Gå til innhold

Vil opp i vekt- ca 5-7 kg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg er 35 år gammel dame. 170 og ca 54 kg. Etter jeg ammet sistemann (ferdig å amme for 1 år siden) har jeg aldri klart å legge på meg til min opprinnelige vekt, og jeg vil gjerne opp dit igjen. (60 kg).

Jeg har en stillesittende kontorjobb, men går til og fra jobb hver dag, ca 50 minutter hver vei. Jogger et par turer i uken og trener styrke med egen kroppsvekt 1-2 dager i uken. Ganske normalt aktiv med andre ord. 

En typisk matdag ser slik ut:

Frokost: 2-3 grove knekkebrød med kyllingskinke,avocado, paprika og kremost.

Lunsj: Salat med kylling og fetaost.

Melllommåltid: blåbær og en skål valnøtter. 

Middag: en normal porsjon med hva enn som er: kylling, lasagne, laks, taco, pasta etc.

Spiser ikke kveldsmat, men tar ofte en snacks på kvelden, enten en frukt, hjemmelaget smoothie, eller noe usunt, et par sjokoladebiter eller lignende.

Jeg spiser meg skikkelig mett til hvert måltid. Drikker mest vann, men også litt juice og lettbrus. 

Noen som har tips til hva mer jeg kan fylle opp med? Liker ikke smør på maten, ellers lite kresen😊

Anonymkode: cbaec...d63

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei,

Jeg er 35 år gammel dame. 170 og ca 54 kg. Etter jeg ammet sistemann (ferdig å amme for 1 år siden) har jeg aldri klart å legge på meg til min opprinnelige vekt, og jeg vil gjerne opp dit igjen. (60 kg).

Jeg har en stillesittende kontorjobb, men går til og fra jobb hver dag, ca 50 minutter hver vei. Jogger et par turer i uken og trener styrke med egen kroppsvekt 1-2 dager i uken. Ganske normalt aktiv med andre ord. 

Middag: en normal porsjon med hva enn som er: kylling, lasagne, laks, taco, pasta etc.

Spiser ikke kveldsmat, men tar ofte en snacks på kvelden, enten en frukt, hjemmelaget smoothie, eller noe usunt, et par sjokoladebiter eller lignende.

Jeg spiser meg skikkelig mett til hvert måltid. Drikker mest vann, men også litt juice og lettbrus. 

Noen som har tips til hva mer jeg kan fylle opp med? Liker ikke smør på maten, ellers lite kresen😊

Hei!

mitt beste tips er å øke inntaket av næringstett mat, altså mat med mye kcal ifht volum. Dette gjør du ved f.eks. å nruke ekstra saus til middagen, mer smør på brødskivene (eller knekkebrødene), mer olje/smør til steking 

Frokost: hva med å legge til et glass Biola og noen nøtter? Eventuelt ha tortilla i stedetfor knekkebrød en gang i blant? Bruk gjerne «hjemmelaget» knekkebrød, du vet de med mer frø i, og ikke Wasa/Ryvita etc

Lunsj: bruk ekstra dressing. Har du pasta eller annet i,salaten? Hvis ikke: legg til en god dose karbohydrater. Og litt fett.

Middag: spis litt mer enn du pleier!

kvelds: en skål iskrem, mørk sjokolade, det som frister.

Generelt: bittelitt mer til alle måltid, suppler med flytende kalorier. 

AnonymBruker
Skrevet

Legg inn et ordentlig kveldsmåltid. Man må presse seg litt dersom man vil opp i vekt, selv om det er litt ubehagelig i magen. Bytt ut knekkebrødene med brød, evt mer kaloririke knekkebrød. Spis litt mer til middag. Legg til en baguett til salaten til lunsj. Drikke kalorier er gjerne enklere. Jeg måtte jobbe med å legge på meg da jeg var gravid, og hadde alltid en skål med nøtter og tørket frukt på pulten min på kontoret. Småspise dette mellom måltidene. 
Ellers må jeg si at du sikkert er helt fin som du er! Er selv 170cm og har veid både 50kg, 54kg og nå 63kg. Følte meg helt fin på 54kg. Ikke stress med dette dersom du føler at du har nok energi i det daglige.

Anonymkode: a698a...f14

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Putt en ekstra sa olje (velg en kaldpresset god olje) i middagsmaten og salaten. Nøtter og ost er det mye kalorier i. Oliven. Spis fete sauser eller lag aioli, seterrømme, fløte osv. 

Anonymkode: 614e7...cd5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.1.2023 den 9.23):

Hei,

Du spiser altfor lite…

begynn med å legge til f eks et glass sjokolademelk til frokosten, en smoothie med havregryn til mellommåltid , legg på en neve nøtter (mandler eller valnøtter) ved lunsjen, og begynn å spis litt kveldsmat :) 

Anonymkode: 96689...626

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.1.2023 den 12.46):

Legg inn et ordentlig kveldsmåltid. Man må presse seg litt dersom man vil opp i vekt, selv om det er litt ubehagelig i magen. Bytt ut knekkebrødene med brød, evt mer kaloririke knekkebrød. Spis litt mer til middag. Legg til en baguett til salaten til lunsj. Drikke kalorier er gjerne enklere. Jeg måtte jobbe med å legge på meg da jeg var gravid, og hadde alltid en skål med nøtter og tørket frukt på pulten min på kontoret. Småspise dette mellom måltidene. 
Ellers må jeg si at du sikkert er helt fin som du er! Er selv 170cm og har veid både 50kg, 54kg og nå 63kg. Følte meg helt fin på 54kg. Ikke stress med dette dersom du føler at du har nok energi i det daglige.

Anonymkode: a698a...f14

Enig! Så lenge du er innenfor normal bmi er det ingen vits i å stresse for å gå opp. Om noen år vil forbrenningen sannsynligvis gå litt ned, og da er det greit å ha litt å gå på. 

Anonymkode: 01e31...de8

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.1.2023 den 9.23):

Du har fått mange gode råd, men en vektvinner er å drikke kalorier. Eplejuicen til Tine fra Hardanger er fin. Melk er effektivt. Her anbefaler jeg Kefir eller Tjukkmjølk for å bedre tarmbakteriefaunaen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...