Gå til innhold

Hvorfor ikke leie ut til uføretrygda?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Et annet poeng er at når man annonserer en leilighet blir man bombadert på Finn. Ofte ber man også om at de skriver litt om seg selv hvor de jobber etc. Siler også ut alle med ikke vestlig bakgrunn pga skrekkhistorier. Så sitter man til slutt igjen med en håndfull aktuelle kandidater. Da velger man gjerne pendleren eller andre som jobber lange dager hvis man har muligheten. 

Anonymkode: 4676b...e02

Du vil helst ikke ha en leieboer,  bare cash inn med andre ord. 

Anonymkode: 6cb6f...617

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du vil helst ikke ha en leieboer,  bare cash inn med andre ord. 

Ja er det ikke det alle med utleie vil ha?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er delvis ufør, men det holder jeg kjeft om. Opplyser bare om at jeg har «hjemmekontor» to dager i uken. Noe jeg ikke har, det er fridagene mine. 😅 Jeg tenker at utleierne må tåler at folk er hjemme i det overprisede leilighetene de leier ut! 

Anonymkode: d0614...2e8

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ja er det ikke det alle med utleie vil ha?

Nei. Mange av utleierne forstår faktisk at man får bruksrett etter hva man betaler for. Vil du ha en pendler så bør husleia være redusert.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg er delvis ufør, men det holder jeg kjeft om. Opplyser bare om at jeg har «hjemmekontor» to dager i uken. Noe jeg ikke har, det er fridagene mine. 😅 Jeg tenker at utleierne må tåler at folk er hjemme i det overprisede leilighetene de leier ut! 

Anonymkode: d0614...2e8

Så enig. Det virker som mange av utleierne vil ta seg betalt for å leie ut uten at det faktisk skal bo noen der... det er visst helt perfekt for dem. Syns de kan la være å leie ut i det hele tatt med en slik holdning...

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei. Mange av utleierne forstår faktisk at man får bruksrett etter hva man betaler for. Vil du ha en pendler så bør husleia være redusert.

Hvorfor det? Firma betaler og han er jo her. I tillegg er leiligheten fullt utstyrt med dyre møbler. 65» tv jensen seng++ Reiser vel hjem en helg i mnd + alle ferier. Det gjør jo muligens fastboende også. Eneste forskjellen er at ikke har posten sin her og ikke styrer med sine ting. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fordi man er usikker. Mange er jo uføre pga psykiske lidelser og det ønsker jeg ikke å ha nær barna mine. Mitt hus, mitt valg. 

Anonymkode: f957f...b66

Så utrolig trist at du har en slik holdning. Jeg er ufør på grunn av alvorlig spiseforstyrrelse, men jobbet litt i barnehage i en god periode. For alt du vet kan jeg ha jobbet i barnehagen barna dine går/gikk i. Bare fordi man er ufør pga en psykisk lidelse betyr det ikke at man har gått fra sans og samling i den forstand at man ikke har boevne eller ikke kan være rundt barn.

Anonymkode: 79de1...427

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så utrolig trist at du har en slik holdning. Jeg er ufør på grunn av alvorlig spiseforstyrrelse, men jobbet litt i barnehage i en god periode. For alt du vet kan jeg ha jobbet i barnehagen barna dine går/gikk i. Bare fordi man er ufør pga en psykisk lidelse betyr det ikke at man har gått fra sans og samling i den forstand at man ikke har boevne eller ikke kan være rundt barn.

Ja, men dette vet man jo ikke med mindre den uføre velger å opplyse om det. 40% er uføre pga psykisk lidelse, risikerer at de i psykose river ned alt og tenner på. Eller ikke evner ivareta leilighet på en god måte pga psyken. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nazi greier dere holder på med. Dere kan jo ikke bestemme at folk ikke kan være våken på natten. Hater dere utleiere!

Anonymkode: 4290b...72d

Kjøp deg egen bolig = problem løst. Havner du på andre siden og har kjøpt deg en dyr bolig vil nok du og plukke ut den beste kandidaten. Slik er livet både når kommer til jobb og bolig. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gjør du det? Vennen min hadde kun 1 veileder og var klarert til ufør etter 2,5 år.

Deg kan selvsagt skje, men ofte må en jo vente 1 år bare for og få time hos spesialist. Jeg var på aap kortere enn din venn , hadde 7 saksbehandlere( de skal jo rulere? Bor dere et veldig lite sted?) men jeg har vært syk og fulgt opp i 20 år før aap, så,slapp de køene til utredninger osv. det er uvanlig at det tar 9 år når man starter fra nytt. 

Anonymkode: dc6bf...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi leier ikke ut til uføre fordi de er hjemme stort sett hele tiden, altså mer slitasje. Og som andr nevner snuing av døgn. Orker ikke noen som lever om natta. Vi foretrekker alenemødre eller små familier. 

Anonymkode: 0f99f...201

Man sliter nødvendigvis ikke mer på leiligheten selv om man er uføretrygdet og mye hjemme! Jeg bodde i en leilighet i fire år, og var veldig mye hjemme fordi jeg var på aap og etterhvert uføretrygdet. Men den dagen jeg flyttet derfra var det ikke stor forandring i forhold til når jeg flyttet inn! Benkeplaten var kanskje litt mer slitt enn når jeg flyttet inn fordi jeg liker å bake, ellers var leiligheten i ganske lik stand som når jeg flyttet inn.

Anonymkode: 6e310...1a3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man sliter nødvendigvis ikke mer på leiligheten selv om man er uføretrygdet og mye hjemme! Jeg bodde i en leilighet i fire år, og var veldig mye hjemme fordi jeg var på aap og etterhvert uføretrygdet. Men den dagen jeg flyttet derfra var det ikke stor forandring i forhold til når jeg flyttet inn! Benkeplaten var kanskje litt mer slitt enn når jeg flyttet inn fordi jeg liker å bake, ellers var leiligheten i ganske lik stand som når jeg flyttet inn.

Anonymkode: 6e310...1a3

Hvorfor brukte du ikke bakeunderlag da? Min benkeplate har null slitasje selv om baker og lager mat. Man tar bedre vare på ting man eier og har betalt dyrt for.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, men dette vet man jo ikke med mindre den uføre velger å opplyse om det. 40% er uføre pga psykisk lidelse, risikerer at de i psykose river ned alt og tenner på. Eller ikke evner ivareta leilighet på en god måte pga psyken. 

Men man skal da ikke dra alle over en kam av den grunn? Å være ufør på grunn av psykisk sykdom gjør ikke at man automatisk har dårlig boevne, det var det som var poenget mitt. Å si at man ikke vil leie ut til noen som er ufør på grunn av psykisk sykdom fordi det vil man ikke ha i nærheten av barna sine synes jeg er ganske drøyt å si. Jeg forstår jo så klart at man ikke vil ha noen i psykose som er ekstrem ustabil i forhold til å feks kunne tenne på ting i samme bolig som egne barn, men man kan ta havne i psykose til tross for at man jobber 100% også. Jeg synes iallfall det er bedre å se an personen fremfor om man er ufør eller ei. Dette går jo også under diskriminering det du skriver, men samtidig er det en diskriminering man dessverre lett slipper unna med, da man fint kan komme med en eller annen tilfeldig unnskyldning. Personlig ville jeg ikke leid av en person som så på meg slik du gjør (om du er samme jeg siterte i innlegget jeg sikter til), så da er det jo like så greit. 
Jeg er selv glad for at jeg ikke har opplevd diskriminering i boligmarkedet før, så jeg har nok hatt flaks der eller rett og slett bare leid av utleiere som heller ser meg som hvem jeg er fremfor hva jeg har en uføretrygd for. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
MortenMunkholm skrev (4 timer siden):

Grunnen er vel at uføretrygdede ikke har veldig god økonomi. Stikk i strid med informasjonen til de som tror det er så fett å være trygda, sitter på:)

Dette er enda en god forklaring til hvorfor ingen egentlig valgte å bli trygdede av fri vilje.

Jeg er glad jeg slipper det.

Endel uføretrygdede har dårlig økonomi, men mange uføretrygdede har god økonomi også. Med tanke på at de fleste som er uføretrygdede er over 55 år, så har de hatt endel år på å opparbeide seg egen bolig. Kanskje den er helt nedbetalt også innen den alderen. Kanskje de har arvet bolig?

Ikke alle uføretrygdede lever på minstesatsen heller, de har gjerne uføredekning via jobb,  og har hatt private uføreforsikringer i tillegg. 

Men uansett, nå var dette snakk om en som måtte ut på leiemarkedet. Og det er forferdelig trist hvordan enkelte utleiere holder på. Mange har ikke  satt seg inn i husleieloven,  eller så  forstår de ikke lovteksten eller bare gir f. i den...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kjøp deg egen bolig = problem løst. Havner du på andre siden og har kjøpt deg en dyr bolig vil nok du og plukke ut den beste kandidaten. Slik er livet både når kommer til jobb og bolig. 

Du vil velge ut den beste kandidaten. Men du vet ikke om en som er ufør er en dårligere kandidat enn noen andre. Du kan f.eks få en ufør som er kronisk (fysisk) syk og tilbringer vinterhalvåret i Syden. Det må jo være helt perfekt for deg som egentlig ikke ønsker å ha noen i leiligheten,  bare du får inn penger...

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stigmatiseringen mot folk som er uføre, og spesielt de som er uføre pga psykisk sykdom, lever i beste velgående tydeligvis. Trist. 

Anonymkode: 32df3...e2e

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Fordi man er usikker. Mange er jo uføre pga psykiske lidelser og det ønsker jeg ikke å ha nær barna mine. Mitt hus, mitt valg. 

Anonymkode: f957f...b66

wow! Skjønner hvor du vil hen, men du maler med veldig stor kost og feier alle over en kam..🥺 Forstår det finnes Konsbergmannen (han som gikk amok på kjøpesentret) og andre absurde situasjoner man hører om i media som kanskje gjør folk redd, men dette er veldig fåtallet og de «casene» der skulle vært på et sykehus og ikke noen leilighet😏. Vi «normale» med psykiske lidelser er ikke mer farlige enn andre - vi bare sliter med livet🥺. Du kan få min leiehistorie.. Mitt problem er depresjon og hang til isolasjon..Sånn sett var jeg den perfekte leieboer, hadde aldri besøk hjemme, aldri fest, ingen drikking, ingen bråk. Kun meg og sofaen og huseier så meg aldri, gikk så langt at han måtte finne på noen unnskyldninger for å sjekke om jg var i live/hjemme, men selvsagt superfarlig å utsette noen barn for noe sånt. så farlig tilstand som jg var mener jg.. 😉 

Nei, jeg har kun vært til fare for meg selv og aldri noen andre👍🏻👍🏻

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Forord: Dette er IKKE en post for å henge ut eller hakke ned på de som er ufør, men heller et konkret spørsmål.  

Jeg har en kompis som er ung ufør, og som er på utkikk etter å leie leilighet. Det virker at så fort som han nevner at han er uførtrygda, så blir han enten avvist eller ghostet av potensielle utleiere. For meg virker dette merkelig? Er du ufør, så får du vel pengene/trygd som normalt? Det er ikke noen risiko der, så vidt jeg vet? Videre virker jo dette som åpenbar diskriminering? 

Anonymkode: e383c...11d

Vi har ikke lov til å spørre om grunn, så vil nok lett bli vanskeligere å få leie på ung ufør 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke uføretrygdede. Derfor.

Anonymkode: dce33...300

Du får krysse fingrene og håpe du aldri blir det da

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...