Gå til innhold

Trikk i Oslo, så jævla teit!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg elsker trikken i Oslo, og velger alltid den, om det er mulig.

Men de har jo bygget ut t-bane nettverket sitt mye de siste årene, og det går og mye buss i Oslo.

Anonymkode: d809a...42a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har ingenting i mot trikken. Den er et fint transportmiddel i byer. Mange byer i Europa har det. San Fransisco i statene har vel også trikk, som jeg kommer på.

Anonymkode: 3dce9...eac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Helene1982 skrev (1 time siden):

Det at du vurderer å kjøre og at du må gå i 12 minutter til t-banen forteller meg at du ikke bor sentralt.

Er ikke Ullern noenlunde sentralt? men blir reisevei til feks ahus. Er ikke en time overalt så klart. Men 30-45 min beregner jeg i hverdagen. Nå er ikke jeg sånn som takler å ankomme på minuttet heller; liker å komme 5 min før🫣

Anonymkode: bb6e9...1d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er ikke Ullern noenlunde sentralt? men blir reisevei til feks ahus. Er ikke en time overalt så klart. Men 30-45 min beregner jeg i hverdagen. Nå er ikke jeg sånn som takler å ankomme på minuttet heller; liker å komme 5 min før🫣

Avstandene oppi der er store. Jeg er ikke sentrumsminister, men jeg tenker at sentrum går fra majorstuen. I sentrum blir man sur om man må vente i 4 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Helene1982 skrev (Akkurat nå):

Avstandene oppi der er store. Jeg er ikke sentrumsminister, men jeg tenker at sentrum går fra majorstuen. I sentrum blir man sur om man må vente i 4 minutter.

Å ok😁Hehe. Jeg  har bare bodd her noen mnd og ergrer meg allerede over mye reisetid😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ullern er ikke supersentralt nei, det er jo ytterligere nordvest utenfor Skøyen.....

Anonymkode: 998b3...5f7

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ullern er ikke supersentralt nei, det er jo ytterligere nordvest utenfor Skøyen.....

men det er fint da 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Helene1982 skrev (4 minutter siden):

men det er fint da 😊

Ja, fint område - Det kan det jo være selv om det ikke er ekstremt sentralt :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker trikken. :) Digger de nye vognene fra Spania, som så smått har begynt å rulle. De er helt rå. :D Når de først fungerer, altså, de sliter litt med noen "barnesykdommer". :P 

De%20f%C3%B8rste%20bildene%20av%20SL%201

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva i helvete er vitsen med å ha trikk i 2023? Har bodd i flere storbyer i Europa. Der er trikken kanskje et eneste spor og en rekvisitt fra fortiden, for veldig spesifikke formål. ikke en del av den faktiske kollektivtrafikken. Men i Oslo, der har de bygd et helt kollektivsystem basert på et så dårlig framkomstmiddel som trikk. Hva er vitsen? De støyer, de ødelegger gatene, de lager stygge edderkoppnett langs bygningene. Stopper trikken i et spor, er det full stans i det sporet for neste trikk. Det er gammeldags, umoderne, lite urbant. Trodde Oslo hadde ambisjon om å være en moderne "stor"-by? Trikken kan lett erstattes med flere bussruter. Bussene er forholdsvis elektriske i dag og mye mer fleksible.

Anonymkode: 30868...2dc

Ingen andre storbyer med trikk i Europa, hvilken planet lever du på. Jeg kan raskt nevne en rekke europeiske storbyer med trikk som en viktig del av kolektivtilbudet. Göteborg, Helsingfors, Frankfurt, Munchen, Basel, London, Praha og Zurich for å nevne noen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kjetil E skrev (3 minutter siden):

Ingen andre storbyer med trikk i Europa, hvilken planet lever du på. Jeg kan raskt nevne en rekke europeiske storbyer med trikk som en viktig del av kolektivtilbudet. Göteborg, Helsingfors, Frankfurt, Munchen, Basel, London, Praha og Zurich for å nevne noen.

Og Warszawa 

Anonymkode: 72581...d70

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Tenk hvor mange fine joggeveier og turveier du har gått glipp av fordi det ikke går tbane under jorda i stedet.

Nesten ingen. Trikken stjeler bilen sin plass, og det synes jeg er helt toppers.

Anonymkode: 9518f...2ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vel, synes trikken ofte er treg og "subber" seg gjennom byen som en snegle. Synes også den høye damp lyden som noen ganger kommer på utsiden er plagsom. 

Anonymkode: dbcc2...ae2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva i helvete er vitsen med å ha trikk i 2023?

- langt bedre passasjerkapasitet per sjåfør en alternativene

- Ny infrastruktur går fortere å bygge og er billigere en alternativene

- Linjer kan bygges over veinettet

-  Ekstremt energieffektiv i forrhold til alternativene

- Null utslipp 

-  De er ofte populære og ansett som den mest komfortable reisemetoden.

- De har et lengere livsløp en alternativene.

Ja, det er noen ulemper også, men det er jo ingen tvil om at trikkene  burde eksistere i veldig mange byer.  

Endret av Chomsky89
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vel, synes trikken ofte er treg og "subber" seg gjennom byen som en snegle. Synes også den høye damp lyden som noen ganger kommer på utsiden er plagsom. 

Anonymkode: dbcc2...ae2

Mener du byens musikk? En symfoni i hverdagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Kjetil E skrev (49 minutter siden):

De har trikk ja. Ikke trikk for t-bane eller trikk for buss som et kollektivtilbud. Gøteborg og Basel er ikke noen storbyer. Trikken i andre store byer i europa fungerer som en rekvisitt. En antikvarisk turrist atraksjon og er ikke en del av det større kollektivtilbudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har trikk ja. Ikke trikk for t-bane eller trikk for buss som et kollektivtilbud. Gøteborg og Basel er ikke noen storbyer. Trikken i andre store byer i europa fungerer som en rekvisitt. En antikvarisk turrist atraksjon og er ikke en del av det større kollektivtilbudet.

Det har da aldri vært trikk for bane 😂 eller buss.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva i helvete er vitsen med å ha trikk i 2023? Har bodd i flere storbyer i Europa. Der er trikken kanskje et eneste spor og en rekvisitt fra fortiden, for veldig spesifikke formål. ikke en del av den faktiske kollektivtrafikken. Men i Oslo, der har de bygd et helt kollektivsystem basert på et så dårlig framkomstmiddel som trikk. Hva er vitsen? De støyer, de ødelegger gatene, de lager stygge edderkoppnett langs bygningene. Stopper trikken i et spor, er det full stans i det sporet for neste trikk. Det er gammeldags, umoderne, lite urbant. Trodde Oslo hadde ambisjon om å være en moderne "stor"-by? Trikken kan lett erstattes med flere bussruter. Bussene er forholdsvis elektriske i dag og mye mer fleksible.

Oslo er ganske liten som by og ingen ordentlig storby. Det er korte avstander, og trikk fungerer bra.

Byer som Zurich og Gøteborg som er på Oslo sin størrelse har dette.

Ordentlige storbyer som NYC, London osv fokuserer mer på metro under jorda. Her er det større avstander og mer trengsel.

Anonymkode: 94d8e...9fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Dette er VÅS. Kjørte trikk i Munchen i sommer. Byen har et stort og velutviklet nett av moderne trikker. Ja byen har og et velutviklet nett av U-bahn og S-bahn men trikken er et viktig suplement. Byer som Frankfurt og London har og nye og moderne trikker. Trikkelinjene i London er jo veldig nye og, er noe man har bygget ut de senere år.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...