AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #41 Skrevet 7. januar 2023 Er så glad i eggkoker’n vår! Bruker den nesten hver dag, og synes det er så mye mer lettvint enn å bruke kjele (som jeg gjør på jobben). Jeg syntes eggkoker virket totalt unødvendig inntil jeg prøvde en selv. Anonymkode: 3d9e7...e01 3
Kate Upton Skrevet 7. januar 2023 #42 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det tenkte jeg også, helt til jeg fikk en i gave. Vi himlet litt med øynene fordi vi tenkte det var bortkastet skapfyll, men testet den siden vi først hadde fått den i hus. Nå mange år etterpå har jeg slitt ut gaven, og kjøpt en ny som erstatning. Anonymkode: 7e5d4...cdd Jeg ga bort min til foreldrene mine. De liker den veldig godt. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #43 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Koker i gryte. Jeg takler ikke den lyden når man må lage hull i egget før man bruker enn eggkoker 😵😵 er såpass enkelt å koke i gryte, at om lyden ikke var et problem, ville jeg ikke brukt plass til det på kjøkkenet. Har andre ting jeg heller bruker plass til. Anonymkode: 873a7...6a9 Er det noen spesiell grunn til at du tror det å stikke hull på egget er forbeholdt eggkokere? Det er like lurt når du koker i kjele. Anonymkode: 7e5d4...cdd 4 1
FrankDrebin Skrevet 7. januar 2023 #44 Skrevet 7. januar 2023 Eggkokeren gikk føyken for flere år siden, og jeg har ikke fått somlet meg til å kjøpe ny, så jeg koker dem i kjele på ubestemt tid. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #45 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Koker i gryte. Jeg takler ikke den lyden når man må lage hull i egget før man bruker enn eggkoker 😵😵 er såpass enkelt å koke i gryte, at om lyden ikke var et problem, ville jeg ikke brukt plass til det på kjøkkenet. Har andre ting jeg heller bruker plass til. Anonymkode: 873a7...6a9 Jeg har aldri laget det hullet. Det er jo ingen forskjell på gryte og eggkoker her, om man velger å gjøre det eller ikke. Anonymkode: 5c190...09e 1
Hoppetaujenta Skrevet 7. januar 2023 #47 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Stikker du et par hull i den butte enden på eggene? Hos meg er det veldig sjelden jeg får eggemasse i kokevannet eller i eggekokeren. Anonymkode: 9280b...2f0 Ja, jeg gjør det jeg skal og setter dem rett, med hullet opp...men det blir massakre hver gang uansett, med mindre jeg kun bruker små egg. Kokerne er kanskje forskjellige i utførelse av jobben? Min er fra Biltema.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #48 Skrevet 7. januar 2023 Hoppetaujenta skrev (1 minutt siden): Ja, jeg gjør det jeg skal og setter dem rett, med hullet opp...men det blir massakre hver gang uansett, med mindre jeg kun bruker små egg. Kokerne er kanskje forskjellige i utførelse av jobben? Min er fra Biltema. Jeg har nok ikke lest bruksanvisningen. Jeg setter alltid hullet ned. Jeg har også kjøpt eggekoker på biltema etter at den forrige gikk i stykker, og koker 3-7 egg om gangen. Har hatt den i mange år nå, godt over 5 i alle fall. Tror jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger det har kommet noe ut. Mine egg kommer fra en lokal økologisk bonde og er litt varierte i størrelsen. Anonymkode: 9280b...2f0
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #49 Skrevet 7. januar 2023 Bruker eggkoker, hvis jeg ikke skal koke flere egg enn det eggkokeren har plass til. Eggkoker 🧡 Anonymkode: 218df...fcc
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #50 Skrevet 7. januar 2023 Hoppetaujenta skrev (6 minutter siden): Ja, jeg gjør det jeg skal og setter dem rett, med hullet opp...men det blir massakre hver gang uansett, med mindre jeg kun bruker små egg. Kokerne er kanskje forskjellige i utførelse av jobben? Min er fra Biltema. Egget skal settes i eggkokeren med bunnen/hullet ned. Anonymkode: f967f...349 1
Gjest kruspersilletaco Skrevet 7. januar 2023 #51 Skrevet 7. januar 2023 Bruker eggkoker når jeg skal bruke egg i noe, feks til tomatsuppe, men bruker kjele når de er til frokost. Syns det er vanskelig å ikke få dem hardkokte i eggkokeren. Og perfekte er 8 min i gryte
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #52 Skrevet 7. januar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Koker i gryte. Jeg takler ikke den lyden når man må lage hull i egget før man bruker enn eggkoker 😵😵 er såpass enkelt å koke i gryte, at om lyden ikke var et problem, ville jeg ikke brukt plass til det på kjøkkenet. Har andre ting jeg heller bruker plass til. Anonymkode: 873a7...6a9 Det er vel samme lyd på hullet før man koker i kjelen og? Anonymkode: ebedb...66c 2
Hoppetaujenta Skrevet 7. januar 2023 #53 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Egget skal settes i eggkokeren med bunnen/hullet ned. Anonymkode: f967f...349 I min bruksanvisning står det følgende: "• Lag meget forsiktig et lite hull i toppen av eggets smale ende ved hjelp av eggnålen (3). (Fig. B) Vær forsiktig når du lager hullet. Bruk ingen kraft, fordi egget da lett kan gå i stykker. ADVARSEL! Vær forsiktig når du lager hull, fordi spissen på eggnålen (3) er svært skarp. Man kan kun plassere ett egg i hver av de sju eggholderne (4). Plasser eggets brede ende nedover i eggholderen (4), slik at hullet havner oppover. (Fig. C) •" ...altså slik at huller havner oppover, men når jeg nå funderer litt på saken; med hullet ned kunne det hende at hviten stivner først og dermed tetter igjen hullet så ingenting renner ut. Jeg har altså fulgt min kokers anbefaling med hull opp. Meget mystisk. Noen flere som har hull ned her?
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #54 Skrevet 7. januar 2023 Bruker kjele. Putter oppi et sånt egg fra Clas Ohlsson som viser bløtt/medium/hardkokt. Anonymkode: 67e9e...33d
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #55 Skrevet 7. januar 2023 Hoppetaujenta skrev (6 minutter siden): I min bruksanvisning står det følgende: "• Lag meget forsiktig et lite hull i toppen av eggets smale ende ved hjelp av eggnålen (3). (Fig. B) Vær forsiktig når du lager hullet. Bruk ingen kraft, fordi egget da lett kan gå i stykker. ADVARSEL! Vær forsiktig når du lager hull, fordi spissen på eggnålen (3) er svært skarp. Man kan kun plassere ett egg i hver av de sju eggholderne (4). Plasser eggets brede ende nedover i eggholderen (4), slik at hullet havner oppover. (Fig. C) •" ...altså slik at huller havner oppover, men når jeg nå funderer litt på saken; med hullet ned kunne det hende at hviten stivner først og dermed tetter igjen hullet så ingenting renner ut. Jeg har altså fulgt min kokers anbefaling med hull opp. Meget mystisk. Noen flere som har hull ned her? Stikker hull på den butte enden og setter dem med hullet ned. Har aldri skjedd at egget har eksplodert. Anonymkode: 218df...fcc 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #56 Skrevet 7. januar 2023 Hoppetaujenta skrev (12 minutter siden): I min bruksanvisning står det følgende: "• Lag meget forsiktig et lite hull i toppen av eggets smale ende ved hjelp av eggnålen (3). (Fig. B) Vær forsiktig når du lager hullet. Bruk ingen kraft, fordi egget da lett kan gå i stykker. ADVARSEL! Vær forsiktig når du lager hull, fordi spissen på eggnålen (3) er svært skarp. Man kan kun plassere ett egg i hver av de sju eggholderne (4). Plasser eggets brede ende nedover i eggholderen (4), slik at hullet havner oppover. (Fig. C) •" ...altså slik at huller havner oppover, men når jeg nå funderer litt på saken; med hullet ned kunne det hende at hviten stivner først og dermed tetter igjen hullet så ingenting renner ut. Jeg har altså fulgt min kokers anbefaling med hull opp. Meget mystisk. Noen flere som har hull ned her? Siden jeg bare har gjort det jeg har vokst opp med, så googlet jeg litt. Tror Biltema har bommet med bruksanvisningen. Her hos UIO står bl.a. "Det er en luftlomme i den butte enden av egget og denne luften må få tid til å forsvinne ut gjennom porene i eggeskallet. Slipper du egget i kokende vann utvider hviten og plommen seg fortere enn luften kan flykte og dermed bør du lage et lite hull i den butte enden før du koker egget." Anonymkode: 9280b...2f0 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #57 Skrevet 7. januar 2023 Bruker airfryeren. Den står allerede på benken. Legger eggene rett i, stiller temp og tid, venter til den er ferdig. Avkjøle i kaldt vann etterpå. Orker ikke styre med å koke vann, følge med på hvor lenge osv. Skal jeg lage veldig mange egg, bruker jeg stekeovnen. Anonymkode: 57ce9...6a5 1
Hoppetaujenta Skrevet 7. januar 2023 #58 Skrevet 7. januar 2023 Da takker jeg for tips og info. Jeg skal teste senere i dag, bare for å ha gjort det. 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #59 Skrevet 7. januar 2023 Hoppetaujenta skrev (1 time siden): I min bruksanvisning står det følgende: "• Lag meget forsiktig et lite hull i toppen av eggets smale ende ved hjelp av eggnålen (3). (Fig. B) Vær forsiktig når du lager hullet. Bruk ingen kraft, fordi egget da lett kan gå i stykker. ADVARSEL! Vær forsiktig når du lager hull, fordi spissen på eggnålen (3) er svært skarp. Man kan kun plassere ett egg i hver av de sju eggholderne (4). Plasser eggets brede ende nedover i eggholderen (4), slik at hullet havner oppover. (Fig. C) •" ...altså slik at huller havner oppover, men når jeg nå funderer litt på saken; med hullet ned kunne det hende at hviten stivner først og dermed tetter igjen hullet så ingenting renner ut. Jeg har altså fulgt min kokers anbefaling med hull opp. Meget mystisk. Noen flere som har hull ned her? Her har Biltema bommet grundig, ja. Det er den butte enden som skal stikkes hull på. Da er det lufta som presses ut når egget varmes opp, ikke eggehvite. Lykke til med testingen! Anonymkode: 7e5d4...cdd 3
Hoppetaujenta Skrevet 7. januar 2023 #60 Skrevet 7. januar 2023 Det blir nok egg til kvelds. Fortsettelse følger. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå