AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #1 Del Skrevet 7. januar 2023 Hva er egentlig forskjellen mellom Helsefagarbeider, omssorgsarbeider, hjelpepleier ? Anonymkode: e430c...333 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #2 Del Skrevet 7. januar 2023 Er det ikke det samme da? Hette hjelpepleier før, så omsorgsarbeider og helsefagarbeider nå? Tror jeg. Anonymkode: 7a5c7...67c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #3 Del Skrevet 7. januar 2023 Jeg har prøvd å spørre kolleagene mine om det samme. Får igrunn ikke noe veldig klart svar. Jeg forstod det slik at hjelpepleier er den gamle tittelen og så endret de studieløpet og med det tittelen til Helsefagarbeider. Kunnskapsmessig merker jeg ikke noen forskjell. Knalldyktige hele hurven. Anonymkode: af68c...deb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #4 Del Skrevet 7. januar 2023 Eneste forskjellen jeg vet om er at på min arbeidsplass er det veldig viktig for hjelpepleierene å påpeke at deter hjelpepleiere og ikke helsefagarbeidere de er. Hvorfor er det slik? Anonymkode: dad6a...3f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #5 Del Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Eneste forskjellen jeg vet om er at på min arbeidsplass er det veldig viktig for hjelpepleierene å påpeke at deter hjelpepleiere og ikke helsefagarbeidere de er. Hvorfor er det slik? Anonymkode: dad6a...3f1 Tror mange mener at hjelpepleier var en "bedre" utdanning enn helsefagarbeider. Jeg er helsefagarbeider og har merket det samme blandt mine kollegaer. Trist men sant. Jeg er ikke enig i det. Anonymkode: 4e232...a4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #6 Del Skrevet 7. januar 2023 Hjelpepleiere og omsorgsarbeidere utdannes ikke lengre. Nå er det kun helsefagarbeidere som utdannes, da to år på videregående pluss to år som lærling. Før denne utdanningen kom kunne man bli enten hjelpepleier eller omsorgsarbeider. For å bli hjelpepleier var det tre år på videregående, og for å bli omsorgsarbeider var det to år på videregående pluss to år som lærling. Anonymkode: d3ca9...66a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet 7. januar 2023 #7 Del Skrevet 7. januar 2023 Google er din venn: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Helsefagarbeider De ulike betegnelsene er et produkt av utviklingen av utdanningen til yrkesgruppen som opprinnelig skulle bistå sykepleiere, men som nå jobber selvstendig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #8 Del Skrevet 7. januar 2023 Helsefagarbeider er en blanding av hjelpepleier og omsorgsarbeider. Omsorgsarbeidere har mer psykologi og hjelpepleiere mer sykdomslære. Anonymkode: e2560...c29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #9 Del Skrevet 7. januar 2023 Før kunne du utdanne deg til hjelpepleier og omsorgsarbeider på VGs, som var helt likt så og si når de kom ut i arbeid. Så ble omsorgsarbeider slått sammen med hjelpepleier. Hjelpepleier tittel ble byttet ut med helsefagarbeider. MEN de som går helsefagarbeider på VGs og tar lærlingtiden får et bredt grunnlag og god kompetanse, gjennom skole, praksis og veiledning, de som har jobbet som assistenter og så tar voksenopplæring og blir helsefagarbeider, de har store hull i kunnskapen om sykdomslære og medisin. Det er forskjellen. Så om du spør en helsefagarbeider om den har tatt VGs eller voksen opplæring kan man få en aha opplevelse. Anonymkode: b62f8...0a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå