Gå til innhold

Glovarm, men ikke målt temperaturen.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, barnet på halvannet år ble sendt hjem fra bhg med 38,5 i feber. Hun har vært litt pjusk den siste uken, men i dag ble hun altså varmere og sendt hjem.

Nå ved midnatt kjenner jeg hun er glovarm, er så varm at det nesten brenner når jeg tar på henne. Ga Paracet i stikkpille og angrer på at jeg ikke sjekket tempen først, men vet tempen er langt over febergrensen. Hun har også så mye snørr som renner fra nesen at det tyter hun når hun nyser. Så da er det vel bare en forkjølelse?

men er det farlig å ikke måle nøyaktig tall? Skal man alltid vite hva temperaturen er? Er det forskjeller på 39/40/41 mtp kontakte lege?

Anonymkode: 9e15c...d22

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei, barnet på halvannet år ble sendt hjem fra bhg med 38,5 i feber. Hun har vært litt pjusk den siste uken, men i dag ble hun altså varmere og sendt hjem.

Nå ved midnatt kjenner jeg hun er glovarm, er så varm at det nesten brenner når jeg tar på henne. Ga Paracet i stikkpille og angrer på at jeg ikke sjekket tempen først, men vet tempen er langt over febergrensen. Hun har også så mye snørr som renner fra nesen at det tyter hun når hun nyser. Så da er det vel bare en forkjølelse?

men er det farlig å ikke måle nøyaktig tall? Skal man alltid vite hva temperaturen er? Er det forskjeller på 39/40/41 mtp kontakte lege?

Anonymkode: 9e15c...d22

Det kan være forskjell ja. Når det er sagt, ofte opplever jeg at det jeg tenker er glovarm, ikke er opp mot grensa. Det føles bare mer varmt ut. Men viktigste er at den synker med Paracett. Når ga du paracett? Du kan kanskje fremdeles sjekke. Det virker ikke umiddelbart. 

Anonymkode: 77d61...b84

Skrevet

Ikke farlig- men vær sammen  med barnet hele natta, er mitt råd. Kjøl ned nakke og hodebunn med våt og kald klut. Dette hjelper kroppen å sette ned temperaturen. Selv fikk jeg det rådet av AMK da min jente på trebåt fikk høy feber med feberfantasier..

Dette går nok bra.  Ha kluten på i en stund - våt hodet/ håret med «kaldt» vann fra kluten- men ta den bort etter en liten stund. 

Vær sammen med barnet i hele natt❤️

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk tempen nå, da?

Anonymkode: 8c805...21e

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Viktigste er at barnet ikke blir dehydrert. Om barnet ikke får i seg væske og blir slapp ring legevakten ASAP. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sjekk tempen nå, da?

Funker dårlig når barnet har fått febernedsettende. Må ta temp når det er ute av systemet. 

AnonymBruker
Skrevet
WhisperingWind skrev (1 time siden):

Funker dårlig når barnet har fått febernedsettende. Må ta temp når det er ute av systemet. 

Man skal likevel følge med på tempen og se at temperaturen synker. Er ikke alltid at Paracet er nok.

Anonymkode: 30b5c...a63

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta tempen. Følg med på den. Viktig å se at tempen synker ved bruk av Paracet. Et så lite barn klarer jo heller ikke formidle selv hva som er galt, så symptomer må man jo følge med på. En temp på 39 med grei allmentilstand er ikke farlig, men ved temperatur opp mot 41 bør du kontakte lege. 

Anonymkode: 30b5c...a63

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta tempen likevel. Er det fortsatt høy feber etter febernedsettende så vil jo det også være et viktig punkt å ta opp hvis du skal ringe legevakten.

Anonymkode: 99b31...a7d

• Liker 3
Skrevet

Følg med på at feber går ned med paracetten. Du kan ikke gå tilbake i tid.

AnonymBruker
Skrevet
WhisperingWind skrev (11 timer siden):

Så fort som mulig er godt nok når man ikke målte før febernedsettende ble gitt. Dersom feber er så høy som det virker som her, må man jo uansett følge med, selv om febernedsettende er gitt.

AnonymBruker
Skrevet

Allmenntilstanden er viktigere enn den eksakte tempen.

Anonymkode: 4a5cc...699

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Allmenntilstanden er viktigere enn den eksakte tempen.

Anonymkode: 4a5cc...699

Det er jeg forsåvidt enig i, men når barnet kjennes glovarmt, er det nok lurt å følge med på tempen likevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...