AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #1 Skrevet 7. januar 2023 Min datter er 21, student og bor hjemme. Hun har vært sammen med sin like gamle kjæreste i 2,5 år, og han bor også hjemme. De har tatt forholdet veldig seriøst, gir hverandre gaver til mange tusen kroner/ ferieturer, har både kjøpt bil og kanarifugl sammen, og har sovet sammen hver natt her eller hos han, hvis ikke en av de har vært bortreist. Nå skal de flytte sammen men jeg synes de kan vente til hun er ferdig med skolen om 1,5 år (og han er ikke ferdig før om 4 år.) Først ville de kjøpe men så oppdaget de at de ikke fikk lån, og da bestemte de seg å bo hjemme lenger. I dag har de plutselig funnet ut at de skal flytte sammen og leie, men de skal ha høy standard dvs nyoppusset og det koster. Jeg synes de er for unge og tar det for seriøst. Hva er vanlig? Mvh bekymret mamma Anonymkode: 4af2e...9a3
Lilleløva Skrevet 7. januar 2023 #3 Skrevet 7. januar 2023 Høres greit ut synes jeg. Men du bør kanskje ta en prat med dem om hva ulike ting koster, og oppfordre til å sette opp et budsjett. 4 2
Helene1982 Skrevet 7. januar 2023 #4 Skrevet 7. januar 2023 De kommer til å oppdage at de må betale depositum. Det har de ikke råd til … eller hvor får de pengene til bil fra?
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #5 Skrevet 7. januar 2023 Ts her Jeg har begynnende "empty nest syndrome" tror jeg, og det er nok kanskje grunnen til at jeg synes det er tidlig. Da jeg var 21 hadde jeg kjæreste, men bodde i kollektiv og samboerskap var utenkelig, men nå er de unge så mye mer seriøse virker det som. Anonymkode: 4af2e...9a3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #6 Skrevet 7. januar 2023 Helene1982 skrev (1 minutt siden): De kommer til å oppdage at de må betale depositum. Det har de ikke råd til … eller hvor får de pengene til bil fra? Bil+kanarifugl betalte de fra studielånet. Bilen skal de selge hvis de får solgt den da. De har jobbet ved siden av skolen det siste halvannet året. Ts Anonymkode: 4af2e...9a3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #7 Skrevet 7. januar 2023 Jeg synes ikke det, når de i tillegg har vært sammen tiden de har og har et seriøst forhold. Jeg og mannen min flyttet sammen da jeg var 18 år, nå er jeg 27 og vi er gift. Hvis de flytter sammen og de går fra hverandre er det ikke verre enn å si opp. Men kan være lurt å informere de om å skrive samboerkontrakt, slik at det går ryddig for seg med fordeling av felleskjøpte ting om det skulle bli slutt. Går det bra er det jo fantastisk og hvis ikke sitter hun igjen med en erfaring rikere. Anonymkode: 1d246...da6 6 4
Helene1982 Skrevet 7. januar 2023 #8 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bil+kanarifugl betalte de fra studielånet. Bilen skal de selge hvis de får solgt den da. De har jobbet ved siden av skolen det siste halvannet året. Ts Anonymkode: 4af2e...9a3 Har de inntekt nok til å betjene husleie, strøm, forsikring mat og husholdningsartikler? har de spart noe mens de har bodd og spist gratis? Kommer du til å måtte betale egne boutgifter + husleie og kanarifuglmat? I såfall hadde jeg tilbudt dem hjelp til å se på et budsjett og en plan. Om de ikke lytter, ville jeg sagt: lykke til! men jeg har ikke økonomi til å betjene 2 husholdninger. 2
Rosakatt Skrevet 7. januar 2023 #9 Skrevet 7. januar 2023 Du høres ut som en trygg og god mamma å ha 😊 Ble samboer da jeg var 20 år, det gikk veldig bra og er en erfaring jeg er glad for å ha 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #10 Skrevet 7. januar 2023 Rosakatt skrev (9 minutter siden): Du høres ut som en trygg og god mamma å ha 😊 Ble samboer da jeg var 20 år, det gikk veldig bra og er en erfaring jeg er glad for å ha Takk😊 ja jeg bryr meg enormt mye om min datter og hun er det viktigste i livet mitt siden jeg har kun henne, og har vært for det meste alene med henne. Kjæresten hennes er også en fin og selvstendig gutt, men jeg tror ikke de er klar over at det blir dyrt for de. Hverken hun eller han kan jobbe mer ved siden av skolen enn de allerede gjør. Ts Anonymkode: 4af2e...9a3
Helene1982 Skrevet 7. januar 2023 #11 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk😊 ja jeg bryr meg enormt mye om min datter og hun er det viktigste i livet mitt siden jeg har kun henne, og har vært for det meste alene med henne. Kjæresten hennes er også en fin og selvstendig gutt, men jeg tror ikke de er klar over at det blir dyrt for de. Hverken hun eller han kan jobbe mer ved siden av skolen enn de allerede gjør. Ts Anonymkode: 4af2e...9a3 De fleste jeg kjenner som er alenemødre, er veldig gode på å planlegge og økonomi. Jeg tror ikke dette handler om alder, eller om du kommer til å savne datteren din når hun flytter ut – selvsagt gjør du det. Og selv om de er unge og ikke vet alt enda, betyr ikke det at de ikke er flotte ungdommer. Jeg er helt trygg på at du ar oppdratt en fin og ansvarlig ung dame, og at hun har en kjæreste som også er en fin ung mann, men de må gå gjennom tallene, og se om de har råd til å flytte ut, og om de ikke har det akkurat nå, må de legge en plan for hvordan de kan få det til.
Maestro Skrevet 7. januar 2023 #12 Skrevet 7. januar 2023 Jeg flytta med eksen da jeg nettopp ble 22 år. Hadde vært sammen i et år og var med hverandre hver dag sov mye hos en annen. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #13 Skrevet 7. januar 2023 Samboere fra 22 år, gift fra 23 år og fortsatt gift. Utdannet oss ferdig, fikk jobber, kjøpte bolig og fikk barn. Fortsatt gift mange år etter. Folk er forskjellige. Datteren din er voksen og må erfare selv hva som passer henne. Anonymkode: 3e22f...f93 5 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #14 Skrevet 7. januar 2023 Nei, det er ikke for tidlig. De bør imidlertid få det fulle og hele ansvaret for økonomien selv. Anonymkode: e4634...b49 3 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #15 Skrevet 7. januar 2023 Stort steg å flytte rett fra barnerommet og bli samboere selv om de overnatter hos hverandre. Ville anbefalt henne å bo litt på egenhånd først for å utvikle selvstendigheten. Anonymkode: 94331...0e6 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #16 Skrevet 7. januar 2023 Jeg fikk min første samboer når jeg var 19. Det var en flott erfaring. Vi var sammen i 6 år før det ble slutt. Har aldri bodd i kollektiv. Tror det viktigste er at hun fortsetter å føle trygghet i deg som det virker hun gjør nå. Anonymkode: 50baa...804 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #17 Skrevet 7. januar 2023 21 år er for tidlig til å være bundet i et dårlig forhold. Om de har det fint sammen og hun ikke ender opp med overvekten av arbeidet hjemme så er det ikke for tidlig. Anonymkode: 43a18...bec
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #18 Skrevet 7. januar 2023 Flyttet sammen med mannen når jeg var 21 år Men vi var ferdig studert (Jeg var fagarbeider). Mannen 1 år eldre og hadde tatt bachelor sammen fortsatt 25 år etter❤️ Anonymkode: 63983...fbb 2
Gjest kruspersilletaco Skrevet 7. januar 2023 #19 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Min datter er 21, student og bor hjemme. Hun har vært sammen med sin like gamle kjæreste i 2,5 år, og han bor også hjemme. De har tatt forholdet veldig seriøst, gir hverandre gaver til mange tusen kroner/ ferieturer, har både kjøpt bil og kanarifugl sammen, og har sovet sammen hver natt her eller hos han, hvis ikke en av de har vært bortreist. Nå skal de flytte sammen men jeg synes de kan vente til hun er ferdig med skolen om 1,5 år (og han er ikke ferdig før om 4 år.) Først ville de kjøpe men så oppdaget de at de ikke fikk lån, og da bestemte de seg å bo hjemme lenger. I dag har de plutselig funnet ut at de skal flytte sammen og leie, men de skal ha høy standard dvs nyoppusset og det koster. Jeg synes de er for unge og tar det for seriøst. Hva er vanlig? Mvh bekymret mamma Anonymkode: 4af2e...9a3 Hun er en voksen kvinne på 21 år. La henne finne ut selv at det er dyrt, og kanskje han er en rotekopp (så vil hun ikke ha en sånn mann flere ganger?) Nevn gjerne til henne at hun ikke vil få penger av dere - men gjerne kan komme hjem på middag når hun har lite penger. Det sa mine til meg, og jeg spiste i perioder bare middag når jeg var hos dem.. Bra lærdom! Var mye yngre enn 21,men glad jeg lærte hvordan å ta vare på meg selv, fordele penger, dele på husarbeid, spare (hadde såvidt råd til å gi hverandre gaver til jul)
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #20 Skrevet 7. januar 2023 De finner fort ut at det koster å flytte ut, men det høres ut som de er klar for det jeg fikk barn da jeg var 21, da hadde vi bodd sammen siden jeg var 20. Anonymkode: 81c88...fd6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå