Daisy-love Skrevet 7. januar 2023 #1 Skrevet 7. januar 2023 (endret) Jeg oppdager bare mer og mer med karamell. Jeg er personlig glad i det, så for meg er det ingen krise. Vil heller ha det enn mint. Jeg tåler ikke melk, og det er mye sjokolade og is med karamell. Salt karamell gjerne også. Iskaffe er også gjerne med det. Jeg tenker det gjerne nå er en smak som er litt i vinden, men klarer ikke å huske helt hva som var før karamell. Vet det var litt «cookies & cream» samt nøtter. Jeg er ikke bevandret på det meste av vanlig sjokolade, men så at det blant annet fantes Stratos og Freia melkesjokolade med noe karamell nå til jul. Vet også det fantes en julebrunost med noe karamell, men vet ikke om den var ny av året eller en av dem de pleier å ha. Hvilke andre smaker føler dere går igjen nå? Og hva tenker dere om karamell tilsatt i såpass mye? Edit: Dette var ikke ment som en «trendy vs harry»-tråd, men inspirert av at jeg så at noen hadde opplevd at det var byttet ut flere biter i Twist-posen med biter av karamell, og det fikk meg til å tenke litt. Jeg tåler ikke Twist selv så har ikke sjekket. Også sett tråder i grupper for folk med melkeallergi at ikke alle er like glad i den smaken og at den smaken dominerer mye nå. Det er jo sånn at noen ting kommer og går, og noe er klassisk. Husker perioder hvor oreokake var en selvfølge, gjerne Snickerskake også, mens det nå er mer blandet. Endret 8. januar 2023 av Daisy-love 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #2 Skrevet 7. januar 2023 Jeg er enig i at karamell og salt karamell er i vinden, og har vært det en stund. Jeg liker det godt, så for meg er det helt i orden, men etter en stund går jeg lei og vil ha "rene" smaker. Hasselnøtt er også ganske vanlig som tilsetning, men det er kanskje ikke like motepreget. Før karamell synes jeg lakris var en gjenganger. Det ser jeg mindre av nå. Anonymkode: b2dbb...e96 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #3 Skrevet 7. januar 2023 Barbecue-saus er også noe som går igjen overalt. Det har vel et snev av karamellaktig smak det også selv om det kanskje ikke akkurat er det du tenker på. Men det er ikke måte på hvor mange ting som skal ha den smaken. Burgere, pizza, taco, ulike typer snacks osv. Søtt sukkerkliss som egentlig bare er en enda søtere ketchup, og den nye folkesausen for kresne barn og voksne som ønsker at alt skal smake likt. Anonymkode: d50dd...b3a 3
Amossa Skrevet 7. januar 2023 #4 Skrevet 7. januar 2023 Det eneste jeg vet om trender i matveien er det jeg leser på nettavisenes matspalter. Forleden leste jeg på vg.no et intervju med diverse kjendiskokker i landet, om hva de trodde blir trendy framover. Alle svarte "rene smaker". Mange svarte at de trodde tradisjonelle norske matretter ville bli trendy. Jeg synes hva som er trendy er lite viktig. Det viktigste er smaken, og den er som kjent forskjellig. Selv liker jeg karamell veldig godt, men helst ikke veldig konsentrert. Lett vendt om i krem derimot, er en drøm! For meg er også farger viktig på tallerkenen. En "grå og fargeløs" fårikål eller en like "grå" tallerken med tradisjonell skrei, rogn og lever er heller ikke for meg. Da er det bra at de tradisjonelle rettene friskes opp med nytt og fargerikt tilbehør 2
Daisy-love Skrevet 8. januar 2023 Forfatter #5 Skrevet 8. januar 2023 Amossa skrev (11 timer siden): Det eneste jeg vet om trender i matveien er det jeg leser på nettavisenes matspalter. Forleden leste jeg på vg.no et intervju med diverse kjendiskokker i landet, om hva de trodde blir trendy framover. Alle svarte "rene smaker". Mange svarte at de trodde tradisjonelle norske matretter ville bli trendy. Jeg synes hva som er trendy er lite viktig. Det viktigste er smaken, og den er som kjent forskjellig. Selv liker jeg karamell veldig godt, men helst ikke veldig konsentrert. Lett vendt om i krem derimot, er en drøm! For meg er også farger viktig på tallerkenen. En "grå og fargeløs" fårikål eller en like "grå" tallerken med tradisjonell skrei, rogn og lever er heller ikke for meg. Da er det bra at de tradisjonelle rettene friskes opp med nytt og fargerikt tilbehør Dette var ikke ment som en «trendy»-tråd, men om folk opplever det samme som meg at det er mye av den smaken. Innlegget kom jeg på da jeg leste at flere biter i twist-posen var endret til biter med karamell. Jeg tåler som nevnt ikke melk, så jeg vet ikke om det faktisk er sånn, men det fikk meg til å tenke. Også sett i grupper for de med melkeallergi at ikke alle er like glad i den karamellsmaken, og da er det jo dumt at en smak er så mye brukt at det er færre varianter uten. Personlig kjøper jeg naturell yoghurt av soya. Tror ikke det finnes med karamell der da, men jeg liker å heller tilsette smak selv, gjerne bare toppe med frukt og bær, så det høres flott ut om det blir mer «rene smaker». En får jo ulike typer smaksdråper som en kan tilsette i ting, eller på annen måte smaksette selv. Jeg er også glad i fargerik mat. En spiser jo med øynene også. 1
Daisy-love Skrevet 8. januar 2023 Forfatter #6 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg er enig i at karamell og salt karamell er i vinden, og har vært det en stund. Jeg liker det godt, så for meg er det helt i orden, men etter en stund går jeg lei og vil ha "rene" smaker. Hasselnøtt er også ganske vanlig som tilsetning, men det er kanskje ikke like motepreget. Før karamell synes jeg lakris var en gjenganger. Det ser jeg mindre av nå. Anonymkode: b2dbb...e96 Stemmer det var en del lakris før. Hasselnøtter har de vel alltid hatt i ting som «Helnøtt» fra freia, men mulig de har tilsatt det i en del annet også 🤔 Jeg liker å tilsette ting selv, så er enig i den med at en gjerne ønsker mer rene smaker over tid, selv om jeg også liker karamell.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #7 Skrevet 8. januar 2023 Jeg har enda på følelsen av at vi beveger oss inn i en «peanøtt» i alt trend, fremfor salt karamell. Ikke noe jeg synes er bra, da jeg ikke liker peanøtter så godt, men kanskje. Men de som lager maten, de følger trender. I 2021 ble folk sprø etter saft med julebrus. Det ble solgt på finn til hundrevis av kroner, for de ble utsolgt i butikken på få minutter. I 2022 så fikk vi alt med julebrus smak, og jeg tror ærlig ikke at det kommer tilbake i 2023, for folk gikk litt lei. Uke 8 er den store lanseringsuken, og vi får se om vi kanskje kan se hint av hva året 2023 vil ha av smaker 😄 Jeg håper det blir noe annet selv, ikke salt karamell, ikke peanøtter, men noe spennende. Bare vi ikke får en ny plate fra Freia som er noe ala; fudge, brownie, karamell og havsalt dritt som vi har alt for mye av 😅 Anonymkode: 87959...bda 1
Daisy-love Skrevet 8. januar 2023 Forfatter #8 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har enda på følelsen av at vi beveger oss inn i en «peanøtt» i alt trend, fremfor salt karamell. Ikke noe jeg synes er bra, da jeg ikke liker peanøtter så godt, men kanskje. Men de som lager maten, de følger trender. I 2021 ble folk sprø etter saft med julebrus. Det ble solgt på finn til hundrevis av kroner, for de ble utsolgt i butikken på få minutter. I 2022 så fikk vi alt med julebrus smak, og jeg tror ærlig ikke at det kommer tilbake i 2023, for folk gikk litt lei. Uke 8 er den store lanseringsuken, og vi får se om vi kanskje kan se hint av hva året 2023 vil ha av smaker 😄 Jeg håper det blir noe annet selv, ikke salt karamell, ikke peanøtter, men noe spennende. Bare vi ikke får en ny plate fra Freia som er noe ala; fudge, brownie, karamell og havsalt dritt som vi har alt for mye av 😅 Anonymkode: 87959...bda Ja også var det masse pepperkakesmak nå før jul! Kom på det når du skrev det andre som har gått igjen. Kjenner flere med nøtteallergi, både peanøtter og klassiske nøtter, og de blir nok ekstra glad for om det ikke blir så mye nøtter. Kjøpte selv en veldig god peanøttis for noen år siden, som bare forsvant. Den var laget på peanøtter istedenfor andre alternativer til kumelk. Jeg personlig kunne godt fått den igjen, men forstår det ikke er for alle. Jeg er mer glad i karamell selv enn peanøtter i ting. Helt klart at det er trender i matindustrien, sånn er det bare. Kommer ofte noen hint når vi nærmer oss uke 8 om hva som kommer. Jeg elsker pepperkakesmak, men det var ikke mye jeg kunne smake på, men fikk kjøpt meg en melkefri sjokolade med det da 😋
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #9 Skrevet 8. januar 2023 Amossa skrev (13 timer siden): Forleden leste jeg på vg.no et intervju med diverse kjendiskokker i landet, om hva de trodde blir trendy framover. Alle svarte "rene smaker". Mange svarte at de trodde tradisjonelle norske matretter ville bli trendy. Jeg forkortet innlegget ditt til akkurat det poenget jeg ville kommentere. "Rene smaker" tror jeg vil være svaret til 99 av 100 norske kokker hvert eneste år på akkurat det spørsmålet. Samtidig er fortolkningen av "rene smaker" svært variert. Det blir litt som at folk i motebransjen hvert eneste år vil svare at "i år blir moten veldig variert, så alt er lov" på samme spørsmål Anonymkode: b2dbb...e96 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #10 Skrevet 8. januar 2023 Jeg elsker lakris så jeg er ikke enig i at det har vært mye av det, skulle gjerne vært mer🙈. Salt karamell eller karamell er jeg bare sånn passe glad i, synes det er i alt nå. Anonymkode: 41f0c...d56 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå