Gå til innhold

En bekjent mener h*n blir mangemillionær på kryptovaluta om tre-fire år

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Stoler heller på fond jeg, indexfond og fond for fornybar energi -tenkte å investere bittelitt nå i vår. Blir kanskje ikke millioner av det men å få litt igjen for investeringen samtidig som det hjelper markedet å gå fremover med mer miljøvennlige løsninger synes jeg personlig er superbra.

Anonymkode: 7137e...394

Videoannonse
Annonse
Gjest krypto fyr
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Stoler heller på fond jeg, indexfond og fond for fornybar energi -tenkte å investere bittelitt nå i vår. Blir kanskje ikke millioner av det men å få litt igjen for investeringen samtidig som det hjelper markedet å gå fremover med mer miljøvennlige løsninger synes jeg personlig er superbra.

Anonymkode: 7137e...394

Som Warren Buffet sa "Everybody has got a different circle of competence. The important thing is not how big the circle is, the important thing is the size of the circle; the important thing is staying inside the circle. And if that circle only has 30 companies in it out of 1000s on the big board, as long as you know which 30 they are, you will be OK."

Vi alle burde investere i det vi har peilig på :)

Gjest krypto fyr
Skrevet (endret)

Hvis det er noe dere lurer på, så er det bare å spørre. :) Finans generelt også. 

Endret av krypto fyr
AnonymBruker
Skrevet
krypto fyr skrev (19 minutter siden):

Folk klarer ikke holde lenge nok til at verdiskapningen holder verdier oppe. Over tid, tjener alle penger hvis de klarer å holde de lenge nok. Problemet er at krypto er sett på som sjansespill, høy risiko, kortsiktig spekulering etc. De fleste forstår ikke hva de har investert i eller hva dette er for noe. Og siden volatiliteten er så høy, har de hver market syklus etter toppen solgt seg ut igjen. Folk som holder tesla, selger seg ikke ut like fort. De vet hva de har kjøpt så det er enklere å holde det i dårlige tider. 

Så selv om du har rett, så er krypto litt annerledes med tanke på folks oppfatning av hva det er. Og alle kommer til å ha "tjent penger" på neste top når alt blir all time high igjen. Igjen, de fleste taper penger på krypto fordi de klarer ikke holde på den. De tror de har kjøpt scam og selger seg ut når "de har tapt nok".

Ja det er jeg enig i. Å investere er å hente ut langsiktig verdiskapning i et marked og det tar ofte lang tid og krever tålmodighet. Kortsiktig spekkulering er å utnytte markedssvigningene til sin fordel, og gir forventet negativ kortsiktig avkastninge (i.e. flertallet taper), ettersom det er transaksjonskostnader (the house always win) og avanserte estimeringsmodeller kjørende på enorm datakraft som henter ut disse verdiene (for eksempel fondene til RenTech, tidligere Jim Simons).

Anonymkode: 35826...ae1

• Liker 1
Skrevet

Her er noen konkrete tall fra: Techstartups.com

"91% of cryptos from 2014 have died, while Bitcoin lost over 75% of its value from its peak of $69,000 in Nov. 2021."

Alt det kryptovaluta liksom skulle være, er det tydeligvis ikke. Igjen sitter mange mennesker som har tapt ALT de eide, som sannsynligvis må ringe et "suicide hotline" telefon nummer, postet på forum de har sittet i timesvis på - omringet av andre som har bedt dem om å investere, HODL etc.

Folk er naive.

• Nyttig 1
Gjest krypto fyr
Skrevet (endret)
Callisto83 skrev (6 minutter siden):

"91% of cryptos from 2014 have died, while Bitcoin lost over 75% of its value from its peak of $69,000 in Nov. 2021."

Alt det kryptovaluta liksom skulle være, er det tydeligvis ikke. Igjen sitter mange mennesker som har tapt ALT de eide, som sannsynligvis må ringe et "suicide hotline" telefon nummer, postet på forum de har sittet i timesvis på - omringet av andre som har bedt dem om å investere, HODL etc.

Folk er naive.

Tror du krypto dør ut? Blir borte helt?

Snapchat gikk 89% nede fra siste top
Facebook 76%
Amazon 56%
Tesla 75%
Netflix 76%
PayPal 77%
NVidia 69%
etc

Hvofor er bitcoin sin nedgang så spesiell?

Endret av krypto fyr
Skrevet
krypto fyr skrev (1 minutt siden):

Nei, tipper det alltid vil være noen der ute som tror de vil bli rik på "BoobCoin" eller et digitalt bilde av en grevling eller noe sånn. Det er jo nesten bare fantasien som setter en stopper for de ulike mulighetene.

Når Tether ryker derimot, da tror jeg personlig det blir en spiker i kista for flere av de spekulantene som kanskje skulle visst bedre i utgangspunktet.

• Nyttig 1
Gjest Schmuhu
Skrevet (endret)

Til dere som argumenterer så voldsomt mye for krypto, hvordan argumenterer dere bort følgende påstander rundt krypto:

• Krypto bruker MYE energi. Hvorfor tror dere en valuta med så stor energiavtrykk er bedre enn dagens lavenergi valuta?
  • Desentralisering kan også bety risiko. Kina jobber hardt for å ta over bitcoin nettverket ved å stille majoriteten av det som kalles "miner". Dersom Kina (og Kina kan erstattes med en hvilken som helst aktør om du vil) en dag eier så mye av nettverket, at de da kan skrive historien på blockchain på nytt, hvordan forandrer dette troen på krypto for fremtiden? Hvordan drøfter du en slik risiko?
  • Mange har utvunnet bitcoin når det fortsatt ikke var en så stor sak, formatert pc'en sin og walleten er for alltid tapt. Hvor mange ghost-wallets tror du finnes det? Hva betyr det igjen med tanke på å investere?
  • Jeg har glemt passordet mitt, hva gjør jeg? Plutselig alle livets penger borte eller hva?
  • Mange investerer via en kryptobørs. Det betyr at de ikke eier sine egne coins. Hvordan kan du da argumentere for desentralitet dersom noen få monopolister forvalter et wallet for deg? Hvem eier disse krypto i virkeligheten?
  • Dersom en ønsker å eie sine egne coins på egen pc osv. hvordan forklarer vi dette til en 85-åring? Hvordan kan du med samvittighet innføre en slik valuta for alle i samfunnet uten å miste oppslutning av befolkningen? Hva betyr det igjen med tanke på troen på investeringen?

Teknologien er superspennende og har en verdi om er verdt å investere i. Men krypto slik det er i dag som "valuta" har kun en meningsløs og spekulativ verdi. Det er et digitalt produkt som kjøpes og selges med våre sentraliserte valuta. Det er ikke verdt det.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg stoler også mer på verdensøkonomien enn krypto. Om fornybar energi blir en bransje som gjør det godt i fremtiden er dog vanskelig å si.

Endret av Schmuhu
Skrevet (endret)
1 hour ago, Callisto83 said:

Nei, tipper det alltid vil være noen der ute som tror de vil bli rik på "BoobCoin" eller et digitalt bilde av en grevling eller noe sånn. Det er jo nesten bare fantasien som setter en stopper for de ulike mulighetene.

Når Tether ryker derimot, da tror jeg personlig det blir en spiker i kista for flere av de spekulantene som kanskje skulle visst bedre i utgangspunktet.

Bare vent til vanlige penger 'ryker' og den dagen den mektige dollaren begynner å kollapse i verdi målt mot råvarer som olje og gull. Hele finanssystemet vi har i dag er bygget på statsgjeld i form av Statsobligasjoner, slik som US treasuries. Dette markedet er mye større enn aksjemarkedet, og den dagen investorer begynner å dumpe statsgjeld, kan mange prise seg lykkelige for at de eier enten solide krypto-valuta som BTC, ETH, eller tidløse penger som gull og sølv.

Bitcoin nettverket er 56 ganger mere energi-effektivt enn det tradisjonelle finanssystemet:
https://www.fool.com/the-ascent/cryptocurrency/articles/bitcoin-uses-50-times-less-energy-than-traditional-banking-new-study-shows/

Endret av Kompetent
AnonymBruker
Skrevet
Callisto83 skrev (1 time siden):

Folk er naive.

Vel, fasiten er det vel ingen av oss som har. Den skrives ikke i januar 2023.

Anonymkode: 377a9...ccf

• Liker 1
Gjest Schmuhu
Skrevet (endret)
19 minutter siden, Kompetent said:

Bare vent til vanlige penger 'ryker' og den dagen den mektige dollaren begynner å kollapse i verdi målt mot råvarer som olje og gull. Hele finanssystemet vi har i dag er bygget på statsgjeld i form av Statsobligasjoner, slik som US treasuries. Dette markedet er mye større enn aksjemarkedet, og den dagen investorer begynner å dumpe statsgjeld, kan mange prise seg lykkelige for at de eier enten solide krypto-valuta som BTC, ETH, eller tidløse penger som gull og sølv.

Litt rart skrevet dersom du virkelig skulle være en ekspert. Kapitalisme er en religion, som kun funker dersom gudene gjeld og rente får gjort jobben sin. Tror du virkelig at det blir annerledes bare ved å skifte valuta?

Det du tro på er mye mer enn at vanlige valuta ryker. Du tror på statskollaps. At det blir "wild west" der ute og kun de med krypto klarer seg. Dette synes jeg er et tøff veddemål. Mulig vi har helt andre problemer der og da enn hva krypto du eier. Har du da tilgangen når strømmen går? Hva spiser du og hvor kommer det fra? Kan du beskytte gården mot de som har mindre med krypto i en slik krise?

19 minutter siden, Kompetent said:

Bitcoin nettverket er 56 ganger mere energi-effektivt enn det tradisjonelle finanssystemet:
https://www.fool.com/the-ascent/cryptocurrency/articles/bitcoin-uses-50-times-less-energy-than-traditional-banking-new-study-shows/

Greit den skal du få. Energiargumentet kan betraktes mer relativ enn fremstilt. Men hva med de andre punktene som ble telt opp da?

Endret av Schmuhu
AnonymBruker
Skrevet
Schmuhu skrev (10 minutter siden):

Til dere som argumenterer så voldsomt mye for krypto, hvordan argumenterer dere bort følgende påstander rundt krypto:

• Krypto bruker MYE energi. Hvorfor tror dere en valuta med så stor energiavtrykk er bedre enn dagens lavenergi valuta?
  • Dagens valutasystem er absolutt ikke lavenergi. 
  • Desentralisering kan også bety risiko. Kina jobber hardt for å ta over bitcoin nettverket ved å stille majoriteten av det som kalles "miner". Dersom Kina (og Kina kan erstattes med en hvilken som helst aktør om du vil) en dag eier så mye av nettverket, at de da kan skrive historien på blockchain på nytt, hvordan forandrer dette troen på krypto for fremtiden? Hvordan drøfter du en slik risiko?
  • Kort fortalt så er det teoretisk mulig med BTC. Men det vil bli ekstremt dyrt å skaffe seg all den maskinvaren og all den energien. Og hvis noen gjør det, og faktisk endrer blokkjeden, vil BTC kollapse, verdien vil gå mot null, og disse folkene har da brukt masse penger på… å sitte igjen med ingen verdier. Derfor vil det neppe skje: Det blir som å stjele et enormt parti med bukser som alle er merket med sånne blekk-patroner - man har stjålet noe som er uten verdi. 
  • Mange har utvunnet bitcoin når det fortsatt ikke var en så stor sak, formatert pc'en sin og walleten er for alltid tapt. Hvor mange ghost-wallets tror du finnes det? Hva betyr det igjen med tanke på å investere?
  • På samme måte som at man må sikre BankIDen sin og låse huset sitt, må man sikre kryptoen sin. Hvis ikke mister man tilgangen, det er elementært. Det finnes beregninger på hvor mye BTC som i praksis er låst for alltid i slike ghost wallets - de øker faktisk verdien av de gjenværende BTC som faktisk er tilgjengelige og i sirkulasjon. Så det er ikke noe stress 
  • Jeg har glemt passordet mitt, hva gjør jeg? Plutselig alle livets penger borte eller hva?
  • Du må sikre verdiene dine. Det er enkelt. Hvis du velger å ikke sikre verdiene dine, ikke gidder å gjøre et minimum av research, får du skylde deg selv. Akkurat som at hvis du velger å kjøre i 200 km/t - jeg står ikke og griner i begravelsen din hvis du kræsjer, akkurat. 
  • Mange investerer via en kryptobørs. Det betyr at de ikke eier sine egne coins. Hvordan kan du da argumentere for desentralitet dersom noen få monopolister forvalter et wallet for deg? Hvem eier disse krypto i virkeligheten?
  • Du skaffer deg en cold wallet. Igjen, helt elementært. Alle (som har brukt så mye som fem minutter på å gjøre research på krypto) vet at man ikke skal ha store verdier på børsene. 
  • Dersom en ønsker å eie sine egne coins på egen pc osv. hvordan forklarer vi dette til en 85-åring? Hvordan kan du med samvittighet innføre en slik valuta for alle i samfunnet uten å miste oppslutning av befolkningen? Hva betyr det igjen med tanke på troen på investeringen?
  • 85-åringen trenger jo ikke kjøpe krypto? Irrelevant. Mange 85-åringer klarer ikke skaffe seg eller bruke BankID, men vi lar ikke være å benytte BankID likevel. 

Teknologien er superspennende og har en verdi om er verdt å investere i. Men krypto slik det er i dag som "valuta" har kun en meningsløs og spekulativ verdi. Disse valuta er ikke verdt å investere i.

Krypto har OGSÅ konkrete bruksområder. Hele greia er at det er desentralisert og ikke styres av en stat eller en sentralbank. Det har kanskje ikke så stor betydning for deg og meg, all den tid vi (sannsynligvis…) kan stole på bankene i Norge. Men det har mye mer å si for de milliardene av mennesker som ikke har tilgang på et banksystem de kan stole på. Krypto kan jeg enkelt, billig og raskt sende penger til folk over hele verden. 

Jeg stoler også mer på verdensøkonomien enn krypto. Om fornybar energi blir en bransje som gjør det godt i fremtiden er dog vanskelig å si.

Kommentarer i bold over. 

Anonymkode: 377a9...ccf

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg vet svært lite om kryptovaluta, bare for å sagt dét.

En bekjent av meg fortalte meg i dag at om tre-fire år vil hn ha et tosifret millonbeløp kroner fordi hn har investert i kryptovaluta. Jeg vet ikke hvor mye hn har investert, men jeg vet at hn ikke har spesielt høy lønn (rundt 400 000), og et boliglån på rundt en million - og ingen penger på sparekonto - så så voldsomt mye kan hn jo ikke ha investert.

Som sagt; jeg vet svært lite om kryptovaluta, men dette høres ho helt tullete ut. Eller? 

Anonymkode: 857b8...028

Han kan fint ha ett to-sifferet antall millioner, men hvis han gikk inn med et tre-sifferet antall millioner, så er det en dårlig investering. Så lenge man ikke vet hvor mye han gikk inn med, så blir hele spørsmålet verdiløst.

Anonymkode: 0ab16...67e

Gjest Schmuhu
Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker said:

På samme måte som at man må sikre BankIDen sin og låse huset sitt, må man sikre kryptoen sin. Hvis ikke mister man tilgangen, det er elementært.

• Hvis jeg mister passordet til min bankId så kan jeg ordne det med banken. Forsikringer sikrer verdier ved tap og tyveri. Samfunnet begrenser skaden. Det er enkelte tilfeller hvor skadebegrensningen er noe mangelfull.

• Hvis jeg mister nøkkelen til mitt hus, så kan jeg la det bryte opp og bytte lås av låsetjeneste. Også her dekker forsikringer mye av skaden som kan oppstå ved f.eks. innbrudd.

• Hvis jeg mister passordet til min kryptovault, er den tapt for alltid. Ingen kan hjelpe meg med en recover. Stor forskjell til punktene over.

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det finnes beregninger på hvor mye BTC som i praksis er låst for alltid i slike ghost wallets - de øker faktisk verdien av de gjenværende BTC som faktisk er tilgjengelige og i sirkulasjon. Så det er ikke noe stress

Du påstår altså at en konstant "deflasjon" er helt ufarlig?

Endret av Schmuhu
Skrevet
7 minutter siden, Schmuhu said:

Litt rart skrevet dersom du virkelig skulle være en ekspert. Kapitalisme er en religion, som kun funker dersom gudene gjeld og rente får gjort jobben sin. Tror du virkelig at det blir annerledes bare ved å skifte valuta?

Det du tro på er mye mer enn at vanlige valuta ryker. Du tror på statskollaps. At det blir "wild west" der ute og kun de med krypto klarer seg. Dette synes jeg er et tøff veddemål. Mulig vi har helt andre problemer der og da enn hva krypto du eier. Har du da tilgangen når strømmen går? Hva spiser du og hvor kommer det fra? Kan du beskytte gården mot de som har mindre med krypto i en slik krise?

Greit den skal du få. Energiargumentet kan betraktes mer relativ enn fremstilt. Men hva med de andre punktene som ble telt opp da?

Jeg er en fritenker som liker å innhente informasjon om ulike tema, har ikke påstått at jeg er ekspert annet enn å velge brukernavnet 'Kompetent'. Hvis strømmen går i et land som Norge, spesielt om vinteren, måtte vi fokusere på å lage flere kirkegårder, krypto ville ikke vært så viktig da.
For drøyt et år siden ble BTC lovlig valuta i El Salvador. Etter dette begynte krypto-markedets nedtur. Sam Bankman Fried var i møte i Det Hvite Hus ca 1 måned før selskapet hans kollapset. I mine øyne er det USA som har verdens valutareserve som har brukt den enorme makten de har til å kollapse kryptomarkedet. Men en dag vil de være for svake til å holde storkapitalen unna, og da vil igjen mange solide krypto stige betydelig i verdi. Du får ha meg tilgitt at jeg velger ut ting jeg har kunnskap om og som jeg finner interessant å kommentere.

Gjest Schmuhu
Skrevet
4 minutter siden, Kompetent said:

har ikke påstått at jeg er ekspert annet enn å velge brukernavnet 'Kompetent'.

Sorry, gikk litt fort i svingen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har ei venninne hvis samboer ble mangemillionær hvor det startet med kryptovaluta. MEN: han satte i gang med en gang krypto ble en greie i Norge, og han er SHITFLINK. Han har brukt år og tid på dette, og er å regne som en kryptoekspert i miljøet - han reiser rundt og holder foredrag. Han er svingo på prognoser, investerte også etterhvert i aksjer som fløy i taket. En god dose flaks har han nok også hatt. Spørs hvordan det går med kryptoen deres nå da, har ikke turt å spørre 😅Har aldri hørt om liknende og kommer nok aldri til å høre om det igjen - han duden her tror jeg tilhører unntaket. 

Anonymkode: b6b33...794

Får nesten bare si det slik: sitter han på kryptoeb enda så var han kanskje ikke så flink like vel? Da kan en heller basere ting på flaks. Hadde noe krypto men solgte unna med en gang jeg så det begynte å gå nedover. Så ingen grunn til å sitte på det da, rett og slett.

Anonymkode: 011fe...c2d

• Nyttig 1
Skrevet
krypto fyr skrev (2 timer siden):

Snapchat gikk 89% nede fra siste top
Facebook 76%
Amazon 56%
Tesla 75%
Netflix 76%
PayPal 77%
NVidia 69%
etc

Hvofor er bitcoin sin nedgang så spesiell?

Dette var da ikke spesielt relevante eksempler, sammenlignet med en digital valuta som kun har en verdi fordi noen spekulerer i at den kommer til å bli verdt mer i fremtiden.

Ta f.eks NVidia som du nevner. Kommer de med et banebrytende skjermkort som vil gjøre grafikk 100 ganger bedre til en billigere penge for verdens PC brukere, så er det reell verdiskapning for selskapet og de som eier aksjer i det.

På hvilken måte mener du Bitcoin, eller krypto generelt, har noe til felles med dette? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Han kan fint ha ett to-sifferet antall millioner, men hvis han gikk inn med et tre-sifferet antall millioner, så er det en dårlig investering. Så lenge man ikke vet hvor mye han gikk inn med, så blir hele spørsmålet verdiløst.

Anonymkode: 0ab16...67e

Informasjonen i HI gir vel en pekepinn? 

Lønn på rundt 400 000

Boliglån på rundt en million

Ingenting på sparekonto

Anonymkode: 857b8...028

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Callisto83 skrev (18 timer siden):

Folk er naive.

Slik var det i 1990 for de som kjøpte bolig på topp også. Resulterte i tvangssalg og selvmord.

Og slik var det i 2002 for de som kjøpte teknologiaksjer.

Det er ikke særegent krypto, men det er mest tydelig i krypto nå på denne datoen, fordi krypto boblen er den ferskeste sprekken i en bobble vi har i Norge.

Anonymkode: 35826...ae1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...