Gå til innhold

Har du kjøpt taklampe fra Hennes og Mauritz?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sukkerbiten jeg har ser slik ut. Jeg mener tvinne kobbertråden i hver enkelt ledning, altså blå-blå og brun-brun. Hvis kobbertrådene ikke skal tvinnes, hvordan kan man da feste skikkelig og få ordentlig kontakt? 

Anonymkode: d4f30...6b9

Med skruene. Det er det som er hele poenget med sukkerbiten. Du skal ikke tvinne blå-blå og brun-brun sammen, men kobberet i hver enkelt ledningsende skal tvinnes for seg, så det ikke spriker til alle kanter. Deretter stikker du en blå ledning inn fra en side og skrur godt til, og den andre blå ledningen inn fra den andre siden så de "møtes" på midten, og skrur godt til. Det samme gjør du med de brune ledningene. Det er metall inne i sukkerbiten som sørger for forbindelsen.  

Her ser du bilde av en ferdig koblet sukkerbit. Riktignok har den flere brune og blå ledninger samlet i den ene enden, men prinsippet er det samme. Blå mot blå, brun mot brun. 

(Er du helt sikker på at du ikke skal få tak i en elektriker?) 

Anonymkode: e0f8d...b4d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du helt sikker på at du ikke skal få tak i en elektriker?) 

Tusen takk for forklaring. Nei, jeg tenker at jeg kanskje skal bruke elektriker, selv om det er dyrt. Jeg trodde det var så lett, men det er det visst ikke. 

Hvis jeg kan spørre, hvordan har du lært deg dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som er litt morsomt er at nå, som jeg er nokså sikker på at jeg forstår hvordan jeg skal gjøre det, tenker at det er nok best med elektriker. Mens da jeg egentlig ikke skjønte det, tenkte at dette klarer jeg da fint alene! 

😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tusen takk for forklaring. Nei, jeg tenker at jeg kanskje skal bruke elektriker, selv om det er dyrt. Jeg trodde det var så lett, men det er det visst ikke. 

Hvis jeg kan spørre, hvordan har du lært deg dette?

Jeg husker ikke helt, det føles som jeg "alltid" har kunnet det. Antakelig er det en av tingene jeg lærte meg som nysgjerrig jentunge ved å spørre "hva gjør du nå og hvorfor gjør du det" når faren min (elektriker og handyman) drev på med ting rundt huset. :D Han ga skikkelige svar så sant han hadde tid, og jeg tror jeg visste navn og omtrentlig bruksområde på mesteparten av innholdet i verktøykassa hans, og forskjellen på avbiter og avisoleringstang, før jeg fylte 7.  :D 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det som er litt morsomt er at nå, som jeg er nokså sikker på at jeg forstår hvordan jeg skal gjøre det, tenker at det er nok best med elektriker. Mens da jeg egentlig ikke skjønte det, tenkte at dette klarer jeg da fint alene! 

😅

På den ene siden er det jo ganske enkelt. Det er derfor kobling med sukkerbit er en av de få tingene vi har lov til å gjøre selv med det elektriske. På den andre siden er ikke elektrisitet noe å spøke med, og skadepotensialet er stort om det gjøres feil. Derfor tenker jeg det ikke er noe man bør gjøre selv hvis man er usikker, evt. at man bør lese seg opp på nett før man setter i gang. 

Lykke til, uansett hva du bestemmer deg for! :) 

Anonymkode: e0f8d...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

man bør lese seg opp på nett før man setter i gang. 

Lykke til, uansett hva du bestemmer deg for! :) 

Det var det jeg prøvde på med denne tråden :) Men det var vel bare du og en til som ga ordentlige svar, flesteparten svarte bare tull eller kverulerte. 

Takk! 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Sukkerbiten jeg har ser slik ut. Jeg mener tvinne kobbertråden i hver enkelt ledning, altså blå-blå og brun-brun. Hvis kobbertrådene ikke skal tvinnes, hvordan kan man da feste skikkelig og få ordentlig kontakt? 

Ah, jeg trodde du mente tvinne dem sammen med den andre ledningen. Da blir det bra som du tenker ja.

Anonymkode: 3cf98...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ah, jeg trodde du mente tvinne dem sammen med den andre ledningen. Da blir det bra som du tenker ja.

Glem det, jeg er litt trøtt og leste for dårlig. Du skal ikke tvinne sammen de separate ledningene nei, de skal inn fra hver sin side av sukkerbiten så den skaper forbindelsen mellom lampen og ledningen med støpsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...