Gå til innhold

Hvorfor ikke leie ut til uføretrygda?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja. Jeg syns ikke barn bråker siden jeg har 2 selv. Syns det er mye verre med menn som gamer og snakker med folk på steam eller whatever det heter til kl 04:00 på natta. Barn bråker bare fram til de legger seg, tidlig. Og fra de står opp samtidig som vi selv står opp. 

Anonymkode: 0f99f...201

Er da ikke bråkete å game

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Spørs hvor bemidlet du er

Anonymkode: 74fc9...ad8

Har flere firmaer + fond jeg kan lene meg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru Uperfekt skrev (Akkurat nå):

Har flere firmaer + fond jeg kan lene meg på.

Millioner da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Millioner da.

Vel tar utbytte på minst 2m i året, selv om jeg til nå har investert utbytte i eiendom/aksjer så lider jeg ingen nød om jeg bruker litt av det til forbruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

c_buk skrev (6 timer siden):

Enig i at det ikke er eller skal være noe automatikk i å oppgi arbeidsplass. Men ville likevel foretrukket en leietager som opplyste om dette. Og da velger jeg jo dem. 

Risikobildet er jo ulikt for partene her. Leietaker kan flytte. Utleier ka få ødelagt sin bolig og sin investering. Kan i verste fall tape veldig mye penger på å velge feil leietaker. 

Jeg har mye erfaring som leietaker. Og har all sympati hva gjelder å håndtere ubrukelige utleiere. Men jeg risikerte aldri å få rasert min eiendom til en verdi av flere millioner. Det gjør enhver utleier.

ehh.. Hvor stor er den leiligheten eventuelt hvor dyre møbler er satt inn der hvis leieboer skal klare å ødlegge for flere millioner? 😏😅 Må jo gå inn for å rive ned vegger og tak i så fall ? 🙈 Aldri fundert på denne problemstillingen, men hvis skadene er så stor at det overstiger depositum vil vel forsikringen dekke det? Samme som en vannskade eller andre utforutsette hendelser. Ellers så blir det jo veldig stor risk å leie ut uansett, ufør eller ei.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest takinova

Derfor sjekker man alltid referanser. Grundig sjekk. 

Og som andre sier: Det å snu døgnet er et problem mtp støy begge veier. Det er også en grunn til at jeg ikke ønsker å leie ut i egen bolig til noen som jobber kun nattevakt. Det blir vanskelig når man lever i forskjellige tidssoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest takinova

Nei, jeg har ingen problemer med å leie ut til uføre - så lenge referansene er gode.

Men det blir et problem om vi som bor i resten av huset har en helt annen døgnrytme enn leietakerne. Og det går begge veier. Vi er en aktiv gjeng som lager masse lyd. Jeg ville hatt dårlig samvittighet om jeg visste at de nede lå og sov mens vi oppe støyer. Dette gjelder uavhengig om det er uføre eller ikke som leier. Men klart, er man uærlig på visning, eller starter i ny jobb som innebærer nattejobbing, så kan man ikke si opp pga det. Utleie i egen bolig er en litt spesiell greie, man lever i en slags symbiose. 

Utleie i frittstående bolig: Da har det ingenting å si hva slags døgnrytme man har. Men pga andre naboer er det der også veldig veldig viktig med referanser. Uavhengig av hva slags helsebakgrunn man har.

Edit: Kom på et eksempel på en som ønsket å leie hvor jeg endte med å si nei. Ung hyggelig mann i full jobb som oversetter for en av de store strømmetjenestene. Han jobbet utelukkende hjemmefra, men pga at seriene slippes amerikansk tid ble det mye nattejobbing. Jeg forklarte dilemmet over, og han var forsåvidt enig i at det fort kunne blitt slitsomt for ham.

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.1.2023 den 19.48):

Det er feil at man gå på AAP i 3 år. Hvis det er åpenbart at man ikke fungerer så blir AAP avsluttet lenge før den tid.

Anonymkode: 6cb6f...617

Vel. Jeg gikk på aap i ni år, og har blant annet en sykdom som står på lista over de som automatisk gir ufør. Elendige saksbehandlere som ikke ser personen, gjør at noen går årevis på tiltak som forverrer helsa. 

Syns det er dårlig å lese hvor ignorante og fordømmende folk er. Ufør er ikke automatisk rus eller psykiatri… 

Anonymkode: cfa55...886

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, takinova said:

Nei, jeg har ingen problemer med å leie ut til uføre - så lenge referansene er gode.

Men det blir et problem om vi som bor i resten av huset har en helt annen døgnrytme enn leietakerne. Og det går begge veier. Vi er en aktiv gjeng som lager masse lyd. Jeg ville hatt dårlig samvittighet om jeg visste at de nede lå og sov mens vi oppe støyer. Dette gjelder uavhengig om det er uføre eller ikke som leier. Men klart, er man uærlig på visning, eller starter i ny jobb som innebærer nattejobbing, så kan man ikke si opp pga det. Utleie i egen bolig er en litt spesiell greie, man lever i en slags symbiose. 

Utleie i frittstående bolig: Da har det ingenting å si hva slags døgnrytme man har. Men pga andre naboer er det der også veldig veldig viktig med referanser. Uavhengig av hva slags helsebakgrunn man har.

Norge trenger nye lover og regler til hvordan utleiere kan holde på som de gjør. Strenge regler.

Anonymkode: 4290b...72d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner ikke hvorfor noen forteller at de er uføre når de prøver å leie bolig? Jeg er ufør, men ser ikke at huseier har noe med det å gjøre… Har aldri sagt noe om det og det har aldri vært noen sak.

Spør de hva jeg jobbet med oppgir jeg mitt tidligere yrke. 

Anonymkode: 96fac...d0c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest takinova
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Norge trenger nye lover og regler til hvordan utleiere kan holde på som de gjør. Strenge regler.

Enig. I Norge er utleiemarkedet veldig lite regulert og ikke minst profesjonalisert. Norge trenger flere store utleiere som tilbyr gode boliger folk kan leie over lang tid.

I våre naboland og på kontinentet er dette mer satt i system. Derfor kan man i Sverige fint leve hele livet i en og samme utleiebolig. Men alt er ikke rosenrødt der heller, feks. blir det en del penger under bordet for å overta utleiekontrakter. 

Men man bør likevel skille strengt på to ting: Utleie i frittstående bolig og utleie i egen bolig. De to tingene er nesten ikke sammenlignbare om man skal profesjonalisere markedet. I egen bolig bor man på en måte like tett som i egen familie, derfor er det helt klart at man kan(og skal imho) være veldig nøye med hvem man leier til - det skal være en symbiose som skal gå begge veier.

Endret av takinova
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønner ikke hvorfor noen forteller at de er uføre når de prøver å leie bolig? Jeg er ufør, men ser ikke at huseier har noe med det å gjøre… Har aldri sagt noe om det og det har aldri vært noen sak.

Dette, jeg er uføretrygdet og har aldri fortalt sannheten, jeg bare dikter opp noe piss som utleierne spiser opp. Lett å juge på seg en leilighet, umulig for en utleier å kaste deg ut på det grunnlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette, jeg er uføretrygdet og har aldri fortalt sannheten, jeg bare dikter opp noe piss som utleierne spiser opp. Lett å juge på seg en leilighet, umulig for en utleier å kaste deg ut på det grunnlaget.

De har uansett aldri oppdaget det, hvorfor skulle de det? Jeg betaler når jeg skal, bråker ikke, tar vare på ting.

Regner med at de som er livredde folk med annen døgnrytme heller ikke leier ut til folk som jobbet i helsevesenet, politiet, brannvesenet eller som gamer heller 🙄

Nå leier jeg ikke lenger uansett da, eier, men ander meg selv som å ha vært en perfekt leietaker selv med en hvit løgn om yrke. 

Har aldri oppgitt referanse heller - jeg inngir tydeligvis tillit. Med rette, ingen har brent seg på å leie ut til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Å oppgi ditt tidligere yrke er en mulighet. Men mange utleiere er ikke fornøyd med det, de vil ha arbeidssted, ikke bare yrke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Å oppgi ditt tidligere yrke er en mulighet. Men mange utleiere er ikke fornøyd med det, de vil ha arbeidssted, ikke bare yrke.

Alt du trenger å si er "Jeg har fast inntekt" det er ingen som kan kreve å vite hvor du jobber eller hva du jobber med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alt du trenger å si er "Jeg har fast inntekt" det er ingen som kan kreve å vite hvor du jobber eller hva du jobber med.

De kan ikke kreve det nei. Men om man ikke vil oppgi det så velger de heller en annen som leieboer.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

De kan ikke kreve det nei. Men om man ikke vil oppgi det så velger de heller en annen som leieboer.

Da får de gjøre det. Finner meg heller en utleier som ikke er nazi og som godtar svaret han fikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det er bare å gå inn på skattelistene, så ser man hvor lønna kommer fra. 

Anonymkode: 800eb...7fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kvalmende fordommer og uvitenhet her. Ikke rart verden er et jævlig iskaldt sted uten medmenneskelighet.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Det er bare å gå inn på skattelistene, så ser man hvor lønna kommer fra. 

Anonymkode: 800eb...7fa

Da får jeg beskjed at denne personen har gjort dette, noe som sier at om utleier gjorde dette mot meg så hadde jeg ikke ville leid hos deg.

Nazi greier å gå å sjekke opp folk.

Det er begynnelsen på et ekstremt dårlig forhold mellom leier og utleier.

Det blir sånn makt forhold. Og derfor er utleiere nazier.

OgNorske utleie regler må kraftig endres sånn at nazi utleierene ikke kan holde på slik de gjør.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...