Gjest Ulykkelig bilist Skrevet 15. desember 2005 #1 Skrevet 15. desember 2005 Jeg kjørte på en bil bakfra, og tok derfor på meg all skyld. Det ble skader på min bil, men ikke på noen mennesker, så politiet ga meg ingen bot (de var på stedet). Men nå har personen jeg kjørte på anmeldt meg, og jeg må betale 5000 kr. i bot. Det verste er egentlig ikke pengene (selv om det er mye penger), men hvorfor ble jeg anmeldt? Hva kan ligge bak? "Tjener" motparten noe på dette? Det er jo staten som får pengene... Hva skjer hvis jeg ikke godtar boten? Blir det rettsak? Eller blir saken mest sannsyneligvis henlagt?
Arkana Skrevet 15. desember 2005 #2 Skrevet 15. desember 2005 Vel, jeg hadde ikke blitt glad om du kjørte på meg bakfra. Om jeg hadde anmeldt deg vet jeg ikke. Han som du kjørte på kjenner deg ikke, for alt vi vet er du en dårlig sjåfør som gjentatte ganger tar sjanser og kjører farlig. Derfor er kanskje anmeldelsen og boten et forsåk på få deg til å skjerpe deg og forstå alvoret. Den andre sjåføren kunne fått nakkesleng eller andre skader, det var jo flaks at det bare ble materielle skader. Og selv om det var en engangsforeteelse så er det jo alvorlig likevel. Hva som skjer om du nekter aner jeg ikke. Men jeg kan ikke forstå at saken skulle bli henlagt hvis det er åpenlyst at det er din skyld og du selv har innrømmet det.
Gjest Ulykkelig bilist Skrevet 15. desember 2005 #3 Skrevet 15. desember 2005 Ingen hadde blitt glad for å bli påkjørt, det vet jo jeg også. Jeg spurte for å få svar på spørsmålet, men jeg kan godt begrunne litt, selv om det ikke har så mye med spørsmålet mitt og gjøre. Personen jeg kjørte på sa selv at han bråbremset og skulle kjøre inn en vei for å snu. Brukte ikke blinklys. Men det blir ord mot ord. Kjører man på noen bakfra, er man skyldig (akkurat som hvis man rygger på noen). Om jeg er en god fører eller ikke, trenger vi ikke å diskutere, men personen jeg kjørte på var 19 år. Så jeg tror ikke han tenkte på å gi meg en lærepenge, selv om kanskje foreldrene hans tenkte det? Hører gjerne fra andre (konstruktivt).
Arkana Skrevet 15. desember 2005 #4 Skrevet 15. desember 2005 Vel, jeg aner ikke hvorfor han anmeldte deg, det er det vel bare han som vet. For alt vi vet kan han ha gjort det bare for å være "slem", virkelig gni det inn. Men egentlig har det kanskje ikke så mye å si, for du er nå anmeldt og har fått en bot. Som du sier er man skyldig når man kjører på noen bakfra. Det er kjipt med 5000 kroner i bot. Men, se det på den måten, når du nå husker hvor fælt det var med denne ekstrautgiften for noe som lett kunne vært unngått, så passer du kanskje bedre på fremover? Og da har jo egentlig boten hatt sin hensikt. Forøvrig tror jeg vel du har muligheter for å få boten redusert i allefall?
Gjest Chica Skrevet 15. desember 2005 #5 Skrevet 15. desember 2005 kan det være noe med at hvis vedkommende har anmeldt saken er det lettere i etterkant å kreve erstatning hvis han får nakkeproblemer f.eks? Sånn at krasjen blir registrert på en måte? Vet ikke jeg, bare tenker høyt her...
la_luz Skrevet 15. desember 2005 #6 Skrevet 15. desember 2005 Vi kræsjet, og tenkt evi skulle gi beskjed til politiet tilflle eventule senere personskader. Politiet var der tok navnene våre sa ingen ting. 2 uker snere dumper en bot på 5000 ned i posten. Når vi snakket med politi advokaten sa vel han at.... "det er vel ingne som er så dumme at de ringer politet dersom de kræsjer". Prisen på det er ihvertfall 5000 fikk vi ærfare. ....
Gjest gjest Skrevet 15. desember 2005 #7 Skrevet 15. desember 2005 kan det være noe med at hvis vedkommende har anmeldt saken er det lettere i etterkant å kreve erstatning hvis han får nakkeproblemer f.eks? Sånn at krasjen blir registrert på en måte? Vet ikke jeg, bare tenker høyt her... ← Mannenmin vart påkjørt i fjor. Eg hadde hørt at man bør anmelde ulykka ( sjølv om det er soleklart skyldspm),slik at man kunne få igjen noko på forsikringa om seinskader skulle oppstå. men då vi skulle anmelde det fikk vi beskjed om at det ikkje var nokon vits. Fordi politiet hadde ikkje meir "bevis" en det forsikringsselskapet fikk ( ved innlevering av skademelding), og saka ville då bli henlagt... Så det er ikkje nødvendig å anmelde det for å event. få erstatning for seinskader.....
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2005 #8 Skrevet 15. desember 2005 Jeg kjørte på en bil bakfra, og tok derfor på meg all skyld. Det ble skader på min bil, men ikke på noen mennesker, så politiet ga meg ingen bot (de var på stedet). Men nå har personen jeg kjørte på anmeldt meg, og jeg må betale 5000 kr. i bot. Det verste er egentlig ikke pengene (selv om det er mye penger), men hvorfor ble jeg anmeldt? Hva kan ligge bak? "Tjener" motparten noe på dette? Det er jo staten som får pengene... Hva skjer hvis jeg ikke godtar boten? Blir det rettsak? Eller blir saken mest sannsyneligvis henlagt? ← Når du kjører på noen bakfra ,så er du ikke oppmerksom nok.En fare for andre.Klart du skal ha bot..
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2005 #9 Skrevet 15. desember 2005 Ingen hadde blitt glad for å bli påkjørt, det vet jo jeg også. Jeg spurte for å få svar på spørsmålet, men jeg kan godt begrunne litt, selv om det ikke har så mye med spørsmålet mitt og gjøre. Personen jeg kjørte på sa selv at han bråbremset og skulle kjøre inn en vei for å snu. Brukte ikke blinklys. Men det blir ord mot ord. Kjører man på noen bakfra, er man skyldig (akkurat som hvis man rygger på noen). Om jeg er en god fører eller ikke, trenger vi ikke å diskutere, men personen jeg kjørte på var 19 år. Så jeg tror ikke han tenkte på å gi meg en lærepenge, selv om kanskje foreldrene hans tenkte det? Hører gjerne fra andre (konstruktivt). ← Uansett hva som skjedde, så skal du holde avstand til han foran deg. Han skal ha mulighet til å bremse opp uten å få deg i baken.
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2005 #10 Skrevet 15. desember 2005 Mannenmin vart påkjørt i fjor. Eg hadde hørt at man bør anmelde ulykka ( sjølv om det er soleklart skyldspm),slik at man kunne få igjen noko på forsikringa om seinskader skulle oppstå. men då vi skulle anmelde det fikk vi beskjed om at det ikkje var nokon vits. Fordi politiet hadde ikkje meir "bevis" en det forsikringsselskapet fikk ( ved innlevering av skademelding), og saka ville då bli henlagt... Så det er ikkje nødvendig å anmelde det for å event. få erstatning for seinskader..... ← Ved personskade skal alltid polit kontaktes. Men om personen følte noe ubehag der og da, så måtte de vel kontakte legevakt? Det blir vel vanskelig å bevise noe i etterkant om det var påkjørselen bakfra som hadde skylden? Såfremt det ikke var et skikkelig smell og stor skade på bil da.....da vil jeg tro personen ville ha oppsøkt lege med en gang?
Arkana Skrevet 15. desember 2005 #11 Skrevet 15. desember 2005 Men om personen følte noe ubehag der og da, så måtte de vel kontakte legevakt? Det blir vel vanskelig å bevise noe i etterkant om det var påkjørselen bakfra som hadde skylden? ← Ja, så vidt jeg vet må man til lege innen 48 (?) timer, ellers kan man få problemer med å bevise at skaden kom fra ulykken. Men jeg har aldri hørt at man må anmelde saken for å få evt erstatning.
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2005 #12 Skrevet 15. desember 2005 Ja, så vidt jeg vet må man til lege innen 48 (?) timer, ellers kan man få problemer med å bevise at skaden kom fra ulykken. Men jeg har aldri hørt at man må anmelde saken for å få evt erstatning. ← Det er vel grunnen til at politiet SKAL kontaktes om man er skadet/tror man er skadet. Hjelper lite i ettertid å kreve noe fra forsikringsselskapet.
Gjest Ulykkelig bilist Skrevet 15. desember 2005 #13 Skrevet 15. desember 2005 Forøvrig tror jeg vel du har muligheter for å få boten redusert i allefall? ← Kan man? Hm... Uansett så skal jeg til politiet til uka, så da får vi se. Det rare er at jeg ikke er innkalt til avhør... kan det være noe med at hvis vedkommende har anmeldt saken er det lettere i etterkant å kreve erstatning hvis han får nakkeproblemer f.eks?← Neida, hørte med forsikringsselskapet, og det var ikke derfor. Vi kræsjet, og tenkt evi skulle gi beskjed til politiet tilflle eventule senere personskader. Politiet var der tok navnene våre sa ingen ting. 2 uker snere dumper en bot på 5000 ned i posten. Når vi snakket med politi advokaten sa vel han at.... "det er vel ingne som er så dumme at de ringer politet dersom de kræsjer". Prisen på det er ihvertfall 5000 fikk vi ærfare. .... ← Men dere klagde ikke? Når du kjører på noen bakfra ,så er du ikke oppmerksom nok.En fare for andre.Klart du skal ha bot.. ← Har ingenting med det vi disukterer. Uansett hva som skjedde, så skal du holde avstand til han foran deg. Han skal ha mulighet til å bremse opp uten å få deg i baken. ← Har ingenting med det vi disukterer. Ved personskade skal alltid polit kontaktes. Men om personen følte noe ubehag der og da, så måtte de vel kontakte legevakt? Det blir vel vanskelig å bevise noe i etterkant om det var påkjørselen bakfra som hadde skylden? Såfremt det ikke var et skikkelig smell og stor skade på bil da.....da vil jeg tro personen ville ha oppsøkt lege med en gang? ← Traff i 40 km/t. Ingen kjente noe der og da, annet enn at bilbeltet hadde strammet som det skal. Politiet VAR på stedet (kjørte tilfeldigvis forbi), og han sa at siden det ikke var personskader, så skrev han ikke rapport, og dermed slapp jeg bot. Men så får jeg den dumme boten nå 3 måneder etterpå...
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2005 #14 Skrevet 15. desember 2005 Kan man? Hm... Uansett så skal jeg til politiet til uka, så da får vi se. Det rare er at jeg ikke er innkalt til avhør... Neida, hørte med forsikringsselskapet, og det var ikke derfor. Men dere klagde ikke? Har ingenting med det vi disukterer. Har ingenting med det vi disukterer. Traff i 40 km/t. Ingen kjente noe der og da, annet enn at bilbeltet hadde strammet som det skal. Politiet VAR på stedet (kjørte tilfeldigvis forbi), og han sa at siden det ikke var personskader, så skrev han ikke rapport, og dermed slapp jeg bot. Men så får jeg den dumme boten nå 3 måneder etterpå... ← Har man førerkort så kan "uhell" skje med hvem som helst. Naboen sin sønn på 16 tyvlånte fars bil. Kjørte på lukket område. Helt klart ulovlig. Staraffen ble at han fikk utsettelse på lappen fra den dagen han fylte 18,men så kom det bot til far. Hvorfor?? Forde far ikke hadde oppbevart nøklene på forsvarlig plass i hjemmet. De hang i nøkkelskapet på kjøkkenet deres. En måtte regne med at gutter ville prøve slike ting i en viss alder var svaret.Og da SKAL nøkler oppbevares utilgjengelig for barna.Boten til far var på 3000 kr.
la_luz Skrevet 16. desember 2005 #15 Skrevet 16. desember 2005 Der klagde ikke ? Vi klagde vi. Hadde ikkenoe med saken å gjøre, så lenge vi var årsaken til uykken. overholdt ikke vikplikten i rundkjøring og politiet kom på stedet måtte man betale. Boten var for at vi ikke hadde overholdt vikeplikten.
14062003 Skrevet 17. desember 2005 #16 Skrevet 17. desember 2005 Når du kjører på noen bakfra ,så er du ikke oppmerksom nok.En fare for andre.Klart du skal ha bot.. ← Akkurat hva jeg tenkte å si. Man skal være aktsom i trafikken. Man skal alltid kunne stoppe for den foran - alltid!
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2005 #17 Skrevet 19. desember 2005 Det var da fryktelig så bastante vi var da. Ulykkelig bilist har ganske sikkert såret selvfølelse akkurat nå og trenger mer en klem enn kjeft. Kjørte inn i baken på en annen jeg også, og det hjalp ikke akkurat at han ble rasende. Ja, man skal kunne stoppe, men det er ganske mange ting som kan innvirke på bremselengden, særlig på denne årstiden. Ingen av dere som noen sinne har hatt flaks? En skrens uten at noen kom imot. En annen bilist som har hoppet ut i veien uten å ha overholdt vikeplikten, men veien var tørr og fin slik at du rakk å stoppe. Utforkjøring som ikke skader andre enn deg selv. En forbikjøring mot deg hvor du må stoppe for å at den andre bilen skal komme seg inn igjen. Dersom alle her er så perfekte, så synes jeg det er rart at vi leser om bilulykker hver eneste dag. Forøvrig tror jeg ikke at bot er noen god lærepenge. Det tok et helt år før jeg ble komfortabel med å kjøre bil igjen etter min ulykke. Hvor god sjåfør er jeg når jeg sitter helt anspent, bremser bare jeg ser snurten av et bremselys og kjører i sneglefart? Da hadde du nok blitt ganske sur dersom du kjørte bak meg...
Gjest vsn Skrevet 19. desember 2005 #18 Skrevet 19. desember 2005 Personen jeg kjørte på sa selv at han bråbremset og skulle kjøre inn en vei for å snu. Brukte ikke blinklys. Men det blir ord mot ord. Kjører man på noen bakfra, er man skyldig (akkurat som hvis man rygger på noen). ← Det spiller da ingen rolle om han bråbremset. Du har tydeligvis ligget for nær han. Jeg irriterer meg over bilister som ligger klint opp bak meg. Neste gang kan du jo telle...tusenogen osv. Betal boten, og hold større avstand til bilen foran deg heretter.
Gjest En som har blitt påkjørt bakfra Skrevet 19. desember 2005 #19 Skrevet 19. desember 2005 Jeg ble påkjørt bakfra på sensommeren i år. Men det falt meg aldri inn å anmelde han som kjørte på meg. (Var overhode ikke klar over at jeg kunne det..) Reparasjoner osv gikk naturligvis helt på hans forsikring og egenandel, jeg var t.o.m. hos legen for å sjekke nakken (for sikkerhets skyld), og fikk også dette dekket av forsikringsselskapet. Han som kjørte på meg måtte jo uansett dekke egenandelen.
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2005 #20 Skrevet 20. desember 2005 Neste gang kan du jo telle...tusenogen osv. Betal boten, og hold større avstand til bilen foran deg heretter. Her i Bergen blir en avstand på tre sekunder regnet som en "luke". En hver luke må jo selvsagt utnyttes, så det er ikke få ganger jeg har måtte bråbremse fordi en eller annen dust skulle hoppe ut og ikke klarer å komme opp i 80 km/t umiddelbart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå