AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #1 Skrevet 7. januar 2023 Hei! Jeg har to gutter på 7 og 10 år år. I det siste har jeg kjent mer og mer på at de beveger seg bort fra meg og i retning faren. Sikkert naturlig siden de er gutter. I helgene har jeg ofte lyst å ta en bytur med handling og kafe, men ingen vil være med på det. Jeg synes det er litt sårt og ensomt på en måte. Da jeg var liten har jeg så gode minner fra at mamma og søsteren min dro på bytur, osv. Føler meg litt ensom i guttefellesskapet på en måte. Huff, er det noen guttemammaer som kjenner seg igjen? Håper ikke på tyn fra jentemammaer som ikke vet hvordan det er å ha gutter🫣 Anonymkode: 598c6...61a 1 14
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #2 Skrevet 7. januar 2023 Jeg skjønner deg litt, men samtidig ikke. Blir ikke det som å være trist fordi guttene ikke vil leke med barbie? Eller fordi du ikke kan flette håret deres? Vil de være med på cafe uten handlingen? En tur på lekebutikken? Sitte å bygge Lego? Hva kan du foreslå som er hyggelig for både deg og guttene? Anonymkode: 30382...06d 9 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #3 Skrevet 7. januar 2023 Unger er ulike og i ulike perioder av livet har de ulike behov. Akkurat nå har guttene dine større behov for aktivitet med far og mindre behov for cafebesøk med mor. Jeg har ikke gutter, men 3 jenter. I den alderen var ingen av dem interessert i å gå på cafe og shopping;) Ene datteren min, som nå er 14år, liker det fortsatt ikke. Hun vil helst henge med far i garasjen, være i aktivitet eller pussle med sitt på rommet. Det er helt ok😊 Så lenge ungene er fornøyd er jeg glad. Deres ‘jobb’ er ikke å underholde eller støtte meg i det jeg vil. Jeg har venninner å gå på cafe med Anonymkode: 4d4cd...138 13
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #4 Skrevet 7. januar 2023 Ser mange gutter på cafe, tror det er mer personlighets avhengig om man liker det. Anonymkode: 6c6c5...f8e 9 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #5 Skrevet 7. januar 2023 Jeg har en gutt og en jente. Jenta på 14 vil heller shoppe og gå på cafe med venninner enn med meg😊. Anonymkode: 7c2cf...961 3 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #6 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg skjønner deg litt, men samtidig ikke. Blir ikke det som å være trist fordi guttene ikke vil leke med barbie? Eller fordi du ikke kan flette håret deres? Vil de være med på cafe uten handlingen? En tur på lekebutikken? Sitte å bygge Lego? Hva kan du foreslå som er hyggelig for både deg og guttene? Anonymkode: 30382...06d Handler ikke om Barbie og fletting av hår altså, snarere at de liksom vokser fra meg på en måte. Mulig det kjennes slik for jentemødre også Anonymkode: 598c6...61a 1 8
Snedig Skrevet 7. januar 2023 #7 Skrevet 7. januar 2023 Du kan ikke forvente å få barn som liker å gjøre akkurat det samme som deg. Regner med de har sine egne interesser de ønsker å gjøre, og det er her du må prøve å henge deg på. Så får dere gode minner om det. Mitt barn liker sport og museum, så da er det sånne aktiviteter vi gjør samme. 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #8 Skrevet 7. januar 2023 Der trenger ikke ha med kjønn å gjøre bare at de ikke har lyst til akkurat det. Du kan jo si du har lyst til å gjøre noe hyggelig med dem og spørre hva se vil😊 Anonymkode: edbd5...6b7 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #9 Skrevet 7. januar 2023 Min gutt vil ikke bli med på noe sånt lengere. Før var vi på julemarked før jul. I år ville han dra med venner. Han er 14 år da. En kompis er med foreldre til byen hver lørdag for å spise lunsj. Av og til kan jeg få han med meg på burger king. Men tenker at han kommer tilbake når han er klar. Så jeg maser ikke så mye Anonymkode: 68f88...5f0
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #10 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Handler ikke om Barbie og fletting av hår altså, snarere at de liksom vokser fra meg på en måte. Mulig det kjennes slik for jentemødre også Anonymkode: 598c6...61a Har en venninne som har 2 tenåringsjenter og jeg beundrer hennes forhold til dem. Hun tar dem med på fjellet og på ski f eks, som de liker. Anonymkode: edbd5...6b7 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #11 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har en venninne som har 2 tenåringsjenter og jeg beundrer hennes forhold til dem. Hun tar dem med på fjellet og på ski f eks, som de liker. Anonymkode: edbd5...6b7 *Mente to tenåringsgutter Anonymkode: edbd5...6b7
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #12 Skrevet 7. januar 2023 Mine gutter er 9 og 14, og jeg kjenner ikke på det samme. Ingen av de liker shopping, men det gjør ikke datteren min på 12 heller 🤷♀️ Sett dere ned sammen og finn ut hva dere kan finne på som alle liker. Det trenger jo på ingen måte å være det samme som da du var liten? Her er det fortiden slalåm. Alle 5 syns det er moro. Selv hadde jeg aldri stått på slalåm før jeg var 31 år 😅 Anonymkode: 5a88e...7f4 1 1
Gjest ti10 Skrevet 7. januar 2023 #13 Skrevet 7. januar 2023 Jeg skjønner at handling ikke er så stas for dem. Hva med å legge inn noe annet som de er interessert i på byturen i tillegg til kafé? Kino, teater, museum med aktiviteter av noe slag for barn , et eller annet som de har lyst til å være med på? Og så er det noe med det at kafétur nok var mer spennende for barn for noen tiår siden enn for dem som er barn i dag. I dag har vi jo gjerne mer tilgang på "uvanlig" mat og drikke hjemme og i hverdagen enn før. Da var en bolle og et glass saft på kafé kjempestas, det er bare å innse at det ikke er så spesielt nå om dagen. Men det betyr jo ikke at det er umulig å få en fin kafétur med barna dine, bare at det at det kanskje krever noe mer i tillegg, en spennende aktivitet før, f.eks.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #14 Skrevet 7. januar 2023 Her drar vi ofte på kino eller bowling i tillegg. Stor stas for guttene. Anonymkode: 0fc30...896 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #15 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hei! Jeg har to gutter på 7 og 10 år år. I det siste har jeg kjent mer og mer på at de beveger seg bort fra meg og i retning faren. Sikkert naturlig siden de er gutter. I helgene har jeg ofte lyst å ta en bytur med handling og kafe, men ingen vil være med på det. Jeg synes det er litt sårt og ensomt på en måte. Da jeg var liten har jeg så gode minner fra at mamma og søsteren min dro på bytur, osv. Føler meg litt ensom i guttefellesskapet på en måte. Huff, er det noen guttemammaer som kjenner seg igjen? Håper ikke på tyn fra jentemammaer som ikke vet hvordan det er å ha gutter🫣 Anonymkode: 598c6...61a Nå er jeg jentemamma, så beklager at jeg svarer likevel - men hva med om du prøver å finne på noe dere kan kose dere med felles og ikke prøve å gjenskape dine egne barndomsminner? Det er nemlig slettes ikke alle jenter som liker shopping og kafe heller. Jeg og datteren min drar på stranda eller på badeland sammen, drar til en tuftepark og turner sammen (gjerne med niste og piknik), drar i akebakken og på skøytebanen, klatrehallen... Sånn type ting. Disse tingene gjør hun også sammen med mine mann, eller oss sammen alle tre. I tillegg driver vi med håndarbeid sammen, som mannen min ikke driver med. Og han og ungen bygger masse lego (jeg kan ikke komme på noe kjedeligere!), driver med leire sammen (jeg er helt talentløs der), snekrer og bygger ting sammen etc. Poenget mitt er at uavhengig av kjønn må du prøve å finne en felles interesse, ikke å bare bli skuffet og såret over at de ikke deler din interesse. Jeg kan likevel kjenne igjen følelsen din - jeg driver med hest og hadde store drømmer om å være ponnimamma, kjøpe egen ponni til ungen, jeg og treneren min planla allerede mens jeg var gravis å dra til England og finne den perfekte barbeponnien etc, og drømte om å pusle i stallen sammen, ri på tur sammen og alt det der. Jeg hadde så gjerne brukt all min ledige tid på å tilrettelegge for det, og tenker hvor inderlig jeg skulle ønske at jeg fikk den muligheten som barn, og tenker på hvor mange barn som omtrent hadde drept for den muligheten! Men... hun er ikke spesielt interessert. Hun synes hester er fine dyr, og vil gjerne klappe dem to ganger og så ferdig. Kan godt ri litt men blir fort lei. Det var rett og slett jeg som projiserte mine egne barndomsdrømmer over på henne. Så nå er stallen min egentid. Jeg synes fortsatt det er trist, men vi koser oss med andre interesser som vi heldigvis har felles. Anonymkode: 12bd5...ce7 5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #16 Skrevet 7. januar 2023 Skjønner deg godt. Har selv ei jente på 15 og en gutt på 12. Jenta er veldig lik meg. Vi har litt felles interesser og jeg skjønner veldig godt hvordan hun tenker. Det er lett for meg å være til stede for henne. Gutten er ulik meg. Han har interesser som jeg ikke skjønner. Jeg prøver å være interessert men han gjenomskuer meg og blir irritert av dumme spørsmål. Jeg velger å ikke gi opp. Det er viktig for meg at han ser at jeg prøver å være der for han. Setter av tid til å lytte på det han er intr i. Setter meg ned og ser på you tube med han f.eks. og så prøver jeg å foreslå noen aktivitetet som både han og jeg syns er ok å gjøre. Det kan være sjakk eller bordtennis f.eks Føler ofte at han skyver meg bort. Men innimellom får jeg små glimt der jeg kjenner at vi er sammen om noe og at han setter pris på meg på en eller annen måte. Og dette går i bølger. Anonymkode: d5fa3...1ac 1
Vera Vinge Skrevet 7. januar 2023 #17 Skrevet 7. januar 2023 Jeg har gutter på samme alder, og svarer selv om jeg ikke kjenner meg igjen. Mine liker godt å gå på kafé, da, hvor vi enten sitter og prater eller jeg har hatt med tegnesaker eller kortspill. Men vi er ikke så ofte på kafé, siden det er andre ting vi heller gjør sammen i helgene. Som å være på tur, besøke noen, få besøk, eller bare slappe av hjemme. Kafébesøk gjør jeg mest med venninner. Det er sånn hos oss også at guttene har interesser jeg ikke deler, men som pappaen deres er veldig opptatt av, som fotball, sport på tv og biler. Men jeg tenker det er fint for dem at de har det sammen, og så kan jeg gjøre andre ting med barna. Den eldste gutten min og jeg går en del på ski sammen feks og har tidligere sydd en del (på symaskin), mens med gutt nr to og tre er feks spilling (brettspill) en gjenganger. Det er også jeg som følger opp instrumentene de spiller, siden det er en felles interesse. Når det gjelder aktiviteter hvor ikke hele familien er med eller når de leker for seg selv, altså. Bare for å gi noen eksempler på at det er mye men kan gjøre for å skape et fellesskap med barna selv om man også har en del ulike interesser. Jeg ville heller tenkt mer på hva som kan knytte dere sammen. Og hatt kafé og shopping med venninner i stedet. Kanskje de også liker det etter hvert, det er jo mulig.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #18 Skrevet 7. januar 2023 En av hver her. Ingen likte å gå på cafe i den alderen de syntes det var stas med bytur og kakao på cafe da de var små, så var det en periode frem til de ble godt opp i tenårene før det var stas igjen. Har ingenting med kjønn å gjøre Anonymkode: 1c618...b3e
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #19 Skrevet 7. januar 2023 Har to jenter hvor ene eelsker å bli med på shopping, cafe o.l, mens eldste er stikk motsatt. Det er klart jeg kan synes det er «enklere» med yngste som er mer lik meg, men jeg har bestemt meg for å snu på tankegangen min og fokusere på at det er spennende med et barn som er forskjellig fra meg og legge opp til mamma/datter tid på mer hennes premisser. Anonymkode: 8b94f...966 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #20 Skrevet 7. januar 2023 Jeg er lik dine gutter. Hatet sånt som liten. Så moten min dro på ting vi begge likte. Klatring, bading, turer i skogen, forskjellige aktiviteter osv. Du må slutte å se begrensinger og heller finne noe dere alle kan gjøre 😊 Det er du som velger å utestenge deg selv fra deres liv fordi du absolutt skal holde fast i dine gamle minner. Lag nye med guttene 🥰 Anonymkode: 3831c...2e3 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå