Gå til innhold

Sort kjøkkenvask eller stål

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På tide å bytte ut vasken, og det vurderes veldig hva som blir finest OG er mest praktisk. Jeg leser både og i forhold til sorte vasker, men så har jeg skjønt at det er forskjellig kvalitet på materiale som brukes.

Vasken som vurderes er fra Franke, i Fragranit.  Noen som har erfaring/synspunkter?

https://www.franke.com/no/no/home-solutions/designinspirasjon/materialer/fragranite.html

ap003-114.0655.146.png.webp

Anonymkode: e0b8d...fd3

AnonymBruker
Skrevet

Vi var veldig fornøyd med vår Franke-vask der vi bodde før, så vi går for samme nå når vi pusser opp! :) Men husker vi måtte være forsiktig med gryter/stekepanner som vi tok rett av kokeplata, den tålte ikke sånn varme veldig godt. :) 

Anonymkode: 86342...5b0

• Liker 1
Skrevet

Jeg har stål, og er fornøyd med det. Det viktige er at vasken er stor nok til å legge et stekebrett i bløt. Ellers er det vel smak og behag.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
♥ skrev (12 minutter siden):

Jeg har stål, og er fornøyd med det. Det viktige er at vasken er stor nok til å legge et stekebrett i bløt. Ellers er det vel smak og behag.

Det påvirker interiøret veldig hvorvidt man velger stål eller sort. Hjelper ikke med stor nok vask hvis jeg velger sort vask og det viser seg at den får fort riper og møkkk, og ikke tåler bruk over tid. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vi var veldig fornøyd med vår Franke-vask der vi bodde før, så vi går for samme nå når vi pusser opp! :) Men husker vi måtte være forsiktig med gryter/stekepanner som vi tok rett av kokeplata, den tålte ikke sånn varme veldig godt. :) 

Anonymkode: 86342...5b0

Å, ja det er jo et veldig viktig poeng! Jeg syns det er fort gjort å slenge gryter i vasken når de er veldig varme , greit å vite at man ikke kan det!

Skal ha underlimt vask i lysere benkeplate, så det blir jo en veldig tøff kontrast. Men spørs om jeg feiger ut og velger det trygge :ler:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har svart fra Franke. Aldri opplevd at den ikke tåler varme.

Anonymkode: 09eac...667

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har svart fra Franke. Aldri opplevd at den ikke tåler varme.

Anonymkode: 09eac...667

Hm, takk for svar. Er du fornøyd med den? :)

AnonymBruker
Skrevet

Har svart Blanco-vask med hvit benkeplate. Elsker det! 
Stor og dyp slik at stekebrett og store fjøler lett kan vaskes.

Anonymkode: 059d2...c63

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vil tenke miljø, økonomi og holdbarhet, gå for stål. Stål holder i minst 50 år.

Er det viktigere med design og å følge moten, og du allikevel svir av noen titusener på å pusse opp kjøkkenet med noen få års mellomrom, kan du jo velge ei eller annen "platbalje" i ønsket motefarge. 🙂

Anonymkode: 3180c...86e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har svart Blanco-vask med hvit benkeplate. Elsker det! 
Stor og dyp slik at stekebrett og store fjøler lett kan vaskes.

Anonymkode: 059d2...c63

Jeg har begrenset med plass og kan ikke velge så stor vask dessverre. Silgranit vs fragranit, leser at silgranit nok har bedre kvalitet. Dessverre får jeg ikke valgt dette siden jeg skal ha underlimt vask og må holde meg til sortimentet hvor jeg kjøper benkeplaten. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis du vil tenke miljø, økonomi og holdbarhet, gå for stål. Stål holder i minst 50 år.

Er det viktigere med design og å følge moten, og du allikevel svir av noen titusener på å pusse opp kjøkkenet med noen få års mellomrom, kan du jo velge ei eller annen "platbalje" i ønsket motefarge. 🙂

Anonymkode: 3180c...86e

Økonomisk lite forskjell siden jeg skal ha underlimt vask. Interiør og kvalitet er viktig. 
Jeg skal neppe bo her i mange år, men ønsker en enkel oppgradering som blir pent og holdbart over tid :) 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har franke og er veldig fornøyd. Ville ikke valgt underlimt med mindre benkeplata er av stein. 

Anonymkode: 6df34...b53

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vi har franke og er veldig fornøyd. Ville ikke valgt underlimt med mindre benkeplata er av stein. 

Hvorfor ikke? Har hatt underlimt i laminat før og vært veldig fornøyd. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har helt rett, jeg bør heller gå for planlimt. Takk for at du tipset meg :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Du har helt rett, jeg bør heller gå for planlimt. Takk for at du tipset meg :) 

Hvorfor? Jeg har underlimt i laminat, og det fungerer helt fint

Anonymkode: d0d3d...c90

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor? Jeg har underlimt i laminat, og det fungerer helt fint

Anonymkode: d0d3d...c90

Pga fuktbelastningen/kan sprekke opp på sikt. Fungerte veldig fint hos meg der jeg bodde før, men det var kun 2-3 år, og jeg vet ikke hvordan det ville vært 5 år senere.  

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har svart vask, og syns stål var bedre fordi det var lettere å se når den var skitten, og lettere å vaske. Liker looken med den svarte vasken, men det er kommet hvite kalkflekker rundt krana (barn som søler med vannet) og generelt er det vanskelig å se når vasken er skitten. 

Anonymkode: c3f96...a08

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg har svart vask, og syns stål var bedre fordi det var lettere å se når den var skitten, og lettere å vaske. Liker looken med den svarte vasken, men det er kommet hvite kalkflekker rundt krana (barn som søler med vannet) og generelt er det vanskelig å se når vasken er skitten. 

Anonymkode: c3f96...a08

Man må visst bruke sånn spesialvask innimellom på komposittvasker. Så hvis du har fått kalkflekker/vasken har blitt matt ogl lysere, så bør du gå og kjøpe sånn rens. Koster et par hundre kroner tror jeg :) 

AnonymBruker
Skrevet
Suss80 skrev (28 minutter siden):

Stål, uten tvil. 

Har du dårlig erfaring med kompositt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...