Gå til innhold

Paranoia over å ha blitt utsatt for et komplott

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dersom man tenker at man er utsatt for et komplott, er det faktisk mulig at man har det, eller bør man alltid tenke at " nå bør man søke hjelp med noiaen" ? 

Anonymkode: 3098b...ed7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selv paranoide kan bli forfulgt, som man sier. 

Anonymkode: 221eb...305

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

At nå bør man søke hjelp for paranoiaen med mindre man er Vladimir Putin

❤️

Anonymkode: ad631...4eb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er man utsatt for et komplott, er det uansett greit å søke om hjelp så man har noen på sin side om det skulle være reelt😉

Anonymkode: 92e10...33d

Skrevet (endret)

Så jeg er rusavhengig og har vært det store deler av livet, og jeg havnet i en situasjon med politi, avlytting og drapsforsøk. Når jeg forklarer detaljene av denne historien så høres det fullstendig absurd ut, og det har vært flere  ganger jeg har tatt opp dette i helsevesenet hvor enkelte har konkludert med at jeg lider av vrangforestillinger. 

Dessverre så har disse forholdene foregått over veldig mange år, og mange mennesker har blitt berørt av det, sånn at jeg er sikker i min sak. Jeg har også blitt utredet grundig av andre psykologer som alle sier at jeg ikke lider av psykose, så til tider har jeg også helsevesenet på min side. 

Poenget mitt her er at det kan være en kinkig situasjon å stå i, for selv om du er paranoid så betyr det ikke at folk ikke er ute etter å ta deg, og skal du "søke hjelp" så er det ikke godt å si hva resultatet vil bli da det er ganske så opp til en evt behandler sin forståelse for kunnskapen de har tilegnet seg samt deres evne til å lese og forstå mennesker. 

Først ville jeg hørt med evt vitner eller innhentet dokumentasjon som kan bekrefte et evt komplott FØR jeg søker hjelp, for sånn som i min situasjon så har det vært mennesker til stede som har opplevd flere av de episodene som meg som samlet beviser at det foregikk noe der. Uansett så er det ingen garanti for at en evt behandler vil ta noe av det seriøst, for til enkelte av de fikk jeg aldri muligheten til det før jeg fikk psykosediagnose og videre henvisning til annet behandlingssted...som sagt, kinkig...

Endret av tasmus82
skrivefeil
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er man utsatt for et komplott, er det uansett greit å søke om hjelp så man har noen på sin side om det skulle være reelt😉

Anonymkode: 92e10...33d

Nå tenker jeg kanskje ikke nødvendigvis en ondskapsfull komplott, men jeg opplever så mye rart for tiden...

AnonymBruker
Skrevet

Nei - so lenge du ikkje er Ap-ordførar og nær ven med Stoltenberg, er det ikkje sannsynleg at mektige krefter vil ta deg for å audmjuka NATO-sjefen. 

Anonymkode: 086a2...930

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på. Mer sannsynlig at bofellene (hvis man bor i bofellesskap) har bestemt seg for å gjemme/kaste hasjen din, enn at du er hovedpersonen i et Truman-show. Så hva er komplottet? 🙂 

Anonymkode: eec7c...e6a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at bare det at du bruker ordet komplott tilsier at du kanskje noier litt  

Anonymkode: 09ea6...15f

Skrevet (endret)

Folk plotter og konspirerer hele tiden. Hvordan skal NN få den jobben, hvordan skal YY bli leder av idrettslaget, hvordan skal vi i XX sammen kjøpe de tomtene og byggesøke en lavblokk.

Dette skjer hver dag over hele verden fordi mennesker er slik, det er en veldig sterk lojalitet innen små grupper.

Det er de store konspirasjonene som er koko. De som er så store at det er åpenbart umulig at de virker, langt mindre at de kan goldes hemmelige.

Hvis du tror at Clinton-familien leder en gruppe av jøde-vampyrer som kidnapper barn over hele verden, bør du søke hjelp.

Hvis du tenker at Per og Tone snakker sammen slik at Leif skal få den jobben du er interessert i, så bedriver du bare smart risikobasert planlegging.

Endret av Snok1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kommer an på. Mer sannsynlig at bofellene (hvis man bor i bofellesskap) har bestemt seg for å gjemme/kaste hasjen din, enn at du er hovedpersonen i et Truman-show. Så hva er komplottet? 🙂 

Anonymkode: eec7c...e6a

😆 😅vel, jeg vet ikke nøyaktig hva det går ut på. I går snakket jeg med en person jeg ikke kjenner på en langveis buss. Hen serverte meg løgner om seg selv, noen mer åpenbare enn andre. Hen snakket og spurte om ting som er relevante i mitt liv akkurat nå sånn tilfeldig brukte ord som er relevante for meg. Jeg hadde en anelse om at det hen sa om seg selv ikke helt stemte med virkeligheten. Likevel skravlet jeg i vei, en busstur kan jo bli kjedelig i lengden, så hvorfor ikke. Personen sa flere ting som fikk meg til å tenke at hen tester meg, så gikk helt angst av det hele, men syns det ville ha vært uhøflig å bare ta musikk på ørene og ignorere hen, så da fortsatte jeg å skravle. For senere å angre på at jeg hadde vært så pratsom. Så lå jeg våken halve natten og tenkte bl.a. på denne samtalen og hva jeg gjorde feil og riktig. Kanskje jeg begynner å bli sprø. Men dette er ikke den eneste merkelige personen Jeg har kommet i prat med det siste året. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

😆 😅vel, jeg vet ikke nøyaktig hva det går ut på. I går snakket jeg med en person jeg ikke kjenner på en langveis buss. Hen serverte meg løgner om seg selv, noen mer åpenbare enn andre. Hen snakket og spurte om ting som er relevante i mitt liv akkurat nå sånn tilfeldig brukte ord som er relevante for meg. Jeg hadde en anelse om at det hen sa om seg selv ikke helt stemte med virkeligheten. Likevel skravlet jeg i vei, en busstur kan jo bli kjedelig i lengden, så hvorfor ikke. Personen sa flere ting som fikk meg til å tenke at hen tester meg, så gikk helt angst av det hele, men syns det ville ha vært uhøflig å bare ta musikk på ørene og ignorere hen, så da fortsatte jeg å skravle. For senere å angre på at jeg hadde vært så pratsom. Så lå jeg våken halve natten og tenkte bl.a. på denne samtalen og hva jeg gjorde feil og riktig. Kanskje jeg begynner å bli sprø. Men dette er ikke den eneste merkelige personen Jeg har kommet i prat med det siste året. 

Kanskje fyren er synsk i stedet for at det er et komplott 😅

Anonymkode: 17255...051

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Høres ut som det er på tide og oppsøke hjelp, ja. Har du hatt det slik før? Hatt psykose, eller angst? Ruser du deg? Det gjelder å få hjelp tidlig så du unngår varig skade. Hvis det skulle være psykose på vei er det nå du har sjansen til å unngå å bli ordentlig syk. 

Anonymkode: a8c41...d29

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har du vært hos lege og snakket om dette? Det høres ut som om du kan trenge videre behandling da slike tanker vil skli mer og mer ut. Du skal ikke slite med slike tanker.

Fastlegen din kan sende henvisning videre slik at du får hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...