Gå til innhold

Hvorfor ikke leie ut til uføretrygda?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, har full kontroll ja. Referanser er helt lovlig å be om;-)

Anonymkode: 2c22b...738

Som utleier er man dum og naiv om ikke ber om referanser. Og sjekke skattelister og om har betalingsanmerkninger. Sette høyt depositum er også viktig. 

Anonymkode: 4676b...e02

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som utleier er man dum og naiv om ikke ber om referanser. Og sjekke skattelister og om har betalingsanmerkninger. Sette høyt depositum er også viktig. 

Som utleier er man ekstra dum om man setter dette depositumet på egen konto, altså irregulært depositum.  Da kan leieboer med loven i hånd motregne dette depositumet mot de siste måneders leie tilsvarende depositumet, og utleier står der uten noen ting å dekke inn eventuelle skader og unormal slitasje med.

Likevel så er det dette som skjer oftest hos utleiere, at de ikke gidder å være med på å opprette en skikkelig depositumskonto i leietakers navn. Menmen, det kan være dyrt å ikke sette seg inn i gjeldende lovverk hvis leietaker er klar over sine rettigheter. 🙃

Anonymkode: 6cb6f...617

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Som utleier er man ekstra dum om man setter dette depositumet på egen konto, altså irregulært depositum.  Da kan leieboer med loven i hånd motregne dette depositumet mot de siste måneders leie tilsvarende depositumet, og utleier står der uten noen ting å dekke inn eventuelle skader og unormal slitasje med.

Likevel så er det dette som skjer oftest hos utleiere, at de ikke gidder å være med på å opprette en skikkelig depositumskonto i leietakers navn. Menmen, det kan være dyrt å ikke sette seg inn i gjeldende lovverk hvis leietaker er klar over sine rettigheter. 🙃

Er man seriøs har man selvsagt egen depositumskonto. Og aldri aldri aldri lever ut nøkler før depositumet er på konto. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.1.2023 den 23.17):

Så utrolig trist at du har en slik holdning. Jeg er ufør på grunn av alvorlig spiseforstyrrelse, men jobbet litt i barnehage i en god periode. For alt du vet kan jeg ha jobbet i barnehagen barna dine går/gikk i. Bare fordi man er ufør pga en psykisk lidelse betyr det ikke at man har gått fra sans og samling i den forstand at man ikke har boevne eller ikke kan være rundt barn.

Anonymkode: 79de1...427

Jeg har alvorlig personlighetsforstyrrelse og har også jobbet litt i barnehage. Stigmatiseringen fortsetter, tenk at det finnes mennesker med (alvorlig) psykisk sykdom som ikke er til fare for barn 😄

Anonymkode: 6cc66...75a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Sånne fordomsfulle og nedlatende tråder gjør at jeg er sjeleglad for at jeg eier boligen min, selv om jeg er uføretrygdet.

Synes virkelig synd på de stakkarene som egentlig er kjempefine leietagere, men som er prisgitt et dømmende og usikkert leiemarked. Man kan bli sagt opp når som helst.

• Liker 2
Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det som syndes mest mot blant utleiere er irregulært depositum. Jeg har kun vært borti en utleier som har gjort dette på lovlig måte.

Apropos utleie i egen bolig - der er jeg såpass trygg på leietakeren etter grundig sjekk eller bekjentskaper, at jeg dropper oftest depositum og tar forskuddsleie heller. Jeg vet det ikke er anbefalt, men ofte er det studenter eller unge par som ikke har rukket å spart opp.

På frittstående utleieenhet - er depositum gjort på ordentlig måte en selvfølge.

AnonymBruker
Skrevet
takinova skrev (Akkurat nå):

På frittstående utleieenhet - er depositum gjort på ordentlig måte en selvfølge.

Tydeligvis ikke en selvfølge for alle. De frittstående enhetene jeg har leid er det ingen som har fulgt loven på dette punktet. Og da jeg ba om depositumskonto så fikk jeg bare til svar at da fikk jeg heller leie et annet sted hvis jeg ville ha det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (11 timer siden):

Er da ikke bråkete å game

Neivel? Du har aldri bodd sammen med en gaming gutt / mann da. Roper og skriker ut hver gang spillet ikke går veien...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om du kan, tilby å betale et halvt års husleie på forskudd. Da vil kanskje noen eiere se med blidere øyne på deg, kjenner en som gjorde dette for en del år siden.

Anonymkode: 35cd8...64d

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Om du kan, tilby å betale et halvt års husleie på forskudd. Da vil kanskje noen eiere se med blidere øyne på deg, kjenner en som gjorde dette for en del år siden.

Anonymkode: 35cd8...64d

Uføretrygdede kan somregel ikke det selv folk som er i en godt betalt jobb klarer somregel ikke å bare slenge fram 50-70 tusen på bordet.

Anonymkode: 4290b...72d

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Neivel? Du har aldri bodd sammen med en gaming gutt / mann da. Roper og skriker ut hver gang spillet ikke går veien...

Jo, gamer selv og…. Skulle tatt seg ut om 7 stk skulle sittet på hver sin pc (Stasjonære) og skreket (mao det skjer ikke, en heftig helvete ja men ikke mer) Vi har og PS 3 og 5 uten at det utgjør mye hyl og skrik. 

Endret av Fru Uperfekt
AnonymBruker
Skrevet

Jeg driver med utleie, leiligheter og ikke i samme hus som jeg selv bor i. Har uføre som leier av meg, en snakker jo med og møter de som skal leie så en kan danne seg et ganske godt inntrykk. Aldri hatt problemer. Men godtar ikke Nav garanti. Men har et par ganger leid ut til noen som ikke har hatt hele depsitumet, da har de fått betalt de de kan og innbetalt 500 f.eks pr.måned i tillegg til husleie til de oppnådde ønsket depositums beløp. Det er da ikke bare dritt som er uføre, slik det nesten fremstilles. Når jeg leier ut s¨tenker jeg ikke over om det er folk som er hjemme hele dagen , sover på dag og våken på natt så lenge de holer seg til husleieregler og regler for støy og når det skal være stille

Anonymkode: a7a2f...642

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Oppfordrer den som søker etter leilighet og skrive i annonsen, at man kun ønsker svar fra fordomsfrie utleiere. 

Det tar litt luven av stigma. Så slipper man henvendelser fra kalde og ufølsomme folk. 

:hjerte:

Anonymkode: afb28...6df

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (38 minutter siden):

Jo, gamer selv og…. Skulle tatt seg ut om 7 stk skulle sittet på hver sin pc (Stasjonære) og skreket (mao det skjer ikke, en heftig helvete ja men ikke mer) Vi har og PS 3 og 5 uten at det utgjør mye hyl og skrik. 

Det er forstyrrende på naboer uansett med den heftige helvete som du sier.  Ihvertfall så hørte jeg godt min tidligere nabo som gjorde dette...

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte hus hvor vi fikk leietaker «på kjøpet». Han var ufør, og for såvidt hyggelig nok, men skjønte fort at her var det snakk om både rus og psykiatri. Hadde politiet på døra tre ganger i løpet av to år, fant tyvgods gjemt i garasjen og opplevde at han var besøkt av mildt sagt en del shady folk. Var hoppende glad da han flyttet.

Skal selvsagt ikke si at vi aldri leier ut til uføre igjen, men kommer til å ta noen ekstra runder før vi tar i på noe slikt.

Anonymkode: db0c2...dae

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjøpte hus hvor vi fikk leietaker «på kjøpet». Han var ufør, og for såvidt hyggelig nok, men skjønte fort at her var det snakk om både rus og psykiatri. Hadde politiet på døra tre ganger i løpet av to år, fant tyvgods gjemt i garasjen og opplevde at han var besøkt av mildt sagt en del shady folk. Var hoppende glad da han flyttet.

Skal selvsagt ikke si at vi aldri leier ut til uføre igjen, men kommer til å ta noen ekstra runder før vi tar i på noe slikt.

Anonymkode: db0c2...dae

Uff, høres ut som dere har vært max uheldige. 

Jeg forstår selvsagt at man ikke ønsker å leie ut til noe sånt, men å være ufør er så vidt forskjellig, og du kan også finne verdens beste leieboer i en uføretrygdet. Men man vet jo aldri, og man har heller ingen garanti for knirkefritt leieforhold selv om man finner noen som er i full jobb. 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.1.2023 den 20.20):

Uføre klarer kanskje ikke å stelle like godt i huset, uteområdet og inngangspartiet. Koster kanskje ikke bort løv, klipper ikke plen, luker ikke ugress, måker ikke snø (enten fordi de MÅ ikke ut og gidder derfor ikke eller pga fysiske vansker)… De med god fysisk/psykisk helse er ofte mer opptatt av at ting skal være fint og rent, og har dessuten energi til det, dermed blir vedlikeholdet bedre både innvendig og utvendig. Ingen garanti for dette med arbeidsfolk heller, men litt mer sannsynlig kanskje?

Anonymkode: 089a5...04b

UTLEIERS ANSVAR, om ikke annet er nevnt i kontrakten.

Anonymkode: 83b7f...7a1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

UTLEIERS ANSVAR, om ikke annet er nevnt i kontrakten.

Snømåking og gressklipping mener jeg :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

JA, selvsagt gjør man det! Det er jo eneste alternativet når man ikke har muligheten til å sortere. Man kan ikke spørre folk «er du ufør på grunn av dårlig rygg eller fordi du er en horder som ikke har kastet søppel på 14 år?» man vet ikke om det er depresjon eller psykoser, så da må man jo bare prøve å sikre seg selv og sin familie mest mulig. 

Anonymkode: ab4dc...f11

og fordommene imot folk med psykiske vansker lever i beste velgående.. Håper du klarer deg godt i livet og aldri går på en smell hvor du behøver en hjelpende hånd. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har alvorlig personlighetsforstyrrelse og har også jobbet litt i barnehage. Stigmatiseringen fortsetter, tenk at det finnes mennesker med (alvorlig) psykisk sykdom som ikke er til fare for barn 😄

Anonymkode: 6cc66...75a

beste kommentar ever ;) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...