AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #41 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg begynte å spare i fond for snart 2 år siden og har nå over 1/2 mill. Over 125 000 av dette et avkastning. Dette gir vel også svaret på hvorfor... Anonymkode: f2158...421 Hvilket fond sparer du i ? Anonymkode: f711e...aee
Rucula Skrevet 8. januar 2023 #42 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg sparer i to fond, en global indeksfond og en norden indeks fond (pga. høy usa del i den globale). Jeg har brukt nedturen til å skyte inn litt ekstra penger i fondene og de har gått ordentlig opp siden. Jeg kunne selvsagt betalt ekstra tilbake på boliglånet men tror ikke at det hadde vært lønnsomt. En transaksjon i global indeks i august 2020 er nå +29% dersom jeg realiserer til tross for alle nedturene i 2021 og 2022. Boliglånet inflasjonsjustert og med høyere rente slår ikke dette. Fastrente sier dere? Til slutt kommer det an på hvor lenge du vil spare, hvor mye risiko du kan tåle og hvor raske du trenger penger tilgjengelige igjen. Penger i fond bør betraktes ganske så låst selv om du kan selge hver dag. Anonymkode: 4d90b...e02 Jeg skjønner ikke dette, hva er det jeg gjør galt. Jeg sparer også i div indeks fond, både dnb og klp. Det er ikke 29% oppgang hos meg altså. De fleste av disse fondene er røde eller står med 1,5 % i pluss. Ikke veldig lukrativt
punkyB Skrevet 8. januar 2023 #43 Skrevet 8. januar 2023 Bombasi skrev (22 timer siden): Har et større beløp stående i ro i fond, men har foreløpig stoppet sparingen pga den økonomiske nedgangen og den høye inflasjonen, for å la sparepengene stå på høyrentekonto inntil videre. Nå må jo muligens noen økonomer arrestere meg , men jeg tenker helt motsatt her . Jeg legger litt ekstra penger i fond nå når de er litt nede for da får man mer for pengene. Sparer langsiktig og før eller senere kommer det en oppsving i markedet og da kan jeg ta ut gevinsten. 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #44 Skrevet 8. januar 2023 Jeg sparer i fond, og har litt over en million investert. Jeg vil ikke være fattig når jeg pensjonerer meg fordi jeg tok opp for mye lån for å finansiere konsum i ung alder (bolig, bil, båt, hytte etc), men prioriterer heller langsiktig investering. Om 20 år vil jeg ha tjent over 4 000 000 i bare ren avkastning, mens Ola Dunk har betalt 1000 000 i renter på lån. Anonymkode: 94fc9...e3e 2
Bombasi Skrevet 8. januar 2023 #45 Skrevet 8. januar 2023 (endret) punkyB skrev (1 time siden): Nå må jo muligens noen økonomer arrestere meg , men jeg tenker helt motsatt her . Jeg legger litt ekstra penger i fond nå når de er litt nede for da får man mer for pengene. Sparer langsiktig og før eller senere kommer det en oppsving i markedet og da kan jeg ta ut gevinsten. Du har helt rett i at man bør investere når det er nedgangstider. Men det er heller ikke galt å følge magefølelsen og stå i ro når man er inne i usedvanlige nedgangstider der bunnen er høyst usikker og risikoen for resesjon er høy. Jeg prøver ikke time'e markedet og er ingen spekulant, og mulig jeg kanskje taper i lengden på å stå i ro nå selv om det hittil har vært smart, men jeg følger magefølelsen min. Det er viktig for meg at jeg har tro på det jeg investerer i, og akkurat nå mener jeg at bunnen ikke er nådd og fremtiden usikker, og jeg ønsker å se ting an videre. Jeg selger dog ikke det jeg allerede har investert. Imellomtiden sparer jeg hver måned på høyrentekonto, og er klar til å skyte dette inn i fond når jeg føler meg klar for det. Endret 8. januar 2023 av Bombasi
Rucula Skrevet 8. januar 2023 #46 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg sparer i fond, og har litt over en million investert. Jeg vil ikke være fattig når jeg pensjonerer meg fordi jeg tok opp for mye lån for å finansiere konsum i ung alder (bolig, bil, båt, hytte etc), men prioriterer heller langsiktig investering. Om 20 år vil jeg ha tjent over 4 000 000 i bare ren avkastning, mens Ola Dunk har betalt 1000 000 i renter på lån. Anonymkode: 94fc9...e3e Det er litt balansegang det der... Du vet jo ikke om du lever om 20 år. Kjipt å ha brukt hele sitt unge liv på å spare da.. Jeg tenker at en mellomting er bra, og man må investere i glede også 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #47 Skrevet 8. januar 2023 Rucula skrev (2 minutter siden): Det er litt balansegang det der... Du vet jo ikke om du lever om 20 år. Kjipt å ha brukt hele sitt unge liv på å spare da.. Jeg tenker at en mellomting er bra, og man må investere i glede også Det er ikke investering, det er konsum. Å kalle et konsum for en investering er noe folk gjør for å føle seg bedre, ettersom alle vet man taper penger på konsum og tjener penger på investering. Da kan man kjøpe konsum, lure seg selv til å tro at man investerer og sove godt om natten. Det er også et triks selgere av konsumentvarer benytter seg av. Anonymkode: 94fc9...e3e
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #48 Skrevet 8. januar 2023 punkyB skrev (1 time siden): Nå må jo muligens noen økonomer arrestere meg , men jeg tenker helt motsatt her . Jeg legger litt ekstra penger i fond nå når de er litt nede for da får man mer for pengene. Sparer langsiktig og før eller senere kommer det en oppsving i markedet og da kan jeg ta ut gevinsten. Jeg er økonom. Og sparer flatt uansett om ting går opp eller ned. For ikke en gang de som jobber med dette klarer å forutse akkurat hva fremtiden bringer. Den eneste gangen jeg har lagt ekstra inn i sparing var da Korona traff, for her kom det en voldsom nedgang i markedene som jeg følte meg ganske trygg på at ville være kortsiktig. Men nå vet jeg ikke, da det er en større og mer sammensatt bølge av hendelser som fører til inflasjon og usikkerhet i markedene. Anonymkode: f71a9...4a7
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #49 Skrevet 8. januar 2023 Rucula skrev (1 time siden): Jeg skjønner ikke dette, hva er det jeg gjør galt. Jeg sparer også i div indeks fond, både dnb og klp. Det er ikke 29% oppgang hos meg altså. De fleste av disse fondene er røde eller står med 1,5 % i pluss. Ikke veldig lukrativt Samme her. Skjønner ikke. Anonymkode: 4a88f...d36
Rucula Skrevet 8. januar 2023 #50 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Det er ikke investering, det er konsum. Å kalle et konsum for en investering er noe folk gjør for å føle seg bedre, ettersom alle vet man taper penger på konsum og tjener penger på investering. Da kan man kjøpe konsum, lure seg selv til å tro at man investerer og sove godt om natten. Det er også et triks selgere av konsumentvarer benytter seg av. Anonymkode: 94fc9...e3e Feks en reise med mange opplevelser er for meg en investering. En ivestering i livet. Det er da jeg er på mitt lykligste. Poenget mitt er balanse, balanse mellom å (prøve) å nyte livet nå og samtidig spare til fremtiden. 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #51 Skrevet 8. januar 2023 Rucula skrev (2 minutter siden): Feks en reise med mange opplevelser er for meg en investering. En ivestering i livet. Det er da jeg er på mitt lykligste. Poenget mitt er balanse, balanse mellom å (prøve) å nyte livet nå og samtidig spare til fremtiden. Du har helt rett, men mange sparer og sparer, og tror de "endelig skal leve" når de er 70. Anonymkode: 4a88f...d36
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #52 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du har helt rett, men mange sparer og sparer, og tror de "endelig skal leve" når de er 70. Anonymkode: 4a88f...d36 Jeg sparer en del for å kunne gå av før, da ventet pensjonsalder nå er 70, med en brøkdel utbetalt av hva jeg har i dag. Samt å ha råd til å reise, og eie en leilighet i varmen. Jeg har sett for mange enten være for dårlige/gamle, eller ha for dårlig råd, når de endelig er ferdig med arbeidslivet. Det sagt, jeg er enig i at det må være en balanse. Jeg reiser blant annet på de turene jeg vil, og vi spiser og bor ganske bra. Men tåler for eksempel at det er litt ekstra stress å dele på en bruktbil. Eneste gangen vi kuttet helt ned til beinet og sparte alt var da vi sparte til egenkapital, men heller det offeret enn år med sparing i et marked der prisene steg og steg. Anonymkode: f71a9...4a7
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #53 Skrevet 8. januar 2023 Sparer kun 1000,- pr mnd i IPS så det er litt ekstra når pensjonsalderen kommer om ca 20 år. Vi har felles nettoinntekt på 63 000,- i mnd og det går til huslån, kommunale avg, strøm, mat og andre løpende utgifter. Foreldrene mine har satt inn 300 tusen i fond da, så blir spennende å se hva det blir til i lengden! 😊 Anonymkode: 4d778...212
Rucula Skrevet 8. januar 2023 #54 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg sparer en del for å kunne gå av før, da ventet pensjonsalder nå er 70, med en brøkdel utbetalt av hva jeg har i dag. Samt å ha råd til å reise, og eie en leilighet i varmen. Jeg har sett for mange enten være for dårlige/gamle, eller ha for dårlig råd, når de endelig er ferdig med arbeidslivet. Det sagt, jeg er enig i at det må være en balanse. Jeg reiser blant annet på de turene jeg vil, og vi spiser og bor ganske bra. Men tåler for eksempel at det er litt ekstra stress å dele på en bruktbil. Eneste gangen vi kuttet helt ned til beinet og sparte alt var da vi sparte til egenkapital, men heller det offeret enn år med sparing i et marked der prisene steg og steg. Anonymkode: f71a9...4a7 Jeg sparer også. Sparer 20 i mnd. 10 i elstra nedbetaling av huslån og 10 i fond. Men fondsparingen er også egenkapital til barna.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #55 Skrevet 8. januar 2023 Bombasi skrev (På 7.1.2023 den 10.46): Har et større beløp stående i ro i fond, men har foreløpig stoppet sparingen pga den økonomiske nedgangen og den høye inflasjonen, for å la sparepengene stå på høyrentekonto inntil videre. Men ja, jeg sparer å fond. punkyB skrev (4 timer siden): Nå må jo muligens noen økonomer arrestere meg , men jeg tenker helt motsatt her . Jeg legger litt ekstra penger i fond nå når de er litt nede for da får man mer for pengene. Sparer langsiktig og før eller senere kommer det en oppsving i markedet og da kan jeg ta ut gevinsten. Jeg tenker det samme. Fond på billigsalg akkurat nå. Og så satser jeg på at det snur om ikke alt for lenge, men jeg trenger ikke pengene før om ca 15 år Anonymkode: f681b...b9c
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #56 Skrevet 8. januar 2023 Vi sparer ca. 6.000 til barna og til pensjon i måneden. Kunne spart mer, men vi sparer ca. 50.000 til husbygging i tillegg. Anonymkode: 2517d...01d
Bombasi Skrevet 8. januar 2023 #57 Skrevet 8. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg tenker det samme. Fond på billigsalg akkurat nå. Og så satser jeg på at det snur om ikke alt for lenge, men jeg trenger ikke pengene før om ca 15 år Anonymkode: f681b...b9c Billigsalg? Det spørs hvordan du ser på det. NASDAQ f.eks har falt 30% på ett år, herav teknologifondene. Men likevel tilsvarer dagens nivå det samme som NASDAQ hadde i slutten av juni 2020, som igjen er en kort tidshorisont. Spørsmålet er om dagens fond er på billigsalg, eller om fondprisene mellom slutten av juni 2020 og i dag var sterkt overpriset, og at dagens nivå egentlig er den mer riktige normalprisen. Det gir mening for meg. For indeksen økte med 50% på litt over ett år, noe som er kunstig mye, og som var av et resultat av en unormal markedsøkonomi i ubalanse. Jeg tror at det kunstige høye nivået i 2021 har ført oss ned til en normalpris nå, og at børsene skal enda mer ned siden ting enda ikke har blitt normalisert. Deretter vil det ta mange, mange år...kanskje så mye som 10-15 år... før vi når opp til den prisen NASDAQ hadde på toppen november 2021. Litt slik vi har sett under andre resesjoner. Og særlig i dot-com-krisen rundt år 2000. Uansett, det er viktig å stå inne med sparepenger. Deretter mener jeg det er viktigere å gjøre det man selv synes er riktig og som man kan leve med. For ingen klarer å time'e markedet, og hva som blir rett å gjøre handler mer om etterpåklokskap. Å "holde" igjennom en nedgangsperiode er derfor ikke et ufornuftig valg, selv om det kanskje historisk sett viser seg at det lønner seg å investere forløpende og "glemme" investeringene. Men hittil har jeg levd godt med valget mitt, og jeg kommer til å følge på med nye investeringer når jeg føler ting har blitt normalisert og at magefølelsen forteller meg at tiden er inne for det. Om jeg taper noen %-er underveis lever jeg for øvrig godt med, men hittil har jeg spart nedgangen på valget mitt. Det sagt, så føler jeg tiden for å gå fra rentesparing til fondinvestering igjen begynner å nærme seg nå. Det vil snu i 2023, og kanskje allerede innen 6 måneder. Mener, tror og gjetter jeg 🤓 Endret 8. januar 2023 av Bombasi
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #58 Skrevet 8. januar 2023 Tydelig at det ikke er gjennomsnittsmordmannen som svarer her når folk svarer de sparer 10-50 tusen i måneden. 😳 Anonymkode: 33ca9...463 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #59 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tydelig at det ikke er gjennomsnittsmordmannen som svarer her når folk svarer de sparer 10-50 tusen i måneden. 😳 Anonymkode: 33ca9...463 Jeg tror gjennomsnittet sparer ca. 1.500 kr i måneden, eller ca. 10 % av inntekten. Etter huset står ferdig, vil vi spare ca. 15.000 til 20.000 i måneden totalt. Det utgjør ca. 12-17 % av samlet inntekt. Etter hvert vil vi få leieinntekter på en utleiedel, og da vil prosenten bli enda nærmere gjennomsnittet om vi ikke velger å spare mer av det. Anonymkode: 2517d...01d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå