Gå til innhold

Dere med barn, hvor ofte har dere hatt omgangssyken?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

3-åringen begynte å barnehagen i august, og siden har jeg fått høre at «nå må vi belage oss på at det blir mye omgangssyke de neste årene». Jeg må innrømme at jeg har litt angst mot akkurat omgangssyken og gruer meg fryktelig til den dagen vi får det i hus. 

Men hvor ofte må jeg regne med at det er noe vi må igjennom? Sikker veldig individuelt, men snakker vi liksom flere ganger i året?

Anonymkode: 78dd0...730

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tre ganger i 2022 hadde vi det.

Anonymkode: 544a5...cf3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

2 ganger i 2022 på yngste 

største på 15 har aldri hatt det

Anonymkode: e0b42...545

Gjest Anonyme-meg
Skrevet

Det kommer veldig an på hvor mottakelig man er mot smitte.

Vi hørte også at vi måtte forbrede oss på mye sykdom da barnet begynte i barnehagen. Men nå er barnet mitt blitt 9 år, begynte i barnehagen da hen var 8 mnd (blir sikkert slaktet nå, hehe). Men hen har hatt omgangssyke 4 ganger på 9 år. 

AnonymBruker
Skrevet

Barna har hatt det noen ganger, men ikke flere ganger i året nei. Tror egentlig ikke vi har hatt det hvert år engang. Og jeg har bare blitt syk 2 ganger selv. I 2015 og nå på nyttårsaften, så vil ikke akkurat kalle det hyppig. Største barn slapp unna den runden, og mannen fikk bare litt mageknip noen dager senere. 

Anonymkode: a9706...7ae

AnonymBruker
Skrevet

Skriv gjerne alder på barna, og hvor mange barn dere har. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv vokst opp i en søskenflokk på tre, og har kun hatt det to ganger. Men kanskje vi var heldig å slapp unna og få det ofte.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn er 14 år nå, og har hatt omgangssyken 2 ganger. Jeg har hatt det en gang.

Anonymkode: 14a3c...23c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og ungene pleier å ha det 1 gang i året (jeg jobber i bhg, og før jeg fikk egne barn hadde jeg omgangssyken 1 gang i året uten unntak). Mannen får det ikke alltid, men har hatt det ett par ganger.

Jeg kan ikke huske sist jeg hadde feber/influensa og disse sykdommene

Anonymkode: c872a...6d1

AnonymBruker
Skrevet

Har en på 12 år. Hun har ikke hatt det siden 2016. Men hadde det flere ganger i året da hun gikk i barnehagen. Jeg ble smittet en gang, pappaen to ganger. Jeg er livredd omgangssyke!

Anonymkode: 4506a...cf1

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er noe vi har hatt svært lite av her, de begge er tenåringer i dag, men tror vi kun har hatt dette kun max to ganger. 

Anonymkode: d5f78...a9b

AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt det ca hvert andre til tredje år. Barna begynte i bhg når de var 10 mnd. Eldste er 11 nå. 

Anonymkode: ac530...995

AnonymBruker
Skrevet

Har ei på 13 og ei på 8 år. De har kanskje hatt omgangssyken hvert 3./4. siden de begynte i barnehage som ettåringer. Jeg har hatt det 2 ganger siden 2010 

Anonymkode: 6a0ed...35c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også veldig angst for omgangssyke 😞 Har 3 barn som alle nå går på skolen. Tror vi har hatt det 4 ganger. Ikke alle har fått det hver gang. Bruker hansker, munnbind, klor, såpe og vann, og vasker klærne på høy temperatur.

Anonymkode: 2a826...229

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har ei på 13 og ei på 8 år. De har kanskje hatt omgangssyken hvert 3./4. år siden de begynte i barnehage som ettåringer. Jeg har hatt det 2 ganger siden 2010 

Redigert inn: år ; hvert 3./4.år 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 36 og hat aldri hatt det, heller ikke min 13 åring. 

Anonymkode: 3ecca...89e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Barna har hatt det noen ganger, men ikke flere ganger i året nei. Tror egentlig ikke vi har hatt det hvert år engang. Og jeg har bare blitt syk 2 ganger selv. I 2015 og nå på nyttårsaften, så vil ikke akkurat kalle det hyppig. Største barn slapp unna den runden, og mannen fikk bare litt mageknip noen dager senere. 

De er snart 13 og 4 år.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

3-åringen begynte å barnehagen i august, og siden har jeg fått høre at «nå må vi belage oss på at det blir mye omgangssyke de neste årene». Jeg må innrømme at jeg har litt angst mot akkurat omgangssyken og gruer meg fryktelig til den dagen vi får det i hus. 

Men hvor ofte må jeg regne med at det er noe vi må igjennom? Sikker veldig individuelt, men snakker vi liksom flere ganger i året?

Vi var aldri syke før vi fikk korona i fjor. Etter vi fikk korona har barna vært mye syke. Lei av sykdom 😕 

Anonymkode: ef90b...c22

AnonymBruker
Skrevet

1 gang på 19 år

Anonymkode: 77f72...c9e

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikkje hatt det heime, barnet er 4 år. 

Arbeider også i barnehage (16 år) og har fått.

- Adenovirus (to gonger)
- Norovirus (ein gong)
- Lus (ein gong)
- Skabb (ein gong)
- Forskjellig forkjølelse (ca ein gong i året)
- Covid (smitta på jobb).

Etter covid så har fleste sjukdommar i min barnehage blitt utrydda (bortimot). Skal ikkje vere så bastant på det, men vi har holdt på punktvaskinga og  har faktisk ikkje hatt smitsom spysjuke og rennerumpe med spredning sidan 2020. Samtidig vaske vi leikene på småbarnsavdeling kvar dag eller legge bort leiker som vi ikkje rekke vaska.

Det seie litt om reinhald i barnehagar.
Kan og sei at eg ikkje er ekspert på immunologi, så det er ikkje sikkert at den vaskinga berre er positiv.

Anonymkode: abbf7...9e5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...