AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #1 Skrevet 7. januar 2023 I motsetning til andre matvarer, der nettovekt tilsvarer vekten for produktet man faktisk spiser, betaler man for innpakningspapiret i Twist-posen, noe mange kanskje ikke er klar over. Grunnen til dette er at de små Twist-enhetene pakkes inn i papir før de legges inn i den store ytterposen, slik at nettovekten tilsvarer sjokolade + papir. Noe som ikke nevnes med ett ord på innpakningen. Papir som få av oss har bruk for, og som neppe kan være særlig miljøvennlig når man har spist opp en pose Twist og ser den svære papirhaugen som ligger igjen. Kanskje "svindel" er et ord i grenseland, men i forhold til vanlig forbrukerinformasjon, vil jeg påstå at det å ikke informere folk om at man får mindre sjokolade enn det man tror man får, i alle fall er feilinformasjon - hadde det vært opp til meg, hadde jeg gitt folk valget mellom å kjøpe Twist med eller uten papir; de som foretrekker det, må gjerne betale for innpakningspapiret, mens de som bare ønsker innholdet, burde få muligheten til å kjøpe Twist uten papir. I takt med høyere matpriser der normalpris for en pose Twist begynner å bli en god del, burde man muligens satt fokus på hva man egentlig betaler for når man snakker om nettovekt; hva er din mening om dette om å inkludere papiret i nettovekten Twist-posen ...? Noen få gjør sikkert det, men ikke alle samler på dette papiret ... Anonymkode: 8774f...919 3
Maestro Skrevet 7. januar 2023 #2 Skrevet 7. januar 2023 Er det ikke bedre ting og finne på en fredag enn dette? 7 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #3 Skrevet 7. januar 2023 5 minutter siden, Maestro said: Er det ikke bedre ting og finne på en fredag enn dette? Beklager om du finner temaet unyttig, men skrev hovedinnlegget etter å ha spist en pose Twist, og så den store papirhaugen som ble igjen. Nå ble posen min kjøpt inn til en rimeligere før-juls-pris, men med vanlig pris hadde jeg vel betalt 5-10 kroner bare for innpakningspapiret, som likevel kastes og påvirker utslippene på et negativt vis; er ikke sikker på om papiret kan kastes som papir- eller plastavfall. Med tanke på dagens forhold til miljø og pris, kan man spørre seg om ikke dette er noe man kanskje kunne diskutere nytteverdien av; har man egentlig bruk for dette papiret ...? Anonymkode: 8774f...919 8
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #4 Skrevet 7. januar 2023 Enig i at innpakningen ikke burde telles som en del av vekten. Anonymkode: 43edf...8f8 8 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #5 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Beklager om du finner temaet unyttig, men skrev hovedinnlegget etter å ha spist en pose Twist, og så den store papirhaugen som ble igjen. Nå ble posen min kjøpt inn til en rimeligere før-juls-pris, men med vanlig pris hadde jeg vel betalt 5-10 kroner bare for innpakningspapiret, som likevel kastes og påvirker utslippene på et negativt vis; er ikke sikker på om papiret kan kastes som papir- eller plastavfall. Med tanke på dagens forhold til miljø og pris, kan man spørre seg om ikke dette er noe man kanskje kunne diskutere nytteverdien av; har man egentlig bruk for dette papiret ...? Anonymkode: 8774f...919 Har du spist en hel pose twist på én gang? 😲 Anonymkode: 43edf...8f8 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #6 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har du spist en hel pose twist på én gang? 😲 Anonymkode: 43edf...8f8 Må jo det skal han få limt inn alt twistpapiret i albumer Anonymkode: 0476b...64a 4 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #7 Skrevet 7. januar 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Enig i at innpakningen ikke burde telles som en del av vekten. Anonymkode: 43edf...8f8 Ja, i andre sammenhenger hadde dette virket helt ulogisk - kjøper man en 200-grams sjokoladeplate, vet man at man faktisk får 200 gram sjokolade. Det eneste unntaket må vel være frukt og grønnsaker, der også skallet er inkludert i vekten man betaler for - ellers er nettovekt den vanlige normen, og netto er netto. 1 minutt siden, AnonymBruker said: Har du spist en hel pose twist på én gang? 😲 Anonymkode: 43edf...8f8 330 gram går faktisk ganske fort unna når det er 2-3-4 biter av hver sort. Før man vet ordet av det, er posen tom. Anonymkode: 8774f...919 11
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #8 Skrevet 7. januar 2023 Har du veid papiret på en twist bit? Det kommer ikke engang opp noe utslag på mikro milligram på mikro milligrams vekt Anonymkode: 257e3...1c5 2 2
Maestro Skrevet 7. januar 2023 #9 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, i andre sammenhenger hadde dette virket helt ulogisk - kjøper man en 200-grams sjokoladeplate, vet man at man faktisk får 200 gram sjokolade. Det eneste unntaket må vel være frukt og grønnsaker, der også skallet er inkludert i vekten man betaler for - ellers er nettovekt den vanlige normen, og netto er netto. 330 gram går faktisk ganske fort unna når det er 2-3-4 biter av hver sort. Før man vet ordet av det, er posen tom. Anonymkode: 8774f...919 Fort tom? Ok, på full dose av medisinene jeg gikk på - ja. Nå? Den posen hadde blitt liggende dritlenge for så kasta siste kvarten av posen for det blir gammelt.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #10 Skrevet 7. januar 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Har du veid papiret på en twist bit? Det kommer ikke engang opp noe utslag på mikro milligram på mikro milligrams vekt Anonymkode: 257e3...1c5 Har en matvekt liggende et eller annet sted; det kunne vært artig å se hva som faktisk er vekten av Twist-papiret. For dette er ikke supertynt papir; dette papiret har en viss tykkelse, og hadde jeg puttet alt sammen i en konvolutt og sendt den i posten, gjetter jeg på at jeg raskt ville ha kommet over 20-grams grensen for letteste brevklasse. 6 minutter siden, Maestro said: Fort tom? Ok, på full dose av medisinene jeg gikk på - ja. Nå? Den posen hadde blitt liggende dritlenge for så kasta siste kvarten av posen for det blir gammelt. I forhold til andre typer søtsaker synes jeg Twist går fortere unna da i alle fall jeg spiser det mykeste opp først, og de hardere bitene som innebærer en eventuell tur til tannlegen, kan man spise opp rolig til slutt. Men det virker ikke som om det er så mange biter når det bare er noen få av hver type. Til sammenligning spiste jeg opp en pakke "Gode Ønsker" tidligere, og selv om det der er en halv kilo, virket dette som langt mer enn Twist-posen. Alle disse halv-pris-tilbudene både før og etter Jul kan ikke sies å være direkte sunne. Anonymkode: 8774f...919 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #11 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Beklager om du finner temaet unyttig, men skrev hovedinnlegget etter å ha spist en pose Twist, og så den store papirhaugen som ble igjen. Nå ble posen min kjøpt inn til en rimeligere før-juls-pris, men med vanlig pris hadde jeg vel betalt 5-10 kroner bare for innpakningspapiret, som likevel kastes og påvirker utslippene på et negativt vis; er ikke sikker på om papiret kan kastes som papir- eller plastavfall. Med tanke på dagens forhold til miljø og pris, kan man spørre seg om ikke dette er noe man kanskje kunne diskutere nytteverdien av; har man egentlig bruk for dette papiret ...? Anonymkode: 8774f...919 Emballasjen og papiret kan umulig veie mer enn 5 gram. Hvor stor "svindel" kan det da være snakk om? Bagateller. Anonymkode: f76b4...027 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #12 Skrevet 7. januar 2023 18 minutter siden, AnonymBruker said: Emballasjen og papiret kan umulig veie mer enn 5 gram. Hvor stor "svindel" kan det da være snakk om? Bagateller. Anonymkode: f76b4...027 Man får nesten veie papiret og sjekke dette, men er overbevist om at den samlede vekten av innpakningspapiret i en Twist-pose er langt mer enn 5 gram; for eksempel er papiret for lakrisbiten omtrent dobbelt så tykt som for de andre bitene. Gjetter på 15 gram, og med en kilopris på over 200 kroner, blir dette over 3 kroner; ikke all verden, men like mye som en flaske man kan pante og få pengene tilbake. I tillegg har man miljøavtrykket; først skal papiret produseres, så skal bitene pakkes inn, så skal papiret kastes, så resirkuleres eller brennes; miljøvennlig kan dette neppe være. Anonymkode: 8774f...919 1
Daisy-love Skrevet 7. januar 2023 #14 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja, i andre sammenhenger hadde dette virket helt ulogisk - kjøper man en 200-grams sjokoladeplate, vet man at man faktisk får 200 gram sjokolade. Det eneste unntaket må vel være frukt og grønnsaker, der også skallet er inkludert i vekten man betaler for - ellers er nettovekt den vanlige normen, og netto er netto. 330 gram går faktisk ganske fort unna når det er 2-3-4 biter av hver sort. Før man vet ordet av det, er posen tom. Anonymkode: 8774f...919 Med forbehold om at en liker alle bitene 🤣🙈
Daisy-love Skrevet 7. januar 2023 #15 Skrevet 7. januar 2023 (endret) Anonym Brukar0 skrev (3 timer siden): Noen har alt for mye fritid 🙄 Er det ikke derfor vi alle henge her 😅 Personlig henger jeg her mens jeg venter på opphold, og kan like godt ha dette som tidsfordriv som streaming eller SoME. 😊 Forstår en kan undre seg her mens en koser seg med twist. Endret 7. januar 2023 av Daisy-love 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #16 Skrevet 7. januar 2023 Fritidsproblemer eller? Sitte hjemme og spise opp en hel twistpose for så kalle det for svindel. Du ville kanskje ha en twist bit til du? Det er vel ca vekten av alt papiret… Anonymkode: a6595...ee8 1
FrankDrebin Skrevet 7. januar 2023 #17 Skrevet 7. januar 2023 (endret) Det kommer an på antall lakrisbiter i posen. Får jeg en pose med mindre enn 4-5 lakrisbiter, er det helt klart svindel. Endret 7. januar 2023 av FrankDrebin 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #18 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Man får nesten veie papiret og sjekke dette, men er overbevist om at den samlede vekten av innpakningspapiret i en Twist-pose er langt mer enn 5 gram; for eksempel er papiret for lakrisbiten omtrent dobbelt så tykt som for de andre bitene. Gjetter på 15 gram, og med en kilopris på over 200 kroner, blir dette over 3 kroner; ikke all verden, men like mye som en flaske man kan pante og få pengene tilbake. I tillegg har man miljøavtrykket; først skal papiret produseres, så skal bitene pakkes inn, så skal papiret kastes, så resirkuleres eller brennes; miljøvennlig kan dette neppe være. Anonymkode: 8774f...919 Det frister meg nesten å gå og kjøpe en Twist-pose (selv om jeg bare liker en tredjedel av bitene i den) bare for å veie papiret... og så skrive her hva det veide. Anonymkode: f76b4...027 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #19 Skrevet 7. januar 2023 Denne tråden ble altså opprettet 03 på natta på en lørdag. La det synke inn. Gud bedre meg. Anonymkode: 9add5...1f0 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #20 Skrevet 7. januar 2023 Just now, AnonymBruker said: Denne tråden ble altså opprettet 03 på natta på en lørdag. La det synke inn. Gud bedre meg. Anonymkode: 9add5...1f0 05 faktisk Anonymkode: 9add5...1f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå