AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #1 Skrevet 7. januar 2023 Mange velger å fyre med ved når strømprisen er høy. Men er ved virkelig billigere enn strøm? Hvor mye billigere er det i så fall? Hvordan regner man ut kwh prisen på ved? Anonymkode: e3a03...52e
Portia Catonis Skrevet 7. januar 2023 #2 Skrevet 7. januar 2023 Det kommer jo an på hva du betaler for veden, det... Jeg hugger selv, så ved vil alltid være billigere enn strøm. Kjøper du vedsekker på matbutikken lønner det seg sannsynligvis ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #3 Skrevet 7. januar 2023 Ved koster nok litt for oss, for vi må drifte motorsag, traktor, vedmaskin osv, men vi selger jo både tømmer og ved også, så det er kanskje ikke allverdens. Men jeg synes det er vanskelig å vurdere. Hvis man kjøper ved avhenger det nok veldig av om du kjøper en og en sekk i en butikk eller en palle av en bonde f.eks. Det avhenger også veldig av type ovn. Brennverdi vil jeg tro har mindre å si, for ved med lav brennverdi er billigere. Anonymkode: c173c...2a2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #4 Skrevet 7. januar 2023 Spørs brennverdien på veden, og prisen du betalte for den. https://www.faktisk.no/artikler/jy9pm/sa-dyr-ma-strommen-vaere-for-at-vedfyring-skal-lonne-seg I dette eksempelet, når 15 kg vedsekk kostet 79 kr, må strømmen over 160 øre per kilowatt for at ved skal lønne seg. Og nå skal en vel se langt etter å få tak i så billig ved? Om en ikke har mulighet til å hugge selv eller kjøpe en hel pall med ved i storpak, så er ved stort sett dyr luksusvarme. Anonymkode: bdcae...351 1
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 7. januar 2023 #5 Skrevet 7. januar 2023 Når jeg har hatt mulighet for vedfyring har jeg fått gratis ved av familien, så veldig billig med ved for min del.
Hedda-78 Skrevet 7. januar 2023 #6 Skrevet 7. januar 2023 Det kommer an på en hel haug av faktorer. Hvor mange kwh du får ut av veden kommer an på vedtype, fukt og ovnen din, og prisen varierer selvsagt en god del. Prøv denne: https://www.smartepenger.no/105-kalkulator/916-fyringskalkulator
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå