AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #21 Del Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Akkurat det forstår jeg jo…. Anonymkode: d4f30...6b9 Tro det eller ei, men det er ikke så lett å vite hva du forstår og ikke forstår, med den vage problembeskrivelsen du kom med i starten. Anonymkode: e0f8d...b4d 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mt3 Skrevet 7. januar 2023 #22 Del Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tenkte å bare kjøpe en sånn og koble brun på brun og blå på blå https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/lampetilbehor/lampeoppheng/ledningssett-410064/ Anonymkode: d4f30...6b9 Det kan du, men du må skøte sammen ledningene i en sukkerbit eller annen sikker klemme. Det er ikke godkjent å snurre sammen ledningene og tape med eltape. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #23 Del Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tro det eller ei, men det er ikke så lett å vite hva du forstår og ikke forstår, med den vage problembeskrivelsen du kom med i starten. Anonymkode: e0f8d...b4d Men nå har jeg jo skrevet mange innlegg etter hvert i tråden…..! Alle taklamper fra h&m festes forøvrig på samme måte/selges med samme oppheng, så hadde du hatt en lampe derfra og hengt den opp så hadde du skjønt hva jeg spurte om. Anonymkode: d4f30...6b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #24 Del Skrevet 7. januar 2023 Mt3 skrev (5 minutter siden): Det kan du, men du må skøte sammen ledningene i en sukkerbit eller annen sikker klemme. Det er ikke godkjent å snurre sammen ledningene og tape med eltape. Ok, tusen takk! Jeg tenkte jeg bare kunne surre ledningen rundt skruene på klemmen inne i sukkerbiten, men om jeg forstår deg rett må jeg da skru løs skruene, tvinne sammen ledningen, putte ledningen inn i klemmen og skru til skruen igjen - før jeg trykker det på plass i sukkerbiten. Stemmer det? Anonymkode: d4f30...6b9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #25 Del Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Men nå har jeg jo skrevet mange innlegg etter hvert i tråden…..! Alle taklamper fra h&m festes forøvrig på samme måte/selges med samme oppheng, så hadde du hatt en lampe derfra og hengt den opp så hadde du skjønt hva jeg spurte om. Anonymkode: d4f30...6b9 De aller fleste taklamper (altså ikke bare de fra H&M) selges uten støpsel, bare sånn at du er klar over det til en annen gang. Anonymkode: 5463d...237 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #26 Del Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De aller fleste taklamper (altså ikke bare de fra H&M) selges uten støpsel, bare sånn at du er klar over det til en annen gang. Anonymkode: 5463d...237 Ja, det visste jeg, men de fleste krever jo elektriker pga fast installasjon. Har aldri kjøpt denne type lampe før (med sukkerbit). Hadde tenkt å la elektrikeren henge den opp da han var her, men siden jeg glemte det, tenkte jeg at det muligens var noe jeg kunne klare selv. Google sa at det var lov. Hadde aldri prøvd å henge opp/montere noe fast elektrisk på egen hånd. Anonymkode: d4f30...6b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #27 Del Skrevet 7. januar 2023 Kjøp en lampettledning(kun ledning så lang som du trenger), monter på støpsel i ene enden og den andre enden kobler du i sukkerbiten i lampa. ferdig.. den fra Jula har jo bryter og det blir ikke så fint i taket... Klarer du ikke dette selv så kontakt en elektriker. Anonymkode: 3a5a4...c85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #28 Del Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): den fra Jula har jo bryter og det blir ikke så fint i taket... Jeg tenkte det var praktisk. Men jeg kommer til å bruke smart-pære uansett, så har ikke så mye å si. Kan se om jeg finner tilsvarende ledning uten bryter. Anonymkode: d4f30...6b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #29 Del Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): den fra Jula har jo bryter og det blir ikke så fint i taket... Kan ta denne eventuelt https://www.biltema.no/bygg/elektro/nettkabel/ledningssett-ujordet-2000020953?gclid=Cj0KCQiAzeSdBhC4ARIsACj36uFvXHfwTGhnaXWNhDa57yUz5bR8i-plHBpOwQzZicf4SYWszwWrhg8aAnqSEALw_wcB Anonymkode: d4f30...6b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #30 Del Skrevet 7. januar 2023 Den er kun 1,5 m.... Anonymkode: 3a5a4...c85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #31 Del Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Den er kun 1,5 m.... Anonymkode: 3a5a4...c85 Hvis du snakker om ledningen fra biltema, så er ikke det et problem. Lampen jeg har kjøpt har allerede ledning, som tidligere nevnt, så jeg trenger bare en bit til med støpsel. Tipper ledningen til lampa er 1.5 meter. Anonymkode: d4f30...6b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #32 Del Skrevet 7. januar 2023 Blir sikkert kjempefint å skjøte på ledningen sånn👍🤦♀️ men bryr man seg ikke om hvordan det ser ut i taket så kjør på✌️ Anonymkode: 3a5a4...c85 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #33 Del Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Blir sikkert kjempefint å skjøte på ledningen sånn👍🤦♀️ men bryr man seg ikke om hvordan det ser ut i taket så kjør på✌️ Anonymkode: 3a5a4...c85 Jeg tror det blir bra. Ledningen skal skjules uansett 😘 Anonymkode: d4f30...6b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #34 Del Skrevet 8. januar 2023 Ja fikk elektriker til å henge opp Anonymkode: 0832e...31b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 8. januar 2023 #35 Del Skrevet 8. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det tviler jeg på, ut i fra hva folk har svart i denne tråden til nå… Men ok, jeg kan prøve Denne lampa: https://www2.hm.com/no_no/productpage.0608689001.html Taket mitt er hvitt med en krok til å henge lampa i. Stikkontakt oppe med taket, to meter fra kroken. Anonymkode: d4f30...6b9 Da fester du lampen på kroken og setter i kontakten, er ledning for kort så gå innom en elektriker butikk og skift til en lengre. Er glad jeg fikk montert opp punkt som ikke krever stikk eller at jeg må kontakte elektriker for å skifte lampe Endret 8. januar 2023 av Fru Uperfekt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 8. januar 2023 #36 Del Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Kjøp en lampettledning(kun ledning så lang som du trenger), monter på støpsel i ene enden og den andre enden kobler du i sukkerbiten i lampa. ferdig.. den fra Jula har jo bryter og det blir ikke så fint i taket... Klarer du ikke dette selv så kontakt en elektriker. Anonymkode: 3a5a4...c85 Det er vel ulovlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #37 Del Skrevet 8. januar 2023 Fru Uperfekt skrev (2 timer siden): Det er vel ulovlig Er det blitt ulovlig å koble til selv med sukkerbit? Anonymkode: d4f30...6b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #38 Del Skrevet 8. januar 2023 Fru Uperfekt skrev (4 timer siden): Det er vel ulovlig 'Elektrisk arbeid krever ofte arbeid fra fagpersoner, men en ufaglært person har lov til å montere ledninger til lamper, støpsler og brytere' https://www.mesterlys.no/bytte-lamper-i-huset/ Faste installasjoner krever montør. Alt som plugges i et eksisterende strømpunkt (plug and play som jeg kaller det) kan man ordne selv. Bytte av ledning, bryter og støpsel på lamper er så enkelt at jeg gjorde det som tolvåring etter å ha sett min far gjøre det et par ganger. Anonymkode: 3cf98...5a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #39 Del Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ok, tusen takk! Jeg tenkte jeg bare kunne surre ledningen rundt skruene på klemmen inne i sukkerbiten, men om jeg forstår deg rett må jeg da skru løs skruene, tvinne sammen ledningen, putte ledningen inn i klemmen og skru til skruen igjen - før jeg trykker det på plass i sukkerbiten. Stemmer det? Anonymkode: d4f30...6b9 Nei, du bør bruke en annen type sukkerbit der du monterer den ene ledningen på ene siden og den andre ledningen på den andre siden slik at ledningene ikke må tvinnes. Eksempel på sukkerbiten jeg mener: https://sunwind.no/alle-produkter/energi/monteringsmateriell/sukkerbit-6-10-mm2-kabel Anonymkode: 3cf98...5a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #40 Del Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Nei, du bør bruke en annen type sukkerbit der du monterer den ene ledningen på ene siden og den andre ledningen på den andre siden slik at ledningene ikke må tvinnes. Eksempel på sukkerbiten jeg mener: https://sunwind.no/alle-produkter/energi/monteringsmateriell/sukkerbit-6-10-mm2-kabel Anonymkode: 3cf98...5a6 Sukkerbiten jeg har ser slik ut. Jeg mener tvinne kobbertråden i hver enkelt ledning, altså blå-blå og brun-brun. Hvis kobbertrådene ikke skal tvinnes, hvordan kan man da feste skikkelig og få ordentlig kontakt? Anonymkode: d4f30...6b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå