AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #1 Skrevet 7. januar 2023 Jeg har en noe avansert hud, synes jeg selv. Synes det er vanskelig å finne hudpleie som huden min tåler. Hvilken hudpleie ville du anbefalt til en hudtype som: - Ikke er fet, men er utsatt for kviser. - Er mer på den sensitive, litt tørre siden. - Får lett utbrudd av "fet" hudpleie. - Ikke tåler typisk hudpleie mot uren hud pga dets "uttørrende" og mattende effekt. - Ser litt "livløs" ut, eller litt kjedelig hvis man kan kalle det det? Hva kan hjelpe mot dette? - Kvinne 25+ Pris har ikke så mye å si, men gjerne under 1000 kr per "del" 😜 Takk for innspill Anonymkode: c50a3...252
Catbert Skrevet 7. januar 2023 #2 Skrevet 7. januar 2023 Prøv Zo sine produkter. De selges kun av hudpleier 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #3 Skrevet 7. januar 2023 Jeg er veldig fornøyd med the ordinary😊 Snill mot lommeboken er den også😊 Jeg slet med mange av de problemene du beskriver og huden har bedret seg betraktelig. Nå har jeg endelig glød, det har jeg ikke klart med andre merker. Anonymkode: f80d0...9dd 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #4 Skrevet 7. januar 2023 Rens : cerave, den grønne gjennomsiktige Hudkrem: Avene Tolerance. Jeg bruker krem om vinteren og emulsjon om sommeren. Aldri fått kviser av denne, men huden holdes fuktig. Har du fortsatt kviser etter å ha forsøkt dette, så ville jeg lett etter et serum mot kviser. Anonymkode: 834b2...9ec 1
Blingblingtahei Skrevet 8. januar 2023 #5 Skrevet 8. januar 2023 Jeg har vel omtrent samme hud som du. Bruker en bha toner noen ganger i uka, evt kjører jeg over med aha+bha syre masken til to samt leiremaske etterpå, også fukt fukt fukt. Sprayer over ansiktet med rosevann slik at det er fuktig også bruker jeg faktisk serum fra Pure and care kjøpt på normal, jeg bruker collagen samt gull serumet, syntes det gir godt med fukt. Også har jeg CeraVe facial lotion pm over der. Enkelte dager hvor huden min er ekstra tørr bruker jeg dermalogica active moist. Merker jeg har mindre urenheter etter jeg innførte ekstra med fukt hver dag. Sukker har også en negativ innvirkning på huden min, så prøver å minske godteri inntaket..
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #6 Skrevet 8. januar 2023 The Ordinary og CeraVe Cassandra Bancson / youtibe Dr Dray / youtube - de kan lære deg MYE🌸 Anonymkode: 31028...da5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #7 Skrevet 8. januar 2023 Husk at selv om et produkt fungerer bra for meg, så kan det ende opp med å gjøre det motsatte for deg. Du kan sjekke ingrediensene å se om det er et bra eller dårlig produkt, men det er langt flere faktorer som påvirker effektiviteten av et produkt. Uten de generelle kunnskapene jeg har om hudpleie hadde jeg aldri klart å sjekke om ingrediensene i produktene var greie eller om de var tilpasset min hud, jeg hadde aldri visst at jeg ikke kan ta differin og bha-syre samme kveld, jeg hadde aldri visst at jeg må bruke solkrem hver eneste dag, jeg hadde aldri kommet på å bruke så mange fuktgivende produkter og jeg hadde aldri forstått at det var en spesifikk rekkefølge jeg måtte følge... For å nevne noe. Utifra alle anbefalingene jeg har fått av andre, så er det kun en liten andel som faktisk har blitt kjøpt og en enda mindre andel som ble en del av rutinen min. Til produktene jeg bruker: CeraVe Hydrating Cleanser (morgen og kveld) Cosrx Advanced Snail 96 Mucin Power Essence (morgen og kveld) Differin Gel (kveld) Cosrx Advanced Snail 92 All in one Cream (kveld) Paula's Choice 10% Azelaic Acid Booster (morgen) Paula's Choice 2% BHA Liquid Exfoliant (2x i uken, i stedet for differin) Klairs Rich Moist Soothing Cream (morgen og kveld) Nivea Sun Sensitive SPF50 (morgen) Caudalíe Vinergetic C+ Instant Detox Mask (1x i uken) Cosrx Master Patch (ved behov, når jeg får kviser) Anonymkode: 1996f...e41
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #8 Skrevet 8. januar 2023 Generelt vil jeg anbefale deg å starte forsiktig, uavansert og med få aktive ingredienser når du bygger opp en rutine, særlig hvis du er sensitiv. Legg til ett og ett produkt over tid. Ut ifra det du skriver kan et godt sted å starte være: - CeraVe Hydrating Cleanser - Elixir Niactil 4% som serum - Dermalogica UltraCalming Calm Water gel - SPF, f.eks. La Roche Posay Anthelios Uvmune Ultra Light Cream SPF50 Det kan også være verdt å sjekke ut produkter med azelaic acid. Anonymkode: 388d8...608
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #9 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Husk at selv om et produkt fungerer bra for meg, så kan det ende opp med å gjøre det motsatte for deg. Du kan sjekke ingrediensene å se om det er et bra eller dårlig produkt, men det er langt flere faktorer som påvirker effektiviteten av et produkt. Uten de generelle kunnskapene jeg har om hudpleie hadde jeg aldri klart å sjekke om ingrediensene i produktene var greie eller om de var tilpasset min hud, jeg hadde aldri visst at jeg ikke kan ta differin og bha-syre samme kveld, jeg hadde aldri visst at jeg må bruke solkrem hver eneste dag, jeg hadde aldri kommet på å bruke så mange fuktgivende produkter og jeg hadde aldri forstått at det var en spesifikk rekkefølge jeg måtte følge... For å nevne noe. Utifra alle anbefalingene jeg har fått av andre, så er det kun en liten andel som faktisk har blitt kjøpt og en enda mindre andel som ble en del av rutinen min. Til produktene jeg bruker: CeraVe Hydrating Cleanser (morgen og kveld) Cosrx Advanced Snail 96 Mucin Power Essence (morgen og kveld) Differin Gel (kveld) Cosrx Advanced Snail 92 All in one Cream (kveld) Paula's Choice 10% Azelaic Acid Booster (morgen) Paula's Choice 2% BHA Liquid Exfoliant (2x i uken, i stedet for differin) Klairs Rich Moist Soothing Cream (morgen og kveld) Nivea Sun Sensitive SPF50 (morgen) Caudalíe Vinergetic C+ Instant Detox Mask (1x i uken) Cosrx Master Patch (ved behov, når jeg får kviser) Anonymkode: 1996f...e41 Denne rutinen virker gjennomenkt! Hvordan bruker du Cosrx Master Patch? Anonymkode: 388d8...608
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #10 Skrevet 8. januar 2023 Produkter som er uten parfyme/essensielle oljer og som inneholder gode, fuktighetsgivende ingredienser. Kan anbefale Paulas Choice og Cerave. Tips mot livløs hud: Et c-vitaminserum hver morgen (f.eks. By Wishtrend 15% eller Paulas Choice C15) og eksfoliere ca. to ganger i uka med eksempelvis cosrx aha/bha toner. Husk solkrem (minst spf 30) hver morgen, og dobbeltrens på kvelden med en oljerens først og så en vannbasert rens. Eksempelvis The Ordinary squalane cleanser etterfulgt av Cerave hydrating cleanser. Så en god fuktighetskrem uten parfyme som påføres på fuktig hud, eks. Cerave eller Paulas Choice, eller Isntree hyaluronic acid moist cream. Et godt produkt for fukt et Dr. Ceuracle vegan kombucha tea essence! Anbefales veldig Anonymkode: b705c...592
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #11 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Produkter som er uten parfyme/essensielle oljer og som inneholder gode, fuktighetsgivende ingredienser. Kan anbefale Paulas Choice og Cerave. Tips mot livløs hud: Et c-vitaminserum hver morgen (f.eks. By Wishtrend 15% eller Paulas Choice C15) og eksfoliere ca. to ganger i uka med eksempelvis cosrx aha/bha toner. Husk solkrem (minst spf 30) hver morgen, og dobbeltrens på kvelden med en oljerens først og så en vannbasert rens. Eksempelvis The Ordinary squalane cleanser etterfulgt av Cerave hydrating cleanser. Så en god fuktighetskrem uten parfyme som påføres på fuktig hud, eks. Cerave eller Paulas Choice, eller Isntree hyaluronic acid moist cream. Et godt produkt for fukt et Dr. Ceuracle vegan kombucha tea essence! Anbefales veldig Anonymkode: b705c...592 Synes ikke man skal anbefale dobbelrens uten videre. Ts sier hun har sensititv og tørr hud. Dobbeltrens kan skade hudbarrieren og rett og slett bli for mye. Min hud tåler det i alle fall ikke, selv ikke med milde produkter. Det kan selvsagt være nødvendig hvis man bruker mye sminke, mye solkrem om sommeren og så videre. Hørte en hudlege på IG snakke om dette og noen mener at dette i noen tilfeller kan settes i sammenheng med perioral dermatitt. Anonymkode: 388d8...608
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #13 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Synes ikke man skal anbefale dobbelrens uten videre. Ts sier hun har sensititv og tørr hud. Dobbeltrens kan skade hudbarrieren og rett og slett bli for mye. Min hud tåler det i alle fall ikke, selv ikke med milde produkter. Det kan selvsagt være nødvendig hvis man bruker mye sminke, mye solkrem om sommeren og så videre. Hørte en hudlege på IG snakke om dette og noen mener at dette i noen tilfeller kan settes i sammenheng med perioral dermatitt. Anonymkode: 388d8...608 Anbefaler dobbeltrens for å få vasket bort solkrem og ev. sminke. Det pleier ikke å være noe problem å dobbeltrense, heller ikke for de med sensitiv hud. Jeg har selv sensitiv eksemhud og dobbeltrenser uten problemer. Men lar være å rense huden på morgenen. De fleste hudleger anbefaler dobbeltrens er i hvert fall min erfaring. Anonymkode: b705c...592 1
Miranda Bailey Skrevet 8. januar 2023 #14 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Denne rutinen virker gjennomenkt! Hvordan bruker du Cosrx Master Patch? Anonymkode: 388d8...608 De kommer klistret på et ark, så det er bare å rive de forsiktig av og plassere de på kvisen med den klissete siden ned. Kvisene mine varer aldri i mer enn en dag med disse.
Miranda Bailey Skrevet 8. januar 2023 #15 Skrevet 8. januar 2023 Husk forresten at det er en prosess å finne en rutine som passer deg og din hud. En stor feil mange begår er at de kjøper inn flere produkter samtidig og begynner på alle med en gang. Det største problemet med dette er at dersom det oppstår en reaksjon i huden, så kan du ikke vite hvilket av produktene som forårsaket dette. Du må da slutte på alle produktene, for å deretter introdusere de inn i rutinen én etter én igjen. Da er det bedre å bare gjøre dette fra begynnelsen av. På den måten vil du også kunne se tydelig hvordan huden din påvirkes av hvert produkt, så slipper du å bruke 3 forskjellige produkter når det kanskje bare er 2 av de som gjør noe for huden din. Jeg pleier å bruke opptil 3 mnd på å prøve ut et nytt produkt før jeg bestemmer meg for å inkludere det i den faste rutinen min. Både for å være på den sikre siden med tanke på eventuelle reaksjoner, men også fordi det gjerne tar litt tid før man ser resultater.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #16 Skrevet 8. januar 2023 Bruk minst mulig. Det er ikke bra når man først bruker kjemikalier(såpe) daglig for å strippe huden for naturlig fukt, og så smører på masse kjemikalier(fuktighetskremer) for å fikse den tørre huden, og så kanskje til og med bruke enda mer kjemikalier(såpe, sminkefjerner, cleansere osv) for å fjerne de kjemikaliene du tok på tidligere på dagen før man kanskje til alt overmål kliner på kjemikalier(nattkrem) før leggetid. Det er jo ikke rart det blir trøbbel av dette.... La huden være naturlig og ikke vask av det naturlige fettet med såpe hver dag for da tørker det ut og så må du fukte huden igjen med kjemikalier som huden ikke liker. Om du må dusje hver dag, dusj uten å bruke såpe de fleste dagene. Hvis du slutter med hudpleieprodukter og begrenser såpebruk til et minimum, og fortsatt har hudproblemer, da kan du ha en hudsykdom som en hudlege bør se på. Anonymkode: 1508a...4df
Roci Skrevet 8. januar 2023 #17 Skrevet 8. januar 2023 (endret) Du har fått mange gode råd og forslag, TS, og her er mitt bidrag. Det høres ut for meg som om du har sensitiv, akneutsatt, dehydrert kombinasjonshud. Det kan være at kvisene har sammenheng med at huden din er dehydrert (fuktfattig), og at huden din kompenserer med å overproduserer talg,, som fører til kviser.En dehydrert hud kan også framstå som litt matt og livløs. Jeg vil foreslå at du begynner med å tilføre huden tilstrekkelig fukt. Om du fortsatt har tendenser til kviser når fuktbalansen er gjenopprettet, kan du vurdere ingredienser som niacinamide og BHA. Bruk milde produkter beregnet på sensitiv hud, uten parfyme, alkohol og eteriske oljer, som kan irritere huden og gjøre den mer sensitiv. Her er noen forslag til produkter jeg tror kan fungere for deg: Rens: LaRoche-Posay Toleriane Dermo Cleanser er en skånsom og fuktighetsgivende renselotion beregnet på sensitiv hud. Dersom du bruker mye sminke, kan du bruke en oljerens først, f.eks. denne fra Plantheque eller denne fra Klairs, begge er egnet for sensitiv hud. Serum: Ettersom huden din er dehydrert, tror jeg du kan ha nytte av et serum for ekstra fukt. En av mine favoritter som jeg stadig kommer tilbake til, er Pure & Care Collagen Serum. Dette er et utrolig bra produkt til en fantastisk lav pris, så ikke a deg "skremme" av at du får tak i det hos Normal. Et annet bra fuktserum er Caia Daily Boost Serum, men jeg holder nesten en knapp på det fra PuCa🙂 Serumet påføres huden etter rens, mens huden fortsatt er litt fuktig. Om du ønsker kan du bruke en fuktspray, men det er ikke nødvendig. Fuktighetskrem: Her vil jeg også slå et slag for en personlig favoritt, nemlig CeraVe Daily Moisturizing Lotion (den uten solfaktor). Andre gode fuktighetskremer for dehydrert, sensitiv hud er Bioderma Sensibio Light (kanskje litt for "lett" nå på vinteren) og Eucerin Ultra Sensitive Soothing Care for kombinert hud. En annen krem du kan vurdere, er Plantheque The Stay Calm Face Cream, den inneholder mange gode fuktighetsgivende, styrkende og beroligende ingredienser for fuktfattig og sensitiv hud. Over natten kan du bruke en ansiktsolje i tillegg for å "lukke inne" fukt fra krem og serum, slik at huden din får dratt ekstra nytte av disse. Et par bra og rimelig alternativer som burde passe din hudtype er Borage Seed Oil eller Sea Buckthorn Fruit Oil fra The Ordinary. Det siste jeg vil foreslå, er faktisk et serum med melkesyre for skånsom eksfoliering, noe også tørr og sensitiv hud kan ha nytte av. Det er imidlertid tilstrekkelig å bruke dette maks èn gang i uka, kanskje bare en gang annen hver uke til å begynne med. Det fine med melkesyre er at den også tilfører fukt til huden. Her vil jeg også foreslå et produkt fra The Ordinary, nemlig Lactic Acid 5% + HA. Serumet brukes om kvelden på rengjort hud før fuktserum, krem og evt olje. Vent gjerne 5 -10 min slik at serumet får trekke ordentlig inn i huden før du påfører fukt, og husk å ta en reaksjonstest/allergitest før du begynner å bruke produktet. Håper dette kan være til hjelp🙂 Endret 8. januar 2023 av Roci
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå