Gå til innhold

Barnesete når barn sitter på

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har 3 barn på 12, 10 og 7 år. De 2 yngste sitter i barnesete, mens eldste ikke gjør det. Begge de eldste er mellom 135 og 150cm, og kan dermed egentlig sitte både med og uten, men kommet frem til at det er dette som fungerer best for oss. I det daglige går det fint, men jeg blir alltid så usikker når de har venner som skal sitte på. 

Er det mine barn eller de som sitter på som skal sitte med/uten barnesete? Er det mest naturlig at det er fast, eller er det best at det alltid er den største som sitter uten? Hvordan gjør dere det? 

Anonymkode: 3dbc8...699

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om vi ikke har nok, så er det de høyeste som sitter uten. Da jeg hadde barn i bilpute-alder, så hadde jeg fast en ekstra pute i bagasjerommet. Nå er de så store at det ikke er aktuelt, så om jeg har små passasjerer, så er det naturlig at de har med egen pute.

Anonymkode: 401ef...00a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dersom yngste har med en venn ville jeg tatt det som en selvfølge at vennen fikk bruke setet til 10åringen. Dersom 10åringen har med en venn (og 7åringen bruker sitt sete) ville jeg latt venn 10 år sitte uten. 12 åringens venner hadde jeg ikke satt i et sete om de ikke ba om det selv. 

Anonymkode: 7c22e...071

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I første omgang tenker jeg at de under 135 må sitte i sete, og de over 150 uten. Videre tenker jeg at de som sitter på selv skal få bestemme hvor de skal sitte. Til slutt vil jeg påpeke at både din sønn og vennen må sitte i barnesete dersom begge er ledig og passer. 

Anonymkode: 67d8f...b6c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har alltid ekstra sete til venner

Anonymkode: 3c7d6...c32

Skrevet

Alder er irrelevant.

Jeg mener at det i utgangspunktet er høyde og vekt som avgjør hvem som skal få setene hvis det ikke er nok til alle over 135 cm. 

Men jeg hadde også tatt med i vurderingen om vennen bruker sete hjemme eller ikke. Hvis vennen ikke bruker sete hjemme, så er det litt mer ok å la vennen sitte uten sete i din bil også, selv om han/hun kanskje er noen cm kortere enn ditt eget barn.

Og barna skal ikke bestemme dette selv, sikkerheten til passasjerer er ditt ansvar som sjåfør. Din bil=dine regler. 

Ja, jeg har tvunget venner til å sitte i barnesete i min bil, selv om de har sluttet å bruke sete hjemme. Jeg lever fint med å bli kalt "teit og streng" av en tøff tiåring. Jeg kunne ikke ha levd med meg selv hvis det skjedde noe med barnet i en kollisjon fordi han satt uten sete, rett ved siden av et ledig barnesete... Ulovlig er det også. Barn under 150 cm skal bruke barnesete dersom det er tilgjengelig.

• Liker 2
Skrevet

Våre to i småskolen har sete. Har en ekstra pute liggende i bilen som brukes når vi har flere barn med oss. Det høyeste barnet (om det er mitt eller andres), sitter på puta. 

AnonymBruker
Skrevet

Har ekstra puter, slik at jeg alltid kan sikre barn hit. lovverket.

Skulle noe skje ville det være for grusomt å være skyldig i å ha slurvet med et barns sikkerhet. Kun barn over 150 cm kan sitte på uten stol/pute, dersom det finnes i bilen (da inkluderer jeg også: lett tilgjengelig, feks har i garasjen).

Anonymkode: 15fd9...0ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...