Gå til innhold

Hvorfor/hvorfor ikke velger dere samtykke til bildedeling i barnehagen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser man får spørsmål om dette når barnet starter i barnehagen, hva har dere valgt og hva er årsaken til valget?

Anonymkode: 11e3c...336

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bildedeiling som i bruk i barnehagen OK, ikke deling på nettet. 

Anonymkode: b8626...57c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Svarte først nei til dette, både internt i appen og til bruk på nettet. Men tror barnet ville blitt lei seg for at de aldri tok bilder av h*n, og så sjekket jeg personvernerklæringen og sikkerheten i appen som brukes, og godkjente bilder i appen. Det er også koselig å se noen bilder av barnehagehverdagen. 

Anonymkode: 16657...2d2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Greit til internt bruk, men ingen får legge bilder av ungene mine på nett. Ungene er for små til å skjønne og ta stilling til det, så da velger jeg at det gjør vi ikke. Hvem vet hvor de havner… 

Men jeg vil gjerne at det fins bilder av mine barn i både egne og andres barnehagebøker, som de får når de slutter. Derfor er det greit med internt bruk. 

Anonymkode: 15200...173

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå vet ikke jeg hva de gjør i deres barnehage. Men de bildene som blir tatt av barna og lagt ut på Facebook i vår barnehage er alltid bakfra og lang avstand eller kun hender så man ser jo ikke hvem det er, ofte jeg ikke kjenner igjen egene barn selvom jeg vet hva de har på seg for alle barn har så like klær 🙈

Barnehagen vår har ikke app. Men tv skjerm i garderoben vi ser bilder som har tatt og barna syntes det er kjempe gøy når det kommer bilder av de og de kan fortelle. Disse bildene er jo kun internt.

Anonymkode: a0fb4...33a

Skrevet

Velger å samtykke. Synes det er koselig å se bilder fra hverdagen i barnehagen i ulike settinger. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Samtykker til internt bruk, men ikke ekstern bruk som undervisningsmateriell, medier osv. Vil ikke at bilder av mine barn skal ut på nett, det handler også om hvilket yrke og profil jeg har. 

Anonymkode: e5bf4...8d7

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Har inntrykk av at de fleste sier ja til intern bruk, men at flere reserverer seg mot ekstern bruk.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har sagt ja til intern bruk, men så lite som mulig. Nei til ekstern bruk. Dette etter vi oppdaget at mannen til en nær venninne er pedofil, så etter det stoler jeg ikke på noen. Han følger alle avisene i området også, og vil ikke gi han tilgang til mine barn (har skjedd 1 gang at de egentlig skulle komme i avisen, men ble brukt et bilde av selve barnehagen i stede).

Anonymkode: 8dbd5...ddc

AnonymBruker
Skrevet

Svart nei. Jeg blir spurt dersom det er aktuelt å dele bilder

Anonymkode: a3141...127

AnonymBruker
Skrevet

Svart ja til internbruk, nei til publisering i offentlighet. Synes barnet skal få styre sin egen eksponering som individ i ett samfunn. Så lenge barnet er lite kan ikke barnet ta valget. Når barnet blir eldre, skal barnet få velge hva det vil gjøre.

Anonymkode: 07667...22c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja til internt, nei til offentlig. Legger ikke ut av dem selv. De er for små til å ta stilling til det selv. Jeg ønsker ikke bilder av meg selv heller på nett. 

Anonymkode: 3eae1...003

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samtykker ikke til deling pga barnets personvern. 

Anonymkode: 6d848...bb2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har takket nei til at de kan dele bilder av barna på nett. De bruker facebook, og selvom gruppen er privat og mest sannsynlig har nok ingen interesse av uskyldige bilder, men jeg er bare redd. Jeg deler ikke bilder av barna mine på nett. Det kan de velge selv når de blir større..

Anonymkode: d6c0a...1ef

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sagt nei. Til både internt og eksternt bruk. Jeg er ikke redd for noe. Men jeg liker ikke den konstante bildedelingen av glansbilder i samfunnet. Jeg synes det er unødvendig, og i hvert fall i barnehagen! Og barnet selv er ikke samtykkekompetent.

Dessuten irriterer det meg at barnehagen spyr ut bilder av unger i bleier og søte, oppstilte portrettbilder, og ut over disse bildene og noen korte ord ved henting og levering er det umulig å få noe mer info om hva de har gjort ila. dagen/uka. Mye bedre med eldste som har begynt i skolen; mer tekst mindre bilder. 

Anonymkode: 81038...11a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnehagen vår deler ikke bilder på nett, når jeg tenker meg om så har de verken Facebook-side eller hjemmeside, så det som eventuelt tas av bilder blir lagt inn i appen de bruker. På bildene som brukes i månedens nyhetsbrev har barna ryggen til, men på bilder som bare deles med foreldrene har de innimellom tatt med ansiktet. Har godtatt til det. :) 

Anonymkode: b5d78...42d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.1.2023 den 20.17):

Jeg har sagt nei. Til både internt og eksternt bruk. Jeg er ikke redd for noe. Men jeg liker ikke den konstante bildedelingen av glansbilder i samfunnet. Jeg synes det er unødvendig, og i hvert fall i barnehagen! Og barnet selv er ikke samtykkekompetent.

Dessuten irriterer det meg at barnehagen spyr ut bilder av unger i bleier og søte, oppstilte portrettbilder, og ut over disse bildene og noen korte ord ved henting og levering er det umulig å få noe mer info om hva de har gjort ila. dagen/uka. Mye bedre med eldste som har begynt i skolen; mer tekst mindre bilder. 

Anonymkode: 81038...11a

Godt skrevet. Helt enig. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid tillatt. Ungene synes det er så stas å se, og de husker og kan fortelle. Lokalavisa er også stas, og de er alltid respektfulle. På Facebook kommer det bare bilder der barna ikke kan kjennes igjen.

Anonymkode: 0f44c...9cd

AnonymBruker
Skrevet

For oss har det vært en selvfølge å takke ja til at de kan ta bilder av ungen og distribuere til foreldrene - IKKE på nettet, da, men på epost/app, o.l. 

Nitrist å ikke ha noe bilder av hva ungene gjør på i bhg. Det siste halvåret har det vært fryktelig mye bemanningstull i vår bhg, og de ansatte har ikke delt noen bilder fra avdelingen ett av barna mine går på. De har ikke tid, osv. Og det er jo bare kjempetrist. 

Anonymkode: 873f0...939

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...