Gå til innhold

Hvorfor ikke leie ut til uføretrygda?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg liker ikke uføretrygdede. Derfor.

Anonymkode: dce33...300

Svaret ditt fikk meg til å tenke på henne som begynte å skyte folk, og på spørsmål om hvorfor hun gjorde dette, svarte hun rett og slett "I Don't Like mondays". Derfor.

Anonymkode: 03b65...c09

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis leieboer hadde vært ærlig så hadde tatt personen inn hos meg hvis det hadde vært match. Jeg hadde gjerne tatt inn en med f.eks ME, men det spørs om det hadde blitt for lyd ned i hybelen fra vår familie og til bry for leieboer. Jeg dømmer ikke om folk er uføretrygdet eller ei, dette kan skje absolutt alle. Bilulykke, traumer, infeksjonssykdom bare for å nevne noen. 

Anonymkode: c0700...ea1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har verken venner eller familie som er uføretrygdet. Om det skulle skje noen gang får jeg gjøre en ny vurdering.

Fru Uperfekt skrev (På 8.1.2023 den 7.19):

Du får krysse fingrene og håpe du aldri blir det da

Håper selvsagt det ikke skjer, men tror nok jeg har nok i oppsparte midler og avkastning på investeringer at jeg forhåpentligvis klarer meg uansett.

AnonymBruker skrev (På 8.1.2023 den 7.33):

Svaret ditt fikk meg til å tenke på henne som begynte å skyte folk, og på spørsmål om hvorfor hun gjorde dette, svarte hun rett og slett "I Don't Like mondays". Derfor.

Anonymkode: 03b65...c09

Så du sidestiller det med massedrap? Saklig…

Anonymkode: dce33...300

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har jo skjedd at leieboet har drept  huseier når det er psykiatri i bildet. 

Slitasje.

Døgnrytne

Rus. Mange kronikre selvmedisinerer seg.

Økonomi - vil ikke tåke at leien øker.

Anonymkode: 5d269...fff

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Slitasje.

Døgnrytne

En person som ikke er uføretrygdet kan også ha mentale problemer og drepe huseier.

En person som ikke er uføretrygdet kan slite ned på leiligheten like mye eller mere, det har du ingen garanti for at vil skje eller ikke.

En person som ikke er uføretrygdet kan også være våken på natten grunnet nattjobb osv.

En person som ikke er uføretrygdet kan ruse seg like mye eller mere.

En person med uføretrygd kan ha utbetalt mere enn folk flest.

Alle disse tingene du har skrevet er hets, fordommer, uvitenhet og hat mot uføre, noe som er ulovlig og kan anmeldes.

Anonymkode: 4290b...72d

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du vil velge ut den beste kandidaten. Men du vet ikke om en som er ufør er en dårligere kandidat enn noen andre. Du kan f.eks få en ufør som er kronisk (fysisk) syk og tilbringer vinterhalvåret i Syden. Det må jo være helt perfekt for deg som egentlig ikke ønsker å ha noen i leiligheten,  bare du får inn penger...

Anonymkode: 6cb6f...617

Jeg har trygd og valgte beholde hytta og leie i byen. Huseier virket hyggelig fra første stund, og når jeg er her ser jeg etter hele huset når de er bortreist, Det er en liten leilighet og møter helst venner på byen og har ikke snudd døgnet. Får jeg ikke sove, leser jeg. 

Mange troll her på kg, aldri møtt de i virkeligheten selv om jeg vet at mange ser ned på uføre. Alle i jobb, det skal lønne seg å jobbe. Slagordet gjør at det virker som vi tjener så mye og egentlig ikke er syke. 

Anonymkode: 100a9...732

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Slitasje.

Døgnrytne

Har skjedd andre veien også, at det er leieboeren som har blitt drept.

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/y5LQJ/vil-ha-husvert-doemt-for-planlagt-drap-paa-leieboer

De andre ting du nevner
Økt slitasje er ikke en selvfølgelighet når man leier ut til en uføretrygdet versus en arbeidstaker. Uføretrygdede er ikke nødvendigvis hjemme hele dagen, og som tidligere nevnt så er det mange av dem som tilbringer vinterhalvåret i syden, og da blir det vel heller mindre slitasje enn mer.

døgnrytmen - jeg leide i kjelleren i et hus hvor han som bodde i øvre etasje jobbet i nordsjøen. Da han var hjemme var han mye våken om nettene fordi han gamet. (Han var ikke huseier) vi leide begge 2. Så at døgnrytmen skulle være så annerledes for en ufør enn en arbeidstaker er ikke nødvendigvis riktig.

Rus. Ja noen er uføretrygdede pga rus, men du har ikke noe grunnlag for påstanden om at mange kronikere selvmedisinerer seg. Og rus kan man liksågodt oppleve blant vanlig arbeidstakere også.

Økonomi - noen Uføretrygdede har dårlig økonomi. Men noen har også bedre økonomi enn vanlige arbeidstakere fordi de har tegnet private uføreforsikringer og / eller har fått yrkesskadeerstatning. Barnetillegget i uføretrygden er også romslig for de som får dette. Så noen Uføretrygdede vil tåle dårlig en økning i leia, akkurat som mange arbeidstakere vil tåle dårlig en økning i leia. Akkurat på samme måte så vil mange uføretrygdede tåle bra en økning i leia, akkurat som mange arbeidstakere vil det. Dessuten så har vi et skattesystem som er med på å utjevne inntekter. Slik at de med høy inntekt betaler en høyere skatteprosent enn de som har lavere inntekt.

Oppsummering

De antagelser du har om uføretrygdede er i hovedsak uvitenhet og fordommer. Det blir for dumt å generalisere så mange mennesker,  for 2 spesifikke uføretrygdede kan være like forskjellige som 2 spesifikke arbeidstakere er det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Idioter. Jeg var uføretrygda og drømmeleieboeren. Sikker betaler, stille, lite slitasje, ansvarsfull, mye borte, sjelden fest. Og ja, det var blant annet psykisk. Stapp fordommene deres et visst sted. 

Anonymkode: 5e3fd...34e

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg klarer ikke helt å se hvor den økte slitasjen folk snakker om kommer fra. Ja, folk som er uføre har ulikt aktivitetsnivå, men det har jo friske også, kanskje den som er i jobb og er mindre hjemme om dagene også har mer folk på besøk, selskaper osv. For min egen del sitter jeg og pusler med en rolig hobby når jeg er hjemme, og har aldri overskudd til å skulle ha noen på besøk.

Anonymkode: 9a64a...3fb

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"trygda er hjemme 24/7" dere kødder nå? Hele gjengen min inkl meg sjøl er trygda. Og vi er mye ute på ting. Hos meg merker ikke de jeg leier hos, om jeg er hjemme eller ute. Tross for jeg hører musikk når jeg er hjemme, ser tv på natta, gjør husarbeid osv som et helt normalt menneske. 

Folk er så forbanna uvitene at jeg har lyst og grine 🙈🙈

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og psykotiske mennesker er ikke mer farlig enn andre! Er det fare for noe, så er det oftest fare for seg selv. 

Da jeg var i psykose i 2017 så jobba jeg frem til jeg fikk timen hos dps. Hjemme? Lå stort sett på sofa. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Så enig. Det virker som mange av utleierne vil ta seg betalt for å leie ut uten at det faktisk skal bo noen der... det er visst helt perfekt for dem. Syns de kan la være å leie ut i det hele tatt med en slik holdning...

Er man ærlig vil man selvsagt helst det. Hvis du kan få 10000 i mnd uten og gjøre noe for det/tape noe på det. Takker du nei? Lar være og ta imot? Altså for en holdning🤦‍♀️

Anonymkode: 4676b...e02

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maestro skrev (4 minutter siden):

Og psykotiske mennesker er ikke mer farlig enn andre! Er det fare for noe, så er det oftest fare for seg selv. 

Da jeg var i psykose i 2017 så jobba jeg frem til jeg fikk timen hos dps. Hjemme? Lå stort sett på sofa. 

Sikkert oftest, men er da de som hører lyder i veggene og river de ned hører stemmer som sier de skal gjøre ting. Så sikkert sjeldent men det skjer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Fordi man er usikker. Mange er jo uføre pga psykiske lidelser og det ønsker jeg ikke å ha nær barna mine. Mitt hus, mitt valg. 

Anonymkode: f957f...b66

Kunne du leid ut til en med kronisk migrene eller ME? Mer stille og rolig leietaker skal du vel lete lenge etter tror jeg. I tillegg er det svært lite slitasje fra meg. Jeg gjør jo aldri noe og har det alltid stille rundt meg 😅

Anonymkode: c6a39...91a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Slitasje.

Døgnrytne

Ja, det hatet folk har for utleiere så er vel de første som blir knertet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kunne du leid ut til en med kronisk migrene eller ME? Mer stille og rolig leietaker skal du vel lete lenge etter tror jeg. I tillegg er det svært lite slitasje fra meg. Jeg gjør jo aldri noe og har det alltid stille rundt meg 😅

Er ikke ME så lav energi at knapt orker dusje. Klarer du holde en leilighet i ordentlig stand da?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sikkert oftest, men er da de som hører lyder i veggene og river de ned hører stemmer som sier de skal gjøre ting. Så sikkert sjeldent men det skjer. 

For all del. Ei venninne av meg er schizofren. Ei annen bipolare med psykoser. Jeg har hatt psykose selv. En kompis gikk med en psykoselidelse i 10 år med mye sinne. 

Så joa, psykoser er klin forskjellige person til person, og på samme person - psykose til psykose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er ikke ME så lav energi at knapt orker dusje. Klarer du holde en leilighet i ordentlig stand da?

Jeg har ikke ME, det var et eksempel på en sykdom hvor man antagelig stort sett ligger stille.

Jeg har migrene og har dager hvor jeg ikke er syk og dager hvor jeg er "dævvsjuk". Huset mitt er så og si strøkent. Jeg roter jo aldri heller, så det er ikke så mye å holde i stand akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er syk av stress, adhd og angst. Så man må være sengeliggende for og være ufør? Vi kan ikke ha et godt og meningsfylt liv da? 

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maestro skrev (3 minutter siden):

Jeg er syk av stress, adhd og angst. Så man må være sengeliggende for og være ufør? Vi kan ikke ha et godt og meningsfylt liv da? 

En jobb kan være meningsfylt. Min oppfatning er at man skal jobbe så lenge det er fysisk mulig og stå i en jobb. Og få behandling for eventuelle plager man har for et best mulig liv. Trygd er en hvilepute som kun burde vært forbeholdt de aller aller sykeste. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...