Gå til innhold

Noen som har fått påvist fettlever? Grad 2?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har egentlig følt meg frisk som en fisk, og drikker kanskje 2 glass vin 4 ganger i året. Lav kolesterol og helt normalt blodsukker. Er litt halvfeit, rett over 90 kg. (166 høy).

Har tatt veldig mye paracet en periode, pga mye hodepine. Alltid trodd at det var bedre enn ibux, men ser at jeg nok har tatt for mye.

Fikk beskjed om å spise lite sukker/ fett, og å ta tran. Men ble veldig usikker på dette. Kan jeg være på vei å ødelegge leveren helt? P-ALAT 50. Har bestilt legetime, men det tar jo 5 uker.

Anonymkode: dba20...56c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fettlever er reversibelt, så følg legens råd. Jeg fikk cirrhose og tro meg når jeg sier at det vil du ikke ha.. 
Ikke se deg blind på alat og asat, leveren kan være nesten død og de verdiene kan være helt normale. Er inr, trombocytter, kreatinin, albumin b.la som brukes for å anslå leverfunksjon. 

En ting til. Når leveren er sliten har du lavt antall blodplater, du blør lett. Da er ibux værre for deg enn paracet, for ibuprofen er blodfortynnende. 

Anonymkode: 3ac60...8fb

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Helt sikker på dette med paracet? 

Sukker har jeg allerede kuttet et års tid, blir værre med fett. Blir jeg unngå planteoljer og umettet fett også?

Skrevet

Fikk beskjed om å gå ned på alt som hadde fett i seg, men skulle jeg ha smør på brødskiva, vekk fra smøreoster, måtte en titte på fettinnholdet på varen. Og legen sa at du bør tygge sakte og mange ganger, da oppfatter hjernen og magen det som at du ikke trenger å overspise middags måltider. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Fettlever er reversibelt, så følg legens råd. Jeg fikk cirrhose og tro meg når jeg sier at det vil du ikke ha.. 
Ikke se deg blind på alat og asat, leveren kan være nesten død og de verdiene kan være helt normale. Er inr, trombocytter, kreatinin, albumin b.la som brukes for å anslå leverfunksjon. 

En ting til. Når leveren er sliten har du lavt antall blodplater, du blør lett. Da er ibux værre for deg enn paracet, for ibuprofen er blodfortynnende. 

Anonymkode: 3ac60...8fb

Ibuprofen er ikke blodfortynnende. Den kan derimot forsterke effekten av blodfortynnende medisiner hvis det tas samtidig

Anonymkode: 99091...4e5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er litt halvfeit, rett over 90 kg. (166 høy).

Sorry, men du er ikke ‘litt halvfeit’. Om du veier 90 kilo har du en BMI på 32,7 og det er fedme. Jeg har selv en BMI på 32,8 og jeg er feit. 
Kutt ned på fett, sukker, tomme karbohydrater osv. Periodisk faste (16/8) kan hjelpe. 

Anonymkode: e29c7...2de

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...