Gå til innhold

P-pilleslutt og østrogen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk nettopp påvist blodpropp og måtte derfor umiddelbart slutte på mine p-piller Diane (nå Zyrona). Har ikke helt oversikt over hvor lenge jeg har tatt de, men ihvertfall i 10år, gått på p-piller jevnt i over 20år. Så nå er første gang uten piller og jeg stresser litt over åssen det kommer til å bli fremover. Blir huden helt jævlig? Håret også kanskje? Uff... skulle gjerne gått på disse fantastiske pillene så lenge jeg lever, de er jo opprinnelig laget for huden og jeg fikk så utrolig fin hud av de. Håret merket jeg ingen bedring på, men heller ingen forverring. Har ikke hatt noen dårlige opplevelser av å gå på Diane/Zyrona, kun positive. 

Er det noen her som har lignende erfaring; altså gått på Diane, fått blodpropp og dermed måttet slutte? Hva har dere så gjort videre?

Har skjønt at jeg nå kan få Cerazette, men vet ikke om jeg er så sugen på den. Gjør ikke den ofte hud/hår verre? Den inneholder ikke østrogen, og det er vel nettopp østrogenet som gjør at vi får finere hud osv. Er det noe annet østrogentilskudd jeg nå kan ta? Eller går det ikke an å ta noe østrogen etter en blodpropp? Vil så gjerne opprettholde den fine huden og håret! Får nok svar på mye av dette av leger osv om litt, men i mellomtiden grubler jeg så. Hadde likt å hørt fra dere som har opplevd det samme eller kan mer om dette... :)

Vurderer å bruke en prevensjonsapp så lenge, frem til jeg finner ut av hva jeg gjør. Så hvis noen har tips om bra apper eller dingser som faktisk funker så si ifra. Har sett litt på Natural Cycles og Flo, samt også LadyComp. 

Anonymkode: 836e8...f2c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg var det ville jeg vurdert kobberspiral uten hormoner. Natural Cycles og lignende er ikke regnet som trygg prevensjon, men hvis du ikke er så redd for å bli gravid kan de vel benyttes:) 

Jeg ville droppet alt av hormoner etter blodpropp. Damer over 35 er anbefalt å ikke bruke p-piller med østrogen heller. Vet ikke hvor gammel du er da

Anonymkode: 229c6...544

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke ta noen p-piller med østrogen når du har hatt blodpropp. Da er det kun minipille eller cerazette du kan ta, men du kan også få p-stav. Hormonfri prevensjon som kan brukes er kobberspiral(evt ballerine kobberball) og pessar med sæddrepende krem.

Anonymkode: 461b9...4ce

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar begge to. Jeg er 37 forresten. 
Ok, så da kan jeg vel ikke ta noen østrogentilskudd heller da? Inget østrogen overhodet på noen som helst måte? Det er i såfall veldig synd da jeg føler det er med på å holde meg yngre lengre… 

Anonymkode: 836e8...f2c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...