AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #1 Skrevet 6. januar 2023 Har hørt at kommunale barnehager ikke har app, i hvertfall ikke i vår kommune. Noen som vet årsak til slikt? Og hvordan kommuniserer de med foreldre da, kun viktige beskjeder pr mail? I nåværende barnehage får vi påminnelse om turdager eller annen aktivitet, dagen før, og påminnelse om planleggingsdager flere ganger før dagen plutselig er der. Kort informasjon om f.eks vannstenging, strømbrudd etc og oppdateringer rundt kommer der. Bilder legges ut på en stengt facebookgruppe, som også foreldre kan bruke seg i mellom til å avtale aketurer eller strandtur på fritiden. Og så videre. I tillegg blir jo all informasjon om mat, bleieskift, sovnet- og våknet, og annen informasjon lagt på appen. Men vi har valgt en annen barnehage til yngste, som begynner i august, siden storebror begynner på skolen og denne bhg er nærmere. Jeg er av typen som heller vil ha for mye informasjon, enn for lite, og jeg satt veldig pris på oversikten på appen da eldste begynte. Anonymkode: 0e85f...dd7
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #2 Skrevet 6. januar 2023 Vet ikke, men ut fra det du beskriver, så høres det ut som en hel del jobb å skulle drive å oppdatere og skrive meldinger om hver enkelt barn på den måten. Mat, bleieskift, soving.. Har ikke fått beskjeder om sånt før barnehagen innførte app en gang, og det tar vel mer tid å plotte ting inn på tlf enn å ta en rask prat med foreldre ved henting... Skjønner godt at ansatte ikke har tid til å styre på med telefonen i en travel hverdag. Vår kommunale bhg innførte app siste året min gikk der. Jeg har ikke smarttlf og synes derfor naturligvis at e-post er langt bedre. Savnet bilder av siste året, som de andre fikk i appen.) Er facebook helt trygt forresten med tanke på personvern?) Vet ikke hvor detaljert de gikk til verks her i appen, men tror ikke det er vanlig å få beskjeder på det nivået du nevner (?) Et annet poeng, er at når overgang til skole diskuteres, så er det ganske mange som savner jevnlige oppdateringer om barnet fra bhg (altså ikke detaljerte tider om soving, hvor mye barnet har spist og om de har skiftet bleie, men jeg tenker mer på hva de har gjort i løpet av dagen som gruppe). Jeg merket ikke noe til overgangen fordi jeg ikke fikk noe særlig info ved henting, verken før eller etter de innførte app. Tror kanskje overgangen til skole kan oppleves som hard når man er vant med detaljerte oppdateringer og påminninger. Kanskje. Anonymkode: 7ecfb...325 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #3 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vet ikke, men ut fra det du beskriver, så høres det ut som en hel del jobb å skulle drive å oppdatere og skrive meldinger om hver enkelt barn på den måten. Mat, bleieskift, soving.. Har ikke fått beskjeder om sånt før barnehagen innførte app en gang, og det tar vel mer tid å plotte ting inn på tlf enn å ta en rask prat med foreldre ved henting... Skjønner godt at ansatte ikke har tid til å styre på med telefonen i en travel hverdag. Vår kommunale bhg innførte app siste året min gikk der. Jeg har ikke smarttlf og synes derfor naturligvis at e-post er langt bedre. Savnet bilder av siste året, som de andre fikk i appen.) Er facebook helt trygt forresten med tanke på personvern?) Vet ikke hvor detaljert de gikk til verks her i appen, men tror ikke det er vanlig å få beskjeder på det nivået du nevner (?) Et annet poeng, er at når overgang til skole diskuteres, så er det ganske mange som savner jevnlige oppdateringer om barnet fra bhg (altså ikke detaljerte tider om soving, hvor mye barnet har spist og om de har skiftet bleie, men jeg tenker mer på hva de har gjort i løpet av dagen som gruppe). Jeg merket ikke noe til overgangen fordi jeg ikke fikk noe særlig info ved henting, verken før eller etter de innførte app. Tror kanskje overgangen til skole kan oppleves som hard når man er vant med detaljerte oppdateringer og påminninger. Kanskje. Anonymkode: 7ecfb...325 Det er småbarnsavdelingen som detaljnoterer til den grad om søvn, bleieskift og mat. Naturlig nok. Men den resterende informasjonen om småting som er kjekt for oss foreldre å huske på kommer på app eller facebook, viktige annonseringer kommer selvsagt på mail i tillegg, og bildene åpenbart. Hvor deler man bilder om de ikke bruker facebook eller app? Om facebook er 100% trygt er det nok ikke, det er ingen medier på mobilen, men jeg har ønsket bildene til appen siden den føles tryggere. Andre foreldre foretrekker derimot facebook, sikkert for enkelhetens skyld. Anonymkode: 0e85f...dd7
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #4 Skrevet 7. januar 2023 Jeg har kun vært i privat barnehage, og er enig i at app er kjempepraktisk (fikk ikke detaljert rapport, men om det var noe unormalt ang bleier / spising, så fikk jeg jo beskjed ved henting, og så kunne jeg jo spørre da om det var noe jeg lurte på) Men kan jo hende at noen kommunale barnehager har det? Verden går jo videre. Skoler har det jo, og de er jo kommunale Anonymkode: b2fee...e53
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #5 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har kun vært i privat barnehage, og er enig i at app er kjempepraktisk (fikk ikke detaljert rapport, men om det var noe unormalt ang bleier / spising, så fikk jeg jo beskjed ved henting, og så kunne jeg jo spørre da om det var noe jeg lurte på) Men kan jo hende at noen kommunale barnehager har det? Verden går jo videre. Skoler har det jo, og de er jo kommunale Anonymkode: b2fee...e53 Ikke sant, det er veldig kjekt, og jeg tror ikke det er veldig tidtakende egentlig, men det krever jo selvsagt at hele personalgruppen lærer seg appen. Så jeg tror det handler om kostnad, men er en app og et abonnement på appen egentlig så dyrt? Det tror jeg heller ikke. Men i vår kommune er det kun to kommunale barnehager, av mange private, og det er ikke store barnehagene, så jeg tror det bare ikke har vært en "kampsak".. Anonymkode: 0e85f...dd7
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #6 Skrevet 7. januar 2023 Min erfaring er at app ikke er noe å trakte etter, fører bare til mindre kommunikasjon med de menneskene man gjerne vil kommunisere litt rundt barnet med. På småbarnsavdeling har jeg opplevd at de har skrevet ned sovetider og bleieskift på et fysisk skjema, som man bare kunne sjekke. Alt annet foretrekker jeg å snakke med dem personlig om, det er ikke alt som er like viktig for meg å vite - for min del var det unødvendig å høre at barnet mitt ikke sov under hvilestund over en lang, lang periode (vil da bare få beskjed om det plutselig avviker fra normalen), men om hun hadde spist godt og av hva var veldig interessant da hun spiste dårlig hjemme f.eks. I vår ikke-så-digitale barnehage minnet de på større ting (som f.eks planleggingsdag eller karneval) på tavlen i garderoben, men ikke mer dagligdagse ting som turdag f.eks. Men det går veldig fint, de fleste barnehager har jo litt rutiner, og i verste fall får man legge til avvik i egen kalender så man er sikker på å huske det. Anonymkode: 14727...b7b 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #7 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ikke sant, det er veldig kjekt, og jeg tror ikke det er veldig tidtakende egentlig, men det krever jo selvsagt at hele personalgruppen lærer seg appen. Så jeg tror det handler om kostnad, men er en app og et abonnement på appen egentlig så dyrt? Det tror jeg heller ikke. Men i vår kommune er det kun to kommunale barnehager, av mange private, og det er ikke store barnehagene, så jeg tror det bare ikke har vært en "kampsak".. Anonymkode: 0e85f...dd7 Jo selvsagt er det tidkrevende. 13 unger som legges til forskjellig tid, bleieskift , innlegg om hva har vi gjort i dag. Det tar MYE tid Anonymkode: b0fcc...d48
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #8 Skrevet 7. januar 2023 De kommunale i kommunen her har app. jeg som mor synes det er unødvendig å få info om bleieskift feks, ikke trenger jeg å vite fra mår til når han sov heller, holder å si han sov en time ca. Anonymkode: b0fcc...d48
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #9 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo selvsagt er det tidkrevende. 13 unger som legges til forskjellig tid, bleieskift , innlegg om hva har vi gjort i dag. Det tar MYE tid Anonymkode: b0fcc...d48 Sammenlignet med å notere dette for hand ned på et skjema, er det overhodet ikke tidkrevende. Men isolert sett er det tidtakende å dokumentere dagen, men det skal jo gjøres på ett vis. Noen tastetrykk her og der eller skriftlig okke som. Anonymkode: 0e85f...dd7
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #10 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Sammenlignet med å notere dette for hand ned på et skjema, er det overhodet ikke tidkrevende. Men isolert sett er det tidtakende å dokumentere dagen, men det skal jo gjøres på ett vis. Noen tastetrykk her og der eller skriftlig okke som. Anonymkode: 0e85f...dd7 Man skriver ikke like mye da som man noterer i app. Anonymkode: b0fcc...d48
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #11 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Man skriver ikke like mye da som man noterer i app. Anonymkode: b0fcc...d48 Hæ? 😂 På appen kan man krysse av for bleieskift, sover, våknet etc. Man skriver mao ingenting om man ikke velger det. Så kan man skrive "måltid, to brødskiver" etc i stedet. Du kan ikke for alvor mene at det tar lengre tid å skrive det på en app enn i en bok, sett bort fra hvis man ellers bruker Doro. Anonymkode: 0e85f...dd7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå