AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #1 Skrevet 7. januar 2023 Hei. Et lite hjertesukk fra meg bare. Jeg er gravid med mitt tredje barn og har også denne runden blitt diagnostisert med hypermesis gravidarum. Jeg har vært innlagt flere ganger grunnet dette og jeg er helt totalt utslitt. Dette vet mine svigerforeldre veldig godt. Allikevel kommer de ofte på uanmeldt besøk til upassende tider, jeg får også nesten daglig meldinger fra svigermor om hun kan komme hit eller vi kan besøke henne osv. Jeg har forklart de flere ganger hvor dårlig jeg faktisk er, og de vet om alle innleggelsene. Det går ikke inn. Jeg synes det var spesielt vanskelig forrige helg (egentlig bare toppen av kransekaka) da svigermor bare dukket opp uanmeldt og jeg var alene med barna fordi mannen var på jobb. Hun presterte da og kommentere hvor rotete det var og at stua kunne vært støvsugd. Så ler hun det bort, som om det var en spøk. Men det er jo sannhet i det, absolutt. Hvorfor tilbød hun seg ikke å faktisk gjøre det da hvis hun synes det var så ille? Jeg orker ikke uanmeldt besøk når jeg er så dårlig, og jeg orker egentlig ikke besøk av de i det hele tatt når det bare medfører at jeg føler meg enda verre og det aldri er noe hjelp å få. Dette har resultert i at jeg har sluttet å svare de, men nå sitter jeg bare og gruer meg til neste gang de dukker opp. Noen råd eller noen som har opplevd noe liknende?! Anonymkode: 4d521...47b 1 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #2 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei. Et lite hjertesukk fra meg bare. Jeg er gravid med mitt tredje barn og har også denne runden blitt diagnostisert med hypermesis gravidarum. Jeg har vært innlagt flere ganger grunnet dette og jeg er helt totalt utslitt. Dette vet mine svigerforeldre veldig godt. Allikevel kommer de ofte på uanmeldt besøk til upassende tider, jeg får også nesten daglig meldinger fra svigermor om hun kan komme hit eller vi kan besøke henne osv. Jeg har forklart de flere ganger hvor dårlig jeg faktisk er, og de vet om alle innleggelsene. Det går ikke inn. Jeg synes det var spesielt vanskelig forrige helg (egentlig bare toppen av kransekaka) da svigermor bare dukket opp uanmeldt og jeg var alene med barna fordi mannen var på jobb. Hun presterte da og kommentere hvor rotete det var og at stua kunne vært støvsugd. Så ler hun det bort, som om det var en spøk. Men det er jo sannhet i det, absolutt. Hvorfor tilbød hun seg ikke å faktisk gjøre det da hvis hun synes det var så ille? Jeg orker ikke uanmeldt besøk når jeg er så dårlig, og jeg orker egentlig ikke besøk av de i det hele tatt når det bare medfører at jeg føler meg enda verre og det aldri er noe hjelp å få. Dette har resultert i at jeg har sluttet å svare de, men nå sitter jeg bare og gruer meg til neste gang de dukker opp. Noen råd eller noen som har opplevd noe liknende?! Anonymkode: 4d521...47b Du sender en melding og sier «Takk for besøk forrige helg og at du tar deg tid til å være med oss. Jeg har vært veldig dårlig som du vet, og i tiden fremover ønsker jeg å fokusere på å ta vare på meg selv. Jeg sier ira neste gang det passer å treffes. Hvis du vil møte barnebarna, bare si ifra, så kommer sønnen med dem!» Anonymkode: 9666d...348 17
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #3 Skrevet 7. januar 2023 Sett deg ned med henne, og ta en rolig og alvorlig samtale. Forklar atter en gang hvor dårlig du er, og at dere gjerne tar i mot hjelp fra henne. Si at når du er veldig dårlig kommer du ikke til å åpne for henne. Dette er jo en forbigående tilstand, så hun må tåle at du er tøff med henne noen mnd. Har mannen din pratet med henne? Anonymkode: 4cdef...977 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #4 Skrevet 7. januar 2023 Støtter svaret over. Ellers går det vel an å si rett ut at FORDI du er syk SÅ ønsker du ikke besøk. Det kan hende at det å bare fortelle at du er syk uten å koble det til at hun kommer på besøk er slitsomt, gjør at hun ikke ser koblingen. Det går jo også an å slenge med en kommentar om at de gangene hun kommer på besøk så trenger du hjelp. Eventuelt be partneren din om å gjøre det, han/hun bør vel også klare å prate med sin egen mor og forklare situasjonen. Om hun fortsatt ikke forstår etter det så går det jo an å være mer streng og sette tydeligere grenser. Anonymkode: b8f7e...a26 5
Helene1982 Skrevet 7. januar 2023 #5 Skrevet 7. januar 2023 Er dette en by/bygd ting? Ingen kommer på besøk til meg uten å høre om det passer først. 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #6 Skrevet 7. januar 2023 Når hun nevnte dette med støvsuging, det var jo en topp mulighet til å fortelle at du dessverre er alt for syk til å klare deg og spørre om hun kunne gjøre det. Hyppig og tydelig kommunikasjon er nok nøkkelen. Anonymkode: b2f03...84a 17 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #7 Skrevet 7. januar 2023 Just now, AnonymBruker said: Når hun nevnte dette med støvsuging, det var jo en topp mulighet til å fortelle at du dessverre er alt for syk til å klare det og spørre om hun kunne gjøre det. Hyppig og tydelig kommunikasjon er nok nøkkelen. Anonymkode: b2f03...84a Ble en litt uheldig skrivefeil her ser jeg. Anonymkode: b2f03...84a
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #8 Skrevet 7. januar 2023 Jeg tror kanskje at jeg ville avvist besøket i døra, jeg. "Så hyggelig å se deg, men dessverre er formen ganske dårlig, og jeg orker ikke besøk akkurat nå. Send gjerne melding neste gang, så slipper du bomtur". Hvis hun vet hvor dårlig du er og det fortsatt ikke går inn så tenker jeg at hun enten har svært dårlige sosiale antenner og må ha det inn med teskje, eller så driver hun med hersketeknikker. Anonymkode: 6256e...d27 12 3
bergenser Skrevet 7. januar 2023 #9 Skrevet 7. januar 2023 Jeg kjenner at hadde jeg vært så dårlig at jeg hadde vært inn og ut av sykehus pga graviditet, og svigermor bare hadde kommet valsende i tide og utide, så hadde jeg hatt lyst til å bare spy henne ned. Vet ikke hvor mye kontroll du har på ting som kommer opp, men hadde det vært et alternativ å rett og slett bare spy henne ned neste gang hun står på døren? Evt så er det bare å si at hvis hun har noe mere å klage på, så er det bare å ta å sette i gang å gjøre husarbeidet, for du er for dårlig til å få gjort noe. Spesielt siden du er inn og ut av sykehuset pga det 8 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #11 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei. Et lite hjertesukk fra meg bare. Jeg er gravid med mitt tredje barn og har også denne runden blitt diagnostisert med hypermesis gravidarum. Jeg har vært innlagt flere ganger grunnet dette og jeg er helt totalt utslitt. Dette vet mine svigerforeldre veldig godt. Allikevel kommer de ofte på uanmeldt besøk til upassende tider, jeg får også nesten daglig meldinger fra svigermor om hun kan komme hit eller vi kan besøke henne osv. Jeg har forklart de flere ganger hvor dårlig jeg faktisk er, og de vet om alle innleggelsene. Det går ikke inn. Jeg synes det var spesielt vanskelig forrige helg (egentlig bare toppen av kransekaka) da svigermor bare dukket opp uanmeldt og jeg var alene med barna fordi mannen var på jobb. Hun presterte da og kommentere hvor rotete det var og at stua kunne vært støvsugd. Så ler hun det bort, som om det var en spøk. Men det er jo sannhet i det, absolutt. Hvorfor tilbød hun seg ikke å faktisk gjøre det da hvis hun synes det var så ille? Jeg orker ikke uanmeldt besøk når jeg er så dårlig, og jeg orker egentlig ikke besøk av de i det hele tatt når det bare medfører at jeg føler meg enda verre og det aldri er noe hjelp å få. Dette har resultert i at jeg har sluttet å svare de, men nå sitter jeg bare og gruer meg til neste gang de dukker opp. Noen råd eller noen som har opplevd noe liknende?! Anonymkode: 4d521...47b Den er skikkelig lei. Jeg tror kanskje jeg ville sendt en sms med «Hei! Du nevnte sist du var her og at stua burde vært støvsugd, og det har du helt rett i. Jeg er som du vet syk for tiden, men blir veldig glad om du støvsuger neste gang du er her, støvsugeren står i det høyre skapet i gangen. Du kan gjerne handle inn og lage middag til oss også. Og invitere barna på overnatting en helg. Hilsen svigerdatter.» Anonymkode: ddadb...579 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #12 Skrevet 7. januar 2023 Du må være helt klar og tydelig. Si at du er syk, såpass syk at du såvidt har energi til det daglige. Selv om besøk er en hyggelig aktivitet, vil uanmeldt besøk gjøre at kreftene dine blir stjelt til det i stedet for noe annet du må gjøre den dagen (lage mat, passe barna). Og akkurat nå trenger du å ikke ha noe ekstra besøk, siden du såvidt strekker til fra før. Besøk MÅ avtales på forhånd. Lytter hun ikke og prøver seg igjen, så lar du vær å åpne. Jeg er selv kronisk syk med energimangel, og et overraskelsesbesøk kan ødelegge hele uka mi, og gjøre at jeg ikke får dusjet på mange dager. Jeg har vært tydelig på at besøk er hyggelig, men jeg MÅ planlegge før, helst mange dager før. Dette respekterer min familie, for de skjønner konsekvensen = at jeg blir dårligere i flere dager. De som er glad i deg ønsker ikke at det skal bli konsekvensen av et besøk. Hvis ikke de lytter så kan du faktisk kutte de ut en stund, for helsa kommer alltid først. PS- hvorfor tar ikke partneren din sine foreldre et tak? Hvorfor er det du som må forklare dette? Anonymkode: 7a187...ad4 5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #13 Skrevet 7. januar 2023 Jeg er enig med alke andre. Bare sett henne i arbeid og del oppgaver før hun kommer. Da enten kommer hun og hjelper eller du unngår å slite deg ut med besøk. Kommer hun og gjør ingenting så spyr du bare på henne. Anonymkode: b59e8...061 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #14 Skrevet 7. januar 2023 Helene1982 skrev (4 timer siden): Er dette en by/bygd ting? Ingen kommer på besøk til meg uten å høre om det passer først. Det kan jo skje ting med andre selv om det aldri har skjedd deg da Anonymkode: e7d25...167 2
Helene1982 Skrevet 7. januar 2023 #15 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det kan jo skje ting med andre selv om det aldri har skjedd deg da Anonymkode: e7d25...167 Selvsagt. Bor du i byen?
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #16 Skrevet 7. januar 2023 Mangler de helt antenner?? Hvordan er de ellers? Hvis de kommer når du er dårlig, gå og legg deg i senga, så kan de sitte der i sofaen alene. Da skjønner de kanskje at du er DÅRLIG. Kommenterer de støv, si at du var for opptatt med å spy, men at de gjerne må ta frem støvsugeren selv. Anonymkode: 5b4aa...14c 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #17 Skrevet 8. januar 2023 Her må jo mannen din på banen. Om svigermor skal komme på besøk når mannen din er på jobb så er det vel ikke deg hun skal besøke, men barnebarna? Du burde jo kunne legge deg ned mens hun koser seg med ungene, hun forventer vel ikke kaffe og oppvartning når sønnen er borte (håper jeg). Om det ikke funker får du si neste gang de kommer innom at «åh, så hyggelig at dere er her, jeg er så dårlig at dette var utrolig hyggelig gjort! Jeg benytter sjansen og legger meg nedpå litt, så får dere si fra når dere drar. Tusen takk for hjelpen, så snille dere er» Støtter forøvrig det å spy mens de er innom for ekstra effekt. Anonymkode: 0c1df...1d9 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #18 Skrevet 8. januar 2023 Si fra at besøk må avtales, og ikke lukk opp døra når hun kommer. Hvis hun kommer likevel og begynner å ringe på, så få mannen din til å si fra en gang til. Anonymkode: 39963...99b
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #19 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 7.1.2023 den 18.47): Det kan jo skje ting med andre selv om det aldri har skjedd deg da Anonymkode: e7d25...167 Selvsagt, men det høres fortsatt veldig bygd ut, selvom det garantert finnes en tulling i by som har invitert seg på besøk selvom jeg ikke har møtt på vedkommende ennå. På bygda har jeg inntrykk av at det er mer sosialt akseptert, på hytta opplever jeg sånt. Anonymkode: 8b0df...567
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #20 Skrevet 8. januar 2023 Kan du ikke be de ta med ungene ut eller noe? Så får du slappet litt av? Hva med å heller ha faste avtaler hvor de passer ungene, så slipper de å komme uanmeldt? Anonymkode: 2d33d...7de 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå