Gjest Adobyen Skrevet 7. januar 2023 #1 Skrevet 7. januar 2023 Når neste døgns strømpriser legges ut, så ser vi at oii, i morgen er det sånn og sånn, gjennomsnitt under en krone. Søndag i morgen. Sove lenge og lage mat, sette over noen maskiner og gjøre søndagsting. Hjemme hele dagen. Godt at strømprisen ikke er så ekstrem. Men når vi ser nøyere etter, så er strømprisen langt over gjennomsnittet i de timene vi vanligvis er våkne og gjør ting. Søndagen vil vi nok måtte betale for det meste av strømmen mens den er dyrest. Gjennomsnittsprisen trekkes videre med for å beregnes gjennomsnittsprisen for hele måneden. Dette blir grunnlaget for strømstøtten. Det ser litt beregnende ut. Det er vel heller ingen press på vannkraften akkurat nå, og ikke noe ekstremt forbruk som forklarer høy pris og stor forskjell på natt og dag. Strømprisene manipulerer folk til å ødelegge døgnrytmen eller ta sjanser. Noen av oss merker presset på privatøkonomien mer enn andre, og sover allerede dårlig. Andre spiser sovepiller for å få «kalkulatoren» til å sovne. «Alle» snakker og spår om strømpriser fremover, men ingen vet. Ikke ennå i hvert fall. Her er spotpris inkl mva i Sør-Norge 02 i morgen 8.januar.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #2 Skrevet 7. januar 2023 Det er bare tilbud og etterspørsel i praksis. Anonymkode: aa208...5b4 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #4 Skrevet 7. januar 2023 Har sjeldent vært så gunstig å være ekstremt B-menneske som nå. Anonymkode: b0d3d...087 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #5 Skrevet 7. januar 2023 Velkommen etter med denne ‘nye innsikten’ Anonymkode: ef000...ca3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #6 Skrevet 7. januar 2023 Tørketrommel, skotørker, oppvaskmaskin, brødbakemaskin og vaskemaskin mens vi sover - Helt perfekt!👍 Anonymkode: 4c70d...ffb
Gjest Adobyen Skrevet 7. januar 2023 #7 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Velkommen etter med denne ‘nye innsikten’ Anonymkode: ef000...ca3 Hva da? Det er ingen «ny innsikt». Jeg bare tenkte litt og filosoferte litt over det på tastaturet. Spesielt hvordan dette med gjennomsnitt fungerer. Det er det samme på alle områder, til og med oss mennesker. Jeg har aldri truffet et gjennomsnittsmenneske heller
Gjest Adobyen Skrevet 7. januar 2023 #8 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tørketrommel, skotørker, oppvaskmaskin, brødbakemaskin og vaskemaskin mens vi sover - Helt perfekt!👍 Anonymkode: 4c70d...ffb Ja, da velger vi å ta en risiko for at det kan ta fyr et sted. Det går helt fint i de fleste tilfeller. Små tilløp til brann nevnes sjelden i de riksdekkende avisene, men brannvesenet har nok å gjøre. Høye strømpriser fører også til uvettig fyring i ovner og åpne peiser. Gassovner tømmes fra butikkhyllene og brukes kanskje ikke helt etter boka. Det skjer jo ikke meg…
Hedda-78 Skrevet 7. januar 2023 #9 Skrevet 7. januar 2023 Det er alltid høyere etterspørsel på dagtid enn på natt, derfor nesten alltid høyere pris på dag enn på natt. Helt normalt. Det er liksom konseptet, og viser at strømmarkedet fungerer. Det er et strålende eksempel på mekanismen mellom tilbud og etterspørsel. Dersom det f.eks. blåser mye på dagtid og lite på natt, vil det bidra til å jevne ut prisen ila døgnet. Jeg ser på timesprisen når jeg skal planlegge forbruket ila dagen. Det er gratis strøm i natt (etter strømstøtte), så lader elbil og setter varmekablene på fullt i natt. Skrur av klokka 7, da er huset godt og varmt. Har smartstyring på varmtvannstanken, så den styrer seg selv, jeg ser at den har skrudd seg på nå nettopp og vil nok skru seg av i sekstiden. Hvis jeg skal vaske klær blir det enten med en gang jeg våkner, eller kl 13. Har råd til å tromle klærne også, siden jeg har varmet opp huset og fyllt "tanken" gratis ila natten. Og etter strømstøtten er jo timeprisen på dagtid i morgen på ca 100 øre, det er ca normalt, så ingenting å klage på. Du trenger jo ikke å forholde deg til gjennomsnittspris for døgnet selv om den står opplyst. Den har jo ikke noe særlig praktisk betydning. Men er jo interessant for å følge med på utviklingen over tid, selvsagt.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #10 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tørketrommel, skotørker, oppvaskmaskin, brødbakemaskin og vaskemaskin mens vi sover - Helt perfekt!👍 Anonymkode: 4c70d...ffb Er det verdt de få kronene vs risikoen for brann? Anonymkode: cf5a3...a8e 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #11 Skrevet 7. januar 2023 31 minutter siden, AnonymBruker said: Er det verdt de få kronene vs risikoen for brann? Anonymkode: cf5a3...a8e Ikke meg du spør, men jeg ville satt på med timer så det startet ca 7. Da er uansett de første oppe her og vi ville spart litt på det. Anonymkode: 820ce...2ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå