AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #1 Skrevet 6. januar 2023 Jeg og faren til barnet vårt på 10 år bor i 5 minutters gåavstand fra hverandre, og det tar ca 5 minutter å gå til skolen fra begge. Det har vi gjort i mange år. Jeg har lyst å flytte til kjæresten min i nabokommunen etterhvert, og dit tar det 10 minutter å kjøre. Jeg vil ikke at sønnen min skal bytte skole, for det vet jeg at han ikke hadde hatt lyst til, og jeg vet hvor viktig venner er i den alderen. Må da faren ha bostedsadresse? Det er ikke noe problem. Det jeg ser kunne blitt ett lite problem er jo at sønnen min måtte blitt kjørt og hentet på skolen hver dag når han er hos meg. Hva de dagene han er ferdig før jeg er ferdig på jobb..? Hvordan gjør dere andre det? Det er vel mange andre som bor lenger fra hverandre også. Anonymkode: 3c2dd...202
fru Alving Skrevet 6. januar 2023 #2 Skrevet 6. januar 2023 Jeg hadde ikke flyttet til nabokommunen og latt barnet ha bostedsadresse hos far. Hvordan skal barnet komme seg til deg etter skole, hva med venner? Er ikke poenget med å bo 5 minutter fra hverandre at gutten skal oppleve å ha de samme omgivelsene? På denne måten kommer garantert barnet til å velge å være mer hos faren over tid. Få kjæresten til å flytte til deg eller vent med å flytte til gutten er så stor at han f.eks kjører moped og kommer seg rundt selv. 13
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #3 Skrevet 6. januar 2023 Er det noen som har erfaring, og ikke bare er bedreviter? Anonymkode: 3c2dd...202
Sententia Skrevet 6. januar 2023 #4 Skrevet 6. januar 2023 Elever som bor i to ulike skolekretser (eller hvertfall kretser med betydelig avstand) har rett på taxi. Jeg har flere elever med delt bosted, og noen få av dem kommer i taxi annenhver uke. 1
Siris Skrevet 6. januar 2023 #5 Skrevet 6. januar 2023 Syns det har fungert fint frem til nå når barnet ikke har sfo lenger. Nå tenker jeg at jeg kommer til å flytte nærmere slik at det blir enklere for barnet. Ellers tenker jeg at det kommer til å bli slik at barnet på sikt kommer til å være mer hos den andre forelderen som bor nærmest venner og skole. Vi har 50/50 og barnet er nå 9 år. Ville tenkt meg godt om før avgjørelsen tas ihvertfall 😊 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #6 Skrevet 6. januar 2023 Så flott at du ikke vil flytte barnet fra skolen❤️ Ville nok hatt bostedsadresse hos far, men ellers går det an å søke om at barnet får fortsette skolegangen på den aktuelle skolen (og satse på at dere får det innvilget). Ellers ville jeg hørt med skolen om de vet hvordan andre foreldre gjør det angående skoleskyss. Det kan tenkes at barnet har rett på buss/taxi. Eventuelt om samboeren din kan hente de dagene du ikke kan hente? Anonymkode: 3de19...eea
Amossa Skrevet 6. januar 2023 #7 Skrevet 6. januar 2023 Sententia skrev (40 minutter siden): Elever som bor i to ulike skolekretser (eller hvertfall kretser med betydelig avstand) har rett på taxi. Jeg har flere elever med delt bosted, og noen få av dem kommer i taxi annenhver uke. Det gjelder i hvert fall ikke der det går buss, tog eller annen offentlig kommunikasjon. 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #8 Skrevet 7. januar 2023 Sententia skrev (10 timer siden): Elever som bor i to ulike skolekretser (eller hvertfall kretser med betydelig avstand) har rett på taxi. Jeg har flere elever med delt bosted, og noen få av dem kommer i taxi annenhver uke. Leste at det gjaldt for de på videregående med over 6 km avstand. Merkelig hvis det bare gjelder videregående elever.. Anonymkode: 3c2dd...202
Eva-Lena Skrevet 7. januar 2023 #9 Skrevet 7. januar 2023 Du ønsker å flytte, da må du løse problemet.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #10 Skrevet 7. januar 2023 Da må barnet ditt ta buss eller annen offentlig kommunikasjon. Er ikke så mange andre løsninger. Anonymkode: 2c54e...fce
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #11 Skrevet 7. januar 2023 Eva-Lena skrev (30 minutter siden): Du ønsker å flytte, da må du løse problemet. Jeesus, kan du ikke bare la være. Jeg har lyst, og jeg tenker på det, men har ikke gjort det enda. Vil høre erfaringer fra andre. Erfaringer, det har ikke du, så da trenger du ikke å skrive. Anonymkode: 3c2dd...202 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #12 Skrevet 7. januar 2023 1. Barnet tar buss hjem til deg etter skolen 2. Barnet drar til far etter skolen og du henter der 3. Kjæresten din flytter til deg Om du flytter bør du ta høyde for at barnet etterhvert mest sannsynlig vil ønske å være mer hos far enn hos deg. På grunn av nærhet til venner og det sosiale han har. Han begynner å bli såpass stor at venner vil bety mer og mer, og foreldrene litt mindre. Og da blir nærhet og enkel tilgjengelighet til venner bli viktig Anonymkode: 223ac...719 8
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #13 Skrevet 7. januar 2023 Sitat Delt bosted Elever som har delt bosted vil være folkeregistret på én adresse selv om de deler tiden mellom to hjem. Formålet med skyssreglene og hensynet til barna det gjelder, tilsier at det avgjørende må være at barnet faktisk bor to steder. For å ha rett til gratis skoleskyss, må elevens opphold hos hver av foreldrene være en rimelig fast, planlagt og regelmessig ordning, og ikke improviserte enkeltbesøk. Det er ikke et krav om at barnet bor like mye i hvert av hjemmene. Elever med to hjem vil kunne ha rett til skyss til og fra begge hjemmene, selv om det ene hjemmet ligger i en annen kommune eller i et annet fylke enn skolen eleven går på. Departementet har uttalt at dette er en konsekvens av at en elev bare kan gå på en skole, selv om eleven kan bo på to steder. Vurderingen av om eleven har rett til skyss, hva som er akseptabel reisetid og hva som er forsvarlig skyss skal gjøres selvstendig og konkret for begge hjemmene. Der eleven har delt bosted og daglig skyss til et av hjemmene ikke vil være forsvarlig, må foreldrene enten selv ordne skyss, revurdere barnets bosituasjon eller innlosjere barnet. https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/skoleskyss/udir-2-2019-retten-til-skyss1/4.-hvor-bor-eleven/ Anonymkode: f53a4...4dc
Mandalorian Skrevet 7. januar 2023 #14 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Leste at det gjaldt for de på videregående med over 6 km avstand. Merkelig hvis det bare gjelder videregående elever.. Anonymkode: 3c2dd...202 https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/skole-og-opplaring/skyss/elev-i-grunnskolen/lang-skolevei/?path=cehlillcehlimf 2-10. klasse= over 4 km målt fra inngangsdør. Fylkeskommunen som innvilger søknad fra skolen til sønnen. Skolen har ansvar for å søke i det samme som mor evnt har adresse over 4km fra skolen😊👍🏼
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #15 Skrevet 7. januar 2023 Eva-Lena skrev (58 minutter siden): Du ønsker å flytte, da må du løse problemet. Er vel det hun prøver på med denne tråden da, få innspill på hvordan hun kan løse det. Her vi bor så får iallfall barnet taxi til mor/far i annen kommune. Anonymkode: 4d603...5ff
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #16 Skrevet 7. januar 2023 Det høres jo ideelt ut slik dere har det, så jeg ville nok drøyd en eventuell flytting lengst mulig, til barnet går på ungdomsskolen f.eks, og flere er mer mobile/tar kollektivt, bor forskjellige steder. Vi bor i Oslo, og på barneskolen bor alle i umiddelbar nærhet til skolen, på ungdomsskolen «pendler» mange, og mine barn reiser kollektivt rundt omkring for å henge med klassekamerater. På småstedet der jeg kommer fra var det også slik, der busset jo over halve skolen på ungdomsskolen, ingen på barneskolen. For deg og sønnen må det da være mye bedre at kjæresten flytter til dere, eventuelt at dere finner noe nytt i nærheten av skole/far. Eller bare vær særboere, det er jo ikke en uoverkommelig avstand og hensynet til sønn bør veie veldig tungt. Anonymkode: 2965e...a78 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #17 Skrevet 7. januar 2023 I min kommune er det borstedsadresse som bestemmer hvilken skole barnet skal gå på. Mine måtte bytte skole når vi flyttet 20 meter over grensa for barneskolen (innen samme kommune og kort gåavstand). En venn av meg har 50/50 og bor i ene enden av kommunen og far i andre enden. Når mor flyttet skulle far ha bostedsadressen så barnet kunne fortsette på samme skole. Det barnet er sååå ensomt de ukene det er hos mor, du aner ikke. Tenk på at barnet mister hele sitt nettverk når det oppholder seg langt fra skolen. Du kan kjøre til venner men det krever avtaler på forhånd og er ikke det samme som at barnet kan være fritt med venner. Anonymkode: c8456...24d 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #18 Skrevet 7. januar 2023 Du er egoistisk… Anonymkode: fbc5a...0b5 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #19 Skrevet 7. januar 2023 Kjæresten min har to barn og ett stor hus, derfor ville jeg flyttet inn til han mens jeg eventuelt leide ut min leilighet. Barnet mitt har i mange år vært litt mer hos faren, mest sannsynlig fordi han er av samme kjønn og de er litt mer like. Barnet sitter mye inne og spiller, og har da kontakt med vennene skne på drn måten. Ville og kjørt han hvis han ville være med venner. Takk til dere som har kommet med erfaringer og råd. Jeg vil jo drøye det lengst mulig pga barnet, de er jo det viktigste. Dere andre som bare kommer med tull, vær så snill og hold dere unna. Anonymkode: 3c2dd...202
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #20 Skrevet 7. januar 2023 Mitt barn bor hos meg, men er hos far, dom bor i nabokommunen, annenhver helg fre-tirs. Hun får taxi til og fra skolen. Anonymkode: 03dba...9d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå