Gå til innhold

Hvorfor ikke leie ut til uføretrygda?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Forord: Dette er IKKE en post for å henge ut eller hakke ned på de som er ufør, men heller et konkret spørsmål.  

Jeg har en kompis som er ung ufør, og som er på utkikk etter å leie leilighet. Det virker at så fort som han nevner at han er uførtrygda, så blir han enten avvist eller ghostet av potensielle utleiere. For meg virker dette merkelig? Er du ufør, så får du vel pengene/trygd som normalt? Det er ikke noen risiko der, så vidt jeg vet? Videre virker jo dette som åpenbar diskriminering? 

Anonymkode: e383c...11d

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Noen utleiere ønsker ikke folk som er hjemme hele dagen, og er kanskje redd de snur døgnet og har en døgnrytme som ikke er forenlig med de andre i huset. 

Anonymkode: b25ce...e30

• Liker 30
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange utleiere mener at vi sliter mer på leiligheten fordi vi er mer hjemme enn de som er i arbeid…

Anonymkode: 6e310...1a3

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen er vel at uføretrygdede ikke har veldig god økonomi. Stikk i strid med informasjonen til de som tror det er så fett å være trygda, sitter på:)

Dette er enda en god forklaring til hvorfor ingen egentlig valgte å bli trygdede av fri vilje.

Jeg er glad jeg slipper det.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mange utleiere mener at vi sliter mer på leiligheten fordi vi er mer hjemme enn de som er i arbeid…

Anonymkode: 6e310...1a3

Vel, det samme kan man jo si om oss mange som hadde hjemmekontor i 2 år. 

Anonymkode: f418c...d1f

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror det handler om det ja, at man er usikker på årsak til uføretrygd (er du lettere psykisk utviklingshemmet med rusproblem, eller hva er det liksom?), samt at man er usikker på hvordan det vil være med noen som er hjemme 24/7. 

Selv ville jeg nok sagt ja til å leie ut til en uføretrygdet. 

Anonymkode: f5c23...16d

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nå er enkelte også ufør pga psykiske diagnoser, og du kan jo ikke forlange å vite hvorfor folk er ufør. Hadde vært skeptisk akkurat av den grunn bl.a. Økonomien er ikke fett alltid, og mange vil ikke kunne tåle økning i leie (og man kan jo ikke ha samme leie år etter år bare for å være snill heller). Og så er folk hjemme hele tiden…

Anonymkode: 9be8c...c33

• Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har leid ut til ei som var ufør med ME, det gikk helt fint. Det gjør meg ingenting at leieboer er hjemme hele tiden. 
Kan det være at utleierene er redde for (alvorlig) psykisk sykdom? Av den sorten der man ikke klarer å ta vare på seg selv eller leiligheten. 

Anonymkode: 81893...b19

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Forord: Dette er IKKE en post for å henge ut eller hakke ned på de som er ufør, men heller et konkret spørsmål.  

Jeg har en kompis som er ung ufør, og som er på utkikk etter å leie leilighet. Det virker at så fort som han nevner at han er uførtrygda, så blir han enten avvist eller ghostet av potensielle utleiere. For meg virker dette merkelig? Er du ufør, så får du vel pengene/trygd som normalt? Det er ikke noen risiko der, så vidt jeg vet? Videre virker jo dette som åpenbar diskriminering? 

Anonymkode: e383c...11d

Tror mange er redd for å leie ut til uføretrygdede fordi de er redd for problemer knyttet til psykiatri og / eller rus.

Er det muligheter for at din kompis kan unngå å fortelle at han er ufør? Utleiere har ikke krav på å vite helseopplysninger og hvor lønna kommer fra. 

Anonymkode: 6cb6f...617

• Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi man er usikker. Mange er jo uføre pga psykiske lidelser og det ønsker jeg ikke å ha nær barna mine. Mitt hus, mitt valg. 

Anonymkode: f957f...b66

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har nok med at uføre ofte ikke har særlig god økonomi, samt at de i større grad er hjemme hele dagen og kan bli plaget av støy fra utleier (dersom det er en hybelleilighet i utleiers bolig) og/eller snu døgnet slik at det blir litt kræsj med utleiers døgnrytme (tåler ikke lyd fra utleier på dagtid fordi leieboer sover, og at leietaker lager lyd på natten når utleier skal sove)

Anonymkode: f0d26...ae2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som skriver at de som er uføre kan være psykisk syke og drive med rus... Når man får uføretrygd må man først gå på aap i iallefall 3 år..og igjennom masse tiltak... og om nav mener du har gjort alt mellom himmel og jord i forhold til din arbeidsevne ( ikke sykdom) så kan de åpne til å søke uføretrygd.

Dette kan ta 4-6 mnd....så jeg vil ikke tro at en som driver med rus driver med tiltak i 3 år for så få uføretrygd. Og de som går igjennom dette er sterke...for ingen som er psykisk syke tror jeg klarer dette i mange år.

Det er ikke som en med rus går til legen og får uføretrygd 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sofakona skrev (2 minutter siden):

Dere som skriver at de som er uføre kan være psykisk syke og drive med rus... Når man får uføretrygd må man først gå på aap i iallefall 3 år..og igjennom masse tiltak... og om nav mener du har gjort alt mellom himmel og jord i forhold til din arbeidsevne ( ikke sykdom) så kan de åpne til å søke uføretrygd.

Dette kan ta 4-6 mnd....så jeg vil ikke tro at en som driver med rus driver med tiltak i 3 år for så få uføretrygd. Og de som går igjennom dette er sterke...for ingen som er psykisk syke tror jeg klarer dette i mange år.

Trur du at folk er kun ufør pga fysisk sykdom? 

• Liker 19
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Sofakona skrev (3 minutter siden):

Men ikke uvanlig å få problemer med rus etter uføretrygd. sterke medisiner..) 

Anonymkode: 932a9...094

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Trur du at folk er kun ufør pga fysisk sykdom? 

Nei...jeg skriver jo at folk her inne tar opp at de ikke vil leie ut til rus og psykisk syke mennesker..og da skriver jeg at hvordan det er med søknad på uføretrygd og helse 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men ikke uvanlig å få problemer med rus etter uføretrygd. sterke medisiner..) 

Man begynner ikke med sterke medesiner etter man får uføretrygd...om man går på medesin har man allerede gått på dette i iallefall 3-8 år før uførhet.

Men da kan må også si at man kan leie ut til studenter og at de begynner på rus etter de har flyttet for seg selv 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Sofakona skrev (8 minutter siden):

Så du tror at alle rusavhengige er i full jobb? Eller er de kanskje uføretrygdede? Har en rusavhengig slektning som er uføretrygdet, rusen kom før trygda for å si det sånn… Samtlige av kompisene hans er også trygda, og ikke fanden om jeg hadde leid ut til noen av dem

Endret av Minmorsbarn
Postet uten innhold
  • Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er bare å be om referanser fra tidligere leieforhold så minker sjansen for å leie ut til noen uten boevne. Det er så mange sjuke gærninger og slabbedasker der ute at det er en risiko uansett hvem du leier ut til. 

Anonymkode: 330a1...5ca

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har leid ut huset vårt pga jobb i utlandet et par år. Det var så mange interesserte at vi valgte de som virket hadde best økonomi og som var som oss selv - som skulle leie kortvarig pga jobb/familie. 

Som utleier av mindre leiligheter vil jeg tro man får like mye interesserte i å leie så hvorfor velge noen som tilsynelatende har dårligere økonomi og som sliter mer pga større tilstedeværelse. Jeg ser ingen grunn til å ikke være restriktiv, det koster mye å pusse opp en leilighet etter dårlige leietagere. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er som mange over her skriver, man vet ikke grunnen. Ofte er det psykisk sykdom og da risikerer man en rasert leilighet. Man vil ikke ha en psykotisk person i hus. Kanskje også noen tenker at de ikke er istand til å vaske/rydde og holde orden i leiligheten. Der foretrekker mange jenter for de antar de er ryddigere og renere. 
Er man ufør eller av utenlandsk opprinnelse er det mye man frykter. Feks overbefolket leilighet, lukter, bråk, kulturelle forskjeller. 

Anonymkode: 4676b...e02

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...