Gå til innhold

Hormonspiral og mensenkopp? Ikke anbefalt, men noen som har erfaring med det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal begynne på prevensjon for første gang igjen etter maaange år uten. Elsker min mensenkopp, hadde tenkt på spiral, men ser at dette ikke er anbefalt. Spiralen kan følge med ut sammen med koppen..  noen erfaringer?

Anonymkode: adc45...025

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel en myte, sjekket litt rundt det før jeg begynte med kopp. Har brukt kobberspiral og kopp i mange år, uten problemer. Har fått klippet trådene da. 

Anonymkode: 3a5ab...12c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde min hormonspiral i 5 år, hadde nesten ikke blødninger men de få gangene jeg hadde det, brukte jeg mensekopp. 

Hadde også klippet trådene men det var av andre grunner.

Anonymkode: 47b0a...91f

Skrevet

Klippe trådene gjøres vel på alle? 🤷🏼‍♀️

Har hatt kobberspiral i 5 år tidligere og brukte da menskopp. Null problem.

Spurte gyn dette da jeg nylig satte inn ny kobberspiral og hun sa at det var ikke anbefalt å bruke menskopp fordi man kunne dra ut spiralen. Så hun ville ikke si at det var trygt.

Jeg sa at jeg alltid løsner vakuumet før jeg tar ut koppen. Hun mente at det var ikke noe problem for meg å fortsette siden jeg hadde god erfaring med det. Men anbefalt meg å vente i 3 mnd etter innsett før jeg brukte kopp. 

Konklusjonen er vel at dersom du er forsiktig når du tar ut koppen burde det ikke være noe problem 😃

AnonymBruker
Skrevet

Sex og samfunn skriver på sine sider at det ikke anbefales. Har fått samme beskjed fra to ulike gynekologer, men fastlegen så "ingen problem". Jeg tok ikke sjansen på det selv, men det ordet seg ved at det nå verken er behov for det ene eller det andre.

Men, dere som sier at trådene har blitt klippet, blir de ikke alltid det? Hvordan har det noe med menskopp å gjøre? Det må vel være noe igjen for å fjerne den, og hvis trådene er veldig korte kan de de oppleves som spisse? Det var i alle fall den informasjonen jeg fikk!

Anonymkode: 80f72...ed4

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Sex og samfunn skriver på sine sider at det ikke anbefales. Har fått samme beskjed fra to ulike gynekologer, men fastlegen så "ingen problem". Jeg tok ikke sjansen på det selv, men det ordet seg ved at det nå verken er behov for det ene eller det andre.

Men, dere som sier at trådene har blitt klippet, blir de ikke alltid det? Hvordan har det noe med menskopp å gjøre? Det må vel være noe igjen for å fjerne den, og hvis trådene er veldig korte kan de de oppleves som spisse? Det var i alle fall den informasjonen jeg fikk!

Jeg tenkte på det samme. Husker forrige gang jeg hadde spiral (før jeg var gravid igjen) så kunne jeg jo kjenne trådene til spiralen som lå på livmorhalsen. Hvis det gir mening. Så om jeg var i tvil så kunne jeg kjenne etter om spiralen var der eller ikke. 
Hvis ikke trådene klippes så stikker de vel ned i skjeden? Jeg mener å huske at de skal klippes også krummer de seg på en måte rundt livmorhalsen som to U-er 🙂

AnonymBruker
Skrevet
Kakaoen skrev (17 timer siden):

Jeg tenkte på det samme. Husker forrige gang jeg hadde spiral (før jeg var gravid igjen) så kunne jeg jo kjenne trådene til spiralen som lå på livmorhalsen. Hvis det gir mening. Så om jeg var i tvil så kunne jeg kjenne etter om spiralen var der eller ikke. 
Hvis ikke trådene klippes så stikker de vel ned i skjeden? Jeg mener å huske at de skal klippes også krummer de seg på en måte rundt livmorhalsen som to U-er 🙂

Fikk høre nøyaktig det samme! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...