Gå til innhold

Sparer DU i fond?

Danseskjørt

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har 4 forskjellige fond, i tillegg til enkeltaksjer.

Har ingen "sparehorisont", jeg investerer bare i ting jeg har tro på kan gi meg mer penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, har fem indeksfond der det går faste trekk hver måned via ASK. 

Primært til pensjon, som privat ansatt vil jeg få en latterlig lav utbetaling om 30 år. Men sparer nok til å kunne kjøpe en leilighet i varmen om noen år. Ellers annen langsiktig sparing. 

Er horisonten under tre år, for eksempel ny bil eller oppussing, spares det på høyrentekonto. 

Anonymkode: f71a9...4a7

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg er en småsparer. 
sparer ca 10 000 i forskjellige fond i mnd.

Det er til barna, til pensjon og noe div. 
Langsiktig sparing 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rucula skrev (15 minutter siden):

Ja, jeg er en småsparer. 
sparer ca 10 000 i forskjellige fond i mnd.

Det er til barna, til pensjon og noe div. 
Langsiktig sparing 

Hvis du er småsparer så er det mange microsparere, meg selv inkludert.

Anonymkode: f681b...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi er begge småsparere. De som sparer 50 i mnd tror jeg også er småsparere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et større beløp stående i ro i fond, men har foreløpig stoppet sparingen pga den økonomiske nedgangen og den høye inflasjonen, for å la sparepengene stå på høyrentekonto inntil videre.

Men ja, jeg sparer å fond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, sparer i fond, men har ikke satt inn noe siden i sommer. Kun fordi økonomien med nytt hus og ny baby krever at vi har både høyere buffer og at vi trenger pengene til både ulønnet permisjon, utstyr og inventar til huset (garderober ect).

Usikker på om vi kommer til å fokusere på fond eller boliglånet framover, men det blir mest sannsynlig boliglånet da vi har mer lån enn ønsket etter å ha solgt på et fallende marked.

Anonymkode: 2347b...e11

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja, jeg sparer i fond med faste månedlige trekk. Sparer langsiktig til pensjon og for å kunne hjelpe barn med egenkapital til bolig.

Kjøper og selger litt enkeltaksjer mer kortsiktig i tillegg. Gevinst fra salg og utbytte fra utbytteaksjer er blitt brukt til nedbetaling av gjeld og reiser. 

Anonymkode: eed2c...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sparer i to fond, en global indeksfond og en norden indeks fond (pga. høy usa del i den globale). Jeg har brukt nedturen til å skyte inn litt ekstra penger i fondene og de har gått ordentlig opp siden. Jeg kunne selvsagt betalt ekstra tilbake på boliglånet men tror ikke at det hadde vært lønnsomt.

En transaksjon i global indeks i august 2020 er nå +29% dersom jeg realiserer til tross for alle nedturene i 2021 og 2022.

Boliglånet inflasjonsjustert og med høyere rente slår ikke dette.

Fastrente sier dere?

Til slutt kommer det an på hvor lenge du vil spare, hvor mye risiko du kan tåle og hvor raske du trenger penger tilgjengelige igjen. Penger i fond bør betraktes ganske så låst selv om du kan selge hver dag.

Anonymkode: 4d90b...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sparer til min egen pensjon. Pluss at mannen sparer til felles pensjon og barnetrygden går til fondssparing som barnet kan bruke til egenkapital. 

Anonymkode: 9de73...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Som jeg skulle sagt det selv🤣

Anonymkode: 339c8...73d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, men foreløpig er det snakk om små månedlige beløp. Mange små blir jo også mye til slutt, men tror jeg må jekke opp tempoet før det blir snakk om betydelige verdier.

Har tidligere spart på BSU, men er straks for gammel nå, og har foreløpig mesteparten av sparepengene mine i vanlig sparekonto på grunn av at inntektene fremover vil bli litt ustabile i forbindelse med ulønnet permisjon etter fødselspermisjon. 

Har alltid vært glad i sparing, men de siste årene har vært dyre, med huskjøp, oppussing samt at vi har prioritert å jobbe litt redusert på grunn av små barn. Vi har god sikkerhet i boligen vår nå og relativt stabile utgifter fremover, så tror nok fint at vi vil klare å prioritere sparing mer når vi er ferdig med småbarnsalderen og jobber mer. 

Anonymkode: 0c0cb...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og hvorfor? Fordi jeg ser på det som det beste og enkleste valget for sparing med lang tidshorisont. 

Anonymkode: 985e0...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...