Gå til innhold

Unisex-toaletter

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg diskuterer med noen konservative sjeler som mener det er fullstendig uhørt å skulle kreve at ulike establissementer har et unisex-toalett med tanke på transvestitter/transkjønnete (og forøvrig de som ikke har noe i mot å dele toalett med andre uavhengig av kjønn). Bakgrunnen for diskusjonen er denne artikkelen. (Personlig ser jeg ikke noe problem i dette)

Senest i dag var jeg på en flyplass som i tillegg til dame/herre hadde et unisex-toalett. Og nå står diskusjonen høyt om hva som er bakgrunnen for at dette toalettet er der. Er det bare med tanke på folk fra andre kulturer som vil ha privatliv, eller kan det også være med tanke på transkjønnete? Hvordan er det rundt om i landet, er det steder som på eget initiativ har unisex-toaletter med dette i tankene?

Endret av Orestes
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser ikke helt behovet for unisex-toaletter, jeg. Dersom man er/føler seg som mann går man på mannedo, og evt. lukker døren. Man sitter jo ikke og gjør sitt fornødne i plenum akkurat, og man ikke bruke pissoaret heller.

Men linken virker ikke, så artikkelen har jeg ikke lest.

Skrevet

Jeg har ingenting ingen jente har sett tidligere. Så for meg er det ikke noe problem at unisex-toaletter finnes. Om unisex-toalettene dukket opp pga de transer, har jeg mine tvil om.

Skrevet

Poenget i artikkelen (som omhandler et forslag i en by i Brazil) var det at de øvrige toalett-brukerne følte seg utilpass med å dele toaletter med transvestitter.

Skrevet

UiO har unisex-toalett, hvis jeg ikke tar feil(ikke alle da). Det har tilogmed piano, sånn i tilfelle folk føler for et lite Ally McBeal-inspirert innslag. ;)

Skrevet

Hei. Jeg bruker jentetoalett når jeg er jente. Har bare sett unisex på en arbeidsplass, og det var ikke for transer sin skyld, men for å spare penger når det var lite behov for 2 toalett. Er vist ikke krav til kjønnsdeling lenger.

Skrevet

På Handelshøyskolen i København (hvor jeg har gått), har de stort sett bare unisex toaletter. Man går inn på do og venter i kø med folk av begge kønn, og så går man inn i avlukkede båser og "gjør sitt". Synes ikke det er et problem.

Piglet

Skrevet

Har aldri sett at det finnes et unisex-toalett i tillegg til jente- og guttedoene. Men om det finnes rundt omkring ser jeg ikke problemet med det. Jeg ser for meg mindre køer på utesteder etc om det finnes et ekstra toalett man kan bruke (selv om man må dele akkurat det med transer, det motsatte kjønn, eldre, homofile, fulle folk etc etc)

Det er jo uansett ganske normalt å bruke samme toalett i det private som sin far, bror, onkel, kjæreste, sønn osv selv om man selv er pike.

Skrevet

Et eget unisex-do i TILLEGG til manne- og damedo virker rart... Hva blir det neste? Ett tisse-do, og et bæsje-do? Et do for de som har mensen? (Kanskje med bidé!!!) Et do der det er lov til å ta med babyer og skifte på dem (med stellerom) og et do for kvinner uten barn?

Eller denne på utesteder (god ide synes jeg): et do for de som bare skal pisse kjapt, og et annet jentedo der folk kan skravle og sminke seg og gå inn to og to..?

Noen av de hippeste discoene i homse-undergrunnen i Amsterdam hadde homo- og hetero-toaletter.

Skrevet

Her på jobb hr vi ett jentetoalett og et unisex-toalett. Det er IKKE pga transer eller noe sånn, men fordi det jobber 20 kvinner og 2 menn her eller noe sånn. De trenger da virkeelig ikke et eget..

Men altså, jeg ser ikke noe problem med unisex. Jeg går da inn og låser døra, og om det er en mann eller en kvinne som var der før der, skal det bekymre meg? Og ja, jeg deler toalett med min samboer hjemme, og han er mann. I private hjem er det jo menn jeg av og til ikke kjenner som brukr det samme toalettet som jeg gjør (altså, f.eks om jeg besøker en venninne, så bruker også hennes samboer som jeg kanskje ikke kjenner så godt (kjenner mindre enn mine mannlig kolleger i alle fall) også det toalettet, uten at det gjør meg noe.

Hvorofr i all verden skal det h noe å si?

Men å lage egne unisex for transer, eller å ha det i tillegg til herre og dame toalett, det virker littrart ja...

Skrevet

Synes unisex-toaletter er helt ok, jeg. Men jeg trur nok oftere at grunnen er stram økonomi enn egen transe-do...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...