Gå til innhold

Helseangst

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med helseangst, noe jeg har gjort i mange år. Det er veldig få personer som vet at jeg har det slik og tror at mange ville blitt overrasket. Til og med datteren min på 17 år ble overrasket når jeg fortalte det til henne. Tror ikke jeg er en person folk forbinder med å ha angst, men det har jeg altså. 

Har lest bøkene til Ingvard Wilhelmsen og har fått endel hjelp av de. Prøver også å finne gode podcaster og lignende som kan psyke meg litt opp. 

Har hatt en veldig god fastlege som dessverre har sluttet. Har aldri sprunget ned dørene hos legen, men går om det er grunn til bekymring. Snakker med mannen min om dette og siden min alarm går for den minste ting så er han med og vurderer om ting bør sjekkes videre eller ikke. Han er utrolig tålmodig og det betyr mye. 

I det siste har angsten blitt verre og jeg må gjøre noe. Merker at jeg er blitt mer unnvikende og tanken på å sjekke opp ting virker skremmende på generell basis. Redd for å negative tilbakemeldinger av legen, eller redd for at de skal si noe som kan skape usikkerhet og som jeg kan spinne videre på. Den forrige legen min var alltid veldig bevisst på min helseangst og derfor alltid veldig tydelig i kommunikasjonen. Jeg gikk aldri ut fra hans kontor med flere spørsmål. Nå har jeg fått ny fastlege og har ikke den samme tilliten.  

Jeg har aldri vært hos psykolog og klarer ikke helt å se for meg hvordan en psykolog skal kunne hjelpe. Men tror jeg kunne fått god hjelp av medisiner.

Lurer på om det er andre som har slitt/ sliter med det samme. Har du fått hjelp og er bedre. Og dersom medisiner, hva har du brukt og hjalp det?  Eventuelt andre gode råd tas imot med takk:)

Anonymkode: 806b3...f1e

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kognitiv terapi er det du bør oppsøke. Og hør på bøkene til Wilhelmsen på lydbok. Da kan du sette det på sporadisk når det passer deg. 
jeg gjorde det i et år + kognitiv terapi. 
anser meg selv som frisk nå. 

Anonymkode: 98b31...5d8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sliter med noe av det samme. Noe som har hjulpet meg er metakognitiv terapi

Anonymkode: a1db9...b7a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ACT hjalp. 

Anonymkode: 551b3...820

AnonymBruker
Skrevet

Sliter med det samme selv,nettopp byttet fastlege d min forrige gikk av med pensjon .slår alarm i hodet for den minste ting,ikke så mange som vet jeg har det,slitsomt.kan meldes privat om du vil😀

Anonymkode: 1429d...94e

AnonymBruker
Skrevet

Synes også at kognitiv terapi hjelper. Hatt aldri gått til psykolog. Jeg fikk hjelp av lege og sykepleier på DPS. Opplevde det som relativt målrettet og effektiv jobbing. 

Anonymkode: 1a421...677

AnonymBruker
Skrevet

Psykolog hjalp for meg også. 

I tillegg er det disse 2 tingene som gir meg mest effekt i hverdagen:

- Ikke "sjekke" kroppen for symptomer og rare ting, for du vil garantert klare å finne noe. Hvis du gjør det er det lurt å aktivt prøve å stoppe det, og fortsette med det du holdt på med.
- Hvis du får angst/panikk og tror det er noe alvorlig galt så vil angsten reguleres best hvis du faktisk anerkjenner at den er der. Du observerer deg selv, men så nøytralt du klarer. "Ja, ok, nå har jeg høy puls og kjenner meg stressa. Sånn er det nå." Det er noe av det som har vært mest effektivt for meg, angsten nedreguleres mye lettere når man ikke prøver å fortrenge den.

Anonymkode: 5054a...01f

AnonymBruker
Skrevet

Start med å be om henvisning til psykolog så kan de sammen med psykiater vurdere medisinbruk etter hvert ❤️

Anonymkode: b9b09...714

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...