Million Skrevet 7. januar 2023 #1 Del Skrevet 7. januar 2023 Jeg ser hele tiden her på KG at folk skriver uten å sette punktum i forkortelsene sine. Som "f.eks." - for eksempel, og "t.o.m." for til og med. På skolen (da jeg gikk der for mange år siden...) lærte vi at det skal settes punktum i forkortelser, for å vise at de nettopp er forkortelser. Men er dette endret? Rettskriving har jo endret seg på mange områder siden jeg ble opplært i skriving. Hva gjelder nå? Eller er folk bare late eller kunnskapsløse, og gidder ikke sette punktumene der de skal være i forkortelser? Så nettopp en her på KG som skrev "jeg kan tom gå i fjellet". "Tom" er jo et ord i seg selv også, men her mener hun altså egentlig "til og med". Skal det ikke da egentlig skrives med punktumer mellom, for å vise at det ikke er et ord i seg selv, men en forkortelse? Har det blitt godkjent å la være å vise at det er forkortelser det er snakk om, ved bruk av punktum? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #2 Del Skrevet 7. januar 2023 Man skal kun sette punktum hbhs forkortelsen kan forveksles med et ord. T.o.m. er nettopp en av disse, eks er ikke det. Anonymkode: 60d29...3c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 7. januar 2023 Forfatter #3 Del Skrevet 7. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Man skal kun sette punktum hbhs forkortelsen kan forveksles med et ord. T.o.m. er nettopp en av disse, eks er ikke det. Anonymkode: 60d29...3c7 Takk for svar. Har du noen nettside som forklarer dette eller forteller reglene du nevner? Jeg har googlet litt i mellomtiden og finner ikke noe om det på Språkrådets side. Der står det derimot at for eksempel skrives med punktum (f.eks.) slik jeg skrev i hovedinnlegget. Det står også at: Hovedregelen er at forkortelser skal ha punktum. Endret 7. januar 2023 av Million 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 7. januar 2023 #4 Del Skrevet 7. januar 2023 (endret) Million skrev (2 timer siden): Jeg ser hele tiden her på KG at folk skriver uten å sette punktum i forkortelsene sine. Som "f.eks." - for eksempel, og "t.o.m." for til og med. På skolen (da jeg gikk der for mange år siden...) lærte vi at det skal settes punktum i forkortelser, for å vise at de nettopp er forkortelser. Men er dette endret? Rettskriving har jo endret seg på mange områder siden jeg ble opplært i skriving. Hva gjelder nå? Eller er folk bare late eller kunnskapsløse, og gidder ikke sette punktumene der de skal være i forkortelser? Så nettopp en her på KG som skrev "jeg kan tom gå i fjellet". "Tom" er jo et ord i seg selv også, men her mener hun altså egentlig "til og med". Skal det ikke da egentlig skrives med punktumer mellom, for å vise at det ikke er et ord i seg selv, men en forkortelse? Har det blitt godkjent å la være å vise at det er forkortelser det er snakk om, ved bruk av punktum? Dessverre skriver mange yngre personer helt feil norsk. Du har helt rett at det skrives f.eks. og t.o.m. og ikke feks og tom. Men det finnes unntak. Osv - og så videre skrives uten punktum. Regelen til AB som skrev over virker urimelig. Osv er ikke et ord, men man skriver ikke o.s.v. Jeg vil tro man må bare lære dem hver for seg. Endret 7. januar 2023 av Drizzt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #5 Del Skrevet 7. januar 2023 Drizzt skrev (12 minutter siden): Dessverre skriver mange yngre personer helt feil norsk. Du har helt rett at det skrives f.eks. og t.o.m. og ikke feks og tom. Men det finnes unntak. Osv - og så videre skrives uten punktum. Regelen til AB som skrev over virker urimelig. Osv er ikke et ord, men man skriver ikke o.s.v. Jeg vil tro man må bare lære dem hver for seg. osv. skrives med punktum https://naob.no/ordbok/osv. Anonymkode: 4f409...eb2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #6 Del Skrevet 7. januar 2023 Er ikke . et tegn på aggresjon i disse dager da.... Anonymkode: 4d1e4...538 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosakatt Skrevet 7. januar 2023 #7 Del Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er ikke . et tegn på aggresjon i disse dager da.... Anonymkode: 4d1e4...538 Det er det 😂 Jeg føler punktum er aggresivt, rart hvordan kommunikasjon endrer seg, og mange bare er enig uten å prate om det Nei. Se så aggresivt 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #8 Del Skrevet 7. januar 2023 Rosakatt skrev (1 minutt siden): Det er det 😂 Jeg føler punktum er aggresivt, rart hvordan kommunikasjon endrer seg, og mange bare er enig uten å prate om det Nei. Se så aggresivt 😅 Haha. Jeg klarer liksom ikke å kvitte meg med punktum jeg må bare har den med så jeg er muligens litt passiv aggressivt anlagt. Anonymkode: 4d1e4...538 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #9 Del Skrevet 7. januar 2023 ikke Sitat osv. Og sa det skrives uten punktum Anonymkode: 4f409...eb2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosakatt Skrevet 7. januar 2023 #10 Del Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Haha. Jeg klarer liksom ikke å kvitte meg med punktum jeg må bare har den med så jeg er muligens litt passiv aggressivt anlagt. Anonymkode: 4d1e4...538 Haha 😂 Bare fortsett med punktum du, er jo bra å forholde seg til reglene. Det satt langt inn for meg å skrive punktum der. Oi, må prøve å avslutte med punktum. 🤭😔 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 7. januar 2023 Forfatter #11 Del Skrevet 7. januar 2023 Nei, iflg dette hos Språkrådet skrives det "osv.". Altså bare ett punktum, helt til sist, selv om setningen ikke er slutt. Ikke punktum mellom alle tre bokstavene altså, sånn som de andre forkortelsene. Der lærte jeg noe nytt i dag 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #12 Del Skrevet 7. januar 2023 Og om en forkortelse er sist i en setning, så blir det to punktum, s.. Anonymkode: 4f409...eb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #13 Del Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Og om en forkortelse er sist i en setning, så blir det to punktum, s.. Anonymkode: 4f409...eb2 Nei. Anonymkode: 8c5c4...cb4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 7. januar 2023 #14 Del Skrevet 7. januar 2023 Million skrev (59 minutter siden): Nei, iflg dette hos Språkrådet skrives det "osv.". Altså bare ett punktum, helt til sist, selv om setningen ikke er slutt. Ikke punktum mellom alle tre bokstavene altså, sånn som de andre forkortelsene. Der lærte jeg noe nytt i dag 😄 Nettopp mitt poeng. F.eks. og t.o.m. er annerledes enn osv. Så det er ikke noe fast regel om alle forkortelser, men man må lære dem hver for seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 7. januar 2023 #15 Del Skrevet 7. januar 2023 Diskusjonen handler om osv. skrives med punktum mellom hvert ord slik f.eks. og t.o.m. har. Osv. skrives ikke med punktum mellom hvert ord slik f.eks. og t.o.m. har. Flere som ikke følger med før de blander seg inn, ser jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 7. januar 2023 #16 Del Skrevet 7. januar 2023 Det skal være punktum i forkortelser. At folk dropper det, handler nok mest om latskap. Noen forkortelser skal skrives med flere punktum (f.eks., t.o.m), men de fleste bare med ett til slutt (osv., ca.). Er man usikker, bør man bare skrive punktum til slutt, det er det som er mest brukt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #17 Del Skrevet 7. januar 2023 Drizzt skrev (9 timer siden): Skriver man o.s.v. som f.eks. og t.o.m.? Tidligere skrev man o.s.v. Mine foreldre lærte det på skolen, og jeg ser det også i eldre bøker. Har inntrykk av at det ble endret under rasjonaliseringsprosesser på 70-tallet. Anonymkode: 781d2...f0a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #18 Del Skrevet 8. januar 2023 Jo, man skal ha punktum på forkortelser. Men, for min del brukes forkortelser for å spare tid, og om man bruker punktum må man bruke tid på å rette opp den automatiske store bokstaven som da kommer i ordet etter. Dermed blir punktum sløyfet. Anonymkode: 646ed...f36 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #19 Del Skrevet 19. januar 2023 Jeg skriver i alle fall f.eks. blant annet. Men jeg har faktisk sett folk som skriver feks. Da ser det vel bare tullete ut. Det "koster" vel ingenting å skrive ett ekstra punktum der. Anonymkode: bbb6a...0f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå