Gå til innhold

Volvo xc90

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å kjøpe en volvo xc 90, hybridbil 2019/2020 modell. Bensin.

noen her som har erfaring med bilen? Vi har 2 barn og vil derfor ha en bil med god plass og god sikkerhet. 

vi har også sett på volvo xc60, hva er de største forskjellene? Er det stor forskjell på plass i bagasjerom og baksete? 

Nå kjører vi en bmw x3, og vi føler den blir for liten i småbarnsperioden.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes dere X3 blir for liten, bør dere ikke vurdere XC60. Da er det bare Xc90 som gjelder. Strålende bil forøvrig.

Anonymkode: e70db...5bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

XC90 er toppen av kransekaka. Har du råd til en slik bil, er det vel bare å kjøre på. 

Anonymkode: b8dec...d69

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne godt tenke meg en sånn, siden de kom på markedet har det vært favorittbilen. Den er for meg ikke innenfor rekkevidde. 

Anonymkode: 92dc9...dee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Super bil på alle måter! Vi trengte to biler og følte det ble mye å betale i drivstoff, service, dekk osv. Gikk derfor for to stasjonsvogner i stedet. V60 og V90.

Anonymkode: 4ffa9...b65

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Super bil på alle måter! Vi trengte to biler og følte det ble mye å betale i drivstoff, service, dekk osv. Gikk derfor for to stasjonsvogner i stedet. V60 og V90.

Anonymkode: 4ffa9...b65

Det er det jeg ville ha gjort. SUV trenden er så idiotisk på alle måter. Men om penger ikke betyr noe og man ikke har noe miljøprofil...kjør på. :P

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke stussa på XC90, men hadde styrt unna hybriden. Gå heller for den nye el-modellen.
Den går ikke kun på el-motoren, så den bruker alltid litt bensin. Dyr i drift mtp dette. 

Anonymkode: 9b2fb...a80

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en 2022 modell som leiebil i noen uker før jul og kjørte 1900 km med den på vekslende føre.

stusser litt rundt måten drivlinjen fungerer, om jeg ikke gikk inn i menyen og satte på konstant 4 hjulstrekk (må gjøre hver gang en starter) så var den relativt uforutsigbar på glatt føre.

syns også det var relativt mye romlestøy i den til å utgi seg for å være premium bil.

kjører til vanlig en 2020 MB E400d All Terrain, og denne bruker ca 0,25 l mindre på mila på langkjøring, og om du ikke lader Volvo’n konstant så bruker den adskillig mer på småkjøring. 

Men skjønner godt du ønsker deg en XC90 for det er fine biler. 😊

Anonymkode: 90ee8...10f

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en XC60 2019 modell, T8 bensinhybrid. Og jeg elsker den.

Med takboks er det ikke noe problem å reise fire stk (to voksne og to barn) med bikkje på bilferie. God plass og fantastisk å kjøre.

I det daglige opplever jeg at den har plass til alt vi trenger og litt til.

Når det gjelder økonomi så finnes det billigere biler å drifte. Jeg klarer ca 0,65 på langkjøring. På småkjøring klarer jeg mye mindre da jeg lader den hver gang jeg kommer hjem fra et sted. Og om morgenen har den nok strøm til å komme meg på jobb og på jobb lader jeg gratis.

Bensintanken er på 70L og jeg fyller ca en gang i måneden. Kjører ca 500-750 km på ei uke. Noen ganger mer.

Fordelen med en XC90 er enda bredere seterad bak, pluss større bagasjerom og mulighet for to seter til bak (dvs 7 seter totalt). I følge en bekjent som kjøpte en så får han plass til tre fremoverlente barnestoler på midterste rad. Jeg har ikke prøvd dette selv. Bilen er tyngre så den bruker nok noe mer drivstoff men jeg har ikke erfaring med den selv.

Har dere råd og tid så ville jeg og sett på EX90. XC90 i ren elbilformat.

Jeg er nå der at skal jeg bytte ut XC60 så blir det i en tilsvarende eller 90 size.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.1.2023 den 19.41):

Det er det jeg ville ha gjort. SUV trenden er så idiotisk på alle måter. Men om penger ikke betyr noe og man ikke har noe miljøprofil...kjør på. :P

Penger har vi nok av, og vi bor på bygda. Vi er ofte på langkjøring og trenger derfor god nok plass. Har familie spredt over hele landet. En ren el-bil vil bare gjøre livet mer komplisert for oss.. så mtp miljø burde vi vell kanskje kjøpe el-bil, men vi føler oss tryggere med bensin eller diesel enn så lenge

Skrevet
Snublefot62 skrev (På 7.1.2023 den 22.28):

Jeg har en XC60 2019 modell, T8 bensinhybrid. Og jeg elsker den.

Med takboks er det ikke noe problem å reise fire stk (to voksne og to barn) med bikkje på bilferie. God plass og fantastisk å kjøre.

I det daglige opplever jeg at den har plass til alt vi trenger og litt til.

Når det gjelder økonomi så finnes det billigere biler å drifte. Jeg klarer ca 0,65 på langkjøring. På småkjøring klarer jeg mye mindre da jeg lader den hver gang jeg kommer hjem fra et sted. Og om morgenen har den nok strøm til å komme meg på jobb og på jobb lader jeg gratis.

Bensintanken er på 70L og jeg fyller ca en gang i måneden. Kjører ca 500-750 km på ei uke. Noen ganger mer.

Fordelen med en XC90 er enda bredere seterad bak, pluss større bagasjerom og mulighet for to seter til bak (dvs 7 seter totalt). I følge en bekjent som kjøpte en så får han plass til tre fremoverlente barnestoler på midterste rad. Jeg har ikke prøvd dette selv. Bilen er tyngre så den bruker nok noe mer drivstoff men jeg har ikke erfaring med den selv.

Har dere råd og tid så ville jeg og sett på EX90. XC90 i ren elbilformat.

Jeg er nå der at skal jeg bytte ut XC60 så blir det i en tilsvarende eller 90 size.

Takk for svar. EX90 ser rålekker ut, men vi bor på bygda og det er dessverre upraktisk for oss å kjøre el-bil. Enn så lenge! Høres ut som at xc60 er en veldig bra bil, men xc90 har den plassen vi trenger. Vi har 2 småbarn, og planlegger et 3 barn, pluss at hele familien er skientusiaster, så vi har mildt sagt mye bagasje 🙃

Skrevet
høydepunkt1234 skrev (12 timer siden):

Takk for svar. EX90 ser rålekker ut, men vi bor på bygda og det er dessverre upraktisk for oss å kjøre el-bil. Enn så lenge! Høres ut som at xc60 er en veldig bra bil, men xc90 har den plassen vi trenger. Vi har 2 småbarn, og planlegger et 3 barn, pluss at hele familien er skientusiaster, så vi har mildt sagt mye bagasje 🙃

Da hadde jeg gått for XC90 nå. Kjøp T8 bensinhybrid motor, inscription utstyrsnivå, få med Polestar-oppgradering og 7 års nybil-garanti i samme slengen. Koster lite i forhold til det du får. Og om penger ikke er noe problem så får du med luftfjæring. Fenomenal kjørekomfort.

De nyeste modellene (late 2021 og nyere) kommer med integrert Google i midtskjermen. De har litt færre funksjoner i Volvo-appen, men de kommer sakte men sikkert på samme nivå som de eldre Sensus-skjermene (early 2021 og eldre).

Lykke til!

Skrevet
Snublefot62 skrev (5 timer siden):

Da hadde jeg gått for XC90 nå. Kjøp T8 bensinhybrid motor, inscription utstyrsnivå, få med Polestar-oppgradering og 7 års nybil-garanti i samme slengen. Koster lite i forhold til det du får. Og om penger ikke er noe problem så får du med luftfjæring. Fenomenal kjørekomfort.

De nyeste modellene (late 2021 og nyere) kommer med integrert Google i midtskjermen. De har litt færre funksjoner i Volvo-appen, men de kommer sakte men sikkert på samme nivå som de eldre Sensus-skjermene (early 2021 og eldre).

Lykke til!

Tusen takk ❤️

Skrevet

XC90 er bra den hadde en eldre årgang for noen år siden :) ellers kan jeg anbefale Mitsubishi Outlander Phev :) 

Skrevet

Vært klar over at XC90 ikke er en helt problemfri bil, se etter at du kjøper en med ryddig servicehistorikk og be om å få se hva som er gjort på reklamasjon. Jeg har V90 selv og de har dessverre mye de samme gjengangsfeilene. Dørhåndtak, baklykter som sprekker og/eller slipper inn fukt, diverse lekkasjer fra rør til kjøleanlegg, eksoslekkasje, lakkslitasje ved bakdører og noe finurlige problemer med hjullager. Så lenge alt dette er tatt hånd om så er det sjeldent et problem senere. Vær allikevel klar over noen feil som har gått igjen og igjen for enkelte; bakrute som sprekker og stygg lukt fra gulvtepper.

På Facebook finnes en flott gruppe med eiere av s/v/xc90 og nyere s/v/xc60. Her får du mye god hjelp og innsikt. Volvo er ganske ok å ha med å gjøre når det kommer til garantifeil, og det kan av og til være greit å vite at man har rett og få det bekreftet fra andre eiere. 

Xc90 er ut over det en fabelaktig bil, den slår BMW X5 langt ned i støvlene driftsmessig og har plenty av plass. T8 er i tillegg en vanvittig sterk sak som er merkelig snill i forbruket (motoren er genial). Jeg kunne godt tenkt meg en slik selv, men er nok personlig der at om jeg skal tilbake til så stor bil så vil jeg ha Suburban igjen eller Expedition. 

XC60 er også en helt ok bil, men jeg synes den er alt for trang i bakseter og bagasjerom i forhold til prisen. Da vil jeg mye heller ha en V90. 

• Nyttig 1
Skrevet
TheHairyToothfairy skrev (5 timer siden):

Vært klar over at XC90 ikke er en helt problemfri bil, se etter at du kjøper en med ryddig servicehistorikk og be om å få se hva som er gjort på reklamasjon. Jeg har V90 selv og de har dessverre mye de samme gjengangsfeilene. Dørhåndtak, baklykter som sprekker og/eller slipper inn fukt, diverse lekkasjer fra rør til kjøleanlegg, eksoslekkasje, lakkslitasje ved bakdører og noe finurlige problemer med hjullager. Så lenge alt dette er tatt hånd om så er det sjeldent et problem senere. Vær allikevel klar over noen feil som har gått igjen og igjen for enkelte; bakrute som sprekker og stygg lukt fra gulvtepper.

På Facebook finnes en flott gruppe med eiere av s/v/xc90 og nyere s/v/xc60. Her får du mye god hjelp og innsikt. Volvo er ganske ok å ha med å gjøre når det kommer til garantifeil, og det kan av og til være greit å vite at man har rett og få det bekreftet fra andre eiere. 

Xc90 er ut over det en fabelaktig bil, den slår BMW X5 langt ned i støvlene driftsmessig og har plenty av plass. T8 er i tillegg en vanvittig sterk sak som er merkelig snill i forbruket (motoren er genial). Jeg kunne godt tenkt meg en slik selv, men er nok personlig der at om jeg skal tilbake til så stor bil så vil jeg ha Suburban igjen eller Expedition. 

XC60 er også en helt ok bil, men jeg synes den er alt for trang i bakseter og bagasjerom i forhold til prisen. Da vil jeg mye heller ha en V90. 

Vi ser litt etter en V90, i konkurranse med en Kia Optima PHEV. Har du en lenke til en god oppsummering av potensielle feil på Volvoen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...