Gå til innhold

Det å forstå ironi og sarkasme, gjør alle det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at jeg en gang lærte (i pedstudiet) at noen ikke kommer på det utviklingsmessige trinnet som gjør at de forstår ironi? Men er dette kanskje en foreldet teori?

Har en bekjent som tar alt jeg sier helt bokstavelig, jeg tenker at det er litt enkelt på en måte, da mangler du litt språklig finesse. 

Men så vet jeg også godt at det med språk og kommunikasjon er ulikt i familier. Noen vokser opp med en tone i familien hvor det er mye ironiske kommentarer og en slik type kommunikasjon ligger på en måte i DNAet, men alle gjør jo ikke det.

På vestlandet er det jo ofte en humor som er ganske mørk og avansert.

Jeg bare stusser litt når jeg møter voksne som ikke tar ironi

Anonymkode: 38c9e...3c4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det er mindre forståelse for ironi og sarkasme, men folk ser det legitimt å "late" som å ikke forstå det for å bruke det mot avsender.

Mye av humoren før var ironi for å avklè rasister, høyre/venstrevridde eller religiøse mørkemenn. Det kan man ikke bruke lenger fordi folk med vilje tar humoren bokstavlig, og angriper avsender nettopp for å innha de holdningene humoristene ønsker å belyse.

Anonymkode: df551...552

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg mener at jeg en gang lærte (i pedstudiet) at noen ikke kommer på det utviklingsmessige trinnet som gjør at de forstår ironi? Men er dette kanskje en foreldet teori?

Har en bekjent som tar alt jeg sier helt bokstavelig, jeg tenker at det er litt enkelt på en måte, da mangler du litt språklig finesse. 

Men så vet jeg også godt at det med språk og kommunikasjon er ulikt i familier. Noen vokser opp med en tone i familien hvor det er mye ironiske kommentarer og en slik type kommunikasjon ligger på en måte i DNAet, men alle gjør jo ikke det.

Interessant 🤔 Jeg er halvt sunnmøring og selv om familien består av ekstremt ulike mennesker, har vi en felles, litt mobbete humor. Jeg får ofte høre at folk tåler mer fra meg, enn andre når det gjelder spisse kommentarer, bortsett fra KG, men det er noe med at gråtoner kan bli borte om man kun kommuniserer skriftlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På Vestlandet er folk mye mer ironiske har jeg erfart. På Oslo vest opplever jeg at ironi blir sett på som negativ sarkasme og spydigheter, mens de har en høflighet jeg først oppfattet som overfladisk og uærlig, men som jeg nå setter stor pris på og har skjønt ofte er oppriktig. «Hjertelig tusen takk« fra en fremmed mens de ser deg rett i øynene med et strålende smil hvis man holdt opp en dør eller noe. I Haugesund ville jeg trodd det var ironisk ment. 

Anonymkode: 76504...c82

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre ikke, og det fører ofte til misforståelser og krangel.

Anonymkode: 9ebc0...f40

• Liker 1
Skrevet

Nei, alle forstår ikke ironi og sarkasme. Og i andre enden igjen, har vi de som lærer det tidlig. Før ble det sagt at barn ikke kunne forstå ironi og sarkasme, men det viser seg jo at det er feil. 

AnonymBruker
Skrevet

mennesker som ikke tar seg tid til å forsøke skjønne den de snakker med og som føler seg krenket i ett og alt skjønner hverken ironi eller sarkasme, sør og østlandet er verst.. der har språket og folket blitt så ømhudet og hårsåre at både ironi, sarkasme og humor omtrent er borte fra hverdagens tale.. 

Anonymkode: e388e...a09

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at det er den som snakker, som har ansvar for å vurdere sitt publikum. Om jeg drar en spøk, og noen blir såret, legger jeg meg som regel flat og beklager. Det å begynne å forklare en spøk er meningsløst. jeg er fornøyd når jeg er så upassende at jeg rødmer litt selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes fort det blir barnslig med voksne som driver mye med ironi og sarkasmer. Det er ikke at jeg ikke «skjønner» det, bare synes det framstår udannet og slitsomt. I alle fall om de er sånn «hele tiden».

Anonymkode: 3b577...316

AnonymBruker
Skrevet

Før var det mennesker  med visse diagnoser som ikke forsto ironi og sarkasme. Nå lurer jeg på om unge sliter med det sånn generelt. 

Anonymkode: 018b6...b42

AnonymBruker
Skrevet

Folk i autismespekteret skjønner ikke ironi/sarkasme, aspergere osv. Siden det blir fler og fler av disse, mye på grunn av godt voksne som får barn sent, bør en være forsiktig med å bruke slike virkemidler hvis en ikke kjenner noen.

Anonymkode: 045a7...f68

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Synes fort det blir barnslig med voksne som driver mye med ironi og sarkasmer. Det er ikke at jeg ikke «skjønner» det, bare synes det framstår udannet og slitsomt. I alle fall om de er sånn «hele tiden».

Anonymkode: 3b577...316

Jeg synes det er slitsomt med folk som har en usynlig flosshatt, som er professor i dannelse. Eller jeg liker det.

AnonymBruker
Skrevet

Barn forstår det ikke og sånn sett stemmer dette med utviklingsteori til en viss grad. Så er det også sånn at personer på autismespekteret eller andre personer med rigide trekk ofte ikke forstår ironi, sarkasme eller svart humor. Vi er ulike, sånn er det bare. Det triste er vel heller de som kaster rundt seg med ironi og sarkasme uten å klare å sense når andre ikke klarer å fange opp budskapet. Alt handler jo i bunn å grunn om å klare å tilpasse kommunikasjonen overfor motparten. Har selv en venninne som er veldig oppegående, men jeg vet veldig godt at hun aldri forstår ironi. Hun oppfatter alt ordrett uten rom for humor eller tolkning. Smart dame, men har noen trekk innen autismespekteret. Jeg unngår å bruke ironi eller sarkasme overfor henne. Liten vits i å forsøke å lære en person dette etter x antall år. 

Anonymkode: 1f03b...76a

AnonymBruker
Skrevet

Det er klart det er den som snakker som må tilpasse seg de som de snakker med, og det er noe helt annet muntlig der du kan vise med kroppen hva du mener samt forklare om det blir misforståelser. Eventuelt unnskylde.

Jeg bare vet med meg selv at jeg setter pris på folk som er litt skrå i humoren og kommer med litt sleivspark og tør å ta litt sjanser på en måte. Blir veldig kjedelig om alt du sier tas helt på ramme alvor. Jeg stusser og på at folk ikke ser selv at det kan ligge mer bak enn det som sies.

Takk or alle svar,

TS

AnonymBruker
Skrevet

Ironien blir brukt alt for mye, sarkasme er som oftest ett bedre virkemiddel for å fremheve sine synspunkter. 

Black Adder er mesterverk i satire.

Anonymkode: 11e0c...13a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ironien blir brukt alt for mye, sarkasme er som oftest ett bedre virkemiddel for å fremheve sine synspunkter. 

Black Adder er mesterverk i satire.

Anonymkode: 11e0c...13a

Herregud jeg elsker Blackadder! 

Anonymkode: 018b6...b42

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ironi og sarkasme er gåter. Når gåtene er løst blir språklig finesse ikke så fin allikevel, man blir flere ord fattigere. Man blir kanskje til og med mer bokstavelig. 

Lykke til❤️

AnonymBruker
Skrevet

Min svoger er slik. Det går ikke an å tulle med han da han tar alt bokstavelig.

Han har tidvis en litt merkelig sosial fremtreden og jeg har lurt på om han kan være i grenseland til autismespekteret.

Anonymkode: 2ee31...e7d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...