Gå til innhold

Egoistiske foreldre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mamma sa akkurat at hun vurderte å selge leiligheten sin og flytte ut av Norge, uten å en gang tenke på mine to yngre søsken. Jeg bryr meg fint lite hva mamma gjør med livet sitt da jeg bygger mitt liv uavhengig av dem. Jeg tar utdanning og for å ikke få et liv som mine foreldre, og min yngre søsken. Mamma har mye gjeld, og betaler heller ikke livsforsikring, slik at mine to yngre søsken sitter igjen med 0 etter henne og far som har vært minst like udugelig som forelder.
Gjennom det jeg har skrevet så virker det som om jeg er opptatt av verdier etter dem, og det er jeg ikke. Men jeg er bekymra for mine søstere som ikke kommer seg ut av krisen, og ikke tar utdanning eller noe for å få en bedre framtid. De jobber heldigvis men de er ikke fornøyde med livene sine, og de bidrar så mye hjemme, og dette er hva de får igjen. Jeg har ikke mye med de hjemme å gjøre da jeg er oppvokst med problemer med familiedrama siden jeg var liten, så dette forholder jeg meg ikke til. Mamma hadde livsforsikring før, og hva skjer med den summen hun har betalt inn der? Jeg prøver å tenke på løsninger. Det kan vel ikke være slik at det bare har forsvunnet? Får man de igjen? 

Anonymkode: f6915...84e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Livsforsikring har ikke noe med gjeld å gjøre uansett. 

Anonymkode: 1eb89...f4c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enda en som er sint på mammaen sin (sukk..). Vet ikke hvor gammel du er, men mammaen din har rett til å ta egne valg for livet sitt. Som f eks å flytte, si opp forsikringene sine osv.

Anonymkode: 078b7...15a

• Liker 8
Skrevet

Nå slipper søsknene å gjøre noe for mor da.. er bra det. De er vel voksne nok til å skulle kunne klare seg selv?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Enda en som er sint på mammaen sin (sukk..). Vet ikke hvor gammel du er, men mammaen din har rett til å ta egne valg for livet sitt. Som f eks å flytte, si opp forsikringene sine osv.

Anonymkode: 078b7...15a

Ja, voksen nok til å ta egne valg osv, men ikke voksen nok til å betale sine regninger uten bidrag fra barna. Argh, baksiden av medaljen er ikke så mye bedre

AnonymBruker
Skrevet
svartkatt skrev (7 minutter siden):

Nå slipper søsknene å gjøre noe for mor da.. er bra det. De er vel voksne nok til å skulle kunne klare seg selv?

Hun ene er 16 og hun andre er 19. ja. Ubrukelig mor

AnonymBruker
Skrevet

Oj, har du en 16-årig søster som ikke går på skole, og moren vurderer sette henne på gata og dra til utlandet? 
Skjønner du er bekymra! (19 er heller ikke gammelt).

De trenger jo hjelp, særlig yngste. Jeg vet ikke hvor man starter, men hybel, skoleplass…. Har dere ingen slektninger som kan hjelpe med å skaffe hjelp? 

Anonymkode: 8bb25...1b6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Livsforsikring gjelder kun når du betaler, så hvis hun ikke betaler har hun ikke livsforsikring. Jeg er 55 år og betaler heller ikke livsforsikring og er alene med 2 barn på 16 og 19 år. Det er dyrt med livsforsikring, men mine barn vil i såfall arve hus og hytte jeg har. Har din mor kun gjeld? Eier ikke huset sitt? Dere vil jo evt arve hennes verdier, selv om hun ikke har livsforsikring. Hvis hun ikke er alvorlig syk, så vil dere vel alle være godt voksne når hun dør? Min bestemor er 95 år, så hvis jeg lever like lenge som henne, vil mine barn være rundt 60 år når jeg dør og da er de jo i en alder jeg håper de uansett har økonomisk ansvar for eget liv.

At din mor flytter fra 16åringen, er i mitt hode ikke bra, selv om jeg vet at mange flytter på hybel da. Snakk med din mor, flytter hun pga økonomi? Kan hun få gjeldsløsning? Ta evt kontakt med skolen til yngste søsteren din og barnevernet og hjelp søsterene dine med å være psykisk tilstede på en varm måte.

Anonymkode: c8505...ec7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun kan ikke bare flytte fra en 16-åring, da blir jo barnevernet koblet inn. 

Anonymkode: 54c4a...af3

AnonymBruker
Skrevet

La moren din flytte, virker ikke som en positiv innflytelse uansett.

sett seg ned med søstrene dine og se hvordan du kan hjelpe de? Kan du hjelpe de finne en leilighet sammen, skrive alle søknader sammen til nav, vær med til nav og sørg for at se får støtte. Hjelpe de med en rutine på oppgaver i hjemmet slik at de ser hva som må gjøres. Hjelp de med å vise hva slags skoler de kan gå på som er overkommelig. Ha de hos deg på fast middag hver tirsdag, vær hos de fast hver torsdag for å veilede husarbeid/vask og vise hvordan ting gjøres. Med å være tilstedet viser du et bedre forbilde og de vil se opp til deg og alt du har klart. Kanskje de så begynner ta gode valg og komme seg ut av det de er oppvokst med.

Anonymkode: b2cb8...226

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...