AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #221 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 9.1.2023 den 10.08): Leietaker har jo nesten flere rettigheter enn huseier og da prøver man etter beste evne å sile vekk potensielt trøblete leietakere. En bekjent skulle selge huset sitt til en utbygger og brukte ni måneder på å få ut den ene leieboeren. Advokathonorarene var astronomiske og frustrasjonen tok nesten knekken på kona hans. Anonymkode: 4ef00...5a6 Helt rett ! Hadde ikke jeg hatt advokathjelp i forsikringen min, hadde jeg gått på økonomisk ruin. Er de først flyttet inn, er de nesten umulig å bli kvitt om de misligholder husleieavtalen. Min første utleie, sjekket ikke godt nok i børjan. Lærte ei ordentlig lekse der gitt. Forøverig har jeg ingenting i mot å leie ut til uføre, så lenge de har gode referanser og er skikkelige folk- Uføretrygd er en sikker inntekt som er justert i hh. til folketrygden, og kan på ingen måte sammenlignes med NAV-garanti. Anonymkode: 1f76e...439 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #222 Skrevet 10. januar 2023 Tvillingsjel skrev (2 timer siden): Jeg kan godt forstå at folk ikke vil leie ut til folk som ruser seg, er inn og ut av psykose, utagerer eller fremstår aggressiv - spesielt hvis man har barn. Er dette typisk for uføre, mener du? Anonymkode: d7a86...120 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #223 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 7.1.2023 den 18.48): Forord: Dette er IKKE en post for å henge ut eller hakke ned på de som er ufør, men heller et konkret spørsmål. Jeg har en kompis som er ung ufør, og som er på utkikk etter å leie leilighet. Det virker at så fort som han nevner at han er uførtrygda, så blir han enten avvist eller ghostet av potensielle utleiere. For meg virker dette merkelig? Er du ufør, så får du vel pengene/trygd som normalt? Det er ikke noen risiko der, så vidt jeg vet? Videre virker jo dette som åpenbar diskriminering? Anonymkode: e383c...11d Greia er, i motsetning til hva KG tror, så krever det alvorlig psykisk eller fysisk sykdom som hemmer deg i det daglige ikke bare i jobb, for å få ung ufør. Alvorlige psykiske problemer er majoriteten av grunnene til at en får ung ufør. Har du så store psykiske problemer , er det økt risiko for at du ikke evner/orker ta vare på leiligheten i like stor grad som andre. Diskriminering er det, og sånn er mennesker. Har du noe å tape, så har veldig få gode moralske verdier. Det er mer på avstand når en slipper å risikere egen lommebok da er det fleste imot diskriminering, men det er mest virtue signaling. og har lite signifikans på det aller meste. En ting er å forvente at staten skal være nøytral, det kan de fleste gå med på, for da blir byrden mer jevnt fordelt, men etter det når det er på individnivå kommer en seg ikke unna at det alltid vil være diskriminering/rasisme, du kan ikke vedta deg bort fra det. Anonymkode: 3480f...486 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #224 Skrevet 10. januar 2023 Hva slags "slitasje" er det egentlig man er redd for? At folk som er hjemme 24/7 tråkker opp en sti på golvteppet fordi de går mer hjemme? Det å trekke ned to ganger ekstra per dag i toalettet? Akkurat dette forstår jeg ikke. Er greia at man selv ikke føler seg helt "hjemme" hvis det er noen andre, "uvedkommende" i boligen? Utleieboligen er jo leierens hjem... Jeg fikk for øvrig kjeft av utleier fordi jeg var for lite på hybelen. Jeg ukependlet, noe som åpenbart ikke hadde kommet godt nok fram i søknaden. Utleier hadde nylig blitt enke, og ønsket en ekstra person i huset som en sikkerhet, tydeligvis. Hun var etter hvert åpen på at hun heller foretrakk en bråkete mann enn en stille kvinne. Støy om natten var en trygghet for henne. Anonymkode: 79892...f03 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #225 Skrevet 10. januar 2023 Embla82 skrev (7 timer siden): Psykiske lidelser har et like bredt spektrum som fysisk sykdom. En person som er ufør pga sterk sosial angst (uten selvmedisinering) er kanskje av det tryggeste man kan ha rundt barn. Man trenger ikke være ustabil for å slite psykisk. Nettopp! Og det er jo så forbanna åpenbart som det kan få blitt! Vi lever i 2023, mens de bemidlede gribbene av noen uvitende utleiere her åpenbart lever i en helt annen tid. Helt utrolig å lese om fordommene og stigmatiseringen på dette forumet - det er faen meg mer grums her enn på et kommentarfelt under en Nettavis-sak på Facebook! Kvalmende rett og slett. Anonymkode: 32df3...e2e 1
Sofie Maria Skrevet 11. januar 2023 #226 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): kan jo f. eks sitere ditt eget innlegg om at husleien ofte ikke er satt i samsvar med standard på leiligheten, men det var faktisk ikke sånn at jeg skrev at noen sa utleiere skal la uføre leie gratis. Jeg kom bare med et forslag om hvordan man selv kunne være på tilbudssiden, hvis man ikke hadde bolig å leie ut selv. Siden utleiere tydeligvis burde leie ut til alle som vil, uten å mene noe som helst om hvem. Forstår ikke hvorfor du skriver «dere (utleiere)» som om alle utleiere mener det du skrev. Jeg har verken skrevet det, eller mener det. Jeg mener likevel at de som har noe å leie ut må få bestemme hvem de skal leie ut til. Det har ingenting med hat å gjøre. Anonymkode: 168fd...757 Vi snakker litt forbi hverandre her. Jeg har ikke ment på noe måte at huseiere skal drive med veldeighet, men er fler som trekker det fram i tråden her- boligutleie er buisness ikke veldedig arbeid, og det er jeg helt enig i, men hvor kommer da veldedigheten inn bildet selv om man leier ut til noen som går på nav eller er ufør? La oss si husleia er på 9000 kr så får huseier de pengene uansett om leietager har full jobb, deltidsjobb, eller uføre. Hadde derimot huseier leid ut for en slikk og ingenting, eventuelt imot noe barnepass eller lett forefallent arbeide - det ville vært veldedighet, men er ikke det tråden handler om. Så hva jeg mener - er det virkelig sånn at "dere" (beklager sette alle huseiere i en bås, jeg bare går utifra tonen på tråden her ) mener dere gjør oss en tjeneste eller er veldig snille om dere skulle valgt en "av oss" med en tøffere livssituasjon enn hva dere selv har? Just dont get it, men er vel ikke alt man skal forstå
Fru Uperfekt Skrevet 11. januar 2023 #227 Skrevet 11. januar 2023 takinova skrev (På 10.1.2023 den 12.08): Jeg har leid ut til ei venninne som jobbet som sykepleier med mye natt i turnusen. Hun slet med å få sove fordi vi "levde" oppe. Ganske lytt hos oss. Har dere ikke platet godt nok? Det finnes i dag plater som isolerer for trinnstøy og plater som isolerer for lydstøy.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #228 Skrevet 11. januar 2023 Sofie Maria skrev (På 10.1.2023 den 4.49): og fordommene imot folk med psykiske vansker lever i beste velgående.. Håper du klarer deg godt i livet og aldri går på en smell hvor du behøver en hjelpende hånd. Hjelpende hånd får man fra det offentlige. Private utleiere driver ikke veldedighet, og jeg fatter ikke hvorfor så mange forventer det. Anonymkode: ab4dc...f11 5
frivis Skrevet 11. januar 2023 #229 Skrevet 11. januar 2023 Tror det har med risiko for at leiligheten ikke blir holdt i stand. Men risikoen er der uansett hvem du leier ut til. Det er en kynisk greie dette. De snakker sikkert varmt om uføretrygdede blant andre folk, helt til de skal leie ut, da viser de sitt sanne jeg. Dette er klassisk for veldig mange ting i samfunnet. 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #230 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 10.1.2023 den 18.03): Er dette typisk for uføre, mener du? Anonymkode: d7a86...120 Hvis man snur på det, så er det ikke mange av de du lister opp som ikke er uføre. Anonymkode: ab4dc...f11 1
Sofie Maria Skrevet 11. januar 2023 #231 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hjelpende hånd får man fra det offentlige. Private utleiere driver ikke veldedighet, og jeg fatter ikke hvorfor så mange forventer det. Anonymkode: ab4dc...f11 Var ikke dit hen jeg mente. mente det blir et hardt fall om situasjonen blir snudd på hodet med den type holdning og fordommer. Igjen- har full forståelse at huseiere ønsker å tjener penger på sine boliger det hadde jeg ønsket å, men så mange grusomme holdninger som finnes er jo helt horribelt. Som nevnt før jeg var den beste leieboer noen kunne få siden jeg var musestille, aldri besøk, aldri røyk osv. Var heller aldri til fare for noen selv om jeg strevde med livet mitt, for noe tull! Foreslår at folk leser seg litt på psykisk helse og hva det faktisk betyr.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #232 Skrevet 11. januar 2023 Sofie Maria skrev (32 minutter siden): Foreslår at folk leser seg litt på psykisk helse og hva det faktisk betyr. Psykisk uhelse betyr så mye forskjellig. Man kan være helt rolig og fredelig, men faktisk så kan man også være farlig for omgivelsene hvis man er psykotisk f.eks. Anonymkode: 6cb6f...617
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #233 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvis man snur på det, så er det ikke mange av de du lister opp som ikke er uføre. Anonymkode: ab4dc...f11 Er det egentlig et stort problem dette med utleie og uføre? Mange uføre har vel også sin egen eide bolig da de aller fleste uføre er 55+. Det burde vært flere kommunale utleieboliger for uføre syns jeg med de holdningene som mange uføre møter i det private leiemarkedet, og leilighetene bør være litt spredt. Det er helt idiotisk å sette rusmisbrukere og psykiatritilfeller som naboer til barnefamilier. Anonymkode: 6cb6f...617 1
Sofie Maria Skrevet 11. januar 2023 #234 Skrevet 11. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Psykisk uhelse betyr så mye forskjellig. Man kan være helt rolig og fredelig, men faktisk så kan man også være farlig for omgivelsene hvis man er psykotisk f.eks. Anonymkode: 6cb6f...617 Korrekt, men «friske» mennesker i en full jobb kan å havne i psykose. For lite/ingen søvn, inntak av rusmidler, en traumatisk nok opplevelse.. Helt enig med deg at psykose/ vrangforestillinger er farlig, men hvor får du regnestykket at vi som går på nav/uføre er mer farlig enn andre?? for å si på en annen måte, jeg og flere venner er havnet i uføre og jg har aldri opplevd noe i nærheten av psykose. Har derimot et familiemedlem som er biopolar (i full jobb frem til pensjons alder!) med vrangforestillinger herifra til månen mens hun er syk. For å følge huseiernes logikk her inne på tråden er hun det tryggeste valg fordi hun har jobb og stabil inntekt??😅 eller kanskje skulle a fått sparken fra jobben og aldri fått lov å ha eller eie noe bolig (aka bodd på institusjon) fordi hun er syk og det finnes en mikroskopisk sjanse at hu kan « klikke» en dag på nabo eller kollega. Kom igjen a..🥺🥺 Endret 11. januar 2023 av Sofie Maria 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #235 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 7.1.2023 den 18.50): Noen utleiere ønsker ikke folk som er hjemme hele dagen, og er kanskje redd de snur døgnet og har en døgnrytme som ikke er forenlig med de andre i huset. Anonymkode: b25ce...e30 Leietakerne våre har snudd døgnet og det holder oss jevnlig oppe om natta😞 Anonymkode: 7c56d...0b2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #236 Skrevet 11. januar 2023 Sofie Maria skrev (1 minutt siden): Korrekt, men «friske» mennesker i en full jobb kan å havne i psykose. For lite/ingen søvn, inntak av rusmidler, en traumatisk nok opplevelse.. Helt enig med deg at psykose/ vrangforestillinger er farlig, men hvor får du regnestykket at vi som går på nav/uføre er mer farlig enn andre?? for å si på en annen måte, jeg og flere venner er havnet i uføre og jg har aldri opplevd noe i nærheten av psykose. Har derimot et familiemedlem som er biopolar (i full jobb frem til pensjons alder!) med vrangforestillinger herifra til månen mens hun er syk. For å følge huseiernes logikk her inne på tråden er hun det tryggeste valg fordi hun har jobb og «stabil « inntekt ..??😅 eller kanskje skulle a fått sparken fra jobben og aldri fått lov å ha eller eie noe bolig (aka bodd på institusjon) fordi hun er syk og det finnes en mikroskopisk sjanse at hu kan « klikke» en dag på nabo eller kollega. Kom igjen a..🥺🥺 Jeg har ikke kommet med et regnestykke at uføre er mer "farlige" enn andre. Jeg uttalte meg om psykisk uhelse. Jeg hadde en nabo som noen ganger kunne bli psykotisk. Han var tidligere narkoman og hadde traumer / dårlig psyke (vet ikke nøyaktig diagnose). Han var ufør. Jeg hadde også en huseier som var manisk og som tippet over noen ganger. Huseieren var i full jobb, men har vært innlagt periodevis på psykiatrisk. Så ja, det kan skje med alle, men sannsynligheten for at man er farlig for omgivelsene er nok litt større hvis man er ufør pga psyken, sånn statistisk sett. Så er det veldig dumt for de uføre som har god boevne at forestillingen om at sjansen er stor for at de er rusmisbrukere/ psykiatriske tilfeller og ingen vil ha dem som leieboere fordi de ikke er villig til å ta sjansen. De aller fleste uføre er jo uføre pga fysiske ting, ikke psykiske, så det er mange fordommer her som hindrer deres sjanse på leiemarkedet. De jeg kjenner til har likevel ikke hatt noe problem med å finne seg en bolig, men de bor på småsteder. Er nok mye verre å være ufør potensiell leieboer i en større by hvor utleierne kan velge å vrake i hvem de vil ha. Anonymkode: 6cb6f...617
Sofie Maria Skrevet 11. januar 2023 #237 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Leietakerne våre har snudd døgnet og det holder oss jevnlig oppe om natta😞 Anonymkode: 7c56d...0b2 si fra at de må være rolige på natta siden dere trenger å sove? er vel ikke verre enn det? Om de ikke tar tiltak (skru ned lyden på tv-en eller hva enn som holder dere våkne) så må dere jo vurdere å få noen nye inn 😎 1
Sofie Maria Skrevet 11. januar 2023 #238 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har ikke kommet med et regnestykke at uføre er mer "farlige" enn andre. Jeg uttalte meg om psykisk uhelse. Jeg hadde en nabo som noen ganger kunne bli psykotisk. Han var tidligere narkoman og hadde traumer / dårlig psyke (vet ikke nøyaktig diagnose). Han var ufør. Jeg hadde også en huseier som var manisk og som tippet over noen ganger. Huseieren var i full jobb, men har vært innlagt periodevis på psykiatrisk. Så ja, det kan skje med alle, men sannsynligheten for at man er farlig for omgivelsene er nok litt større hvis man er ufør pga psyken, sånn statistisk sett. Så er det veldig dumt for de uføre som har god boevne at forestillingen om at sjansen er stor for at de er rusmisbrukere/ psykiatriske tilfeller og ingen vil ha dem som leieboere fordi de ikke er villig til å ta sjansen. De aller fleste uføre er jo uføre pga fysiske ting, ikke psykiske, så det er mange fordommer her som hindrer deres sjanse på leiemarkedet. De jeg kjenner til har likevel ikke hatt noe problem med å finne seg en bolig, men de bor på småsteder. Er nok mye verre å være ufør potensiell leieboer i en større by hvor utleierne kan velge å vrake i hvem de vil ha. Anonymkode: 6cb6f...617 da er vi enig🙂👍🏻👍🏻 Syns det er så trist at fordommer skal ødelegge for en hel gruppe mennesker siden « vi på nav» er like ulike som alle andre..😏 Dette med småsted tror jeg du veldig rett i! jeg har leid på småsted og vant faktisk konkurransen imot noen andre på tross av at jeg fikk lønnen min fra nav, men hadde detta vært en by og huseier hadde ubegrenset med muligheter ville nok saken stilt seg annerledes. Jeg var ung og superstolt at jeg vant konkurransen - følte det som en veldig tilits erklæring og gjorde alt jeg kunne for at huseier skulle være fornøyd med meg.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #239 Skrevet 11. januar 2023 Sofie Maria skrev (14 minutter siden): da er vi enig🙂👍🏻👍🏻 Syns det er så trist at fordommer skal ødelegge for en hel gruppe mennesker siden « vi på nav» er like ulike som alle andre..😏 Dette med småsted tror jeg du veldig rett i! jeg har leid på småsted og vant faktisk konkurransen imot noen andre på tross av at jeg fikk lønnen min fra nav, men hadde detta vært en by og huseier hadde ubegrenset med muligheter ville nok saken stilt seg annerledes. Jeg var ung og superstolt at jeg vant konkurransen - følte det som en veldig tilits erklæring og gjorde alt jeg kunne for at huseier skulle være fornøyd med meg. Så kjekt å høre at du fikk sjansen. Jeg mener også at det bør være flere kommunale boliger for de som blir skviset ut fra det private boligmarkedet. Jeg vet godt hvordan det er å være leieboer. Heldigvis så slipper jeg å tenke mer på det nå, siden jeg har flyttet inn i samboers bolig. Anonymkode: 6cb6f...617 1
Gjest takinova Skrevet 12. januar 2023 #240 Skrevet 12. januar 2023 Fru Uperfekt skrev (16 timer siden): Har dere ikke platet godt nok? Det finnes i dag plater som isolerer for trinnstøy og plater som isolerer for lydstøy. Nei, det er ikke lydbøyler dessverre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå