MyMichelle Skrevet 7. januar 2023 #1 Skrevet 7. januar 2023 Har dere hørt om det livssynet, eller religionen, som de kaller det? Jeg ser ikke ned på noen religioner, men da jeg så en dokumentar om det der så klarte jeg ikke la være le. De mener spagettimonstreret er verdens skaper. Flere bruker dørslag på hodet for å vise sin identitet. Det jeg synes er bra med det livssynet er at det er fredelig, man respekterer andres tro. Dokumentaren jeg så på VGTV var fra Nederland, men de finnes i mange land. https://www.spaghettimonster.org/
Centella Skrevet 7. januar 2023 #2 Skrevet 7. januar 2023 Det flyvende spaghettimonsteret ble "oppfunnet" for å gjøre narr av religioner - eller mer spesifikt de hyperkristne "gjenfødte" amerikanerne - så det er meningen av man skal le av det 🙂 jeg har lest boka, The Gospel of the Flying Spaghetti Monster. Glimrende lesning! Der er det blant annet et bilde av Charles Darwin, med teksten (og BARE dette ene ordet) "Død" 3
MyMichelle Skrevet 7. januar 2023 Forfatter #3 Skrevet 7. januar 2023 Centella skrev (4 minutter siden): Det flyvende spaghettimonsteret ble "oppfunnet" for å gjøre narr av religioner - eller mer spesifikt de hyperkristne "gjenfødte" amerikanerne - så det er meningen av man skal le av det 🙂 jeg har lest boka, The Gospel of the Flying Spaghetti Monster. Glimrende lesning! Der er det blant annet et bilde av Charles Darwin, med teksten (og BARE dette ene ordet) "Død" Takk! Den må jeg også lese 😊 1
Dibona Skrevet 7. januar 2023 #4 Skrevet 7. januar 2023 Religion er Sannheten. Det er Ateisme som må gjøres narr av da alt det sier er omvendt. Liv etter døden? Religion: Sant. Ateisme: Feil. 1p til Religion. Spirituelle overnaturlige entiteter som demoner og ånder? Religion: Eksisterer. Ateisme: Eksisterer ikke. 1p til Religion. Gud? Religion: Eksisterer. Ateisme: Eksisterer ikke. 1p til Religion. Sjelen? Religion: Eksisterer. Ateisme: Eksisterer ikke. 1p til religion. Det er 3-0 til religion. 😉 Om jeg orka å skrive mer kunne jeg nevne flere eksempler hvor religion har det rett og ateisme feil. Jeg kunne også bringe det fakta at de fleste religiøse ritualer fungerer og er virkelige. Og Quranen er et vidunderlig skaperverk med tonnevis av Sannhet. Totalt, vakkert. Gud er Stor. 1
Centella Skrevet 8. januar 2023 #5 Skrevet 8. januar 2023 Dibona skrev (12 timer siden): Religion er Sannheten. Det er Ateisme som må gjøres narr av da alt det sier er omvendt. Liv etter døden? Religion: Sant. Ateisme: Feil. 1p til Religion. Spirituelle overnaturlige entiteter som demoner og ånder? Religion: Eksisterer. Ateisme: Eksisterer ikke. 1p til Religion. Gud? Religion: Eksisterer. Ateisme: Eksisterer ikke. 1p til Religion. Sjelen? Religion: Eksisterer. Ateisme: Eksisterer ikke. 1p til religion. Det er 3-0 til religion. 😉 Om jeg orka å skrive mer kunne jeg nevne flere eksempler hvor religion har det rett og ateisme feil. Jeg kunne også bringe det fakta at de fleste religiøse ritualer fungerer og er virkelige. Og Quranen er et vidunderlig skaperverk med tonnevis av Sannhet. Totalt, vakkert. Gud er Stor. Liv etter døden? Påstått, ikke bevist Spirituelle overnaturlige entiteter som demoner og ånder? Påstått, ikke bevist Gud? Påstått, ikke bevist Sjel? Påstått, ikke bevist Man kan selvfølgelig tro på bade 1,2 3, eller 4, men tro betyr ikke at noe faktisk eksiterer. (PS: 1+1+1+1 = 4, ikke 3 - eller i dette tilfelle 0) 3
Hensatt Skrevet 8. januar 2023 #6 Skrevet 8. januar 2023 Hvorfor må man være ateist dersom man ikke er kristen eller hører til en religion? Hvorfor må man settes slik i bås, enten så tror man eller så tar man avstand? Må det være enten eller? Jeg tror på gud, men den er hverken kristen eller muslim. Jeg tror gud er større enn alle religioner og ikke har noe som helst med noen av religionene å gjøre. Gud er det som gjør oss til mennesker, selvstendig tenkende individer som har fått en egen rolle her på jorden. 1
Centella Skrevet 8. januar 2023 #7 Skrevet 8. januar 2023 Blizz1 skrev (3 minutter siden): Hvorfor må man være ateist dersom man ikke er kristen eller hører til en religion? Hvorfor må man settes slik i bås, enten så tror man eller så tar man avstand? Må det være enten eller? Jeg tror på gud, men den er hverken kristen eller muslim. Jeg tror gud er større enn alle religioner og ikke har noe som helst med noen av religionene å gjøre. Gud er det som gjør oss til mennesker, selvstendig tenkende individer som har fått en egen rolle her på jorden. Man trenger jo ikke å være teist selv om man følger en religion. Buddhisme regnes som en ateistisk religion, siden den ikke har en gud, sel vom Buddha i noen retninger nærmest har gudestatus. Teist = tror det finnes en (eller flere) gud(er) Ateist = tror ikke det finnes en (eller flere) gud(er) Så kan man jo selvfølgelig diskutere om det er formålstjenlig å sette folk "i bås", men tro eller ikke på en (eller flere) gud(er) beskrives jo godt av teist/ateist. 1
MyMichelle Skrevet 8. januar 2023 Forfatter #8 Skrevet 8. januar 2023 Centella skrev (46 minutter siden): Liv etter døden? Påstått, ikke bevist Spirituelle overnaturlige entiteter som demoner og ånder? Påstått, ikke bevist Gud? Påstått, ikke bevist Sjel? Påstått, ikke bevist Man kan selvfølgelig tro på bade 1,2 3, eller 4, men tro betyr ikke at noe faktisk eksiterer. (PS: 1+1+1+1 = 4, ikke 3 - eller i dette tilfelle 0) Enig med deg.
MyMichelle Skrevet 8. januar 2023 Forfatter #9 Skrevet 8. januar 2023 (endret) Blizz1 skrev (48 minutter siden): Hvorfor må man være ateist dersom man ikke er kristen eller hører til en religion? Hvorfor må man settes slik i bås, enten så tror man eller så tar man avstand? Må det være enten eller? Jeg tror på gud, men den er hverken kristen eller muslim. Jeg tror gud er større enn alle religioner og ikke har noe som helst med noen av religionene å gjøre. Gud er det som gjør oss til mennesker, selvstendig tenkende individer som har fått en egen rolle her på jorden. Jeg liker ikke at man blir satt i bås. Mange gjør det nok fordi de ikke kjenner til alternativene. Det handler også om hvordan man definerer begrepet religion, og om man gjør det med synsing eller med vitenskapelig bakgrunn. Egentlig bør man nok spørre de som liker å sette i bås, hvorfor de gjør det. Det blir færre kristne i Norge, men det betyr ikke det blir flere ateister. Tvert i mot. Men disse kaller seg oftest ikke religiøse, men åndelige. For meg er åndelighet ensbetydende med religion, ettersom jeg har religionsvitenskaplig synsvinkel. Jeg er agnostiker. Endret 8. januar 2023 av MyMichelle Fiksa skrivefeil.
Hensatt Skrevet 8. januar 2023 #10 Skrevet 8. januar 2023 MyMichelle skrev (8 timer siden): Jeg liker ikke at man blir satt i bås. Mange gjør det nok fordi de ikke kjenner til alternativene. Det handler også om hvordan man definerer begrepet religion, og om man gjør det med synsing eller med vitenskapelig bakgrunn. Egentlig bør man nok spørre de som liker å sette i bås, hvorfor de gjør det. Det blir færre kristne i Norge, men det betyr ikke det blir flere ateister. Tvert i mot. Men disse kaller seg oftest ikke religiøse, men åndelige. For meg er åndelighet ensbetydende med religion, ettersom jeg har religionsvitenskaplig synsvinkel. Jeg er agnostiker. Problemet mitt er at dersom man ikke tilhører en religion, blir man av mange stemplet som "ateist", et uttrykk som blir brukt nedsettende om de som ikke tror. Har hørt det bli brukt helt siden jeg var barn om de som ikke gikk i kirken, de barns som ikke deltok i julegudstjenesten på skolen osv. Når jeg selv ble voksen fant jeg jo ut at dette var helt vanlige mennesker som absolutt ikke var negative til religion. De bare trodde ikke på en kristen gud. Så for meg har det blitt viktig å få slutt på ateist-begrepet om de som ikke er religiøse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå