AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #1 Skrevet 6. januar 2023 Jeg er for tiden sykmeldt samtidig som jeg har gått opp ganske mye i lønn nå i årsskifte. Det er arbeidsplassen som betaler ut lønn etter de første 14 eller 16 dagene (husker ikke hva det står på nav). Da går jeg så klart ut i fra at jeg får utbetalt lønna jeg ville fått for den mnd, dermed vil permisjonspengene være et gjennomsnitt av dette og jeg «taper» ikke noe på å ha blitt gravid og sykmeldt. Så lurer jeg på hvis jeg skulle gått over til svangerskapspenger, da er det kun nav som betaler. Vil de da betale den lønna jeg skulle hatt eller et gjennomsnitt av tidligere mnd? I såfall vil jeg tape store summer om jeg skal ha samme lønn hele det neste året, som jeg hadde i fjor. Anonymkode: 4cfb7...d72
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #2 Skrevet 6. januar 2023 Du må minimum 1 dag tilbake i jobb for at lønnsøkningen skal telle med. Anonymkode: 609ee...e76
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #3 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Du må minimum 1 dag tilbake i jobb for at lønnsøkningen skal telle med. Anonymkode: 609ee...e76 Gjelder det sykepenger og svangerskapspenger? Anonymkode: 4cfb7...d72
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #4 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gjelder det sykepenger og svangerskapspenger? Anonymkode: 4cfb7...d72 Fra overgang fra en stønad til en annen følger inntekten som var før første fraværsdag. Du må være tilbake i jobb for å endre skjæringstidspunktet, minimum 1 dag. Også ved sykemelding, da sykepengegrunnlaget skal regnes fra de siste 3 mnd før første fraværsdag - de 16 dagene skal ikke telles med i inntekten arbeidsgiver opplyser NAV om. Anonymkode: 609ee...e76
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #5 Skrevet 6. januar 2023 Du må väre tilbake i jobb en dag for å få med deg den nye lönnsökningen. Sykepengene blir beregnet ut ifra det du har jobbet tidligere. Anonymkode: 49320...db6
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #6 Skrevet 6. januar 2023 Ingenting er skrevet i stein. Jeg gikk opp i lønn under sist permisjon (lønnsoppgjør). Arbeidsgiver betaler meg som normalt og får refundert fra nav. Jeg fikk altså lønnsøkningen også, selv om denne gjaldt fra en dato etter påbegynt permisjon. Arbeidsgiver får dog kun refundert det beløpet foreldrepengene i utgangspunktet ble regnet fra. Anonymkode: e6be6...332 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #7 Skrevet 7. januar 2023 Jeg har ikke vært i jobb men har hatt ferie, altså lønnet ferie. Vil det telle som arbeidsdager? Anonymkode: 4cfb7...d72
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #8 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er for tiden sykmeldt samtidig som jeg har gått opp ganske mye i lønn nå i årsskifte. Det er arbeidsplassen som betaler ut lønn etter de første 14 eller 16 dagene (husker ikke hva det står på nav). Da går jeg så klart ut i fra at jeg får utbetalt lønna jeg ville fått for den mnd, dermed vil permisjonspengene være et gjennomsnitt av dette og jeg «taper» ikke noe på å ha blitt gravid og sykmeldt. Så lurer jeg på hvis jeg skulle gått over til svangerskapspenger, da er det kun nav som betaler. Vil de da betale den lønna jeg skulle hatt eller et gjennomsnitt av tidligere mnd? I såfall vil jeg tape store summer om jeg skal ha samme lønn hele det neste året, som jeg hadde i fjor. Anonymkode: 4cfb7...d72 Men hvis jobben betaler ut sykepenger så betaler de sikkert ut svangerskapspenger også? Jeg gikk opp i lønn under svangerskapspermisjon. Anonymkode: 30fa5...36d
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #9 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men hvis jobben betaler ut sykepenger så betaler de sikkert ut svangerskapspenger også? Jeg gikk opp i lønn under svangerskapspermisjon. Anonymkode: 30fa5...36d Det er mulig! leste bare på nav sine sider at svangerskapspenger utbetales fra nav, og ble derfor usikker mtp lønnsøkning da jeg vet de gjerne tar gjennomsnittet fra de siste mnd. Har aldri stått i denne situasjonen før.. synes bare det er forferdelig dumt om jeg skal «miste» noen hundre tusen dette året fordi jeg måtte bli sykmeldt, må i såfall få til en halvveis arbeidsdag på et eller annet vis hvis det er det som må til.. Anonymkode: 4cfb7...d72
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #10 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er mulig! leste bare på nav sine sider at svangerskapspenger utbetales fra nav, og ble derfor usikker mtp lønnsøkning da jeg vet de gjerne tar gjennomsnittet fra de siste mnd. Har aldri stått i denne situasjonen før.. synes bare det er forferdelig dumt om jeg skal «miste» noen hundre tusen dette året fordi jeg måtte bli sykmeldt, må i såfall få til en halvveis arbeidsdag på et eller annet vis hvis det er det som må til.. Anonymkode: 4cfb7...d72 Men hvis du er i form til det så kan du jo bare jobbe en dag eller to for å være sikker? Har du søkt svangerskapspenger allerede eller er det noe jordmor har sagt at du skal søke om? Anonymkode: 30fa5...36d
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #11 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ingenting er skrevet i stein. Jeg gikk opp i lønn under sist permisjon (lønnsoppgjør). Arbeidsgiver betaler meg som normalt og får refundert fra nav. Jeg fikk altså lønnsøkningen også, selv om denne gjaldt fra en dato etter påbegynt permisjon. Arbeidsgiver får dog kun refundert det beløpet foreldrepengene i utgangspunktet ble regnet fra. Anonymkode: e6be6...332 Men da er det arbeidsgiver som er hyggelig. TS skriver at NAV er de som vil utbetale henne. Anonymkode: 609ee...e76
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #12 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har ikke vært i jobb men har hatt ferie, altså lønnet ferie. Vil det telle som arbeidsdager? Anonymkode: 4cfb7...d72 Ikke uten en dag jobb i forkant. Anonymkode: 609ee...e76
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #13 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Men hvis du er i form til det så kan du jo bare jobbe en dag eller to for å være sikker? Har du søkt svangerskapspenger allerede eller er det noe jordmor har sagt at du skal søke om? Anonymkode: 30fa5...36d Nei det er ingen som har nevnt svangerskapspenger, jeg tenkte bare å være i forkant hvis temaet skulle dukke opp. Ift hva som blir best inntektsmessig. Men hvis jeg MÅ ha en arbeidsdag uansett om det er snakk om svangerskapspenger eller sykepenger så har jeg vel ikke noe annet valg. Anonymkode: 4cfb7...d72
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #14 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ikke uten en dag jobb i forkant. Anonymkode: 609ee...e76 Så for å få med seg lønnsøkningen MÅ jeg jobbe minst èn dag (altså full arbeidsdag)? Både når det gjelder svangerskapspenger og sykepenger? Anonymkode: 4cfb7...d72
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå