Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er 24 år og utdannet helsefagarbeider. Jeg har de siste årene  jobbet som vikar i hjemmetjenesten på hjemplassen min som er på bygda. Nå bor jeg i en by, og er på jakt etter ny jobb. Jeg har ikke lyst til å jobbe på sykehjem. Har noen erfaring med arbeid på sykehus, hvilke arbeidsoppgaver har en helsefagarbeider der? Og er det noen av dere helsefagarbeidere som har dagjobb - hva jobber dere med? 
Planen min er å ta utdanning i en annen retning senere, men trenger en jobb frem til det skjer. 😊

AnonymBruker
Skrevet

Nå er ikke jeg en helsefagarbeider , men jobba litt i div innafor helse. På sykehus tar helsefagarbeidere målinger, stell, serverer mat, rapporterer observasjoner videre til sykepleier , tømmer katetere etc.  Enkelte steder får til og med helsefagarbeidere mulighet til å ta blodprøvekurs. Så oppgavene kan nok ligne det man har på et sykehjem, men pasientmassen er jo som regel mer oppegående enn de man treffer på sykehjem (dette kommer helt an på hva slags post det er dog). Og hverdagen er nok mer ulik også. på sykehus er det jo pasienter inn og ut hele tiden, mens på et sykehjem blir man jo gjerne kjent med beboerens behov når man jobber der en tid. Man  vet som regel etter hvert hva Margit på 98 ønsker på brødskiven sin. 

Anonymkode: efae6...65d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nå er ikke jeg en helsefagarbeider , men jobba litt i div innafor helse. På sykehus tar helsefagarbeidere målinger, stell, serverer mat, rapporterer observasjoner videre til sykepleier , tømmer katetere etc.  Enkelte steder får til og med helsefagarbeidere mulighet til å ta blodprøvekurs. Så oppgavene kan nok ligne det man har på et sykehjem, men pasientmassen er jo som regel mer oppegående enn de man treffer på sykehjem (dette kommer helt an på hva slags post det er dog). Og hverdagen er nok mer ulik også. på sykehus er det jo pasienter inn og ut hele tiden, mens på et sykehjem blir man jo gjerne kjent med beboerens behov når man jobber der en tid. Man  vet som regel etter hvert hva Margit på 98 ønsker på brødskiven sin. 

Vil legge til at min erfaring, etter praksis på sykehus og jobb på sykehjem, er at på sykehus får helsefagarbeidere ikke dele medisin, sårstell og lignende. Det gjør sykepleierne. Siden sykehusene har flere sykepleiere på vakt så blir det de som gjør slikt. Opplevde og at de ikke var så respektert på sykehuset men kunne ha vært ukultur på avdelingene jeg var på.

• Nyttig 1
Skrevet
mitch92 skrev (3 timer siden):

Vil legge til at min erfaring, etter praksis på sykehus og jobb på sykehjem, er at på sykehus får helsefagarbeidere ikke dele medisin, sårstell og lignende. Det gjør sykepleierne. Siden sykehusene har flere sykepleiere på vakt så blir det de som gjør slikt. Opplevde og at de ikke var så respektert på sykehuset men kunne ha vært ukultur på avdelingene jeg var på.

Takk for svar! Så trist å høre, har hørt snakk om noen lignende erfaringer før, at helsefagarbeidere på sykehus føler seg sett ned på..

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å søke jobb i psykiatrien? Det er mange helsefagarbeidere på posten jeg er på og de stortrives!

Anonymkode: e07b3...969

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Enig med ovennevnte, hold deg unna somatikk. Det er i hovedsak sykepleiere som ser ned på helsefagarbeidere (og de finner du, naturlig nok, en overvekt av pleien). Innen psykiatri, rehabilitering, pu er situasjonen en helt annen. Her er det både vernepleiere, pedagoger, ergoterapeuter, leger, sosionomer osv., og et betydelig bedre arbeidsmiljø. 

Anonymkode: 64f72...b5e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva med å søke jobb i psykiatrien? Det er mange helsefagarbeidere på posten jeg er på og de stortrives!

Anonymkode: e07b3...969

Takk for tips! Har lite erfaring innenfor psykiatrien, var 2 uke i praksis innom rus-og psykiatritjenesten på hjemplassen, men vil tro det er noe annet i en by. Hva er arbeidsoppgavene til en helsefagarbeider der du jobber? 😊

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Enig med ovennevnte, hold deg unna somatikk. Det er i hovedsak sykepleiere som ser ned på helsefagarbeidere (og de finner du, naturlig nok, en overvekt av pleien). Innen psykiatri, rehabilitering, pu er situasjonen en helt annen. Her er det både vernepleiere, pedagoger, ergoterapeuter, leger, sosionomer osv., og et betydelig bedre arbeidsmiljø. 

Anonymkode: 64f72...b5e

Jeg opplever ikke at sykepleiere flest ser ned på helsefagarbeiderne, men føler det er vanligere på plasser med overvekt av sykepleiere. Feks. Sykehus. På sykehus syns jeg de er en smule arrogant generelt. Kirurgene ser ned på legene, legene ned på medisinstudentene og sykepleierne. Osv "nedover" i hierarkiet.  Jeg syns det var fullstendig forferdelig på somatisk avdeling på sykehus nå jeg var student.  Syns kommunehelsetjenesten er bedre sånn sett. Er sykepleier selv forresten. 

På sykehuset tror de ikke helsefagarbeidere kan noe mer enn å stelle folk. Det tas ikke på alvor om de observerer noe (ei heller om sykepleierstudenter har observasjoner eller meninger). Sånn etter min erfaring. 

Endret av mitch92
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har en del helsefagarbeider-venninner, og de sliter med å få jobb noe annet sted enn på sykehjem og hjemmehjelp.. Vi er i midten og slutten av 20-årene. Vet ikke hvorfor det er slik. Å jobbe på sykehjem er slitsomt, så de vil ut.. og høy konkurranse om disse stillingene.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
esmer skrev (15 timer siden):

Jeg har en del helsefagarbeider-venninner, og de sliter med å få jobb noe annet sted enn på sykehjem og hjemmehjelp.. Vi er i midten og slutten av 20-årene. Vet ikke hvorfor det er slik. Å jobbe på sykehjem er slitsomt, så de vil ut.. og høy konkurranse om disse stillingene.

Har jobbet på sykehjem under læretiden, og det var dessverre ikke noe for meg.. Håper på å finne noe annet 🤞🏼

AnonymBruker
Skrevet
mitch92 skrev (21 timer siden):

Jeg opplever ikke at sykepleiere flest ser ned på helsefagarbeiderne, men føler det er vanligere på plasser med overvekt av sykepleiere. Feks. Sykehus. På sykehus syns jeg de er en smule arrogant generelt. Kirurgene ser ned på legene, legene ned på medisinstudentene og sykepleierne. Osv "nedover" i hierarkiet.  Jeg syns det var fullstendig forferdelig på somatisk avdeling på sykehus nå jeg var student.  Syns kommunehelsetjenesten er bedre sånn sett. Er sykepleier selv forresten. 

På sykehuset tror de ikke helsefagarbeidere kan noe mer enn å stelle folk. Det tas ikke på alvor om de observerer noe (ei heller om sykepleierstudenter har observasjoner eller meninger). Sånn etter min erfaring. 

En kirurg er jo en lege da som har spesialisert seg innenfor et eller annet kirurgisk fagfelt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

En kirurg er jo en lege da som har spesialisert seg innenfor et eller annet kirurgisk fagfelt. 

En jordmor er jo en sykepleier men man kaller de jordmor likevel?

kirurgene virket mildt sagt høye på pæra var poenget. Og så ned på "nye" kirurger og leger. Og de som var under opplæring. Så noen ganske hårreisende interaksjoner mellom disse gruppene. Og når sykepleierne, eller pasientene, hadde spørsmål var det svært arrogante, korte svar .Hvis i det hele tatt. Håper ikke alle kirurger er slik jeg opplevde. For et arbeidsmiljø... 

• Liker 1
Skrevet

Tenker at jeg utelukker sykehus i denne omgang og prøver å finne noe annet.
Dere som jobber innenfor psykiatri, rehabilitering og med psykisk utviklingshemmede - hva er deres arbeidsoppgaver? 

• Liker 1
Skrevet
pernille198 skrev (På 10.1.2023 den 13.39):

Dere som jobber innenfor psykiatri, rehabilitering og med psykisk utviklingshemmede - hva er deres arbeidsoppgaver? 

Anyone? 😇

Skrevet
pernille198 skrev (På 10.1.2023 den 13.39):

Jobber på dagtilbud for psykisk utviklingshemmede. Kun dagtid. Jobben består i å følge/ gjennomføre brukere på div. tilpassede aktiviteter både på senteret og utenfor(f.eks til fysioterapi eller utendørsaktiviteter)  I tillegg selvsagt stell og toalettbesøk og hjelp i mat. 

Det er også vi sammen med vernepleier som legger opp "programmet" for hver enkel bruker. Bruker er med og bestemmer dersom bruker har evner til dette. 

Har endel utfordrende adferd og er konstant uderbemannet. Har du mulighet så ville jeg gått for høyere utdanning nå med en gang,da har du flere muligheter senere når du vil bort fra å "jobbe i miljøet"

Opplever stadig at vi ikke får gitt det tilbudet som er planlagt pga underbemanning,så på mange dager er det dessverre mer en oppbevaringsplass enn et dagtilbud.

Anonymkode: 331dc...af1

Annonse
Skrevet
pernille198 skrev (På 7.1.2023 den 15.33):

Hei! Jeg er 24 år og utdannet helsefagarbeider. Jeg har de siste årene  jobbet som vikar i hjemmetjenesten på hjemplassen min som er på bygda. Nå bor jeg i en by, og er på jakt etter ny jobb. Jeg har ikke lyst til å jobbe på sykehjem. Har noen erfaring med arbeid på sykehus, hvilke arbeidsoppgaver har en helsefagarbeider der? Og er det noen av dere helsefagarbeidere som har dagjobb - hva jobber dere med? 
Planen min er å ta utdanning i en annen retning senere, men trenger en jobb frem til det skjer. 😊

På sykehuset er du assistenten.

Dagjobber for helsefagarbeidere er det få av, gjerne dagsenter men hvis du ønsker deg litt mer muligheter så anbefaler jeg deg å heller hoppe på sykepleie studiet.

Anonymkode: c55a4...bb7

• Liker 1
Skrevet
mitch92 skrev (På 8.1.2023 den 18.11):

Dette her er kulturavhengig. Jeg jobbet på en slik avdeling en gang. Jeg kom fra et sykehjem, og var derfor på alle vis mindreverdig de sykepleierne som jobbet der. De ville hele tiden forklare meg de mest elementære ting, som om jeg kom rett fra gata og ikke hadde den samme grunnutdanningen som de. For ikke å snakke om "på sykehjem er vel ikke dette så nøye, men her gjør vi det skikkelig". Forsøk på å forklare de at jeg slettes ikke manglet basiskunnskaper, men trengte opplæring på det som var avdelingsspesifikt hjalp ikke, de måtte begynne på begynnelsen sa de for å "avlære meg unoter jeg måtte ha lagt til meg". Maska ble lang da vi fikk inn en eldre pasient med tre forskjellige alvorlige grunnsykdommer i tillegg til det spesifikke problemet som brakte han til akkurat denne posten. Ikke kunne de prosedyrene som hørte til veneporten pasienten både fikk IV gjennom og måtte brukes til å ta blodprøver, ikke forstod de seg på VPAP som pasienten brukte store deler av døgnet, og ikke var de kjent med de ulike medikamentene pasienten trengte. Jeg hoverte bittelitt, og sa at multisyke pasienter var rimelig standard i primærhelsetjenesten og at ikke noe av dette var et problem for meg. De var ydmyke den uka pasienten var der og sa flere ganger at de skulle ønske de hadde litt mer bredde i kunnskapene sine. Men idet pasienten forlot åstedet var det tilbake til samme greia. De var på alle måter finere. Når det kom inn pasienter som trengte hjelp med hygiene og toalettbesøk vitset de om at det var mitt spesialfelt, med min fortid som rumpetørker på sykehjem. Jeg brukte å svare at jeg heldigvis ikke manglet så grunnleggende ferdigheter. Jeg ble ikke lenge på den avdelingen, for å si det sånn. 

TS, om du tenker å jobbe på sykehus må du finne en avdeling med godt arbeidsmiljø og en kultur med respekt. De avdelingene der helsefagarbeidere blir respektert blir stort sett ingen respektert. Aller minst pasientene.

Anonymkode: 57c6c...321

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...