Sofie Maria Skrevet 10. januar 2023 #201 Del Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Leietaker har jo nesten flere rettigheter enn huseier og da prøver man etter beste evne å sile vekk potensielt trøblete leietakere. En bekjent skulle selge huset sitt til en utbygger og brukte ni måneder på å få ut den ene leieboeren. Advokathonorarene var astronomiske og frustrasjonen tok nesten knekken på kona hans. Anonymkode: 4ef00...5a6 Vennen din har nok hatt maks uflaks, i realiteten har huseiere så si all makt. De kan sette husleien til hva enn sum de ønsker (ofte ikke i samsvar med standar på leilighet) De kan i all essens gjøre hva enn de vil siden det er dems hus. Ei vennine av meg - veldig ordentlig jente med alt på stell hadde en huseier som dumpa søppel i søppelposer og annet rask rett ved siden av døra hennes,(var ikke snakk om en pose liksom, var snakk om hauger med skrot og søppel) ved en anledning FORAN døra hennes slik at hun måtte bruke vindu for å komme seg ut av sin egen leilighet. Trenger jeg nevne brannfaren i en slik situasjon? Jeg selv måtte "krangle" meg til nødvendig ordnings på badet (dusjboksen holdt på gå ifra hverandre) og etter ca et års tid (eller var det 2??) så ble det ordnet. Vi som leietagere? For å holde en vennskapelig tone med huseier og ikke ta sjansen å bli kasta ut må vi bare akseptere galskapen som skjer, vi er hundre prosent i huseier sin "lomme" og velvilje.. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #202 Del Skrevet 10. januar 2023 takinova skrev (21 timer siden): Derfor sjekker man alltid referanser. Grundig sjekk. Og som andre sier: Det å snu døgnet er et problem mtp støy begge veier. Det er også en grunn til at jeg ikke ønsker å leie ut i egen bolig til noen som jobber kun nattevakt. Det blir vanskelig når man lever i forskjellige tidssoner. Akkurat denne skjønte jeg ikke. Jobber mye natt selv, og da er jeg borte på natten, sover på morgen/formiddag/tidlig ettermiddag og er våken ettermiddag/kveld. Det må da være ganske optimalt mhp. leieboer? Blir jo aldri støy om natten da. Og når leieboer sover er huseier på jobb. Anonymkode: 9093d...675 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #203 Del Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Som utleier er man dum og naiv om ikke ber om referanser. Og sjekke skattelister og om har betalingsanmerkninger. Sette høyt depositum er også viktig. Anonymkode: 4676b...e02 Hadde jeg sett at en potensiell utleier hadde vært inne på skattelista og sjekket meg hadde jeg virkelig ikke ønsket å leie av vedkommende. Kredittsjekk er vel heller ikke lov uten samtykke. Fy fader jeg er glad jeg ikke må forholde meg til slike Anonymkode: efa53...cf7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #204 Del Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde jeg sett at en potensiell utleier hadde vært inne på skattelista og sjekket meg hadde jeg virkelig ikke ønsket å leie av vedkommende. Kredittsjekk er vel heller ikke lov uten samtykke. Fy fader jeg er glad jeg ikke må forholde meg til slike Anonymkode: efa53...cf7 Dette er helt normalt å gjøre. Anonymkode: 2c22b...738 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #205 Del Skrevet 10. januar 2023 Sofie Maria skrev (6 timer siden): Ingen dyr, barn, bråk, festing, drikking, røyking, skiftarbeide, snusing og for all del ingen PC spilling .. Er dette drømmen til huseierne står man vel igjen med kun Helga på 80 år som legger seg etter dagsrevyen? Nei, drømmen for huseiere er at man får inn penger uten at noen faktisk fysisk bor der 🤣 Anonymkode: 6cb6f...617 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #206 Del Skrevet 10. januar 2023 Jeg er uføretrygdet, og oppgir aldri dette tidlig i prosessen. Jeg sier derimot "fast inntekt og sikker betaler, ikke-røyk/fest". Så møtes man for visning, og hvis det blir spørsmål rundt jobb da, så sier jeg "ufør". Da har jeg allerede etablert en kontakt med utleier, og de har dannet seg et inntrykk av hvem jeg er før de vet at jeg er ufør. Anonymkode: d7a86...120 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest takinova Skrevet 10. januar 2023 #207 Del Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Akkurat denne skjønte jeg ikke. Jobber mye natt selv, og da er jeg borte på natten, sover på morgen/formiddag/tidlig ettermiddag og er våken ettermiddag/kveld. Det må da være ganske optimalt mhp. leieboer? Blir jo aldri støy om natten da. Og når leieboer sover er huseier på jobb. Anonymkode: 9093d...675 Jeg har leid ut til ei venninne som jobbet som sykepleier med mye natt i turnusen. Hun slet med å få sove fordi vi "levde" oppe. Ganske lytt hos oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Embla82 Skrevet 10. januar 2023 #208 Del Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 7.1.2023 den 19.06): Fordi man er usikker. Mange er jo uføre pga psykiske lidelser og det ønsker jeg ikke å ha nær barna mine. Mitt hus, mitt valg. Anonymkode: f957f...b66 Psykiske lidelser har et like bredt spektrum som fysisk sykdom. En person som er ufør pga sterk sosial angst (uten selvmedisinering) er kanskje av det tryggeste man kan ha rundt barn. Man trenger ikke være ustabil for å slite psykisk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #209 Del Skrevet 10. januar 2023 Tydeligvis er vi ikke alle enige. Noen mener utleie burde være veldedighet, andre mener det er business. Men, akkurat her er det nok utleier som bestemmer, om de som er uenige liker det eller ei. Anonymkode: 2c22b...738 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #210 Del Skrevet 10. januar 2023 Embla82 skrev (22 minutter siden): Psykiske lidelser har et like bredt spektrum som fysisk sykdom. En person som er ufør pga sterk sosial angst (uten selvmedisinering) er kanskje av det tryggeste man kan ha rundt barn. Man trenger ikke være ustabil for å slite psykisk. Anonymkode: d7a86...120 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 10. januar 2023 #211 Del Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det er forstyrrende på naboer uansett med den heftige helvete som du sier. Ihvertfall så hørte jeg godt min tidligere nabo som gjorde dette... Anonymkode: 6cb6f...617 Da har du bodd steder med pisse elendig lydisolering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #212 Del Skrevet 10. januar 2023 Dere som «hater utleiere», forstår dere ikke at vi bare er mennesker vi også, akkurat som dere? Når man leier ut eller låner bort noe, så bestemmer man faktisk selv hvem man vil låne bort til. Såklart kan man bomme. Ikke leie ut/låne bort noe til noen som hadde tatt godt vare på det, og motsatt. Hvis dere ikke eier bolig selv og ikke kan leie ut. Hva med å begynne å leie ut bilen? Kanskje låne bort til veldig lite også, som veldedighet, uten å ha noen formening om hvem dere leier bilen ut til? Hvis den blir krasjet så har dere jo forsikring. Anonymkode: 168fd...757 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 10. januar 2023 #213 Del Skrevet 10. januar 2023 takinova skrev (1 time siden): Jeg har leid ut til ei venninne som jobbet som sykepleier med mye natt i turnusen. Hun slet med å få sove fordi vi "levde" oppe. Ganske lytt hos oss. Det må jo være leieboers problem i så fall, og da bør hun selv se etter leilighet separat fra utleiers bodel. Men det er også ganske mange av oss som har null problem å sove på natten selv om det er støy rundt oss. Hele sommeren drev f.eks snekkere på hos naboen med å bytte kledning. Saging og hamring, ca. 10m i friluft fra mitt soveromsvindu. Merket det aldri når jeg sov. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 10. januar 2023 #214 Del Skrevet 10. januar 2023 (endret) -jk- skrev (23 minutter siden): Det må jo være leieboers problem i så fall, og da bør hun selv se etter leilighet separat fra utleiers bodel. Men det er også ganske mange av oss som har null problem å sove på natten selv om det er støy rundt oss. Hele sommeren drev f.eks snekkere på hos naboen med å bytte kledning. Saging og hamring, ca. 10m i friluft fra mitt soveromsvindu. Merket det aldri når jeg sov. Da har du VIRKELIG godt sovehjerte! 👍 Det må være deilig å ha. Heldiggris. Kunne ønske jeg også hadde det. Jeg våkner i blant når naboen over meg snorker som verst om natta (bor i blokk, betongbygg fra 60-tallet). Han høres ut som han driver sitt eget sagbruk der oppe. Et mirakel at han er gift 😛 Greit nok å våkne av lyder, hvis man bare kan snu seg rundt og sove videre etterpå, men jeg har alltid problemer med å sovne igjen... så jeg misunner folk med godt sovehjerte! Endret 10. januar 2023 av Million 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest takinova Skrevet 10. januar 2023 #215 Del Skrevet 10. januar 2023 -jk- skrev (37 minutter siden): Det må jo være leieboers problem i så fall, og da bør hun selv se etter leilighet separat fra utleiers bodel. Men det er også ganske mange av oss som har null problem å sove på natten selv om det er støy rundt oss. Hele sommeren drev f.eks snekkere på hos naboen med å bytte kledning. Saging og hamring, ca. 10m i friluft fra mitt soveromsvindu. Merket det aldri når jeg sov. Det blir jo mitt problem når det er vanskelig for henne. Jeg vil at leieboer skal trives - og jeg vil ikke gå rundt og hysje på familien fordi noen skal sove i underetasjen. Men i frittstående utleieleilighet er det selvsagt noe helt helt annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofie Maria Skrevet 10. januar 2023 #216 Del Skrevet 10. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dere som «hater utleiere», forstår dere ikke at vi bare er mennesker vi også, akkurat som dere? Når man leier ut eller låner bort noe, så bestemmer man faktisk selv hvem man vil låne bort til. Såklart kan man bomme. Ikke leie ut/låne bort noe til noen som hadde tatt godt vare på det, og motsatt. Hvis dere ikke eier bolig selv og ikke kan leie ut. Hva med å begynne å leie ut bilen? Kanskje låne bort til veldig lite også, som veldedighet, uten å ha noen formening om hvem dere leier bilen ut til? Hvis den blir krasjet så har dere jo forsikring. Anonymkode: 168fd...757 Hvor kommer dette med veldedighet fra? Er ingen som har sagt at uføre/folk son sliter med helsa skal få leie gratis, poenget er alle fordommene dere (utleiere) tydeligvis har uten noen åpenbar grunn. For å plukke noen godbiter fra tråden her.. 1. Bare hater uføre på en generell basis 2. Uføre er ustabile, farlige og kan ikke være i nærheten av barn 3. Uføre betaler ikke husleia. 4. Høy risk for rasering av leilighet. Endret 10. januar 2023 av Sofie Maria 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #217 Del Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dere som «hater utleiere», forstår dere ikke at vi bare er mennesker vi også, akkurat som dere? Når man leier ut eller låner bort noe, så bestemmer man faktisk selv hvem man vil låne bort til. Såklart kan man bomme. Ikke leie ut/låne bort noe til noen som hadde tatt godt vare på det, og motsatt. Hvis dere ikke eier bolig selv og ikke kan leie ut. Hva med å begynne å leie ut bilen? Kanskje låne bort til veldig lite også, som veldedighet, uten å ha noen formening om hvem dere leier bilen ut til? Hvis den blir krasjet så har dere jo forsikring. Anonymkode: 168fd...757 Hvis man er nødt til å leie ut bilen til folk fordi man ellers ikke greier å betale billånet så kan man la være å ha bil syns jeg. Kan trekke samme konklusjon for dere som kjøper stort hus og har et huslån dere heller ikke har råd til å ha uten å være avhengig av veldedighet fra en leieboer for å ha råd til å betjene lånet og beholde huset... Å hate utleiere og å hate at de utnytter leieboere, og at de ikke holder seg etter gjeldende lovverk, og som oftest slipper unna med det er 2 helt forskjellige ting. Anonymkode: 6cb6f...617 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #218 Del Skrevet 10. januar 2023 Sofie Maria skrev (19 minutter siden): Hvor kommer dette med veldedighet fra? Er ingen som har sagt at uføre/folk son sliter med helsa skal få leie gratis, poenget er alle fordommene dere (utleiere) tydeligvis har uten noen åpenbar grunn. For å plukke noen godbiter fra tråden her.. 1. Bare hater uføre på en generell basis 2. Uføre er ustabile, farlige og kan ikke være i nærheten av barn 3. Uføre betaler ikke husleia. 4. Høy risk for rasering av leilighet. kan jo f. eks sitere ditt eget innlegg om at husleien ofte ikke er satt i samsvar med standard på leiligheten, men det var faktisk ikke sånn at jeg skrev at noen sa utleiere skal la uføre leie gratis. Jeg kom bare med et forslag om hvordan man selv kunne være på tilbudssiden, hvis man ikke hadde bolig å leie ut selv. Siden utleiere tydeligvis burde leie ut til alle som vil, uten å mene noe som helst om hvem. Forstår ikke hvorfor du skriver «dere (utleiere)» som om alle utleiere mener det du skrev. Jeg har verken skrevet det, eller mener det. Jeg mener likevel at de som har noe å leie ut må få bestemme hvem de skal leie ut til. Det har ingenting med hat å gjøre. Sofie Maria skrev (10 timer siden): Vennen din har nok hatt maks uflaks, i realiteten har huseiere så si all makt. De kan sette husleien til hva enn sum de ønsker (ofte ikke i samsvar med standar på leilighet) De kan i all essens gjøre hva enn de vil siden det er dems hus. Ei vennine av meg - veldig ordentlig jente med alt på stell hadde en huseier som dumpa søppel i søppelposer og annet rask rett ved siden av døra hennes,(var ikke snakk om en pose liksom, var snakk om hauger med skrot og søppel) ved en anledning FORAN døra hennes slik at hun måtte bruke vindu for å komme seg ut av sin egen leilighet. Trenger jeg nevne brannfaren i en slik situasjon? Jeg selv måtte "krangle" meg til nødvendig ordnings på badet (dusjboksen holdt på gå ifra hverandre) og etter ca et års tid (eller var det 2??) så ble det ordnet. Vi som leietagere? For å holde en vennskapelig tone med huseier og ikke ta sjansen å bli kasta ut må vi bare akseptere galskapen som skjer, vi er hundre prosent i huseier sin "lomme" og velvilje.. Anonymkode: 168fd...757 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 10. januar 2023 #219 Del Skrevet 10. januar 2023 takinova skrev (1 time siden): Det blir jo mitt problem når det er vanskelig for henne. Jeg vil at leieboer skal trives - og jeg vil ikke gå rundt og hysje på familien fordi noen skal sove i underetasjen. Men i frittstående utleieleilighet er det selvsagt noe helt helt annet. Men er familien hjemme på dagtid da? Ikke i barnehage, på jobb, skole osv.? Når jeg jobber natt legger jeg meg i 8-tiden på morgenen og sover til utpå ettermiddagen, de fleste hus står vel tomme da. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 10. januar 2023 #220 Del Skrevet 10. januar 2023 Jeg kan godt forstå at folk ikke vil leie ut til folk som ruser seg, er inn og ut av psykose, utagerer eller fremstår aggressiv - spesielt hvis man har barn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå