AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #1 Skrevet 6. januar 2023 Hvilke symptomer hadde du som gjorde at du ba om utredning? Hvilke utredning gjorde de? Hvor lang tid tok det? Har du fått riktig hjelp til å begrense smertene? Hvor gammel var du da det begynte? Anonymkode: e1441...447
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #2 Skrevet 6. januar 2023 Vondt i ledd, særlig fingre, håndledd, tær, hofte og knær. Skulder. Vondt ganske mange år før jeg sjekket det ut, har fortsatt ikke sett noe på de store leddene på røntgen/MR, men fingre, tær og håndledd har artrose. Tror det ble sett på UL. Jeg var vel 39 da artrose ble slått fast. Går ikke på medisiner nå, men jeg gikk lenge på kortisontabletter og Vimovo. Skal til lege og be om henvisning igjen, det blir bare verre. Utsetter det litt da jeg vet det er så lite å gjøre. Anonymkode: 0fa96...ec3 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #3 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vet du hvorfor du fikk artrose? Har det noe med spising å gjøre? Anonymkode: 8c297...311 Ikke meg du siterer, men artrose er jo "slitasjegikt", altså leddpåkjenninger. Det har ingenting med maten å gjøre. Anonymkode: 853a7...1b4 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #4 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Vondt i ledd, særlig fingre, håndledd, tær, hofte og knær. Skulder. Vondt ganske mange år før jeg sjekket det ut, har fortsatt ikke sett noe på de store leddene på røntgen/MR, men fingre, tær og håndledd har artrose. Tror det ble sett på UL. Jeg var vel 39 da artrose ble slått fast. Går ikke på medisiner nå, men jeg gikk lenge på kortisontabletter og Vimovo. Skal til lege og be om henvisning igjen, det blir bare verre. Utsetter det litt da jeg vet det er så lite å gjøre. Anonymkode: 0fa96...ec3 Jeg er 30 og blir bare verre. Syns det er ganske tungt å ta det innover seg Anonymkode: e1441...447 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #5 Skrevet 7. januar 2023 Er kvinne 49 år. Hatt vonde knær, særlig høyre de siste 15 årene, tenkt det var mange år på håndballbanen og slitasje som var årsaken. For to år siden ble venstre kne veldig vondt og jeg fikk henvisning til MR og møte med ortoped på LHL-Sykehuset på Jessheim. De akutte smertene var forårsaket av en Bakers cyste som lakk ned i benet, og de oppdaget artrose nivå 2-3 (4 er værst) i begge knær. Fikk timer hos fysioterapi for å bygge opp støttende musklatur og gjøre øvelser. Burde fortsatt med det og egentrening på treningssenter men kommer meg ikke dit, det er såå kjedelig. Burde også gå ned 20 kilo for å avlaste knær, klarer ikke det heller. I de mest smertefulle periodene har jeg gått på Vimovo, noen ganger kombinert med paracet. Nå lever jeg med stivheten og smertene, jobber 100% og innser at jeg aldri mer kan løpe igjen. Anonymkode: e9a1f...4d8
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #6 Skrevet 8. januar 2023 Pappa har artrose i begge knærne, men bare plager fra det ene. Var 55 når han fikk det påvist, men hadde slitt med kneet i flere år før han dro til ortoped. Han hadde ingen symptomer utover smerter. Fikk gradvis mer og mer vondt i kneet, først etter trening og etter hvert vedvarte det med smertetopper under trening. Forsøkte en lang stund å trene på måter som var snillt for knærne. Det hjalp i begynnelsen, men etter hvert hjalp ikke det lengre heller. Han dro da til en privat ortoped, som mistenkte artrose og sendte han for å ta bilder for å bekrefte det. Ikke overvektig og godt trent, men spilte tidligere basket på høyt nivå og har hatt en del skader i knærne opp igjennom på grunn av det, så ortopeden mente han nok hadde brukt opp knærne på banen. Tar smertestillende ved behov og tilpasser treningen etter hva kneet orker. Løping begrenses veldig, men en kort joggetur en gang i uka i skogen om sommeren går greit. Eneste han ikke kan gjøre i det hele tatt er å kjøre offpiste. Den tunge snøen blir for tungt for knærne. Hender han ikke klarer å motstå fristelsen, men angrer veldig etterpå, haha. Anonymkode: 94ef3...bd5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #7 Skrevet 8. januar 2023 Jeg har akkurat fått påvist fasetleddartrose. Det er i ryggen. 41 år. Uvisst hvorfor. Stusselig uansett😞 Anonymkode: 705ff...188 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #8 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Pappa har artrose i begge knærne, men bare plager fra det ene. Var 55 når han fikk det påvist, men hadde slitt med kneet i flere år før han dro til ortoped. Han hadde ingen symptomer utover smerter. Fikk gradvis mer og mer vondt i kneet, først etter trening og etter hvert vedvarte det med smertetopper under trening. Forsøkte en lang stund å trene på måter som var snillt for knærne. Det hjalp i begynnelsen, men etter hvert hjalp ikke det lengre heller. Han dro da til en privat ortoped, som mistenkte artrose og sendte han for å ta bilder for å bekrefte det. Ikke overvektig og godt trent, men spilte tidligere basket på høyt nivå og har hatt en del skader i knærne opp igjennom på grunn av det, så ortopeden mente han nok hadde brukt opp knærne på banen. Tar smertestillende ved behov og tilpasser treningen etter hva kneet orker. Løping begrenses veldig, men en kort joggetur en gang i uka i skogen om sommeren går greit. Eneste han ikke kan gjøre i det hele tatt er å kjøre offpiste. Den tunge snøen blir for tungt for knærne. Hender han ikke klarer å motstå fristelsen, men angrer veldig etterpå, haha. Anonymkode: 94ef3...bd5 Jeg har også trent idrett på toppnivå, så de tror det kan være noe derfra på meg også. Anonymkode: e1441...447
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #9 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har akkurat fått påvist fasetleddartrose. Det er i ryggen. 41 år. Uvisst hvorfor. Stusselig uansett😞 Anonymkode: 705ff...188 Hittil har jeg det i tær, knær, fingrene, skuldrene og albuer. Det er ofte det brenner i ryggen, men ikke påvist noe der ennå. Det er vondt stort sett hele tiden, selv med paracet, trening og øvelser. Jeg er litt under normalvekt så det er ikke noe problem med vekten heller. Jeg har derimot jobbet i hardt fysisk yrke i alle år, samt idrett på topp nivå og traumer i barndom. Så de tror det stammer fra alt det samlet. Noen dager klarer jeg ikke å holde mobilen eller rattet i bilen pga smerter. Jeg må be 5 åringen om å åpne glass og flasker i blant. Jeg kan ikke leke på gulvet med den som er yngre. På jobb tar jeg pause hver time. Jeg håper virkelig det finnes noe som kan dempe smertene så jeg kan fungere i jobb en stund til. Anonymkode: e1441...447 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #10 Skrevet 8. januar 2023 Fikk artose som 54-åring. Ikke synlig på røntgen, selv om det er veldig synlig utenpå. Det verker og er smertefullt i perioder, men ikke så mye at jeg ønsker å bruke Vimovo, som jeg fikk resept på. Har også mye smerter i knær, hofter, skuldre og nakke, men vet ikke om det skyldes artrose eller andre ting, i og med at ingenting synes på røntgen. Merker ikke forskjell på smerter i forhold til feks været eller mat, men vet mange mener det hjelper å spise ren mat (råvarer) og å kutte sukker. Anonymkode: 8de49...1ab
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #11 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fikk artose som 54-åring. Ikke synlig på røntgen, selv om det er veldig synlig utenpå. Det verker og er smertefullt i perioder, men ikke så mye at jeg ønsker å bruke Vimovo, som jeg fikk resept på. Har også mye smerter i knær, hofter, skuldre og nakke, men vet ikke om det skyldes artrose eller andre ting, i og med at ingenting synes på røntgen. Merker ikke forskjell på smerter i forhold til feks været eller mat, men vet mange mener det hjelper å spise ren mat (råvarer) og å kutte sukker. Anonymkode: 8de49...1ab Glemte å skrive at det er i fingrene det er påvist ☺️ Anonymkode: 8de49...1ab
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #12 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Fikk artose som 54-åring. Ikke synlig på røntgen, selv om det er veldig synlig utenpå. Det verker og er smertefullt i perioder, men ikke så mye at jeg ønsker å bruke Vimovo, som jeg fikk resept på. Har også mye smerter i knær, hofter, skuldre og nakke, men vet ikke om det skyldes artrose eller andre ting, i og med at ingenting synes på røntgen. Merker ikke forskjell på smerter i forhold til feks været eller mat, men vet mange mener det hjelper å spise ren mat (råvarer) og å kutte sukker. Anonymkode: 8de49...1ab Jeg ser mange anbefaler et vist kosthold for det er jo rene vidunderet. Pga problemer med magen har jeg spist ren mat og lite sukker i mange år allerede. Så det hjelper nok ikke for alle. Anonymkode: e1441...447
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå