Gå til innhold

En bekjent mener h*n blir mangemillionær på kryptovaluta om tre-fire år

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 minutter siden, Kompetent said:

Det er svært strenge krav til legitimering, KYC,  for å omgjøre krypto-valuta til fiat valuta, så tallene du slenger rundt med tanke på kriminelles bruk av krypto, virker spuriøse. Dersom vestlige valutaer en dag opplever hyper-inflasjon, skal man ikke se bort fra at det blir reell etterspørsel etter krypto-valuta. Skal man tro det man ser på film, er det stort sett fiat-penger som brukes til noe svært så ulovlig: narkotikahandel.

En annen fordel ved krypto er blockchain teknologien, som gjør at alle transaksjoner registreres og gjør det mulig å se hvor verdier beveger seg. I dag er det kun bankene og USA gjennom å kontrollere SWIFT, som vet hvor penger som krysser landegrensene bever seg. Gull er en forsikring mot økonomiske krisetider, spørs om det vil være mere praktisk å gå rundt med gullmynter, som allerede koster 18.000 kroner stykket, når man skal handle. Mye enklere å ta med mobilen og betale med en kryptovaluta i løpet av sekunder, slik som DigiByte.

Kriminelles bruk av krypto er ikke et argument mot krypto men for, problemet er ikke de kriminelle men det faktum at nesten ingen andre enn kriminelle bruker det som valuta. For at det skal funke og ha noen fremtid så må noen faktisk bruke det. 

Det er ikke noe problem å "betale med gull". Det finnes kredittkort hvor du har en konto med en gullmengde på, og når du drar kortet i en butikk så trekker den prisen i NOK fra gullkontoen så den tappes med X antall gram gull, avhengig av prisen på det du har kjøpt. 

Jeg bare ser ikke helt grunnen til at man skulle trenge krypto, og før noen trenger krypto, så blir det bare en spekulativ boble.

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Kompetent skrev (3 timer siden):

Fysisk sølv er kanskje det lureste å investere i akkurat nå. Argumentet for at krypto igjen skal mangedobles i verdi, er at den totale gjelden i verden er 250.000 milliarder dollar, og stadig økende. Kun USA alene har en statsgjeld på 31.000 milliarder dollars. Krypto som bitcoin kan ikke 'trykkes' i uendelige mengder slik som det vi kaller penger, det vil aldri finnes mer enn 21 millioner av dem. Det finnes over 10.000 krypto valutaer/tokens, og man må ha hellet med seg for å velge riktig. Slik det ser ut nå, kan krypto-markedet falle enda mere før det stiger igjen.
Bare i Norge økte norske kroner i omløp, dvs bankinnskudd og kontanter, med 680 milliarder fra 2020-2022. Dette er grunnen til at alt er blitt dyrere, altså inflasjon.

Råvarer som ikke kan konsumeres eller har nytteverdi (Sølv, Gull etc.), kryptovalutta og tomter er alle 3 eksempler på et zero-sum marked. Det kan fungere som en langsiktig inflasjons hedge, men ikke mer. Mot høy inflasjon så faller også realprisene på disse, ettersom den høye inflasjonen spiser opp reallønnsvekst og kjøpekraften så mye at etterspørselen vil falle (etterspørsel er en funksjon av kjøpekraft).

Sølv har heller ingen fundamentalverdi. Man kan ikke diskontere fremtidig kontantstrøm for noe som ikke produserer en kontantstrøm. Ergo vil sølvprisen også være satt kun utifra hva noen er villig til å betale for den. Prisen vil aldri konvergere mot eller oscillere rundt en fundamentalpris ettersom det ikke eksisterer noen fundamentalpris.

Mange tror at sølv nå er veldig billig, og min oppfatning er at mange ser på historisk sølvpris, og sammenlikner den med  dagens markedspris, og derfor tror den er billig. Sølvprisen er jo falt som en konsekvens av at alle land nå har aviklet sølvstandaren sin, dermed er nytteverdien oppløst. Det eneste som står igjen er spekkuleringsverdi (det som tilsvarer implisert volatilitet i en opsjon). Når verdens sølv-reserver (= sølvet i bakken som enda ikke er hentet opp) er flere hundre ganger større enn gull reservene så er gull et tryggere valg ettersom sannsynligheten for inflasjon i den råvaren er mye mindre.

For å oppnå langsiktig avkatsning over inflasjon er man avhengig av en underliggende verdiskapning. 

Anonymkode: 35826...ae1

Gjest Schmuhu
Skrevet
10 minutter siden, Kompetent said:

Det er svært strenge krav til legitimering, KYC,  for å omgjøre krypto-valuta til fiat valuta

Det er sant. Folk sliter til og med å få brukt de pengene i etterkant. Jeg slenger opp noen kilder dersom folk synes dette var spennende å lese mer om:

https://e24.no/boers-og-finans/i/wezekP/dnb-nekter-mathias-29-aa-bruke-kryptogevinst-til-boligkjoep

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/samfunn/derfor-kan-kryptovaluta-vaere-problematisk-for-bankene

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Krypto er et nullsumspill. For at noen skal kunne tjene penger på krypto må noen andre tape. Fordi krypto i seg selv ikke har noen verdi annet å bytte hender mellom spekulanter. Det er i realiteten verdens største ponzi-svindel. Det er noen få som tjener på ponzi-svindeler, det kan jo hende din venn er blant dem. Men sjansen er nok større for å bli et av offerene.

Anonymkode: 488ca...a87

Det er ikke en ponzi svindel, men det har likhetstrekk. Det er et eksempel på greater fool theroy:

https://en.wikipedia.org/wiki/Greater_fool_theory

Gjest krypto fyr
Skrevet

Lagde konto bare for å kunne svare på denne tråden.

Jeg har vært i krypto verden siden rett før 2017 toppen. Så 5 år. Jeg har i tillegg en grei youtube kanal der jeg driver med det vi kaller teknisk analyse av krypto. Har gått gjennom det meste i krypto og fulgt med så å si hver dag på dette i 5 år. Så noen ting har jeg litt mer greie på enn andre her. 

- Brian skrev (10 timer siden):

Hils vedkommende, og si at dette er omtrent like smart som å pantsette kona og barna til omreisende slavehandlere for å gå all-in i tulipanmarkedet i Nederland i januar 1637.

800px-Tulip_price_index1.svg.png

Kan starte med å si litt om dette. Hver gang krypto har en blow off top, eller an annen type top (slikt som nå i 2020/21, a double top), snakker folk om at krypto er som tullip. Ren ponzi scheme og den dør. Forskjell fra tulipaner og krypto er at krypto er en ny teknologi (blockchain) som ikke går vekk med det samme. 

NyHira.jpg

Jeg kan ikke huske å ha lest at verdens største finans hus bruker tulipaner til noe som helst. 

VegCsm.jpg

Eller at hele land bygger ut infrastruktur til å støtte tulipaner.

Sjekk ut watcher.guru på twitter og scroll ned for å se litt av den adoptionen som skjer mens ingen følger med.

Gjest krypto fyr
Skrevet
Helene1982 skrev (10 timer siden):

Det er noe med raske penger, investeringer og risiko …

Hun sa at venne hennes ser på dette som 2-3 års investering. Vil ikke si akkurat at dette er raske penger.

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Han er heller 3-4 år for sent ute.

Anonymkode: 70e63...a11

Eller 14 år for sent ute. Men for sent ute for hva? Bitcoin? Kanskje. Vi tror ikke at bitcoin har så veldig stor oppside i forhold til andre krypto valuta. 5x på det meste fra hvor det er nå i løpet av neste 2-3 år. Men er man for sent ute til Polygon? BNB? Ethereum? Atom? Mana? Sandbox? NFTs? Hva er man sent ute for?

Gjest krypto fyr
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

De aller, aller, aller fleste som investerer i krypto, taper penger.

Anonymkode: 57159...be1

Slikt som de fleste i denne tråden kommer til å gjøre. Folk tenker at risiko er høy når ingen kjøper. Så de venter til "det er sikkert" for å kjøpe. Vanligsvis et sted nærme toppen. Det som skjer er at smarte penger kjøper når ingen vil ha det, og selger når alle vil ha det. De som kjøper nå, må ha noen å selge til på slutten. De trenger det vi kaller, exit liquidity. 

Psychology-of-Market-Cycles.jpeg

Når det gjeler hvilken som helst investering, så må du spørre deg om denne greia kommer til å dø ut. Hvis svaret er nei, så er spørsmålet bare hvor langt ned kan den gå for kjøpere blir flere enn selgere.

Skrevet
krypto fyr skrev (1 minutt siden):

Hun sa at venne hennes ser på dette som 2-3 års investering. Vil ikke si akkurat at dette er raske penger.

Eller 14 år for sent ute. Men for sent ute for hva? Bitcoin? Kanskje. Vi tror ikke at bitcoin har så veldig stor oppside i forhold til andre krypto valuta. 5x på det meste fra hvor det er nå i løpet av neste 2-3 år. Men er man for sent ute til Polygon? BNB? Ethereum? Atom? Mana? Sandbox? NFTs? Hva er man sent ute for?

Som i hvertfall ikke gir mening. Punkt 1: vennene sier holder ikke. Man må undersøke selv. Krypto er ikke en lavrisiko investering. Jeg ville spurt banken om råd om fond om man skal spare over noe tid, med lav risiko. Punkt 2 er selvsagt, men også ikke. Ikke envester penger di ikke har råd til å tape, og ikke ta forbrukslån for å investere eller gamble.

Gjest Schmuhu
Skrevet

Jeg må skyte inn igjen: Det er en stor forskjell om en investerer i krypto eller blockchain-teknologien bak krypto. Jeg gjør sistnevnt men unngår førstnevnt.

Gjest krypto fyr
Skrevet
Helene1982 skrev (1 minutt siden):

Som i hvertfall ikke gir mening. Punkt 1: vennene sier holder ikke. Man må undersøke selv. Krypto er ikke en lavrisiko investering. Jeg ville spurt banken om råd om fond om man skal spare over noe tid, med lav risiko. Punkt 2 er selvsagt, men også ikke. Ikke envester penger di ikke har råd til å tape, og ikke ta forbrukslån for å investere eller gamble.

Ikke spør banken om noe som helst. De foreslår egne fond eller fond av deres samarbeids partnere. De er ikke en uavhengig part. Ikke nok med det, du snakker med en rådgiver som antageliv er helt elendig med penger og investeringer selv. Det at han har tittel som rådgiver i en storbank, er ikke korrelert til hans kunnskap om investeringer. Kan hende du finner en bra rådgiver. Men sjansen for det er små.

Ellers ja, ikke sats penger du ikke har råd til å tape. Og ja, høy risiko.

Gjest krypto fyr
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Krypto er som Tesla og oslo-boliger. Prisen drives aav spekkulering, ikke underliggende verdiskapning. Da oppstår bobbler.

Jeg vil si at underligende verdiskapning er med på å drive spekuleringen. Men all ny teknologi er et offer for grådige mennesker. Internet bobla på 2000 tallet. Folk lagde webider for å selge såpe og selskapene ble verdisatt til milliarder. Var dette tulip-type boble? Nei. Det var bobble der og da, men når markedet, drev ut spekulanter, useriøse aktorer og andre kriminelle, så blomstret interenet opp til det vi har idag. Amazon er en av de som ble født i denne "bobbla" på 2000 tallet. 

Gjest krypto fyr
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg gjorde dette for 2 år siden fordi jeg hadde god råd å ville finne en hobby. 

Jeg la inn 50.000 i bitcoin og Ethereum. 

Etter en stund flyttet jeg alt til ethereum. Når Ethereum ble oppdatert men fortsatte å synke sakte. Solgte jeg meg ut. Og har heller brukt de pengene som var igjen på å gjøre boligen min litt penere. 

Jeg tapte ca 50% av det jeg gikk inn med 

Anonymkode: 1b4fa...18d

Og de fleste kommer igjen til å tape mest. Dessverre, bare sånn markeder fungerer. Pengene går alltid fra dumb money til smart money. Jeg sier ikke at noen er dumme her, det er bare en utrykk som finans verden bruker for å beskrive folk som kjøper topper og selger seg på bunnen når "de har tapt nok". 

Gjest krypto fyr
Skrevet
Bombasi skrev (3 timer siden):

Å investere tungt i krypto nå er galskap. 

Det er ingenting som tilsier at risikoen rundt det er verd å ta. I vanlig bestefall får man en vekst tilsvarende det å stå i gode fond. Normalt sett vil verdien holde seg oppe +/- 20%. Og i verstefall kan man tape mye eller alt. Kun unntaksvis kan man gjøre seg gode penger. Man da må man stå i "riktig" krypto i rett tidsperiode, og dette klarer ingen å forutse og time'e. Å tjene mye penger på krypto i dag vil være basert på flaks og tilfeldigheter.

Historien om Bitcoin som gikk fra 10 kr til 600 000 kr iløpet av noen år får vi aldri se igjen fordi markedet er mettet av krypto og begrensningene har blitt større, men det er vel det folk tror når de investerer tungt.

" Man da må man stå i "riktig" krypto i rett tidsperiode, og dette klarer ingen å forutse og time'e."

Time in the market is more important then timing the market.

"og dette klarer ingen å forutse"

Snakk for deg selv... :)

AnonymBruker
Skrevet
krypto fyr skrev (16 minutter siden):

Slikt som de fleste i denne tråden kommer til å gjøre. Folk tenker at risiko er høy når ingen kjøper. Så de venter til "det er sikkert" for å kjøpe. Vanligsvis et sted nærme toppen. Det som skjer er at smarte penger kjøper når ingen vil ha det, og selger når alle vil ha det. De som kjøper nå, må ha noen å selge til på slutten. De trenger det vi kaller, exit liquidity. 

Psychology-of-Market-Cycles.jpeg

Når det gjeler hvilken som helst investering, så må du spørre deg om denne greia kommer til å dø ut. Hvis svaret er nei, så er spørsmålet bare hvor langt ned kan den gå for kjøpere blir flere enn selgere.

Akkuratt dette er et veldig viktig poeng. Investering er synonymt med risiko-identifisering. 

På toppen av markedene tar den gjennomsnitlige investor høyest risiko nemlig fordi deres oppfatning av risiko er lavest. Dette er grunnen til at mange annså det Amerikanske aksjemarkedet som tryggest når prisingen i markedet var høyest, og som "økonomisk farligst" i bunn av nedgangen. Man ser også dette i boligmarkedet. Selv om prisingen er objektivt sett på et historisk topp-punkt så også den gjennomsnitlige risiko-villigheten på topp. Jeg kaller dette fenomenet for det frie markeds paradoks. Når prisene har falt, i.e. risikoen er redusert i den gitte aktivaklasse, da synker også risiko-villigheten til den gjennomsnitlige investor.

Det er kun i finansielle markeder folk er redde for tilbud og overlykkelig av blodpris.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest krypto fyr
Skrevet
apekatten123 skrev (2 timer siden):

Hvorfor vente 2-3år? Hvis han er synsk så burde han heller tippe Eurojackpot og få pengene på konto med en gang :)

Market cycles. Dette er velkjent i finans verden. Spesielt med krypto er at den beveger seg basert på bitcoin halveringer. Så market cycles are lette å forutse. 

Gjest krypto fyr
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Akkuratt dette er et veldig viktig poeng. Investering er synonymt med risiko-identifisering. 

På toppen av markedene tar den gjennomsnitlige investor høyest risiko nemlig fordi deres oppfatning av risiko er lavest. Dette er grunnen til at mange annså det Amerikanske aksjemarkedet som tryggest når prisingen i markedet var høyest, og som "økonomisk farligst" i bunn av nedgangen. Man ser også dette i boligmarkedet. Selv om prisingen er objektivt sett på et historisk topp-punkt så også den gjennomsnitlige risiko-villigheten på topp. Jeg kaller dette fenomenet for det frie markeds paradoks. Når prisene har falt, i.e. risikoen er redusert i den gitte aktivaklasse, da synker også risiko-villigheten til den gjennomsnitlige investor.

Det er kun i finansielle markeder folk er redde for tilbud og overlykkelig av blodpris.

Veldig godt sagt.

AnonymBruker
Skrevet
krypto fyr skrev (5 minutter siden):

Og de fleste kommer igjen til å tape mest. Dessverre, bare sånn markeder fungerer. Pengene går alltid fra dumb money til smart money. Jeg sier ikke at noen er dumme her, det er bare en utrykk som finans verden bruker for å beskrive folk som kjøper topper og selger seg på bunnen når "de har tapt nok". 

Nei det er ikke korrekt at de fleste taper. I et marked så tjener flertallet nettopp fordi det skjer en verdiskapning. 

I et sum zero game så vil gjennomsnittet gå i null. 

I en ponzi vil flertallet tape ettersom det er negativ versiskapning (3. Part som henter ut verdier fra markedet)

AnonymBruker
Skrevet

I et selskap med verdiskapning så er 1 + 1 = 3

Om dette ikke var tilfellet så ville ikke aksjemarkedet eksistert. Det ville kun vært gambling.

• Liker 2
Gjest krypto fyr
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei det er ikke korrekt at de fleste taper. I et marked så tjener flertallet nettopp fordi det skjer en verdiskapning. 

I et sum zero game så vil gjennomsnittet gå i null. 

I en ponzi vil flertallet tape ettersom det er negativ versiskapning (3. Part som henter ut verdier fra markedet)

Folk klarer ikke holde lenge nok til at verdiskapningen holder verdier oppe. Over tid, tjener alle penger hvis de klarer å holde de lenge nok. Problemet er at krypto er sett på som sjansespill, høy risiko, kortsiktig spekulering etc. De fleste forstår ikke hva de har investert i eller hva dette er for noe. Og siden volatiliteten er så høy, har de hver market syklus etter toppen solgt seg ut igjen. Folk som holder tesla, selger seg ikke ut like fort. De vet hva de har kjøpt så det er enklere å holde det i dårlige tider. 

Så selv om du har rett, så er krypto litt annerledes med tanke på folks oppfatning av hva det er. Og alle kommer til å ha "tjent penger" på neste top når alt blir all time high igjen. Igjen, de fleste taper penger på krypto fordi de klarer ikke holde på den. De tror de har kjøpt scam og selger seg ut når "de har tapt nok".

Gjest krypto fyr
Skrevet
Kipling skrev (1 time siden):

Joda, men jeg ser ikke noen argumenter for at dette skal gjøre krypto bedre enn edle metaller. 

Problemet med "kryptovaluta" er jo at det ikke egentlig finnes fordi ingen av "kryptovalutaene" er valuta i noen reell forstand. Det brukes ikke til å handle med bortsett fra kriminelle omtrendt. Markedet for det er vel 5% kriminelle og 95% spekulanter, så hva er det som liksom skal drive verdien opp og holde den oppe? Det er ikke noen reell etterspørsel for det.

Den eneste muligheten for å faktisk bli rik på det på lang sikt er dersom en av dem etablerer seg som en faktisk reell valuta som brukes som en valuta, og det er ingen tegn på at det skal skje og jeg ser ikke helt begrunnelsen for å tro at det skulle skje. Vi har allerede et alternativ til fiat valuta, som er en inflasjonshedge og byttemiddel i krisetid, og det heter gull. 

Jeg må stoppe deg her. Dette er bare tull fra start til slutt. Krypto valuta er bare EN av mulighetene krypto teknologi gjor mulig. Og det med at "bare kriminelle bruker dette" er vi ferdig med siden 2017. Det skal godt gjores å finne en eneste rik kjendis som ikke eier noe krypto i det hele tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...