de første månedene etter bleieslutt. Det var som du nevner, smålekkasjer flere ganger om dagen, som nok var relatert til problemer med hard mage. Han var forstoppet, rett og slett. Vi tok ikke på bleie likevel, men hadde på ham truse selv om vi måtte bytte og vaske flere ganger daglig. Man må jo bytte bleie og vaske barnet når det bæsjer i bleien også, så det var ikke så stor forskjell sånn sett. Absolutt ikke kjeft eller vær oppgitt (vise at du er det). Det gikk seg til, og nå er han akkurat fylt seks og har aldri uhell, hverken dag eller natt, og har ikke hatt det på veldig lenge. Dere må stå i det, det er vanlig med mange uhell i starten - og disse lekkasjene kan jo ikke barnet noe for heller. Anonymkode: c616d...82d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå