Gå til innhold

Noen som har erfaring med IVF fra utlandet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg og mannen skal i gang med IVF her i Norge i løpet av dette året. Men det er jo så lang ventetid for alt her. Jeg synes også at det er dumt at de ikke setter inn mer enn ett embryo. Jeg vet om alle økte risikoer med flerlingsvangerskap, men jeg føler selv at tvillinger er så vanlig gjennom naturlig befruktning at den risikoen er jeg villig til å ta. 

Min plan er derfor å prøve utlandet hvis jeg ikke lykkes med å bli gravid i år. Etter seks år med mislykket prøving, er jeg rett og slett lei. Jeg vil ikke ha masse diskusjoner om hvorfor innsett av flere embryoer er økt risiko, for disse har jeg lest meg opp om. 

Jeg tror ikke de setter inn like mange embryoer i noen Europeiske land som de gjør i USA. Der er jo "Octomom" et grelt eksempel. Jeg tenker mer muligheten for å sette inn to eller tre hos de som ikke blir gravid med innsett av bare ett embryo. Jeg tenkte da på om kanskje Spania eller Hellas hadde vært en mulighet.  

Noen med relevant erfaring som kan opplyse meg? Kanskje også hvilke klinikker som er å anbefale, og hvorfor?

Anonymkode: a9b81...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi valgte Spania etter fem mislykkede innsett + enda fler mislykkede egguttak i Norge. Valgte utlandet først og fremst for muligheten for donor (dette var rett etter ny bioteknologilov i Norge, og vi var redde for ventetid på egg), en annen faktor som gjorde at vi valgte akkurat Spania var at vi har tilgang til bolig her, noe som gjør kostnadene vesentlig lavere. 

Spania har en grense på maks tre embryo, men på vår klinikk fraråder de flere embryo, ikke nødvendigvis på grunn av risikoen ved tvillingsvangerskap i seg selv, men fordi både IVF og bruk av eggdonor regnes som tilleggsrisiko. Slik vi fikk skissert det ble abortrisikoen vesentlig høyere, da man kan miste det ene embryoet i samme slengen hvis det andre aborteres ut. For vår del var ikke flere embryo viktig, så vet ikke hvor strenge klinikken ville vært på det om vi insisterte. 

Forøvrig fikk jeg satt inn to embryo i Norge også, så det er ikke helt uhørt. Men dette var etter flere mislykkede innsett og etter at man allerede hadde fått etablert mistanke om lav embryokvalitet, så tror ikke det er noe man får på første innsett. 

Anonymkode: 8d204...0cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi valgte Spania etter fem mislykkede innsett + enda fler mislykkede egguttak i Norge. Valgte utlandet først og fremst for muligheten for donor (dette var rett etter ny bioteknologilov i Norge, og vi var redde for ventetid på egg), en annen faktor som gjorde at vi valgte akkurat Spania var at vi har tilgang til bolig her, noe som gjør kostnadene vesentlig lavere. 

Spania har en grense på maks tre embryo, men på vår klinikk fraråder de flere embryo, ikke nødvendigvis på grunn av risikoen ved tvillingsvangerskap i seg selv, men fordi både IVF og bruk av eggdonor regnes som tilleggsrisiko. Slik vi fikk skissert det ble abortrisikoen vesentlig høyere, da man kan miste det ene embryoet i samme slengen hvis det andre aborteres ut. For vår del var ikke flere embryo viktig, så vet ikke hvor strenge klinikken ville vært på det om vi insisterte. 

Forøvrig fikk jeg satt inn to embryo i Norge også, så det er ikke helt uhørt. Men dette var etter flere mislykkede innsett og etter at man allerede hadde fått etablert mistanke om lav embryokvalitet, så tror ikke det er noe man får på første innsett. 

Anonymkode: 8d204...0cb

Tusen takk for svar 😊 Det er greit å vite hvorfor/hvorfor ikke folk velger utlandet, ett eller flere embryo, deres erfaring med ivaretakelse både fysisk og psykisk i denne prosessen. Jeg er i en familie med hyperfertile kvinner, de blir gravide bare de nyser omtrent. 

Så har du meg som føler meg så mislykket og lite kvinnelig. Jeg føler veldig av kroppen min er "ødelagt" hver gang jeg får mensen. Mannen skjønner ingenting av hvordan jeg har det for hans sædprøver er over gjennomsnittlig. Jeg sliter veldig med lav selvtillit på grunn av dette. 

Anonymkode: a9b81...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk tilbud om å sette inn to embryo på forsøk nummer 4 i Norge. Det ble ikke aktuelt da vi bare fikk én blastocyst på siste forsøk. 

Vi hadde noen forsøk i Danmark, det var først på 4. forsøk vi hadde mulighet til å sette inn flere da vi fikk tre blastoer. Jeg husker ikke om det var en diskusjon en gang, fordi vi ønsket bare å sette inn en. Men jeg regner med vi kunne satt inn to fra første forsøk i utlandet om vi hadde insistert (og hadde mulighet) men da hadde vi også flere mislykkede forsøk bak oss i Norge. Vi brukte ikke donor. 

Anonymkode: 32e94...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Estland er kjent for helseturisme og ok kvalitet på ulike helsetjenester. Har vært det hos en gynekolog som nå har tydeligvis etablert en klinikk som tilbyr bl.a. IVF. Kulturmessig er Estland ok, standardene er veldig greie (det er også mange ganske fancy klinikker der), de snakker god engelsk og prisene er litt lavere enn Norge. Men har altså ikke selv erfaring fra behandlinger, ikke en gang i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De setter inn to embryo i Norge når det øker sannsynligheten for å lykkes, det vil si at det er to egg av ok kvalitet som uansett ikke er egnet for frys. Men de dropper det om det høyst sannsynlig bare fører til komplikasjoner. Stol på legene, du.

Ja, jeg har tatt forsøk i to land utenfor Norge. Og satt selvfølgelig ikke inn to embryoer der heller, om det var mot legenes anbefaling. 

Anonymkode: 1427e...4ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...